Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Nok en oppdatering:

 

Vi har nå bestemt oss for å vente med dekkprosjektet :headbang::headbang::headbang:

 

Grunnen til dette er at det har kommet opp en del "uforutsette" utgifter som må prioriteres før båten, dessverre. Den andre grunnen er at motoren ikke går helt som den skal, og vi vil at den skal gå som den skal før vi legger inn masse penger i båten.

 

Vinteren brukes derfor heller til å skrape ned og pusse skroget, som er en litt mer billig sak å gjøre... :yesnod:

 

Dekket venter vi med til neste år da vi forhåpentlig vis har litt mer å "rutte" med.

 

mvh

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres veldig fornuftig ut, det påløper alltid mye mer kostnader enn det man planlegger....

 

Tiden frem til neste år, kan jo kanskje brukes fornuftig med å undersøke priser fra flere leverandører på materialer, eventuelt forhøre seg rundt i marinaer om der er folk som skal gjøre tilsvarende jobber. Mitt inntrykk er at der er en del som utfører slike jobber nesten uten grunn, slik at du kan få tak i gamle materialer som er som godt som nye???

 

Kanskje der er båter som skal vrakes grunnet dårlig skrog som kan plukkes deler fra ??

 

Lykke til med skrapejobben!!

Link to post
Share on other sites

Nå, på mandag bestilles 10 meter med skaistoff til å trekke om putene og stolene i båten. Har fått høre at vi burde bruke en tråd som blir kalt "bjørnetråd". Er det noen som har erfaring med andre tråder det går an å bruke, som er sterke nok?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Bjørnetråd, Elefanttråd; kjært barn har mange navn.

Dette er iallafall hyllevare i ALLE velassorterte sybutikker.

Finnes i all farger+noen til. 150m sneller koster vel 20-30 kr eller deromkring, så det går dere neppe konk av.

 

Suzuki

Takk for svar, og du tror dette er sterkt nok?

:confused::confused:

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, og du tror dette er sterkt nok?

Til å sy med ?

 

Ja.

 

Sålenge det som syes ikke skal brukes ute, duger denne bra..

 

Husk; styrken i en søm ligger i antall sting. Et sting, klarer du fin rive opp, og sikkert to eller tre også.

Men når det er sydd tettitett over hele stoffets lengde, er det solid nok, belive me..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Til å sy med ?

 

Ja.

 

Sålenge det som syes ikke skal brukes ute, duger denne bra..

 

Husk; styrken i en søm ligger i antall sting. Et sting, klarer du fin rive opp, og sikkert to eller tre også.

Men når det er sydd tettitett over hele stoffets lengde, er det solid nok, belive me..

 

Suzuki

Stoffet skal nok bli brukt litt ute, men stort sett over en kalesje. Det vil i hvert fall bli utsatt for litt sol og vann. Må vi kanskje prøve en annen tråd da, eller?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Hva skal du sy egentlig ?

Skal du sy kalesjeduk, som skal brukes ute ? Da må du bruke UV stabilisert tråd. Har 2 stk 2500m sneller sjøl, som jeg fikk langt vantene mine på. Krever sin symaskin for å si det sånn ( tykk ). Polyester kjerne, bomull utvendig. Solid som f**n, og sveller og tetter sømmen mot vanngjennomtrenging.

Tipper SeaSea kan skaffe sånt, pris omlag 200 pr rull.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hva skal du sy egentlig ?

Skal du sy kalesjeduk, som skal brukes ute ? Da må du bruke UV stabilisert tråd. Har 2 stk 2500m sneller sjøl, som jeg fikk langt vantene mine på. Krever sin symaskin for å si det sånn ( tykk ). Polyester kjerne, bomull utvendig. Solid som f**n, og sveller og tetter sømmen mot vanngjennomtrenging.

Tipper SeaSea kan skaffe sånt, pris omlag 200 pr rull.

 

Suzuki

Skal sy imitert skinn på polyester (skaistoff).

 

Skal kjøpes på Norsk Titanduk, eller hva det nå enn het.

 

Skal brukes på puter, som skal brukes delvis ute, men under en kalesje.

Link to post
Share on other sites

Skal sy imitert skinn på polyester (skaistoff).

 

Skal kjøpes på Norsk Titanduk, eller hva det nå enn het.

 

Skal brukes på puter, som skal brukes delvis ute, men under en kalesje.

Og i tillegg blir alle sømmer på undersiden / innsiden av skaien.

 

Elefanttråd fra vanlig sysjappe duger i massevis. Solid, billig og bra.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Og i tillegg blir alle sømmer på undersiden / innsiden av skaien.

 

Elefanttråd fra vanlig sysjappe duger i massevis. Solid, billig og bra.

 

Suzuki

Takk for hjelpen! Da blir det nok elefanttråd eller bjørnetråd hvis du vil. Skal følge opp her med oppdatering om hvordan det går og kanskje spørsmål.

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Oppdatering:

Har ikke fått jobbet så mye med Gamla i det siste, dessverre, men endelig begynner det å skje ting. Pussingen av skroget som vi hadde planlagt blir også utsatt til neste år (mye frem og tilbake her). Når vi er to ungdommer som eier båten er det ikke enkelt å samle opp penger til alt, :headbang: ( en går på skole og den andre har nylig kjøpt bil...).

