Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Oppdatering:

 

Dro ned i båten ved 12-tiden. Idag skulle vi fortsette med å skrape ned skroget og vi skulle legge på bunnstoffet. På skroget er vi nesten ferdige, blir med stor sannsynlighet ferdig i morgen, og bunnstoffet fikk sitt første strøk. Bakerst på akterenden pusset vi litt med våtslipepapir og Owatrol D1 og det ble bra! Her er noen bilder av bunnstoffingen og skroget:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

M/B Gamla

(som er ganske sliten i venstrehånden etter å skrspt i flere timer... :wink:)

Link to post
Share on other sites

Nå er vi hjemme igjen fra Gamla! Dro ned klokken 8:00 ( :sleep: ) idag for å få startet tidlig på skroget og bunningen. Når klokken nærmet seg 13 var skrapingne av skroget ferdig, og noen timer senere var dollbordet nesten ferdig. Nå gjenstår det bare en god del timer med pussing, oljing, lakking og annet diverse som må gjøres. Vi fikkk også montert inn de nye spakene.

 

Ble ferdig med skroget på fire dager, det er vi førnøyd med.

 

Om noen dager, når vi har fått kjøpt inn noen kabler til motoren og pusset alle kontakter, så skal motoren prøvekjøres på land!!! DET BLIR SPENNENDE...

 

Nå er påskeferien over (dessverre) så oppdateringene kommer nok ikke like hyppige, men vi skal nok jobbe en god del i båten uansett. Må jo ha den klar til båtplassentreffet i Horten.

 

Glemte dessvere å ta bilder i dag, men det kommer senere.

 

M/B Gamla :seeya:

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vi hjemme igjen fra Gamla! Dro ned klokken 8:00 ( :sleep: ) idag for å få startet tidlig på skroget og bunningen. Når klokken nærmet seg 13 var skrapingne av skroget ferdig, og noen timer senere var dollbordet nesten ferdig. Nå gjenstår det bare en god del timer med pussing, oljing, lakking og annet diverse som må gjøres. Vi fikkk også montert inn de nye spakene.

 

Ble ferdig med skroget på fire dager, det er vi førnøyd med.

 

Om noen dager, når vi har fått kjøpt inn noen kabler til motoren og pusset alle kontakter, så skal motoren prøvekjøres på land!!! DET BLIR SPENNENDE...

 

Nå er påskeferien over (dessverre) så oppdateringene kommer nok ikke like hyppige, men vi skal nok jobbe en god del i båten uansett. Må jo ha den klar til båtplassentreffet i Horten.

 

Glemte dessvere å ta bilder i dag, men det kommer senere.

 

M/B Gamla :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis jeg var dere ville jeg ikke startet motoren på land hvis den står i båten. En motoren vibrerer ganske mye, og tørt treverk bør ikke ha viberasjoner. Dere kan oppleve å få en båt som ikke blir tett i verste fall. vent med å starte til båten har vært på sjøen et døgn.
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var dere ville jeg ikke startet motoren på land hvis den står i båten. En motoren vibrerer ganske mye, og tørt treverk bør ikke ha viberasjoner. Dere kan oppleve å få en båt som ikke blir tett i verste fall. vent med å starte til båten har vært på sjøen et døgn.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det være dumt å starte båten på land selv om vi har startet trutningen med våte pledd?

Link to post
Share on other sites

Om noen dager, når vi har fått kjøpt inn noen kabler til motoren og pusset alle kontakter, så skal motoren prøvekjøres på land!!! DET BLIR SPENNENDE...

vibrerer denne motoren mye? hvis ja, så ville eg venta til eg var

trygt i sjøen...

 

tenk på det på denne måten: når båten ligger i sjøen absorberer

vannet vibrasjonene fra motoren, mens på land er det fast grunn,

og motorfester/ skrog må ta heile støyten...

 

barx

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, nå er det på tide med en ny oppdatering:

 

Vi dro ned på søndag for å olje skroget med Owatrol D1, men neida; DET REGNET!

 

Derfor skal vi dra ned senere idag når "jorhei" kommer fra jobb, og olje. Når det gjelder blåved, så dropper vi å fjerne det. Det er ikke alt for mye. Vi har prøvd klorin, kaustisk soda og Ferro-bet, men ingenting virker.

 

Vi har også fått en annen gladmeling og det er at vi slipper å kjøpe tennplugger rett fra FM i fredrikstad. Hvis vi skulle gjort det hadde det kostet ca. 300 kr inkl. frakt. Vi ble opplyst om at vi kunne bruke en type tennplugg som het Nipon Denso M17. Den kostet den nette sum av kroner 21,50.

