Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

OK.

Da er det greit med epoxy som overmales med 2 komponent maling!

Eller lakkes med 2 komp lakk.

 

Et annet alternativ en finer til styrhuset er å planke det opp av 22x100 mahogny plank som det legges inn en list mellom bordene limt med epoksy. Høres dyrt ut men når du tar å trekker fra vinduene og dører så blir skrøypet kraftig redusert og antall m2 redusert. ved bruk av plater vil dette mer forbruket bli større. Og the real thing er som oftest mest lekkert

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

......Et annet alternativ en finer til styrhuset er å planke det opp av 22x100 mahogny plank som det legges inn en list mellom bordene limt med epoksy .......

Det høres "lekkert" ut - men kan ikke se det foran meg, slik du beskriver det. Har du et bilde? mener du liggende mahognyplank? Og hva koster en slik 22 x 100 per meter? Får man de ferdig høvlet / avrettet, eller må man bearbeide de først? Og hvordan kommer denne "listen mellom bordene" inn i bildet? Hvor tykk / tynn skal denne listen være. Er det for å få fargespill?  :flag: (bare nyskjerrig, ser du!)  :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det høres "lekkert" ut - men kan ikke se det foran meg, slik du beskriver det. Har du et bilde? mener du liggende mahognyplank? Og hva koster en slik 22 x 100 per meter? Får man de ferdig høvlet / avrettet, eller må man bearbeide de først? Og hvordan kommer denne "listen mellom bordene" inn i bildet? Hvor tykk / tynn skal denne listen være. Er det for å få fargespill?  :flag: (bare nyskjerrig, ser du!)  :flag:

 

Jeg lurer på akkurat det samme. Hvor får jeg tak i dette i Oslo området og vet du hva prisen ligger på?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det høres "lekkert" ut - men kan ikke se det foran meg, slik du beskriver det. Har du et bilde? mener du liggende mahognyplank? Og hva koster en slik 22 x 100 per meter? Får man de ferdig høvlet / avrettet, eller må man bearbeide de først? Og hvordan kommer denne "listen mellom bordene" inn i bildet? Hvor tykk / tynn skal denne listen være. Er det for å få fargespill?  :wink: (bare nyskjerrig, ser du!)  :wink:

Sett opp et "bindingsverk" f. eks en stender i hvert hjørne eller etter behov. Disse er bare midlertidlig. Kommer litt an på størrelsen. Hjørne stolper kan og lages fine med avfasinger på hjørner og lignende hvis det er ønskelig /føles bedre å la disse stå. Man legger så plank etter åplank(planking) på hverandre til man er kommet opp i ønsket høyde. Man legger takbjelker og tak for å få sammenbinding i topp. Man tar og freser eller bruker en sirkelsag med slingreblad i for å lage et spor på ,5-1,5 cm, lag en list som blir trank for å slå inn i mellom bordene, man væter ut flatene i sporet og listen med ufortykket epoksy, lag epoksy blanding mayones legg listen og bank denne inn i sporet. Du kan bruke samme lim metode i alle forbindelser og hjørner alternativ lime mot stolper hvis du ønsker å ha disse. Du tar når dette er herdet å skjører ut nøyaktig form på vinduene cirka 10 mm mindre en glassmålet rundt det hele. Fres en fals rundt fra utsiden tilpasset glass tykkelsen og fug/list fast vinduet. Dør settes inn på passenede måte. Prinsippet er vel at man lager sin egen plate der alt er lim sammen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje innvendig du vil ha mahogney look? Det kan du få med rød meranti også, og billigere :wink: Bruk litt teakbeis/olje så får du en fin rød glød :wink:

Her har jeg brukt Faxe Interiør Mahogney Beis (nr 42) på vanlig lys meranti finer. På nederste delen av platen har jeg lagt på epoxy for å se hvordan det endelige resultatet blir.

Bilde

Link to post
Share on other sites

...... Man tar og freser eller bruker en sirkelsag med slingreblad i for å lage et spor på ,5-1,5 cm, lag en list som blir trank for å slå inn i mellom bordene, man væter ut flatene i sporet og listen med ufortykket epoksy, lag epoksy blanding mayones legg listen og bank denne inn i sporet.......

O.K. - skjønner nå fremgangsmåten med å legge plank (på høykant - med epoksy-lim mellom?) på plank av solid mahogny!

 

Den er grei - men hvilken oppgave har disse listene som freses ut til / bankes på plass - er det i planke-skjøtene? - er dette for en ytterlig tetning i skjøtene, eller for å øke styrken, eller for at det skal se pent ut? Denne listen (i et annet treslag enn mahogny?) skal da være "flush" med mahogny'en, slikat det blir en slatt flate?  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Om jeg forstår det rett så legger man mahogney plankene kant mot kant, men man skjærer et spor inn midt på kanten av begge plankene. Inn i dette sporet legger man så lista som limes med epoxy. Lista blir ikke synlig i det hele tatt da plankene ligger kant i kant. Omtrent som bokstavfiguren under viser:

[pre]

___________

|.........|

|.........|

|.........|

|... _....|

|...| |...|  

|---| |---|  

|...| |...|  

|... --...|

|.........|

|.........|

|.........|

-----------

[/pre]

(Ser dette bra ut, har fylt ut med litt punktum for å få tegningen til å bli riktig, ser OK ut på min PC, men...)

 

Lista ligger her i midten, halve lista opp i planken over og halve lista ned i planken under. Plankene er da limt sammen vha. lista og epoxy.

