Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

Noen har litt mer lykke enn forstand:

http://www.haugesunds-avis.no/apps/pbcs.dl...l?SearchID=7318

 

Når en får klar beskjed av nabobåten at "Du har brann ombord" bør en i alle fall tenke seg litt om og ta en sjekkrunde.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette spørsmålet kan bare kronprinsen selv svare på. Jeg har bare uttalt meg generelt i denne saken. Det er klart at KNBF, som et ansvarlig båtforbund, ikke kan annet å peke på at det er uforsvarlig å bruke større motor i en båt enn det den er konstruert for. Du mener vel ikke at vi skal si at dette gjelder bare for "Jørgen Hattemaker", men kronprinsen må få lov til å gjøre som han vil?

Tja. Holder det for mest sannsynlig at noen i slottests stab har plukket ut kombinasjonen av båt og motor til kronprinsen. Det kan vel også være at man av sikkerhetshensyn har valgt en utrustning som gir mulighet for å "stikke av" hurtig fra eventuell truende situasjon. I så hensende er ikke Jørgen hattemaker så utsatt som en kongelig! Jeg vil tro at så lenge denne båten med den aktuelle motoren ikke kjøres hardere enn om den hadde en 35 hk motor, så innebærer det ingen risiko. Jeg legger også merke til at informasjonsdirektør Jack Frostad i IF, som klart understreker at han ikke uttaler seg om kronprinsens tilfelle, påpeker at man må være 100% sikre på at det er årsakssammenheng mellom motorstørrelse og ulykke før forsikringsselskapet krever regress.

 

Med all respekt å melde, Syvert - er det ikke litt blåøyd å si at "Kronprinsen må svare for seg"? Jeg synes du skyter godt over målet i dette som er en ikke-sak, om lov-verket legges til grunn. Og desverre, VG har en serie "Agurk" eller "Paparatzi" artikler hvor kongehuset utnyttes, hvor VG får med seg medløpere som mere enn gjerne ønsker å bli sett i mediafokuset. Se bare disse:

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=70087

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=70019

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=70299

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4027500

 

I sakene som her er i fokus har kongehuset klart opptrådt i samsvar med norsk lov. De har gjort akkurat hva hele slekta til Jørgen Hattemaker har gjort og kommer gjøre i fremtiden. Allikevel greier VG og fange opp villige medløpere fra Redningsselskapet, Norges Livredningsselskap, og Norsk Folkehjelp. Gudskjelov har ikke KNBF menget seg med koret her, jeg håper man faktisk sa nei til og være med!

 

Nei, Syvert - media og de nevnte organisasjonene behandler ikke Jørgen Hattemaker og kongehuset likt. Med Jørgen Hattemaker i fokus ville avisene og organisasjonene tiet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men kanskje Krompen ikke har gjort noe galt? Båten hans er ikke sertifisert av Veritas hvis den er eldre er 5 år,og ikke har vært

inne til re-sertifisering.

Dessuten,så leser jeg ikke Veritas godkjenningen slik at det er noe

forbud mot å overmotorisere da Veritas bare har anbefalt en viss

motorstørrelse.

Forsikrings selskapene kan kvekke så mye de vil for min del. Min

båt er overmotorisert med 19 hk i forhold til Veritas godkjenning

og forsikret uten noen som helst reaksjon fra forsikringsselskapet.

Ikke har jeg dårlig samvittighet heller.

Link to post
Share on other sites

Forsikrings selskapene kan kvekke så mye de vil for min del. Min

båt er overmotorisert med 19 hk i forhold til Veritas godkjenning

og forsikret uten noen som helst reaksjon fra forsikringsselskapet.

Ikke har jeg dårlig samvittighet heller.

