Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Jeg ser at benkene er forholdsvis lave, stemmer det.

Er det muligheter for og bygge disse noe høyere uten og sitte og skalle i taket!

Bedre komfort med tanke på og sitte rundt et bord der!

 

I forpiggen på M/S Bastard er/var de veldig lave, noe som ikke gir noe særlig sittekomfort!

Nå har jo jeg hevet deler av dekket for og få takhøyde, noe som sikkert ikke er aktuelt for dere!

 

En ting til, jeg ville også ha revet skottet!

Ville vel kanskje prøvd og få til en TV hylle og lignende der

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at benkene er forholdsvis lave, stemmer det.

Er det muligheter for og bygge disse noe høyere uten og sitte og skalle i taket!

Bedre komfort med tanke på og sitte rundt et bord der!

 

I forpiggen på M/S Bastard er/var de veldig lave, noe som ikke gir noe særlig sittekomfort!

Nå har jo jeg hevet deler av dekket for og få takhøyde, noe som sikkert ikke er aktuelt for dere!

 

En ting til, jeg ville også ha revet skottet!

Ville vel kanskje prøvd og få til en TV hylle og lignende der

Stemmer at benkene er ganske lave. De kan bygges opp noen få cm til uten at man skaller i taket, men med tanke på å sitte der ser jeg ikke noen særlig grunn til det. Vi bruker alltid plassen ute til å sitte. Har ennå ikke brukt kabinen en gang til noe annet enn å sove der, og slik blir det nok framover også.

Skottet er forresten allerede revet :puke:

 

Våres tanker er å bygge ut toalettet litt slik at det blir større. Deretter bygger vi sengeplass til tre pers fra baugen og utover så langt vi trenger det. Vi deler kabinen i to med soveplasser innerst deretter en liten vegg, og så kommer toalettet på den ene siden og skapplass på den andre. Noen som har innvendinger/erfaringer når det gjelder dette?

 

Vi bruker ikke kabinen til annet enn å sove eller å oppbevare ting og tang, og har derfor tenkt å utnytte den maksimalt.

 

Dette blir nok utført i løpet av vinteren, så sant ingen har bedre forslag som vi liker enda bedre.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Stemmer at benkene er ganske lave. De kan bygges opp noen få cm til uten at man skaller i taket, men med tanke på å sitte der ser jeg ikke noen særlig grunn til det. Vi bruker alltid plassen ute til å sitte. Har ennå ikke brukt kabinen en gang til noe annet enn å sove der, og slik blir det nok framover også.

Skottet er forresten allerede revet :confused:

 

Våres tanker er å bygge ut toalettet litt slik at det blir større. Deretter bygger vi sengeplass til tre pers fra baugen og utover så langt vi trenger det. Vi deler kabinen i to med soveplasser innerst deretter en liten vegg, og så kommer toalettet på den ene siden og skapplass på den andre. Noen som har innvendinger/erfaringer når det gjelder dette?

 

Vi bruker ikke kabinen til annet enn å sove eller å oppbevare ting og tang, og har derfor tenkt å utnytte den maksimalt.

 

Dette blir nok utført i løpet av vinteren, så sant ingen har bedre forslag som vi liker enda bedre.

Slik dere har tenkt og innrede var det i den første snekka jeg hadde.

Helt grei løsning :yesnod:

Har desverre ikke bilde av dette!

 

noe som kan være lurt er og måle opp litt og lage en skisse på innredning.

Plassen er langt fra så stor man gjerne vil ha det til

Link to post
Share on other sites

Slik dere har tenkt og innrede var det i den første snekka jeg hadde.

Helt grei løsning :confused:

Har desverre ikke bilde av dette!

 

noe som kan være lurt er og måle opp litt og lage en skisse på innredning.

Plassen er langt fra så stor man gjerne vil ha det til

Trodde også plassen skulle bli snau, men etter å ha målt opp litt så viste det seg at det var en god del plass. Når vi rev den veggen inn til skottet ble kabinen enorm(ikke så rart med tanke på at skottet var litt over 1m langt) Hvis vi velger denne løsningen så er det nok plass, men er som sagt fortsatt åpen for flere løsninnger.......

 

Hvis det var slik i din tidligere snekke, kan du da fortelle meg og positie og negative sider ved denne løsningen?

Hva bør jeg gjøre og ikke gjøre?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Et innspill, nå som hammer og sag først er framme: Selv så ville jeg vurdert flere plan med senger i kabinen. Tenker på løsningen hvor ryggen til sofa i kabinen er hengslet i overkant slik at man kan vippe den ut, henge den opp i kroker i taket og få et par sengeplasser ekstra. Har man plass til en slik løsning, må da det være gampekjekt og skikkelig utnyttelse av plassen? Kanskje ikke aktuelt akkurat (Hva vet jeg?), men kanskje det vanker småfolk etter hvert og da er det om å gjøre å ha sengeplass. :confused: Dere har sikkert sett båter med slike løsninger, hvis ikke er det sikkert noen som kan tipse om konkrete båter som har slik sengeløsning.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei alle båtfolk!

 

Båten har nå ligget stille i snart en måned pga motorproblemer. Dette ser nå ut til å løse seg, men så har jeget lite spørsmål allikevel. På propellen er har det vokset MAAAASSE groe, og diverse dritt. Hva kan jeg gjøre for å få det bort, UTEN å bade (det er det for kalt til... :blush:)

 

Er det noen som har noen lure ideer? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Siden du tydeligvis ser skitten uten å bade, skulle det vel gå å feste en skrubb eller skarp plastskrale på et kosteskaft og skrape/børste ivei? Takk for besøket ombord av dere i Son forresten, slikt er trivelig.

