Jump to content

Tullinger på sjøen!


Waylon

Recommended Posts

Kjære båtvenner: Det er klart jeg gikk for langt. Jeg skal ikke under noen omstendigheter benekte det. Men som jeg sa i en av trådene jeg skrev idag så var det han som sa at jeg lå midt i skipsleia, selv om fjellveggen lå ca 50 meter unna meg. Jeg lå altså IKKE midt i skipsleia. Og som jeg sa tidligere idag, så beklager jeg at jeg ikke fikk med meg akkurat det da jeg startet tråden. Jeg lå ca 50 meter fra bergveggen ute ved asylmottaket på Dale. Og det er ikke midt i skipsleia som denne karen på cabincruiseren påstod. Det var andre ting også som han sa til meg som ikke egner seg på trykk her. Jeg skal ta èn av tingene han sa som jeg ikke ville ta opp da jeg startet tråden, og dette tar jeg ikke opp for at jeg selv skal frikjenne meg for noe som helst, bare så det er klinkende klart. Han sa: "Sånne J***** som deg skulle for svarte f*** vært overkjørt og blitt omdannet til makrellføde. Så hold den j**** småbåten din unna neste gang jeg kommer for da kan du gi deg en stor f*** på at jeg ikke svinger unna! Er det klart din h****etes j****!" DET var noe av det vedkommende sa til meg. Jeg burde selvfølgelig vise meg mer voksen enn ham og oversett det han sa. Men nå han står der med en båtshake å ligger kloss oppi meg og vifter med denne 1 meter fra ansiktet mitt, ja da svartnet jeg beklagelig vis. Men sorry! Jeg er ikke mer enn et menneske jeg heller.

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

Link to post
Share on other sites

da hadde jeg også "klikket" . med slik truende oppførsel og fantastisk idiotskap burde man kunne ta til motmæle. og da er egentlig ikke søkkekastingen så uforstålig alikevel. seeelv om man helt politisk korrekt ikke skal kaste slikt på andres båter.:-) men uforstålig nei,.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

t par større seilbåter og jeg hilser som jeg alltid gjør på folk jeg møter.. hilste de tilbake??? Nope kikket ikke min vei engang.. Er det slik at seilfolk har vansklig for og hilse på cabin båter?

Det har en ganske naturlig forklaring det.. Tror du virkelig at vi som sittet på nivå med havflaten klarer å se inn gjennom dine vinduer, og se at det sitter en der inne og løfter hånden? Vi kan stirre rett i glasset, uten å kunne se hva som skjer der inne. Vi ser bare speilbildet av oss selv.. :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har skummet gjennom denne tråden og det slår meg at mange synes det snakk om en type skyldfordeling. De som er av den formening bør snarest senke sitt fartøy og blir profesjonell landkrabbe. Saken er at fiskeren reagerte forbausende mildt. Han skulle ikke ha kastet fiskeslo og blylodd, men en harpun, rett i øyet på slabedasken.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er artig lesning.

Utrolig at man kan tenne så til de grader på alle plugger av sånt.

Får håpe jeg slipper å møte de involverte på vår tur langs kysten.

Ser vel ikke helt at dette har noen relevans her på båtplassen, burde vært et eget forum for utblåsninger hinsides all fornuft, :)

Link to post
Share on other sites

I mine øyne er jeg nesten helt enig, en ting er klart ligger man i veien så er det synd. men en ting er f*ens sikkert det er helt utrolig mange idioter der ute. spesielt nyrike folk som skal vise penis størelsen sin med store båter, i tilegg til det så på et fult åpent hav skal mange av dem trykke seg opp i småbåter som ligger og fisker utpå havet.

 

Jeg ser ingen grunn til at man trenger og passere en liten båt med en stor halvplaner 15 m fra den lille båten når man har plass i massevis det er tull og veldig mange gjør det.

 

Men da må man vel bare huske på at disse tullingene må passere så nærme for at andre skal få se den fine båten dems :eek:

Link to post
Share on other sites

Litt - men ikke helt OT.. alle dere som "hetser" Princess-båter; gjelder det kun Princesser eller har det blitt en slags fellebenevnelse for alle svære båter med flybridge?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Denne tråden viser med all tydelighet at en rett og slett må passe seg for disse nyrike med alt for store båter!

 

Holde seg på avstand så en ikke blir utsatt for en ulykke...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Men råd til stor nok motor som løfter båten ut av vannet har de ikke :cool: Synes det ser så dumt ut med pinglepropellen hengende og dingle i løse lufta :giggle:

Jeg kjører nok fra deg ihvertfall :cheers:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom tråden er jeg enig med KingSea. Vår båt er vel sikkert ikke stor nok til å havne i denne kategori, men føler at vi blir "dømt" bare med å ha Princess merke på siden.

