Jump to content

Tullinger på sjøen!


Waylon

Recommended Posts

Jeg krangler ikke i det hele tatt, men jeg innrømmer gjerne at jeg bli "imponert" av din fortolkning av Regel 13. Det var nemlig en ny og hittil ukjent variant :wink::wink:

I forhold til "å bli kjørt i senk" er min tolking helt riktig!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Jeg krangler ikke i det hele tatt, men jeg innrømmer gjerne at jeg bli "imponert" av din fortolkning av Regel 13. Det var nemlig en ny og hittil ukjent variant :wink::wink:

 

For oss enkle sjeler uten særlig utdannelse eller leseevne så hadde det jo vært greit å få fasiten utlevert for nå blir det jo stort sett bare kryptiske meldinger, småkjekling og skyggeboksing om noe som de aller fleste nok synes, tross alt, er en viktig sak! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er HELE regel 13:

 

Regel 13. Innhenting

(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner.

© Hvis et fartøy er i noen tvil om det innhenter et annet, skal det gå ut fra at dette er tilfelle og handle i samsvar hermed.

(d) En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Klart som glass. Båt i bevegelse har vikeplikt for båt som ligger i ro. Noe annet ville vel ikke vært fornuftig. Hvem vil vel egentlig med vilje og viten kjøre over /på noen som blir innhentet.

Akkurat, klart som glass!

 

Noen her inne setter forseelser opp mot hverandre; fiske i "leia" og kjøre i senk - ærlig talt, det er forskjell på å barbere seg og å skære av seg hodet!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser at det ligger en båt foran deg tilsynelatende i ro, så er det vel egentlig det samma hvilken lanterne du ser. Den blir innhentet uansett. Er det lyse dagen, så er ikke lanternene tent uansett.

 

"En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret".

Link to post
Share on other sites

Og for "Capitaine" og "Poseidon" som jeg har argumentert mest med anbefaler jeg denne...

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51201-0005.html

 

...hvorpå dere lager en kvitteringsliste som dere kvitterer på under "Lest og FORSTÅTT", spesielt om dere atpåtil er yrkesmessige båtfolk... :giggle::giggle::giggle:

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser at det ligger en båt foran deg tilsynelatende i ro, så er det vel egentlig det samma hvilken lanterne du ser. Den blir innhentet uansett. Er det lyse dagen, så er ikke lanternene tent uansett.

 

"En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret".

Så hvis du ser baugen på en båt så innhenter du den fordi den pr. din definisjon er stilleliggende dersom den går så sakte at du ikke umiddelbart kan fastslå at den er under fart? Og dersom den andre parten da er under fart og agerer deretter...hvordan blir det da?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Så hvis du ser baugen på en båt så innhenter du den fordi den pr. din definisjon er stilleliggende dersom den går så sakte at du ikke umiddelbart kan fastslå at den er under fart? Og dersom den andre parten da er under fart og agerer deretter...hvordan blir det da?

TrondT

Men møter du en båt, så skal du allikevel ikke kjøre på den, men vike til styrbor, samtidig som den du møter også gjøre det samme.

Link to post
Share on other sites

Men møter du en båt, så skal du allikevel ikke kjøre på den, men vike til styrbor, samtidig som den du møter også gjøre det samme.

 

 

skal forsåvidt helst aldri kjøre på en annen båt :rolleyes:

 

men har møtt en del idioter ute på sjøen tidligere.. holmsbu en lørdags kveld er fint... :headbang:

litt of :P

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Men møter du en båt, så skal du allikevel ikke kjøre på den, men vike til styrbor, samtidig som den du møter også gjøre det samme.

Jepp, enig med deg. Men lysttrafikk har såvidt meg bekjent vikeplikt for nyttetrafikk og det er kanskje derfor del (b) definerer hva som er innhente og hva som ikke er å regne som innhente? Dermed vil man jo fjerne misforståelser og muligheter for at de to møtende tolker egne og andres bevegelser forskjellig...

 

Har ganske mye med sunn fornuft å gjøre egentlig :yesnod:

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Poenget her er vel at man bruker fornuften. Ser man en båt som er betraktelig mindre enn ens egen, og at den ligger i ro eller er saktegående og du vet at dine hekkbølger vil føre til en del ubehageligheter for den andre båten, så avpasser man fart og kjørestil. Dette gjelder også for bl.a westamaranene i ryfylke. Om sommeren senker de farten der det ligger lystfartøy oppankret i forskjellige sund og viker.