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Siden du tydeligvis ser skitten uten å bade, skulle det vel gå å feste en skrubb eller skarp plastskrale på et kosteskaft og skrape/børste ivei? Takk for besøket ombord av dere i Son forresten, slikt er trivelig.

 

 

Lars H.

Tror du dette vil holde? Jeg vet ikke, bare spør... :yesnod:

 

Det er vel ikke bra å kjøre med dette da dette kanskje vil gi mye motstand, som da vil slite unødvendig mye på motoren?

 

Jeg skal selvfølgelig prøve med kost og børste...

:blush:

Link to post
Share on other sites

Hei alle båtfolk!

 

Båten har nå ligget stille i snart en måned pga motorproblemer. Dette ser nå ut til å løse seg, men så har jeget lite spørsmål allikevel. På propellen er har det vokset MAAAASSE groe, og diverse dritt. Hva kan jeg gjøre for å få det bort, UTEN å bade (det er det for kalt til... :blush:)

 

Er det noen som har noen lure ideer? :yesnod:

Så lenge det ikke er snakk om harde ting som rur og blåskjell, så pleier en time eller to tur på sjøen å gjøre susen for min del. Hvis ikke dette nytter, så kan du tape fast en stålbørste på båtshaken, legge deg ned på flytebrygga og sette i gang å børste. Men en tur på sjøen er jo alltid koselig da, og det har som regel gjort nytten for meg når propellen er nedgrodd. :blush:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

God kveld!

 

Det er lenge siden denne tråden er oppdatert, så jeg tenkte jeg kunne gjøre det nå!

Denne gang skal jeg ikke stille noen spørsmål, men bare si litt om fremtidsplanene for de neste månedene.

 

Som dere sikkert har fått med dere skal vi begynne på dekk og doghouse. Derfor skal vi så fort vi kan prøve å få tak i papp, slik at vi kan dra ned til båten og skjære ut de forskjellige delene i doghouset, og deretter lage de i ordentlig mahogny. Vi skal også lage nytt dekk av furu, med en midtfisk av maghogny.

 

Dette håper vi blir bra og gleder oss som noen unger til å få startet.

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Alltid moro å kunne holde på med båt, forstår at dere gleder dere som barn....

 

Dersom du får tak i stiv papp, så er det nok mulig å lage maler ut av det, med mye tålmodighet. Et lite tips her, og det er at en jeg kjenner kjøpte ranittplate på byggevaren og lagde maler av denne. Han mente dette ble langt lettere å håndtere, i tillegg til at opprissing på ny plate ble lettere som følge av stive kanter....

 

Ta litt bilder underveis da, og del med oss.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Alltid moro å kunne holde på med båt, forstår at dere gleder dere som barn....

 

Dersom du får tak i stiv papp, så er det nok mulig å lage maler ut av det, med mye tålmodighet. Et lite tips her, og det er at en jeg kjenner kjøpte ranittplate på byggevaren og lagde maler av denne. Han mente dette ble langt lettere å håndtere, i tillegg til at opprissing på ny plate ble lettere som følge av stive kanter....

 

Ta litt bilder underveis da, og del med oss.

 

Lykke til.

Eller kjøpe 4mm meranti for og bruke som mal, det gjorde jeg! :smiley:

Lett og skjære i og lettere og justere på i forhold til papp.

 

Lykke til uansett!

Skal dere gjøre dette i vinter forresten?

Link to post
Share on other sites

Alltid moro å kunne holde på med båt, forstår at dere gleder dere som barn....

 

Dersom du får tak i stiv papp, så er det nok mulig å lage maler ut av det, med mye tålmodighet. Et lite tips her, og det er at en jeg kjenner kjøpte ranittplate på byggevaren og lagde maler av denne. Han mente dette ble langt lettere å håndtere, i tillegg til at opprissing på ny plate ble lettere som følge av stive kanter....

 

Ta litt bilder underveis da, og del med oss.

 

Lykke til.

Vi lover å ta bilder underveis. Det er jo bra som en liten logg for oss selv, pluss at de må legges ut på hjemmesiden.

Link to post
Share on other sites

Eller kjøpe 4mm meranti for og bruke som mal, det gjorde jeg! :smiley:

Lett og skjære i og lettere og justere på i forhold til papp.

 

Lykke til uansett!

Skal dere gjøre dette i vinter forresten?

Tja...vis det kryper under en 5-10 minus holder vi nok oss innadørs, men gjør det ikke det, er det bare å kle seg godt og jobbe. Det har jo vært en ganske mild vinter her på østlandet hittil i år, og håper bare det fortsetter slik.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Tja...vis det kryper under en 5-10 minus holder vi nok oss innadørs, men gjør det ikke det, er det bare å kle seg godt og jobbe. Det har jo vært en ganske mild vinter her på østlandet hittil i år, og håper bare det fortsetter slik.

 

:flag:

Leste på nettet at det skulle holde seg mildt en måneds tid fremover :cool:

Sjøl så har jeg fått med meg en kamerat for og hjelpe meg litt, og jeg begynner for alvor på M/S Bastard etter nyttår! :smash:

Link to post
Share on other sites

Leste på nettet at det skulle holde seg mildt en måneds tid fremover :cool:

Hvis så er tilfellet, fryder jeg meg virkelig, tar ei økt innimellom nede i båten og det er deilig med alt som blir gjort nå, istedet for å vente til våren !!

 

 

og jeg begynner for alvor på M/S Bastard etter nyttår! :smash:

Jammen på tide :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis så er tilfellet, fryder jeg meg virkelig, tar ei økt innimellom nede i båten og det er deilig med alt som blir gjort nå, istedet for å vente til våren !!

Jammen på tide  :yesnod:

Ja nå fant jeg ikke igjen linken som lå på Sol på Fredag. Men de meldt om en våt Desember måned!

passer meg utmerket!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...