Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Tenkte jeg som en del andre her på forumet har gjort, skulle lage et eget emne om prosjekt Gamla, slik at jeg og jonhei ikke lager så mange nye emner hver gang det er noe vi lurer på eller trenger hjelp til. Hvis du for å hjelpe oss med noe trenger å se bilder eller mer informasjon så sjekk hjemmesiden vår.

Her kommer både jonhei(bordern) og jorhei(meg) til å legge ut spørsmål siden vi holder på med prosjekt Gamla sammen

 

Det første jeg lurer på er angående dynamo til Fm motoren. Har som kjent kun et batteri i båten fordi dynamoen kun lader 9 ampere i timen. Det er nå det som kalles dynastarter som sitter på motoren og vi har fått høre at vi trenger en egen dynamo som lader en 40-70 ampere for å kunne sette inn noe særlig mer som trenger strøm. Dette betyr at vi må sette på en dynamo i tillegg og da også bytte reimer. Siden ingen av oss er særlig motorkyndige så lurer jeg på om dette er den eneste måten å gjøre det på eller finnes det andre måter som kanskje er enklere?

Hva ville dere gjort om dere var i samme situasjon?

Legger ved et bilde av motoren:

Bilde

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en kompis med en trebåt som har mye lik motor som dere, og med dynastart. I hans båt er det montert en ekstra dynamo på 50 eller 55 ah noe som fungerer meget bra, og gir bra med strøm.

 

Ellers er det jo mulig med solcellepanel som Dere har vurdert tidligere.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en kompis med en trebåt som har mye lik motor som dere, og med dynastart. I hans båt er det montert en ekstra dynamo på 50 eller 55 ah noe som fungerer meget bra, og gir bra med strøm.

 

Ellers er det jo mulig med solcellepanel som Dere har vurdert tidligere.

 

mvh

GipsyGirl

Har du noen bilder av hvordan det er gjort?

Hvilken dynamo han har brukt?

Er det vanskelig å gjøre?

Trenger mer info om dette for er svært dårlig på ting som gjelder motor  :smash:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i det bastard30000. Hadde en diskusjon tidligere når de vurderte solcellepanel. Jeg er av mening at man først sørger for strømtilførsel ved drift, og en god batteribank å fylle opp, før man anskaffer seg solcelle panel.

 

Hentet min dynamo på vikleverkstedet i Fredrikstad i dag og monterte på etter full overhaling. Nå gir den bra med strøm igjen. :smash:

 

Har ingen bilder på en slik løsning nå, men kan skaffes over helgen. Har ikke ettermontert dynamo selv, men det regner jeg med at det er noen her på forumet som har prøvd.

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at det på min FM 8-12 fantes en ekstra remskive, ytterst (fronten) på svinghjulet.....? Kan du ikke bruke den til å drive en ekstar dynamo - ved siden av dynastarteren? Problemet blir selvfølgelig å finne festepunkter på selve motoren - og strammeanordning - til dynamo'en........ :smash:

 

Et ikke helt så fristenende alternativ er å fjerne dynastarteren, sette på en dynamo i steden, og basere seg på å sveive i gang motoren...... :flag:

 

Fant et bilde av svinghjulet på gamle FM'en.....

show_image_stream.php?bid=2962035&dx=527&dy=395 Remskiven er der, den!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål:

Hvor får jeg tak i de billigste teak listene?

Eventuelt mahogny lister, hvis det finnes. Skal ha lister til pantryet og styreposisjonen.

Helst i Oslo området, men er det billig et annet sted i landet så lønner det seg nok å få de sendt.