Link to post
Share on other sites

...gjelder også for bl.a westamaranene i ryfylke. Om sommeren senker de farten der det ligger lystfartøy oppankret i forskjellige sund og viker.

Det har jeg aldri sett skje i traktene våre, her er det flat pedal samma f*** :yesnod: ...uansett hva det er som kommer...så vhf er greit å ha, der gir de en liten forvarsel når de kommer på trange steder.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Poenget her er vel at man bruker fornuften. Ser man en båt som er betraktelig mindre enn ens egen, og at den ligger i ro eller er saktegående og du vet at dine hekkbølger vil føre til en del ubehageligheter for den andre båten, så avpasser man fart og kjørestil. Dette gjelder også for bl.a westamaranene i ryfylke. Om sommeren senker de farten der det ligger lystfartøy oppankret i forskjellige sund og viker.

Har intrykk av at dette er litt enklere å få til for de profesjonelle (dvs nyttetrafikken)

Link to post
Share on other sites

Noen her inne setter forseelser opp mot hverandre; fiske i "leia" og kjøre i senk - ærlig talt, det er forskjell på å barbere seg og å skære av seg hodet!

Nå synes jeg kanskje du drar det litt langt da jeg oppfatter det mer som om at "kritikerne" til at man legger seg til i "leia" og fisker mener man må finne seg i en del store bølger om man legger seg til å fiske midt i "leia".

 

Jeg er imidlertid helt på bølgelengde med de som avviser enhver "påkjørsrett" selv om noen har lagt seg til å fiske på en ugunstig plass. Er dette på et sted med god plass på sidene av den fiskende båten med dypt vann og ingen skjær man riskierer å gå på bør jo også båter som skal passere svinge såpass unna (ev. slakke på farten) at det blir god klaring og man ikke stryker tett på den som ligger stille - altså ikke bare såvidt unngå kollisjon, men også holde godt unna.

 

Jeg har selv blitt litt oppskaket av andre båtfarende et par-tre ganger når jeg har fisket. Har aldri kastet verken fiskeslo eller søkker og ei vist fingeren heller :saint: . Dristet meg imidlertid i ett tilfelle til å peke på øynene med pekefinger og langfinger for å antyde at de burde bruke øynene litt bedre. De nevnte tilfellene mine har ikke vært pga båter som har gått litt tett på og laget bølger for da har jeg bare startet motoren og lagt oss opp mot bølgene, men ved noen anledninger har båter tydeligvis hatt alt for dårlig utkikk og hatt kurs rett på oss inntil de har vært så nære at vi har følt oss helt nødt til å starte motor for å flytte oss for ikke å bli rent i senk. Siste tilfellet var i nydelig vær på Sunnmøre der en seilbåt/trebåt (uten seilene oppe - gikk for motor) tydeligvis ikke så oss før de var bare ca 40 - 50 meter unna. Karene bak på akterdekket var mer opptatt av ølboksene sine og å prate sammen enn å holde utkikk. :crazy::nonod: Selv om det ikke var noen kjempestor båt føltes det ganske skremmende å sitte i en liten åpen 14-foter å fiske og se en mange tonn tung trebåt fosse rett mot deg på så kort avstand.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje det var et spørsmål som du burde stille til deg selv også?

 

 

Jeg krangler ikke i det hele tatt, men jeg innrømmer gjerne at jeg bli "imponert" av din fortolkning av Regel 13. Det var nemlig en ny og hittil ukjent variant

 

Kan du ikke komme med et skikkelig svar i stede for å bare snakke i gåter?

Er det en måte å rekruttere elever til skolen din..?

:crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet jeg når en taxibåt er ute på betalt oppdrag (nyttefartøy) og når den er ute med kjerring og unger på vei til favorittholmen sin? Hvordan vet jeg når den lokale fisker er ute og fisker eller på vei til sin datter og svigersønn for å drikke kaffe? Hvordan vet jeg at det er den lokale snekker som transporterer materialer til en hyttebaron og ikke en handyman som er på vei til hytta si for å skifte ut noen bord påøst-veggen på hytta?

 

Står det også i en bok jeg må lese?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...