Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

Rednings skøyta til Kr.sand melder Fedrelandsvennen

Bra !

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Veldig bra og virkelig på sin plass at NSSR er tilstede i Kristiansand også..

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Dette er jo rett og slett tragisk. De skriver

Tollmyndighetene forlanger at båter som er gått i farvann utenfor EU, skal være CE-godkjent. Det betyr at den skal ha papirer og håndbøker på norsk. Dette kan firmaer i Norge ordne for deg, eller du kan velge å gjøre det selv

Jeg tror nok at noen bør tipse de om at CE merking krever litt mer.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at noen bør tipse de om at CE merking krever litt mer.

<{POST_SNAPBACK}>

Og det er herved gjort pr mail fra meg

 

Hei,

Jeg leste med interesse din artikkel om importering av båter fra USA. Jeg vet ikke hvor godt kjent du er med CE merking av gamle båter. Jeg er absolutt ingen ekspert. Jeg vil bare påpeke at det er mange som har svært lite hyggelige erfaringer med CE merking av USA båter, og at det nok kreves en del mer enn du indikerer i din artikkel. I Sverige har det gått så langt at Tollvesenet der har offentlig frarådet folk å importere USA båter. Litt info om praktiske erfaringer med dette kan du se på

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2243&st=50

Kanskje det kan være på plass med en oppfølgingsartikkel om CE merking av importerte båter?

 

Med vennlig hilsen

Link to post
Share on other sites

Og det er herved gjort pr mail fra meg

 

Hei,

Jeg leste med interesse din artikkel om importering av båter fra USA. Jeg vet ikke hvor godt kjent du er med CE merking av gamle båter. Jeg er absolutt ingen ekspert. Jeg vil bare påpeke at det er mange som har svært lite hyggelige erfaringer med CE merking av USA båter, og at det nok kreves en del mer enn du indikerer i din artikkel. I Sverige har det gått så langt at Tollvesenet der har offentlig frarådet folk å importere USA båter. Litt info om praktiske erfaringer med dette kan du se på

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2243&st=50

Kanskje det kan være på plass med en oppfølgingsartikkel om CE merking av importerte båter?

 

Med vennlig hilsen

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ut som om de fant ut at dette ikke var "bare bare"

http://pub.tv2.no/nettavisen/bat/article373632.ece

Link to post
Share on other sites

Fritidsbåt i trøbbel i Meland

En fritidsbåt er nå i ferd med å synke like ved båthavnen i Litlebergen i Meland kommune. Luftambulanse er på vei.

 

 

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article360110

 

Editert:

Det gikk bra med de ombord.

 

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article360269

Redigert av jumbo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brann i skip ved Karmsund Maritime, Avaldsnes, Karmøy.

 

Karmsundet stengt ved Kopervik pga. fare for cyanidgass. Følg brannen "live" her.

 

Et par kystvaktskip er på vei for vakthold, regner med de ankommer rundt kl 20:00.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nyheter

Skjærhalden får sin nye gjestehavn

Fra 15. juni vil en ny gjestehavn åpenbare seg på Skjærhalden. Formannskapet har gitt planene sin velsignelse.

Les mere her:Fredrikstad Blad

Men hva i all verden menes med dette utsagnet:

Opplegget for den nye gjestehavnen på Skjærhalden er nytt og interessant i den forstand at besøkende båtfolk skal løse «G-havnavgift» i en automat på brygga.

Blir det betaling pr. time? :confused:
Link to post
Share on other sites

Du sa det selv:

Kameler er sikkert ålreite dyr, men ikke når de må svelges....

 

Jeg vet ikke, men de vil sikkert ha tilbake noe av investeringen.

 

Ottar, som de har ansatt som daglig leder, er i alle fall en kjekk kar. Det er han som driver værstasjonen på Skjærhallen forresten, den som Amorøsa har tipset om.

 

Dagens reklame...

