Jump to content

Tullinger på sjøen!


Waylon

Recommended Posts

Det skulle være interressant å vite hva "menigheten" mener er riktig avstand å passere en båt som fisker?

Jeg synes det er avhengig av hvor mye sjø den passerende båten drar opp, og om det er plass til å gå langt (nok) unna. Og om den fiskende båten er en åpen, liten småbåt, der det kan være fare for at den velter eller noen detter ut, eller ei fiskeskøyte (eller noe i mellom disse).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hær i Finnmark er det så få båter og så dårlig økonomi, at hvis den andre båteieren kaster fiskeslog eller blylodd etter meg.... så tar æ gammelbåten min tilbake (Han har jo garantert ikke betalt den ennå)!! Da kan han bare sitte dær å "prompe" i flomålet :yesnod:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er avhengig av hvor mye sjø den passerende båten drar opp, og om det er plass til å gå langt (nok) unna. Og om den fiskende båten er en åpen, liten småbåt, der det kan være fare for at den velter eller noen detter ut, eller ei fiskeskøyte (eller noe i mellom disse).

 

Her er eg enig. Det kommer ann på. Som sagt skal eg absolutt passere tett så slakker eg av. Eg taper ingenting på det. Om der ligger mange båter å fisker drar eg godt utenom + sakker litt ned. Er jo bare kos å manøvrere litt. Hehe. gi litt gass etterpå og greier. jepp.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er avhengig av hvor mye sjø den passerende båten drar opp, og om det er plass til å gå langt (nok) unna. Og om den fiskende båten er en åpen, liten småbåt, der det kan være fare for at den velter eller noen detter ut, eller ei fiskeskøyte (eller noe i mellom disse).

Enig i dette. Det er vel tilstrekkelig å oppsummere med at man tar normalt hensyn til omgivelsene. Normal folkeskikk kalles det

Link to post
Share on other sites

Her fisker vi endel fra Rotøyna og sørover Hjeltefjorden på vestsiden av Færøy og så videre ned mot Hjelteskjæret og litt inn i byfjorden mot Askøybroen.

Å fiske her betyr at du ligger like mye og passer trafikken rundt deg som du følger med på snøret. Jeg har vel aldri opplevd at hverken nyttetrafikk, sjøploger eller store/små planende tar hensyn i det hele tatt, hverken til store eller små båter, folk på svabergene o.l.

Har heller aldri følt behovet for å "vise fangsten" til noen eller kvitte meg med noe annet mer eller mindre nyttig fiskeutstyr...

På østsiden av Færøy feks, ja der er nok terskelen noe lavere i og med at nyttetrafikk nord-sør går på vestsiden...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Tror du kan si deg heldig, for jeg tror mange VILLE ha kjørt deg i senk etter hva du gjorde :seeya:

Syk holdning!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Båter, store og små, kan ligge overalt og hvor de vil (unntatt der det utrykkelig er forbudt). Om de fisker, har motorstans, soler seg eller hva som helst så har den båt som er i bevegelse ALL vikeplikt!!!!!!

 

Er dere dumme som bananer alle sammen???

 

Skulle vært skuddpremie på de som forfekter holdinger som: "skulle kjørt ham i senk".....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Nå er det sånn at leia er ikke noen vei.

Det er en anbefalt trase for seilas hvor man kan seile trygt. Den er ikke noe påbudt spor for noen.

Det er selvsagt noe helt annet dersom området har separasjonsoner og er kontrollert av VTS.

 

Fører man båten sin slik at det kan være til fare eller stor ulempe for andre, så skal man gjøre noe med det. Uansett båtstørrelse.

Gjelder selvsagt ikke når et stort fartøy er hindret av dypgående ol.

Kommer hurtigbåten for sent fordi den måtte slakke ned for en bråte småbåter som var utpå, ja så kommer den for sent.

Bussen fra Oslo til Tønsberg kommer for sent når det er mye trafikk.

 

Og så til dagens oppgave:

I går lå jeg krølla rundt malmrøisa og skrudde på vannpumpa mi.

Det gjør jeg ganske ofte.

Skrur på vannpumpa mener jeg.