Kjenner man forsikringsselskapenes handlemåte rett, så tar de sikkert gjerne i mot forsikringspremien din, uansett hvor stor motor du har. "Kvekkingen" starter nok først den dagen du skal ha ut forsikringspenger hos dem...  :discuss  

Da får du vite at det er ditt ansvar å ikke ha for stor motor på båten din.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Nei, Syvert - media og de nevnte organisasjonene behandler ikke Jørgen Hattemaker og kongehuset likt. Med Jørgen Hattemaker i fokus ville avisene og organisasjonene tiet. :flag:

Hei PanPan  :lol:

Du har et poeng der :wink: men på den annen side kan man si at nettopp derfor bør kronprinsen, som en hver annen offentlig person, være meget nøye med å følge lover og regelverk og være varsom med å komme i situasjoner hvor "Kong Salomo" påvirker alle oss "Jørgen Hattemaker"e i negativ forstand. Jeg ble oppringt av VG i denne saken og står for det jeg svarte!   :lol::wink:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Du har et poeng der :wink: men på den annen side kan man si at nettopp derfor bør kronprinsen, som en hver annen offentlig person, være meget nøye med å følge lover og regelverk og være varsom med å komme i situasjoner hvor "Kong Salomo" påvirker alle oss "Jørgen Hattemaker"e i negativ forstand. Jeg ble oppringt av VG i denne saken og står for det jeg svarte!

Jeg må ha uttrykt meg feil, siden det motsatte av hva jeg mener utledes til å bli *nettopp derfor*-poenget. Kronprinsen kan ha en helt legitim grunn for å ha den båten med den motoren han har.

 

Jeg tror ikke at "Kong Salomo" har påvirket oss alminnelige "Jørgen Hattemakere" i negativ forstand i disse tilfellene som har vært i fokus her. Tvert i mot!  :wink:

Link to post
Share on other sites

Men Syvert,hvilket regelverk snakker du om? Såvidt jeg vet så har vi ikke så mye regelverk for småbåter i Norge at det gjør noe?

Jeg går utifra at du mener max motorstørrelse iht Veritas godkjenning.Er båten 0-5 år så er den godkjent med X hk. Er den

eldre enn 5 år så er Veritas godkjennelsen utløpt så er det jo

ikke noe godkjenning å forholde seg til så fremt akkurat Krompe

båten ikke har vært inne til ny godkjenning i Veritas? Og der er

nok ikke Kongefamilien noe bedre enn Rikets Undersåtter vil jeg tro :wink: :wink:

Jeg tror Rikes Undersåtter som forflytter sine legemer i flytende

farkoster generellt ikke er klar over at Veritas godkjenningen er

tidsbegrenset(såvidt meg bekjent). Og da har vi jo ikke noe regel-

verk/anbefalinger å forholde oss til?

Vi burde nok beholde Veritas godkjenningen,men ha inspeksjoner av

båt og utstyr ombord for å få en korreksjon på vårt båthold. Litt

råd og anbefalinger er alltid velkomment.

Link to post
Share on other sites

Eg er djupt sjokkert & vonbråten Lasse :nono:  :lol: Samme her,men litt må jeg lese pga minste jentungen som er Mega Sjefs Royalist på sin lille hals. :yesnod:

Ja, det er nokså dafft her  landet  :diving

 

Noe helt annet med svenskekongen som raser rundt på veiene i 160 eller mer. Da er greit at man blir advart.

Link to post
Share on other sites

Det er billig med båt...............................mener noen.

"– Det må innføres avgifter på båtdiesel på nivå med avgiftene for bensin" sier Guri Tajet i Framtiden i våre hender (FIVH)."

(sitat fra Dagsavisen)

 

 

:seeya::cryin::seeya: :seeya: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

"– Det må innføres avgifter på båtdiesel på nivå med avgiftene for bensin" sier Guri Tajet i Framtiden i våre hender (FIVH)."

(sitat fra Dagsavisen)

 

 

:seeya::cryin::seeya: :seeya: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

mvh

harBayliner

Ser et snev av misunnelse her  :lol:  :lol:

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...