Link to post
Share on other sites

Meningen med listen er å få en pen avslutning. Skrev vel litt raskt da jeg mener rette måten egentlig er å sørge for at innsiden blir tett og finn helt sammenføyd for deretter å frese inn ca 2/3 fra utsiden og legge list inn i denne. På denne måten sikrer du en tett og fin skjøt på en lett måte. Det er ikke på tross av hva vi kanskje tror ikke så lett å få skjøtene fine hvis det er litt vinkler og skråer. Mindre vridniger greier man og. Jo smalere hoved plank jo bedre vridninger klarer man skulle jeg tro. Når dette høvles og pusses etter limimg vil det bli jevnt og fint på svake krumminger og

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takker :wink:

 

Flere som har noen gode forslag?

Tror dette vil falle mye billigere om du kjøper i fallende bredder og dimensjonerer bredden selv dette på tross av kappet du vil få. Glattkant har du jo ikke bruk for da man allikevell skal pusse og fikse etterpå

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg og broder'n er litt uenige om hvilket materiale vi skal bruke på det nye dekket. Jeg mener vi bør bruke oregon pine som er en type furu, men litt gulere, og han mener at vi burde bruke vanlig furu. Hva mener dere? Vanlig furu eller oregon pine? Hvordan er prisene sammenlignet med hverandre?

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Hei igjen alle sammen!

 

Vet det er litt tidlig å begynne å snakke om opplag og båtpuss og sånt, men jeg trenger noen tips.

Det som neste år skal gjøres med Gamla er ganske omfattende og vil nok ta lang tid. Vi skal rive doghouse og hele cabindekket, og lage nytt. I tillegg skal dekket bak på poppen legges på nytt. Ønsker også å gjøre noe innredningsarbeid i båten til våren, men tror nok ikke det blir tid til det.

Det som er spørsmålet er om hva dere gjør av arbeid i løpet av vinteren? Biter dere bare tenna sammen og jobber i vinterhalvåret med kuldegrader, eller venter dere til våren kommer?

Hva anbefaler dere meg og jonhei å gjøre? Hva bør vi gjøre på høsten, eventuelt vinteren og våren, for å bli ferdig?

I tillegg ønsker jeg å få båten på vannet i begynnelsen av mai!!!

Er dette mulig?

 

Båten ligger i havna og vi har heller ikke mulighet til å stå i noen bod på vinteren. Alt arbeid vil måtte gjøres ute.

 

 

Fortsatt god sommer til dere alle  :smiley:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Bit tenna sammen og begynn så snart båten er på land. :lol:

Som jeg har sagt før, lag et ordentlig telt rundt båten med plass nok til og bevege seg rundt båten og oppå båten.

Så kan dere bruke kokeapparatet og varme med innimellom når det blir for kjølig.

Gjør alt grovarbeidet i vinter og de fine jobbene når det begynner og bli varmt igjen.

 

ting tar laaaaannng tid :lol: (egen erfaring)

Finner på noe nytt hele tia og jeg da. legger ut bilde i trådden min etterpå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg og broder'n er litt uenige om hvilket materiale vi skal bruke på det nye dekket. Jeg mener vi bør bruke oregon pine som er en type furu, men litt gulere, og han mener at vi burde bruke vanlig furu. Hva mener dere? Vanlig furu eller oregon pine? Hvordan er prisene sammenlignet med hverandre?

 

mvh

Jonhei

 

Jeg ville brukt malmfuru - "ferdig impregnert....." Tette åringer og veldig sterkt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har i løpet av vinteren planlagt å bygge helt ny innredning i kabinen. Lurer derfor på hvordan vi skal gjøre dette?

På hvilken måte utnytter man plassen best. Kabinen er god og lang, men ikke så bred.

 

Dette er desverre det beste bildet jeg har:

 

Bilde

 

Noen som har noen gode forslag?

Har selv nesten bestemt oss, men hvis noen har noen bedre forslag så vil det bli vurdert......

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Har i løpet av vinteren planlagt å bygge helt ny innredning i kabinen. Lurer derfor på hvordan vi skal gjøre dette?

På hvilken måte utnytter man plassen best. Kabinen er god og lang, men ikke så bred.

forelslår at dere fjerner skottet i forpiggen, og så

ser dere hvor veien bærer...

 

gjorde dette på snekka vår, og det blei veldig bra!

kabinen oppleves mykje luftigere enn før, og så er

det praktisk å kunne sette kaffekopper etc foran

madrassene; et slags hjørnebord på en måte... :-)

 

før:

 

Bilde

 

etter:

 

Bilde

 

### barx

Link to post
Share on other sites

Med tanke på vinduene, synes jeg siden dette er god gammel dame at man bruker sika. Plast og til dels metall hadde man ikke opprinnelig på disse båtene og slik jeg ser deres arbeid bevarer dere mest mulig originalt?

 

Jeg hører at mange i dag legger plywoodplater (mariniserte finerplater), ca. 700 per stk, før man legger enten teak eller mahogny. Dette limes i såfall med epoxy. Fordelene ligger i stabiliteten samt at man reduserer faren for vanngjennomtrenging.

 

Jeg så også på et tidligere spørsmål du har stilt, vedrørende billige teaklister. Dersom du har verktøy for dette, er det helt klart å foretrekke å lage teaklistene selv, etter å ha kjøpt et element i helteak. Dette er enklere enn mange tror, da man kun trenger bordsag. (pass fingrene!!!)

 

Lykke til, godt å se at folk tar vare på eldre trebåter!!

Link to post
Share on other sites

Med tanke på vinduene, synes jeg siden dette er god gammel dame at man bruker sika. Plast og til dels metall hadde man ikke opprinnelig på disse båtene og slik jeg ser deres arbeid bevarer dere mest mulig originalt?

Prøver å bevare mest mulig originalt ja. Håper på å en dag kunne få den i perfekt stand, med tanke på bruk og med tanke på tidligere original stand. Noen få endringer blir det jo, men det er nesten ikke til å komme unna.

 

Takker for tips, noen som har flere?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...