Det skal bli bok av det. "1000 måter ei Volvo-Penta vannpumpe kan lekke".

Plutselig begynte båten å hive noe voldsomt på seg og han Volvo-Penta, jeg, verktøy og deler blei rørt sammen til pannekakerøre nedi der.

Spørsmålet: Hvilket fabrikat båt så jeg bakfra når jeg kom meg opp på dekk?

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet: Hvilket fabrikat båt så jeg bakfra når jeg kom meg opp på dekk?

 

Hvilket merke var det da???

Er det "kupping av tråd" det heter??

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hva har inntekt og verdi på båten med dette å gjøre

Desverre en del. Mange tror at de kan gjøre hva de vil når de har store kostbare båter....

Jeg tror heller ikke bitteliten er en tulling. Jeg tror ikke noen på dette forumet er tullinger, for vi som gidder å bruke masse tid her inne er såpass interesert i båt og båtliv at vi vet bedre.. :yesnod:

 

Forresten... I fjor seilte jeg på innsiden av Usken, og da kom det en større motorbåt av eldre type og snirtet meg og flere som fisket i halvplan. Han laget skikkelige hekkbølger som jeg så flere reagerte på. Båten hadde Bp vimpel. Noen som tør komme med en imrømmelse..?

 

Hva er "pinå"?

Det er mellom Lindøy og Stavanger. Et meget trafikkert område på sjøen... :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Båter, store og små, kan ligge overalt og hvor de vil (unntatt der det utrykkelig er forbudt). Om de fisker, har motorstans, soler seg eller hva som helst så har den båt som er i bevegelse ALL vikeplikt!!!!!!

 

Med respekt å melde! Du bør absolutt lese, tolke og analysere sjøveisreglene mange ganger helt til du har forstått dem fullt ut! For disse reglene kan du tydeligvis ikke! Dette er etter min mening et at de mest kritikkverdige innleggene jeg har lest her på forumet.

 

Du er absolutt ikke rette person til å komme med disse ytringene: Er dere dumme som bananer alle sammen??? og "Skulle vært skuddpremie på de som forfekter holdinger som: "skulle kjørt ham i senk".....

Link to post
Share on other sites

:flag:

:wink: og såvidt jeg kjenner til har Sandnes heller ikke etablert spesifikke fartsgrenser i sitt havneområde.

Hei.

Det stemmer nok ikke. Sandnes har 5 knop fartsgrense fra Dyrsnesodden (før Strondavika) og innover, men det tror jeg det er få som vet, langt mindre bryr seg om.

På neset står det et gult skilt med påskriften "Max 5 knop".

Finner det ikke på kartet og du må egentlig vite om skiltet for det springer ikke rett i øynene, så jeg forstår godt at flere ikke mener at det er fartsgrense innerst i Gandsfjorden.

 

Forøvrig finnes det ingen påkjørselsrett på sjøen heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nå bare si meg enig i at ligger man mit i skipsleia får en tåle både andre båter og deres bølger. En eier jo ikke hele havet og kan forvente at andre skal kjøre omveier for en som apolut skal ligge og fiske i skipsleia.

 

Jeg fikk dette med skipsleia ikke klart nok frem og beklager dette. Den han i cabincruiseren kalte for skipsleia, var altså 50 meter fra land. Jeg lå nesten oppi land så er det sagt.

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

Link to post
Share on other sites

Men bevares, de kan selvsagt kose seg under forflyttingen. Hva er det du egentlig prøver å si? Dersom du fortsatt tror at alle er på sjøen for å kose seg, må du nok tro om igjen.

 

...kanskje en litt forenklet beskrivelse av at disse to kasusene som er nevnt her bidrar i sterk grad til at det som (for de aller fleste) er hyggelig ferdsel på sjøen, dessverre blir mer og mer likt ferdsel med bil i rush trafikken, altså toleranse på under nullnivået....

 

Er man på sjøen så er det bølger (enten av forholdene eller andre båter), men man bør selvfølgelig unngå å plage andre med hekksjøen sin. Å vise fingeren eller å slenge dritt (eller fiskeslo) bidrar vel egentlig ikke med noe som helst annet enn å øke irritasjonsnivået blant båtfolk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...