Legger ved et bilde slik at dere  ser:

Bilde

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

For øyeblikket er det kun en styreposisjon i Gamla og det er bak ved roret. Kunne tenke meg å lage et ratt foran ved det elektriske og har sett på teleflex styring. Saken er bare at et slik opplegg med ratt og alt sammen vil komme på mellom 3000 og 4000 kr og jeg synes kanskje dette er litt mye. Er det noen som har et bedre forslag om hvordan dette kan gjøres slik at det blir bra, og kanskje ikke fullt så dyrt?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

For øyeblikket er det kun en styreposisjon i Gamla og det er bak ved roret. Kunne tenke meg å lage et ratt foran ved det elektriske og har sett på teleflex styring. Saken er bare at et slik opplegg med ratt og alt sammen vil komme på mellom 3000 og 4000 kr og jeg synes kanskje dette er litt mye. Er det noen som har et bedre forslag om hvordan dette kan gjøres slik at det blir bra, og kanskje ikke fullt så dyrt?

syns det var en noe stiv pris for teleflex styring! når jeg har kjøpt til et par plastbåter jeg har hatt har det ikke kommet på mer enn ca 1500 kr:

 

styresnekke: 450

Styrekabel: ca 750

ratt: ca 1000

div koblinger osv: ca300

= 2500

 

kan jo kjøpe brukt da! mange som selger rundt omkring..

Link to post
Share on other sites

Skal dere da bruke det styringsopplegget som er der fra før, eller skal dere selge det :yesnod:

Det som var der fra før er helt ubrukelig og det var kun et tannhjul å henge et kjede i som sto ved styreposisjonen. Hvis du er interesert i dette kan jeg ta et bilde av det og sende det til deg slik at du ser hva  det er for noe?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på det som er på akterdekket

Den som er på akterdekket skal jeg bruke igjen til teleflexstyringen. Derfor kan jeg desverre ikke selge den.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Skal som kjent rive både dekket og hele doghouset til vinteren og bygge nytt i løpet av vinteren og våren. Spørsmålet er hva slags materiale ville du brukt? Jeg har tenkt til å kjøpe mahognyplater og så epoxybelegge dette. Noen som har erfaringer/meninger om dette?

Hva slags vinduslister bør jeg bruke? plast eller metall?

 

Legger ved et bilde:

 

Bilde

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Skal som kjent rive både dekket og hele doghouset til vinteren og bygge nytt i løpet av vinteren og våren. Spørsmålet er hva slags materiale ville du brukt? Jeg har tenkt til å kjøpe mahognyplater og så epoxybelegge dette. Noen som har erfaringer/meninger om dette?

Hva slags vinduslister bør jeg bruke? plast eller metall?

 

Legger ved et bilde:

 

Når det gjelder vinduslist, så ikke ødelegg båten med gummilister da!

Det er ikke pent.

Sjøl så kommer jeg til og fuge fast rutene mine med Sika!

Helt kurant med plater, men husk at den minste luftboble ødelegger finishen helt.

Derfor brukte jeg meranti som uansett skal overmales med topcoat.

 

Det er vel kanskje innvendig du vil ha mahogney look? Det kan du få med rød meranti også, og billigere :flag: Bruk litt teakbeis/olje så får du en fin rød glød :flag:

Link to post
Share on other sites

Kommer nok til å bruke plater med mahogny på begge sider. Dette overbygget betaler jeg heller noen kroner for og så blir det helt fint (har dessuten mahogny på noen steder fra før), men hva tror du om å epoxybelegge det?

Positive/negative sider?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Kommer nok til å bruke plater med mahogny på begge sider. Dette overbygget betaler jeg heller noen kroner for og så blir det helt fint (har dessuten mahogny på noen steder fra før), men hva tror du om å epoxybelegge det?

Positive/negative sider?

Ok, vet ikke om jeg tør uttale meg om det.

Mener og ha lest her på forumet et sted at epoxyen gulner etthvert, og da blir jo ikke dekket pent.

Men skal du ha ett helt slett dekk da :flag:

Link to post
Share on other sites

Ok, vet ikke om jeg tør uttale meg om det.

Mener og ha lest her på forumet et sted at epoxyen gulner etthvert, og da blir jo ikke dekket pent.

Men skal du ha ett helt slett dekk da :flag:

Jeg har kun tenkt til å ha epoxy på doghouset, for å unngå å måtte pusse så små flater. Er så kronglete å komme til. Dekket vil nok bli slett ja, men det vil vi nok ikke bruke epoxy på.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...