På mandag drar vi til Fredrikstad Viklerverksted med dynastarteren for å få en overhaling på den.
Og i begynnelsen av Mars, skal magneten ut av båten og inn kommer et nytt tenningsannlegg fra ing. Per Ø. Andreassen i Fredrikstad (han er forresten genial på disse motorene, så vis noen har problemer med motoren bør de ringe han. Har nummer vis noen er interesert :wink: ).

Har kommet fremtil det at det viktigste er at motoren går, slik at vi kan bruke båten i sommer. Når de to tingene er skiftet , så er alt på motoren skiftet eller overhalt (forgasser, magnet, dynastart, stempler, rådelager, honet osv). Da regner vi at motoren skal gå prikkfritt i en god del sommere uten noen problemer (hvert fall ikke så mye som vi hadde i fjor).

Her kommer 2 bilder fra motoren med og uten dynastarteren:
Bilde

Bilde

Hoff, gleder meg til sommeren jeg... :yesnod:

mvh
M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Nå når jeg endelig fikk lastet opp bildene har jeg noen spørsmål:

 

1. Synes dere det ser ut som om kabelskoene må byttes? Det er kanskje like greit å gjøre uansett?

 

2. Er det noe spesiellt jeg må tenke på når synastarteren skal monteres igjen? (Unntatt selvfølgelig å stramme drivreimene riktig?

Link to post
Share on other sites

Nå når jeg endelig fikk lastet opp bildene har jeg noen spørsmål:

 

1. Synes dere det ser ut som om kabelskoene må byttes? Det er kanskje like greit å gjøre uansett?

 

2. Er det noe spesiellt jeg må tenke på når synastarteren skal monteres igjen? (Unntatt selvfølgelig å stramme drivreimene riktig?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Puss kabelskoene med sandpapir og sett inn med syrefri vaselin, holder seg greit da.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ny oppdatering:

 

Nå, mandag 21.03.2005, dro vi til Fredrikstad for å få kjøpt inn det nye tenningsanlegget fra Ingeniør Per Ø. Andreassen. Når vi var der kjøpte vi også inn gass og choke "spaker". Her er noen bilder:

 

Her er spakene vi kjøpte. Tro de gjør seg litt bedre i båten enn de vi nå har!

 

Bilde

 

Bilde

 

Her er tenningsannlegget vi kjøpte. Det som er fint med dette er at alle deler får man tak i på biltema hvis noe skulle gå galt.

 

Bilde

 

Bilde

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Idag dro vi ned i båten ved 12-tiden. Planen var å sette inn det nye tenningsanlegget, pusse under vannlinjen og montere vannutskilleren. Vi fikk heldigvis gjort alt. Her er noen bilder etter at tenningsanlegget var satt inn og av vannutskilleren:

 

Bilde

 

Bilde

 

I morgen begynner nedskrapingen av skroget. DET BLIR MORRO! :flag:

 

mvh

M/B Gamla :seeya:

 

PS. Kommer med oppdatering i morgen!

Link to post
Share on other sites

Vel, da var vi tilbake fra jobbingen! Idag startet vi med å pusse ned skroget. Det tok ikke lang tid før vi fant ut at det er litt større jobb enn det vi hadde forventet oss. Her kommer noen bilder fra arbeidet:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Når vi hadde skrapt ned en god del måtte vi jo prøve å pusse med maskin. Dette var verre enn vi trodde. Den lakken som ligger inni skroget lager "klumper" i skroget. Vi kom i prat med en annen kar med trebåt som hadde gjort det samme i fjor. Han sa at vi burde pusse med våtslipepapir som er dyppet i Owatrol D1. Håper det funker!

 

I morgen skal bare min bror (jorhei) jobbe i båten og han skal da kjøpe inn Owatrol D1 og D2 (10 liter av hver). Dessverre virker det som om det er ganske vanskelig å få kjøpt 10 liters-spann, fordi det må bestilles. Er det noen som vet om noen butikker som har 10 liters-spann inne på lageret?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Skal du ha soppdrepende effekt, må du bruke antiparasitt.

 

Impex imprignerer trevirke, i tillegg til at du "metter" litt av veden slik at andelen olje reduseres litt. Impex er anbefalt av trebåtbyggere som jeg har pratet med. Impex er også noe billigere enn Owatrol.

 

Et annet tips. Nå så veden deres utrolig hel og fin ut, uten form for fargeavvik, men om dette skulle forekomme så går det an å bruke amerikansk terpentinolje (ikke bruk vegetabilske, opplever den selv som ikke så god). Denne smører du inn, la det trekke, smøre, la det trekke, smøre inn etc., og du vil kunne se at skitten trekkes ut av veden. Dette kan også med fordel brukes på teakplater innomhus etc., for dem som eventuelt har fargedannelser/prikker i platene.

 

Jeg så forøvrig at dere hadde utenpåliggende klinker. Pass på å ikke pusse på disse da dette kan skade klinkene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...