 

Oppdatering følger senere idag!

 

mvh

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Når det gjelder fjerning av blåved med Ferro-bet,har du sansynligvis tilført for lite i veden, hvis det ER blåved?,vil den forsvinne med Ferro-bet (brun type).

Kan være lurt å tape fast en svamp med størrelse i forhold til flekken,så dynke denne med Ferro-bet og la den trekke fra svampen og inn i veden ca. 1 døgn.

 

Skal garantere at flekken blir borte!!!!!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Når det gjelder fjerning av blåved med Ferro-bet,har du sansynligvis tilført for lite i veden, hvis det ER blåved?,vil den forsvinne med Ferro-bet (brun type).

Kan være lurt å tape fast en svamp med størrelse i forhold til flekken,så dynke denne med Ferro-bet og la den trekke fra svampen og inn i veden ca. 1 døgn.

 

Skal garantere at flekken blir borte!!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Er det brun type vi skal bruke? Vi har den blå og på den står det at den fjerner blåved...

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, nå begynner det å skje ting utenom skroget også.

 

Har idag ringt litt rundt for å sjekke priser på det vi skal ha til dekket bak (poppen). Vi kjøper merantiplate til å ha i bunn og furustaver (6*45mm). Begge delene hos Billingstad Trelast.

Epoxy kjøper vi hos Trebåten på Nesset.

Idag skal vi ned å olje ferdig skroget. Skal også stille inn tenningen på det nye tenningsanlegget, pluss å begynne med montering av oljetrykksbryter.

 

Hvis får tid rives deler av dekket bak i kveld også!

 

bilder kommer senere idag...

 

mvh

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vi kommet opp fra havna.Skulle egentlig fått oljet mer enn vi fikk gkort, men pga at vi oppdaget råte under akterdekket, måtte vi bruke tid på det.

 

Fikk også innstilt tenningstidspunktet på tenningssystemet.

 

Får å få festet den oljetrykksbryteren som vi har kjøpt inn, trenger vi et T-stykke. Her har jeg noen bilder av hvordan det skal festes:

Bilde

 

Til høyre ser du oljetrykksbryteren som skal inn på et T-stykke. T-stykket skal være likt den som er til venstre, bare ned den siste "utstikkeren" til å feste trykksbryteren. Gjengene på trykksbryteren er 1/8" og på den andre nippelen er det ca. 5mm.

 

Vet noen hvor jeg kan få tak i dette?

 

Håper det var forstålig forklart...

 

Takknemlig for svar!

 

mvh

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

 

Dro ned i båten klokken 11:00. I går ble det kjøpt inn 22 meter med 6*45mm furustaver til dekket bak. I dag kjøpte vi 50 skruer og 50 skiver til å presse dekket ned.

 

Startet dagen med å skjære til merantiplatene som skal i bunn. Det gikk ganske fort, og deretter tok vi å la på furustavene. På de bildene lengre ned er de bare skrudd på provisorisk slik at vi vet hvordan det blir. I morgen skal det tas opp igjen, og limes med aeropoxy fra trebåten.

 

Dollbordene og midtfisken skal senere beises med mahognybeis for å få en fin kontrast til den lyse furuen

 

Her er bildene:

Bilde

 

Bilde

 

Synspunkter?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Synspunktet mitt er at dette kort og godt blir veldig bra !!

 

Skulle det være noe å si, så måtte det være at dere må bruke litt mer skruer under press, for å få optimal lime-effekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Og det har vi kjøpt inn. Vi kjøpte for få første gang og kjøpte flere istad. Dette limes sammen i morgen håper vi.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Heisann, dette er gøy å følge med på... :cheers:

 

Jeg gjorde samme jobbn på dekka minei fjor og har tatt dørkene i år.

Et litet tips; når dere skal tilå lime med epxy, så bør den være litt fortykket og da er det en fordel å smøre på ufortynnet epoxy på limflatene først, slik at hefet blir bedre.

 

Og husk på og ta vekk overflødig epoxy i fugene før det tørker, det ser ut som om det trekker seg litt opp langs skruene og blir en topp som er vanskelig å fjerne.... ja jeg vet :headbang:

 

Mange skruer en nevnt og det med rette.... Når det gjelder den naten som blir der hvor stavene går ut til dollbord osv, brukte jeg en liten skive av finer med sandpapir på for å tilpasse staven slik at naten er helt lik hele veien.

