Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Ja, det er veldig billig. På Trebåten kostet 1 liter BV 128 kroner, så det var veldig lønnsomt å kjøpe en 5-litersdunk. Dette skulle visst også være det beste for båten...

 

Vi har kjøpt inn bunnstoff. Kjøpte like gjerne maritim-bunnstoffet til 133 kroner. Brukte det i fjor og var veldig fornøyd med det.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en litersboks ifjor, den kostet 89,- :smiley: - 15% som jeg ikke har tatt med.

Men uansett så lønner det seg med og kjøpe stort.

 

Husk det med bunnstoff da, slik at dette ikke flasser av hvis BV har sittet på for lenge før dere stoffer. Og ikke for tidlig for da må dere ha mange strøk med bunnstoff for og dekke.

Dere har vel blått bunnstoff så da er det litt viktig og passe på dette.

 

Bruker nok svart bunnstoff sjøl for da er det ikke så nøye :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ny dag i båten og det ble gjort litt framskritt. Har nå fått på plass halve kabindekket og regner med å få resten ferdig i løpet av mandagen. Har valgt å dele jobben i 4 deler pga mangel på skruer og skiver.

 

Vi fikk skrapt vekk nesten alt bunnstoffet fra båten også, men mangler litt som må taes i morgen. Det har for sikkerthetsskyld regnet i hele dag :cryin:

Når vi skrapte så oppdaget vi en liten sprekk som går tvers gjennom skroget. Hva bør vi gjøre med den? Tenkte på å kanskje tette den med farm eller tât før vi legger på black varnish. Er det en god eller dårlig idè?

 

Bilder kommer lit senere i dag.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Okey, da satser vi på det. Ser liksom så dramatisk ut når du akkurat kan se tvers igjennom, selv om det er en trebåt.

 

En annen ting jeg lurer på er nedskrapningen. Har fått skrapet ned mye, men det blir jo igjen en del flekker. Disse sitter noe inni granskauen godt og er nesten umulige å skrape vekk, tror dere det har npoe å si når vi legger på black varnish?

 

Ps. kommer snart med ett par bilder av nedskrapingen.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det går nok bra.

Jeg gidder ikke skrape ned til bart treverk på min, men nå er det tjæret fra før av på min tror jeg.

 

Det er det nok på våres også, hvertfall innvendig er det no svart tjære stoff. Utvendig har det vært ett oransjet stoff av ett eller annet slag.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Her er ett bilde fra skrapingen:

 

Bilde

 

Og her er ett av dekket:

 

Bilde

 

 

Får desverre ikke bedre kvalitet, fordi jeg må gjøre bildene mindre pga kb grensa.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ikke rart trebåtentusiaster er en utdøende rase...

-for det første er trenden at flere og flere bevarer og ivrer for å ta vare på kystkulturen mht trebåter. Man er derfor ikke utdøende....

 

-for det andre, så er der etter sigende flere allergier, sykdommer og ubehageligheter med plastbåtindustrien......

 

Noe mer Herren ønsket ?

Link to post
Share on other sites

for det andre, så er der etter sigende flere allergier, sykdommer og ubehageligheter med plastbåtindustrien......

 

Ehh; ettersom 9 av ti båter i sjøen er av plast, er det kanskje ikke så rart. Diverse hagebåter, der eierne kjemper en fånyttes kamp mot naturkreftene, på vikende front inngår ikke i denne statestikken. :rolleyes:

 

Forøvrig; jeg synes det er beundringsverdig at det finnes folk som er til de grader selvpinere, at de frivillig skaffer seg en trebåt. Og det mener jeg faktisk også.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Og dette er ett godt eksempel på at vi alle er forskjellige. Selv så elsker jeg å holde på med treverk, enten det gjelder i form av møbler, innredning eller trebåt, og kunne ikke tenke meg å ha plastbåt igjen. Det gir meg mye mer å kunne pusse litt og olje og lakke enn å polere. Mye mer utfordrene og spennende å holde på med noe levende. Dessuten så holder en trebåt lenger enn plastbåt, og den er lettere å reparere ved skade eller slitasje.....

 

Blir nok trebåt i en god del år til :yesnod:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Mye mer utfordrene og spennende å holde på med noe levende. Dessuten så holder en trebåt lenger enn plastbåt, og den er lettere å reparere ved skade eller slitasje.....

 

Vel, vil heller si et er kjekt med en båt som ikke forsvinner fra opplagsplassen bare fordi den blir våt, men det er nå min mening. At den holder lengre, og er lettere å reparere var for meg helt ukjent.

Synes ikke jeg leser annet enn " hvor få tak i den og den spesialdimensjonen i Eik, Bøk, Bjerk, Kvistfri furu","kan jeg bruke gran " og annet som virker å ikke være i direkte samsvar med påstanden din om at trebåten varer evig varighet, men nok om det. Plastbåteiere har også tre, til skjærefjæl for brød, og annen pynt / dekorasjon.

 

Plastbåter derimot; kan fixes med det man finner på enhver Biltema sjappe. Har man Polyesterplast og matte, kan det meste fixes.

 

Trebåter har en stor fordel. De kan være innmari pene å se på.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

V

 

Plastbåter derimot; kan fixes med det man finner på enhver Biltema sjappe.

 

 

Suzuki

Noe som forteller meg at jeg har valgt rett båt..... :yesnod:

 

(uten noen dypere mening)

Redigert: stort sett bare for å fyre opp litt i all vennskapelig mening

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Apropos plast eller tre. Det er vel bruken og omgivelsene som er viktigst.

 

Eller har jeg gått glipp av noe. Er det noe med følelser og estetikk å gjøre.

 

Jeg synes at det er bruken som er viktig, gjerne i hyggelige omgivelser, men om ramma er i tre eller plast det har jeg aldri noensinne tenkt på.

 

Det eneste jeg har vært litt engstelig for, er om jeg låste døren eller om det kanskje ikke var papir nok. :eek:

 

:wink:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Idag skrapte vi ferdig bunnstoffet. Fikk også lagt på et lag med Black Varnish. Det vi gjorde var å ta med oss en termos med kokt vann og flere 1,5 litersflasker med varmt vann. Helte vannet i en bøtte og la Black Varnishen stå der i noen minutter slik at den ble varm.

 

Etter noen minutter åpnet vi og startet med å legge på. Den var da ikke veldig seig, men heller ikke veldig tyktflytende.

 

I morgen skal vi ta neste strøk.

 

Fikk også lagt den nest siste delen av dekket, og pusset og oljet noen dørkplater.

 

Bilder kommer i morgen (har tatt bilder idag, men kvaliteten på kameraet var satt så høyt at det ikke var mulig å redusere det til synlig nivå...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...