Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Godt å se at dere er på pussingen igjen... Da mangler vi bare Trulte og Bastard :wink: Eller?? hehe..

Så sant, så sant......

Kommer vel noen oppdateringer der snart og får vi håpe :wink:

 

Er også deilig å endelig være i gang med pussingen igjen......

Jeg gleder meg som en unge til å sjøsette ( bare håpe at tidsfristen ikke er altfor kort :crazy: )

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner litt i dag, må tenke litt først :lol:

Neida, idag er det lite vind så jeg håper og få satt opp teltet jeg skulle sette og i høst :rolleyes:

Også blir det rundvask i båten for og få vekk jordslag :sad:

 

Mulig jeg må en tur på jobben i dag også, det er litt kjipt

 

Jorhei; er det furustaver dere limer med epoxy til finerdekket?

Jeg lurer på og gjøre det samme sjøl da dekket mitt ikke er blitt bra

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner litt i dag, må tenke litt først :lol:

Neida, idag er det lite vind så jeg håper og få satt opp teltet jeg skulle sette og i høst :rolleyes:

Også blir det rundvask i båten for og få vekk jordslag :sad:

 

Mulig jeg må en tur på jobben i dag også, det er litt kjipt

 

Jorhei; er det furustaver dere limer med epoxy til finerdekket?

Jeg lurer på og gjøre det samme sjøl da dekket mitt ikke er blitt bra

 

Det er furustaver vi limer på ja.

06*45 glattkant furu.

Begynte med dette for 3 år sidena av økonomiske årsaker og har fortsatt med det. Er vel ikke egentlig helt topp med furu, men sånn prismessig så er det fint

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ok, da skal jeg sjekke med pusheren.

Trodde ikke dette var hyllevare, men så feil kan man ta.

 

Det ble forøvrig ikke noe båtpuss idag :rolleyes: har blitt litt forkjøla også så den skal pleies i kveld.

Men nå er det jo ett par dager til med fri, så det går seg nok til.

Jeg klarer ikke reise det teltet jeg skal lage alene, det blir litt digert kan man si

Link to post
Share on other sites

Hei! ser du holder på å legge ned furustaver, når du først gjør den jobben så burde du passe på å få kantskjærte staver. Bruk en tykk plank og skjer staver av, når stavene er kantskjærte er de mye mer stabile du slipper flammemønsteret, og dersom du får tak i feit furu vil det jo se ut som Origonpine . Jeg har aldri sett at noen båtbygger med respekt for seg selv legge et dekk med staver av flaskved. Dersom du ikke helt skjønner hva jeg mener så gå inn på Windyklubben . com og se på dørkprosjektet mitt. Det er ikke ment å være belærende men jeg syntes at det er synd å legge ned så mye arbeide og ikke få det riktig. :crazy: Det er også rimligere og kjøpe plank som en skjærer staver av enn å kjøpe ferdig glattkant. Jeg håper ikke du allerede har gjort alt for mye. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.. fint blir det!!

 

Det med kant kontra flaskekutting er riktig det.

Selv kuttet jeg alle slik at årringene blir stående, (akkurat som FEH påpeker)

Dette er selfølglig riktig, men foruten kosmetiske årsaker, så tror jeg ikke dette er så viktig hvis dere skal lakke dekket.

Men hvis man derimot har feks et teakdekk som er ubehandlet, vil det bli en dårlig løsning. Da vil treverket "splittes" lagvis og fliser osv bli et problem.

 

Men som lakkert furudekk, er ikke dette med åringnene den veien som det er når du kjøper en ferdig glattkant ikke noe problemskulle jeg tro . Se på den lakkerte skutesiden din. slik vil dekket bli seende ut også.

 

Men FEH har vel rett i at en båtbygger legger ikke dekket slik.

 

PS: trodde det het flaskeskåret når det er skåret slik at årringene står (som på en dekk) ??

 

Lykke til!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn!

 

Jeg har ikke lest hele linken, jeg så bare noen bilder av et dekk som blei laget i furu.

Det heter nok kantskjært bord eller stav dersom mann kan se at åringene står på høykant i enden av bordet. :rolleyes:

 

Treverk er et hygroskopisk materiale: Det betyr, at det har evnen til å ta til seg eller gi fra seg fuktighet.( selv om materialet er lakket) Det er derfor mann blandt annet har muligheten til å trutne en båt.

Et flaskskjert bord bøyer seg alltid mot åringene , da den ytterste delen av trestokken er den som er mest porøs og inneholder mest fuktighet, når bordet tørker så kryper den siden som har vært ytterst mest.

 

En flate evt. dekk eller dørk som er laget med kantskjærte bord vil derfor være mye mer stabil, lettere å vedlikeholde og lettere å få jevn. Jeg personlig er heller ikke i tvil om hva som er penest å se på, men det kan jo ha noe å gjøre med at jeg vet at det skal være på nettop den måten. Jeg ser at det blir syndet mot det, når det gjelder teakdekk hos båtprodusenter også. Det forteller meg bare at de ikke har peiling, blir da ganske skeptisk når det gjelder resten av arbeidet også.

