Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

En rask oppdatering her:

 

Båten ble sjøsatt fredag ettermiddag, og det hele gikk veldig bra. Tok knapt inn vann, og jeg gadd ikke engang å la henne henge i stroppene mer enn 10 min.

 

I dag ble motor startet og båten kjørt på plass. Motoren startet som vanlig på første forsøk og gikk like pent som alltid. Det hele var bare en herlig følelse etter rundt 7-8 ukers båtpuss ( som jeg stort sett i år har måttet ta helt alene)

 

Så nå er det bare å komme seg på sjøen og nyte livet .........

 

 

:flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Her er det lenge siden det har skjedd noe, så det får vi rette litt på!

 

Har jo selvfølgelig gjort noe med båten i vinter også. Hoveddekket ble ikke helt tett slik vi håpet så her har vi brukt glassfiber og epoxy, med hvit maling over. Dette for å sikre at det blir 100 % tett.

 

Har også rettet opp litt i det elektriske slik at det er mye mer oversiktlig og pent.

 

I begynnelsen av kommende uke skal Gamla på sjøen, så det blir veldig spennende å se hvordan dette ser ut når båten faktisk er i sitt rette element.

 

Bilder kommer, men vi har dessverre ikke kamera tilgjengelig nå.

 

Forresten, er det noen som kan anslå sånn ca. hvor mye vekt vi bør prøve å ha i baugen? Idag graver den seg ganske godt ned når vi "gir på" litt. Hvertfall mer enn den skal.

Gjerne noen tips om hva vi kan bruke som ballast også!

 

Hilsen Jorhei og M/B Gamla som endelig er tilbake på baatplassen.no:D

Link to post
Share on other sites

Velkommen tilbake, pussig senest i går når jeg var innlogget tenkte jeg på hvor i alleverden det var blitt av dere :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde gått for litt store bilslanger/lastebil og fylt disse med disse dingsene de bruker når de avbalanserer dekk, dette fikk jeg hos et dekkverksted gratis når jeg skulle legge inn ballast i gjeld-fridII. Mye vekt og lett å plassere

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Beundrer trearbeidet deres.... veldig flott...

Nå har det seg sånn at jeg holder også på å restaurere dekket på trebåten...

men har et problem.. Fenderlist... Hva har du laget de av? hvordan laget den fine buen...?

Har selv prøvd meg på fenderlister, men de bare knekker..:(

 

Hjelp ønskes!!!

 

Mvh R. Tangen

Link to post
Share on other sites

Hei Rune!

 

Vi brukte rett og slett furu...

 

Det er jo ett billig og veldig "simpelt" materiale, men funket faktisk veldig greit. Veldig bøyelig var det også så lenge du har litt lengde på de. Også veldig greit å være to personer når du setter det på, da en bør presse inntill, mens den andre skruer (og limer med Tec7. Hvertfall det vi gjorde).

 

IDAG SKAL BÅTEN PÅ SJØEN :yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

 

Skal prøve å få lånt et kamera til å ta bilder:)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

syns den hang litt skjevt i stroppene på siste bildet, så litt skummelt ut. Var det nødvendig å heise båten så høyt for å flytte den ?

Når det gjelder rusket i tanken så var det så lite at jeg ville ikke bekymret meg over dette.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

syns den hang litt skjevt i stroppene på siste bildet, så litt skummelt ut. Var det nødvendig å heise båten så høyt for å flytte den ?

Når det gjelder rusket i tanken så var det så lite at jeg ville ikke bekymret meg over dette.

 

Jon

Okei=) Da bare lar vi det være slik :smiley:

 

Ja, det var nødvendig fordi rett før det bildet der var det en stor båt han måtte over, og rett etter bildet det samme :smiley:

 

Han har gjort dette såpass mange ganger, at vi stoler helt på han. Veldig dyktig!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ja, etter en ganske lang stunds fravær så er jeg (og sikkert broder`n og (M/B Gamla)) tilbake igjen...... Kanskje ikke like aktive som tidligere men mer enn de 2 siste årene hvertfall........

 

Så det som har skjedd siden sist er jo sikkert litt så her kommer en rask oppdatering, bare å spørre om det er noe dere lurer på.....

 

 

dscn0792.jpg

 

Her er det blitt laget nytt ror!

 

dscn0795.jpg

 

slik ser pantryet ut

 

dscn0797.jpg

 

og etter en stund ble til slutt overbyggett kledd innvendig også :smiley:

 

Men den kanskje største og beste forbedringen som ble gjort i år var å kjøpe ny kalesje.........

 

dscn0799.jpg

 

 

dscn0802.jpg

 

dscn0805.jpg

 

 

Dette var en rask liten oppdatering over hvordan det går med prosjekt Gamla......

skal blir flinkere til å oppdatere framover.

 

Foreløpige planer nærmeste året er som følger:

Ny dørk inne i kabinen ( merbau heltre)

Lage nye benker ute slik at disse blir i mahogny

muligens lage ny motorkasse til neste vinter

+++

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Velkommen tilbake, jorhei (og brodern...)! :flag:

 

Godt å se at der fremdeles holder koken med M/B Gamla!

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Da er jeg også godt igang med båtpussen og siden det har vært dårlig med oppdateringer den siste tiden så skal jeg prøve å bli flinkere til det.

 

I år er følgende gjort:

 

laget nye benker

ny vegg og dør bak ved poppen

satt opp plate til bena og dører under med tilgang til sikringer

satt opp litt lister som manglet fra tidligere prosjekter.

laget mye vegger rundt toalettet

 

I tillegg holder jeg på med en ny dørk ute, men den vil nok ikke bli ferdig før ut i mai en gang.

 

 

Her kommer noen bilder etter de siste ukers arbeid:

 

dscn0930.jpg

 

dscn0923.jpg

 

dscn0929.jpg

 

dscn0937.jpg

 

dscn0936.jpg

 

 

Skroget har fått ett strøk med lakk og i morgen står stoffing for tur.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er båten på sjøen og klar for bruk. Det siste som har blitt gjort er å få på plass den nye dørken.

 

slik ble det:

 

dscn0954.jpg

 

 

forran motorkassa skal det selvsagt settes på en bit som skuler propellakslingen

dscn0947.jpg

 

 

dscn0957.jpg

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...