 

Gleder meg tilå se resultatet deres :smiley:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Dro ned i båten klokken 11 idag også. Fikk limt sammen de stedene det var råte, så nå er det ordnet.

 

Bilde

 

Når dette var ferdig, limte vi på merantifineren som vi skal ha som bunn. Dette tok ikke lang tid, så vi startet også med å lime på furustavene. Derimot dette ble litt verre. Vi fant fort ut at vi hadde alt for få skiver til å presse det stavene ned så vi kom bare litt over halvveis på den ene halvdelen av dekket.

 

Bilde

 

I morgen drar brutter'n (jorhei) ned for å olje og for å få lagt ferdig dekket. Det blir imorgen også handlet inn mahognybeis til modtfisken og dollbordene, pluss en dekksgjennomføring til bensintanken.

 

Oppdatering med bilder følger i morgen!

 

Hvis dere har kommentarer eller tips, mottas det gjerne!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Hvis dere har kommentarer eller tips, mottas det gjerne!

Spennende prosjekt, M/B Gamla og jorhei! Får nesten lyst til å prøve seg på dette selv! :o)

 

.....Et litet tips; når dere skal tilå lime med epxy, så bør den være litt fortykket og da er det en fordel å smøre på ufortynnet epoxy på limflatene først, slik at hefet blir bedre.

Kan du utdype dette litt, majali?

Hvorfor og hvordan? Først fortykket og så ufortynnet....? Ehhhh..... er helt amatør på dette, men kunne tenkt meg litt forklaring. :o) Kan jo få bruk for, en vakker dag!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt, M/B Gamla og jorhei! Får nesten lyst til å prøve seg på dette selv!  :o)

Kan du utdype dette litt, majali?

Hvorfor og hvordan? Først fortykket og så ufortynnet....? Ehhhh..... er helt amatør på dette, men kunne tenkt meg litt forklaring.  :o)  Kan jo få bruk for, en vakker dag!

<{POST_SNAPBACK}>

Jo; det er best å bruke litt fortykket epoxy til selve limingen siden den da kan fylle opp litt i eventuelle ujevnheter, men den fortykkede trekker ikke spesielt bra inn i treverket og "primer" man det bare treverket med ufortykket epoxy først, så limer den fortykkede epoxyen seg fast "primeren" som har trukket godt inn i treverket og gir godt feste,.

 

ooppppssss , ser at det bl litt feil i utrykkene i mitt innlegg :blush:

 

Håper dettevirket mer fornuftig?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

har idag vært en liten tur i båten. Egentlig bare for å sjekke at alt var som det skulle, men så måtte jeg også gjør noe da, før jeg dro hjem. Kjøpte T-stykket til oljetrykkbryteren.

Det enest som må gjøres her er er å dele det røret som er på høyre side på bildet i to og deretter sette det på T-stykket:

Bilde

 

Her er det ferdig montert:

Bilde

 

Og, jøss! Det lyser jo:

Bilde

 

Drar kanskje å handler litt i morgen og jobber litt i båten på torsdag. Oppdatering kommer naturligvis!

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært i båten så og si hele dagen Dro nedklokken 12 og var hjemm om en liten tur til middag igjen for å spise, for deretter å dra ned igjen.

 

Startet med å å handle inn Owatrol D2 olje + en batterivender. Kabler handles inn på mandag!

 

Når vi kom til båten tok vi å oljet 3 strøk, slik at vi alt i alt har oljet 17 strøk. Men heldigvis er vi ferdig nå.

 

Deretter fortsatte vi med dekket. Begynte å pusse sidene slik at vi får plasse til nate. Fant fort ut at det vill ta lang tid, så brukte derfor fresemaskinen, til å frese ut natesporene. Dette funket veldig greit.

Så tok vi i nateteipen. Det tok et par timer (ganske vanskelig jobb når nateteipen er noen millimeter bredere enn det natene er...!) Heldigvis var vi to til å gjøre det. Etter nateteipen tok vi å natet den ene halvdelen av dekket med Tec7 (Tec7 synes vi er mye bedre enn Sikaflex!). Nå gjenstår bare den andre halvdelen av dekket med Tec7 og deretter masse pussing, oljing og lakking!

 

Vi rakk også å montere ut bensintanken for å kjøre gjennom litt bensin for så å riste og helle ut (dette for å løsne eventuell møkk på sidene).