Jeg personlig dømmer ingen etter værken båtstørelse eller navn på båten, jeg dømmer kun etter oppførsel og desverre er det mange som har dårlig. men mange har bra og men jeg har aldri skjønt den måten og kjøre på

Link to post
Share on other sites

Det er sjelden aktuelt å slakke av når det ligger fritidsbåter og fisker :crazy:

Kun i trange smau når de evt haler teiner eller slik innmed land :yesnod:

Ellers så er sjøen smikkfull av tyskere og andre fiskere, så evt hensyn til dette ville ført til at det aldri kunne kjøres over 4-5 knop. I tilleg så er mitt hjemmefarvann konstant traffikert av hurtigbåter og ferger og lastebåter som alle lager

større bølger en vanlige cabincruisere :smiley:

 

Dessuten lurer eg nå på om det kan være farlig å kjøre for sakte....lettere mål da for båt-bomber ...... :puke:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er heldigvis et fåtall båteiere/førere som ikke har folkeskikk da egentlig. Og det er vel et veldig lite mindretall som vil effektuere en liten prosentdel av det man truer med her på forumet også. Det er som en trykkventil. Heldigvis.

Men morro lesning det er det såvisst. :lol:

 

Synd at dette skal gå utover Pricess båtene som er jo tross allt utrolig flotte båter.

 

Tullinger på sjøen? Javisst! Hvordan skal man ellers bli perfekt?

Link to post
Share on other sites

Litt OT men de fleste kan skaffe seg en billig Princess, bare se her http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17185343

Pricess er jo en båt de fleste forbinder som stor og praktfull. Skulle ønske jeg hadde 42 foteren selv jeg. Payback time for hekkbølgene :lol:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg er i min fulle rett til å hevde det jeg sier! Båt som innhenter annen båt SKAL vike. Denne regel er direkte overførbar til båt som ligger i ro. Jeg tror det er du som må repetere litt, om du har noe å repetere på da - om ikke alt er selvlært, mener jeg...

 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere innleggene dine mer da de etter mitt syn er lite gjennomtenkte og i stor grad bærer preg av mangel på elementære kunnskaper. Jeg tenkte å la deg tro at du har rett. :lol: Men det klarer jeg likevel ikke.

 

Du skriver: "Båt som innhenter annen båt SKAL vike." Dette er riktig og i tråd med regel 13 (a) i sjøveisreglene:

 

Regel 13. Innhenting

 

(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

 

Men disse vilkårene i regel 13 (b) må oppfylles:

 

Regel 13. Innhenting

 

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner.

 

Derfor trenger ikke dette å bli riktig: "Denne regel er direkte overførbar til båt som ligger i ro." Ordet underveis benyttes i sjøveisreglene, og ikke "i bevegelse" eller alternativt "i ro" som du bruker. Og ifølge sjøveisreglene er man underveis såfremt man ikke ligger til ankers, er gjort fast til land eller står på grunn, ref. regel 3 (i):

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

 

(i) Ordet underveis betyr at et fartøy ikke ligger til ankers eller er gjort fast til land eller står på grunn.

 

Disse reglene, for å ha nevnt noen viktige, spesielt når det kommer til mindre versus større fartøyer, viser at "Båter, store og små, kan ligge overalt og hvor de vil (unntatt der det utrykkelig er forbudt). Om de fisker, har motorstans, soler seg eller hva som helst så har den båt som er i bevegelse ALL vikeplikt!!!!!!" IKKE er riktig:

 

Regel 9. Trange farvann

 

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

 

(i) Et fartøy som holder på med fiske skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst fartøy som følger en seilingslei.

(j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

(k) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med et arbeid som vedrører navigeringens sikkerhet i et trafikkseparasjonssystem er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å utføre dette arbeid.

(l) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp en undervannskabel i ett trafikkseparasjonssystem, er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å kunne utføre arbeidet.

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

(iv) et seilfartøy,

(b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

© skal et fartøy som holder på med å fiske mens det er underveis så vidt mulig holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere.

(d)

(i) Et hvilket som helst fartøy, unntatt et fartøy som ikke er under kommando eller et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, skal såfremt omstendighetene tillater det, unngå å hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et fartøy som er hemmet av sitt dypgående og som viser de signalene som er nevnt i regel 28.

(ii) Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående skal navigere med særlig forsiktighet og ta fullt hensyn til de forhold som derved oppstår.

(e) Et sjøfly på vannet skal, i alminnelighet, holde godt klar av alle fartøy og unngå å hindre eller vanskeliggjøre deres seilas. Under omstendigheter hvor det er fare for sammenstøt, skal det følge reglene i denne del.

(f)

(i) Et WIG-fartøy skal, når det letter, lander og flyr over vannflaten, holde godt klar av alle andre fartøy og unngå å genere deres seilas.

(ii) Et WIG-fartøy som opererer på vannflaten, skal oppfylle reglene i denne del som et maskindrevet fartøy.

 

Regel 43. Små fartøy

 

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Har et fartøy motorstans, og hvor det ikke lar seg gjøre å få motoren i gang igjen, kan dette fartøyet få status "fartøy som ikke er under kommando", men da må selvsagt de relevante lanterner og/eller signalfigurer vises.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...