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å betale gjestehavnavgift i automat er vel ikke verre enn å betale parkeringsavgift for bil i automat? Er det ikke slik flere andre steder også - i Horten f.eks.? Har lest at det fungerer veldig bra.

 

Vi ønsker selvsagt ikke å betale pr. time for dagligge, og får håpe vi unngår det. Men når det er sagt så gjør vel noen få kroner fra eller til ikke all verden hvis en til gjengjeld kan få en bra havn med god plass og nødvendige fasiliteter. Skjærhallen er jo et hyggelig sted, men den gamle gjestehavnen var liten, bare noen få plasser hadde strøm, og utstrakt bruk av plassene til dagsbesøk gjorde det vanskelig å finne plass for båter som skulle ligge natten over - før kvelden falt på og ankerdrammen inntatt. I hvert fall i den mest hektiske ferietiden. Så jeg ser med glede fram til ny gjestehavn.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Å betale gjestehavnavgift i automat er vel ikke verre enn å betale parkeringsavgift for bil i automat? Er det ikke slik flere andre steder også - i Horten f.eks.? Har lest at det fungerer veldig bra.

 

Skjærhallen er jo et hyggelig sted, men den gamle gjestehavnen var liten, bare noen få plasser hadde strøm, og utstrakt bruk av plassene til dagsbesøk gjorde det vanskelig å finne plass for båter som skulle ligge natten over - før kvelden falt på og ankerdrammen inntatt. I hvert fall i den mest hektiske ferietiden. Så jeg ser med glede fram til ny gjestehavn.

<{POST_SNAPBACK}>

Tanken bak denne form for avgift er å bruke allerede eksisterende parkeringsavgiftsboks og ved å legge inn ny programvare, vil den virke som betaling for havneavgift.

Samme system som det er mye av nedover svenskekysten.

 

Takk for hyggelige ord om Skjærhalden KOB. Vi håper at dette skal bli vellykket og planene er allerede klare for videre utvidelse. Dagens utbygging er bare halvparten.

Tilgang til trådløs internett vil det også fortsatt være. Her var jo Skjærhalden tidlig ute med trådløs internett i havneområdet.

 

Dette er jo et stort økonomisk løft for alle på Skjærhalden, hvor kommunen alene har gått inn med 650 000 og resten er det de næringsdrivende som har bidratt med.

Vår båtforening har også bidratt med en sum i aksjekapital.

 

Hjemmesiden min blir oppdatert hele tiden i forhold til hva som skjer.

 

Velkommen til Skjærhalden og god sommer båtfolk.

Link to post
Share on other sites

I Horten fungerer automaten fint. Du betaqler selvsagt for landligge etter kl. 20.00. Liker man ikke å betale til automat er havnesjefen en kjempekoslig kar som man sikkert kan betale direkte til. Horten er en trivelig havn hvor både fruen (handlesenteret) og jeg (det sosiale) trives godt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Samme system som det er mye av nedover svenskekysten.

Av ren nysjerrighet, hvor på svenskekysten er det parkometre for havneavgift? Trodde jeg var kjent nedover mot Marstrand, men parkometre har jeg aldri sett.

 

Lars H.

(som drar på årets 4. helgetur med båten imorgen etter lunsj!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Av ren nysjerrighet, hvor på svenskekysten er det parkometre for havneavgift? Trodde jeg var kjent nedover mot Marstrand, men parkometre har jeg aldri sett.

 

Lars H.

(som drar på årets 4. helgetur med båten imorgen etter lunsj!)

<{POST_SNAPBACK}>

Husker ikke akkurat hvilke havner, men Marstrand har automat for havneavgift. (Selvopplevd)

 

Komiteen bak den nye havna på Skjærhalden har vært på befaring flere steder for å høre om erfaringene.

Redigert av Amorosa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husker ikke akkurat hvilke havner, men Marstrand har automat for havneavgift. (Selvopplevd)

OK, der har jeg ikke vært, pleier å snu på Dyrön eller Åstol.

 

Bilde

(Trudelutt i Fredrikstad for maaaange år siden)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...