 

På mandag blir det kjøpt inn kabler, batteri (må ha et forbruksbatteri også) og bensintankgiver + måler. Det blir morro å montere!

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Dro ned i båten i 12-tiden idag. Startet med å vaske skroget med en våt fille for å få av støv og annet dritt på skroget. Deretter tok vi å begynte å lakke det første strøket. Synes det ble veldig bra til slutt:

 

Bilde

 

Bilde

 

Etter atr skroget var lakket en gang tok vi å forstsatte med dekket. Idag var vi fast bestemt på å bli ferdig med natingen av dekket, og det ble vi. Fikk også prøvd å pusse litt for å se hvordan det ble (det ble bra!). Her er noen bilder av dekket:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

I neste uke begynner vi med å montere bensingiver i bensintanken.

 

Hvordan gjør jeg dette??? Er de bare å borre passe hull i toppen av tanken, og feste den med Sika/tec7 eller lignende?

Link to post
Share on other sites

Bilde

Hvordan gjør jeg dette??? Er de bare å borre passe hull i toppen av tanken, og feste den med Sika/tec7 eller lignende?

Først må jeg gratulere med et flott, nytt akterdekk. Hvordan greide dere å nate så renslig, uten å kline Tec7 utover kantene? Stø på handa og en meget god doseringspumpe? Dette dekket kan dere være stolte av! :yesnod:

 

Når det gjelder ditt spørsmål om å montere en giver i bensintanken, så har jeg ikke noe svar. Jeg går ut i fra at tanken er en "liggende tønneformet sylinder"? - da har du jo en utfordring med å få en tett skjøt rundt giverlokket. Et lite tips er å "banke" (forsiktig selvfølgelig) flat eller trykke ned tankens krummingen på det stedet hvort givere skal entre tanken.

Vær endelig forsiktig med å borre i en bensintank! Skal ikke rarer gnisten til for en eksplosjon! Jeg ville fylt den opp med vann først!

Men det er det sikker andre som kan mere om.

 

Hilsen,

Walter_S

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvordan gjør jeg dette??? Er de bare å borre passe hull i toppen av tanken, og feste den med Sika/tec7 eller lignende?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke det er lurt å bruke sika eller tec7 på bensintanken. Bensin løser jo opp det meste, også disse vil jeg tro. Det følger ikke med en slags klemflens med giveren da? Hvis ikke så må vel løsningen være å få loddet/sveist på en gjenget stuss som giveren skrus ned i. Bensinlekkasjer er jo farlige saker, så det er nok best å ikke ta noen snarveier her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Først må jeg gratulere med et flott, nytt akterdekk. Hvordan greide dere å nate så renslig, uten å kline Tec7 utover kantene? Stø på handa og en meget god doseringspumpe? Dette dekket kan dere være stolte av!  :yesnod:

 

Når det gjelder ditt spørsmål om å montere en giver i bensintanken, så har jeg ikke noe svar. Jeg går ut i fra at tanken er en "liggende tønneformet sylinder"? - da har du jo en utfordring med å få en tett skjøt rundt giverlokket. Et lite tips er å "banke" (forsiktig selvfølgelig) flat eller trykke ned tankens krummingen på det stedet hvort givere skal entre tanken.

Vær endelig forsiktig med å borre i en bensintank! Skal ikke rarer gnisten til for en eksplosjon! Jeg ville fylt den opp med vann først!

Men det er det sikker andre som kan mere om.

 

Hilsen,

Walter_S

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, takk for det Walter_S!

 

Grunnen til at vi greide det så trenslig uten å kline det altfor mye utover er fordi vi brukte maskeingsteip. Det var kanskje ikke nødvendig, men tenkte vi kunne gjøre det for det...

 

Hvis vi fyller vann i tanken og borre, og deretter heller vannet ut igjen! Hvor lang tid tar det før det er helt tomt for vann? Hvordan bør det gjøres best mulig?

 

Tror ikke det er lurt å bruke sika eller tec7 på bensintanken. Bensin løser jo opp det meste, også disse vil jeg tro.  Det følger ikke med en slags klemflens med giveren da? Hvis ikke så må vel løsningen være å få loddet/sveist på en gjenget stuss som giveren skrus ned i. Bensinlekkasjer er jo farlige saker, så det er nok best å ikke ta noen snarveier her.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, index! Vi har ikke kjøpt giveren ennå, men det kan godt hende det følger med en slik klemflens. Giveren kjøper vi i morgen så vi får se da.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...