 

Når det gjelder siden på båten, benytter jo båtbyggeren seg av nettop det at bordet bøyer seg, det gjelder da bare og legge bordet den riktige veien, nemelig med rettsiden (den siden som har vært nærmest margen av stokken) ut . Den siden av planken eller bodret er følgelig eldst , har hardere ved og størst slitestyrke.

Jeg håper dette var oppklarene hilsen en byggmester og sløydlærer :cheers:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

 

Jo takk det var oppklarende for meg og sikkert mange med meg.

Når hele bakrunnshistoren kommer på plass, er det lettere.

Når det gjelder dette dekket er vel tenkt tynne staver hellimt i epoxy. Så det med kuving er ikke et problem.

Men ser absolutt poenget med at det vil "trutne" og dermed bli tykkere. Så da kan det nok bli et problem at stavene sveller mens natene ikke følger etter, og sprekker i lakken kan komme.. men mer vann inn som følge...

 

Takker igjen for oppklarende innlegg. ! :yesnod:

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder dekket og bruk av materialer har vi ikke egentlig hatt noen problemer med det, annet enn at ett par nater har sprukket litt av den grunn at allt støv i naten ikke hadde blitt fjernet før vi natet. I tillegg så ble dekket stygt fordi det ikke var lakket godt nok, eller at det var noe galt med lakken. Så i år har det blitt pusset ned og skal lakkes med ravilakk. Alt dette har vi fikset opp i og regner med at det det blir bedre i år.

 

 

De siste dagene har det blitt laget ny motorkasse ( den forrige ble jo laget natt til bp - treffet i fjor og var ikke særlig vellykket) Den nye mangler bare lydisolering og nating før den er ferdig.

 

Taket over overbygget nærmer seg også ferdig, men mangler nater. Lurer litt på om vi skal bruke epoxy her eller tec 7? noen som har tips?

 

Og i går så begynte vi å sette på ny fenderlist rundt hele båten. Dette var vi litt spente på om hvordan ville gå, siden det ikke er bare bare å bøye en halvstaff rindt båten, men det gikk det og.

 

Har ikke tatt noen nye bilder i det siste men skal prøve å få gjort det i morgen.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen fler bilder:

 

Den nye motorkassa vår. Helt enkel og grei. Mangler bare nater og litt olje og lakk så er vi i mål :yesnod:

img_2436.jpg

 

Her er så godt som alle stavene på det nye taket vårt lagt også.

img_2445.jpg

 

Den nye fenderlista vår.

img_2440.jpg

Fenderlista sett ovenfra.

img_2438.jpg

I morgen blir det muligens nating av hyttetak og motorkasse, hvis det blir tid til litt båt.

 

Når det gjelder sjøsetting den 27 april så har jeg vel kanskje innsett at det skal holde hardt å rekke det, men skal selvfølgelig gjøre alt for å klare det.

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har litt tungt for det, men jeg så ikke sammenhengen mellom de to siste bildene og fenderlista?

 

Slet litt med bildene med engang jeg la det ut. Skal være redigert nå.

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Nå er store deler av årets oppgraderinger ferdig på Gamla. Nå mangler bare litt pussing av dekk og dollbord, før vi kan begynne å olje og lakke det opp igjen. Det skal bli herlig.

 

Sjøsetting som var planlagt 27 april, blir hvertfall forskyvet til 4 mai( bombe??? neida, helt vanlig det med utsettelse, eller hva :wink: ), grunnet tid til å oljing og lakking. I tillegg ligger vi så inneklemt mellom en haug av andre båter at det ser ikke ut som om om det er mulig å komme ut så tidlig som 27 april.

 

Nå håper vi at båten er så godt som ferdig utvendig så da begynner vi vel etterhvert med oppgraderinger innvendig, men om det blir i år eller neste år det vet vi foreløpig ikke. Får se litt hva hvor mye tid og kroner som er til overs framover........

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Takk Perlen!

 

Det er viktig for oss at vi gjør så mye vi kan i år, fordi båten ligger innerst i Oslofjorden (Vinterbro). Jorhei har bosatt seg ved Lillestrøm og jeg flytter til Halden i sommer for å studere. Mistenker at det vil bli lang reisevei hvis vi skal ha så mange oppussingsprosjekter som vi har hatt de forrige årene.

 

Fortsatt er det endel som er "litt halvveis", men kan jo ikke regne med så mye annet i en båt fra '49

 

Takk for komplimentene. Det gjør motivasjonen ennå bedre!

Link to post
Share on other sites

Det har vel skjedd litt her i det siste også.

 

Det som nå gjenstår er å pusse ferdig dollbordet og dekket forran før det skal oljes og lakkes igjen. Håper å få gjort dette på onsdag slik at vi kan klare å bli ferdig til 3 eller 4 mai og da få sjøsatt.

 

I tillegg mangler den hvite stripa, mellom bunnstoffet og lakken utvendig og da, men det er jo en grei sak å fikse.

 

Skal prøve å legge ut ett par bilder i løpet av kvelden......

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...