Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Berre lekkert! :flag:

 

Gleder meg til å se bilder av den gamle damen i vannet! :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

M/B Gamla + jorhei! :flag:

 

All ære for det hyttetaket der - det er bare helt topp! Gratulere med vel utført ansiktsløfting på den gamle dama......... :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Grattis fra meg også!!!! kjempelekkert!!! er det ikke morro og sitte ved styre posisjon og se utover et langt, lekkert og nylagte staver!?

 

Kjempefint og jeg gleder meg til å se dere på vannet i horten!

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Veldig bra!! Jeg er imponert. Synd det ikke blir noe treff på meg, kunne vært artig å ta damen i øyensyn. Men, en annen gang....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Lovte flere bilder og her er de:

 

Her er motorkassa som vi har begynt på idag. Har valgt å gjøre som majali har, nemlig med glassfiber i hjørnene, limt med epoxy.

Bilde

 

Her er topplokket på plass. Det limes med Trans7 (samme som Tec7, men helt gjennomsiktig). Skal ha noen furulister her slik at man ikke ser endeveden.

Bilde

 

Her er kanten. Ble ikke helt fornøyd fordi den fliste seg litt opp. Prøvde med malerteip der vi sagde, men hjalp ikke så mye. Hva synes dere vi bør gjøre? Lister?

Bilde

 

Gamla i stroppene...

Bilde

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjemperesultat, Gratulerer.

 

Vil det ikke være enklere å bruke en vevd duk i hjørnene på motorkassen, denne vil det vel være mindre søl med :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

gutta med Gamla, dere har gjort en liten tabbe. Glassfiber, sånn vanlig rufsete sak, skal ikke brukes sammen med epoxy. Grunnen er at epoxyen ikke klarer å løse opp limet i matta, og det blir bare surr. Gjør som Jonkare sier, bruk vevd duk til dette. Den fantes før på biltema, 10cm bred. Koster ikke veldig mye mer.

 

Når det gjelder hjørnene, kan det jo være et alternativ å frese disse f.eks 45 grader, da blir det flisete og stygge borte, samtidig som kassa blir snasen.

 

Forresten, til liming i hjørner, holder det å blande litt gøgg i epoxyen ( jeg bruker bomullsfibre, sagflis er sikkert like bra, og mye billigere, og forme en slags " kile " som går 2-3 cm ned på hver plate. Sag en U formet trepinne, og dra ut sparkelmassen med ( altså den dere lager av epoxy og sagmugg / bomull / cellulosefibre. ) Blir hard som betong, bør ikke søles noe sted.

 

Skulle ønske jeg hadde deres evner til å holde på med tre, det er morro, og dere får det til fint. Skikkelig fint.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :smiley:

 

Først det med liming i hjørnene, det er som det ble skrevet ovenfor vevd duk som benyttes med epoxy. (Kan jo hende at det finnes skåret duk for dette og dere har benyttet en slik? jeg vet ikke..)

 

Når det gjelder hjørnene, ville jeg prøvd mye annet før jeg la på utvendige lister(vinkellist)

Jeg ville kanskje føst prøvd å lage en epoxy/pussestøv blanding og pyntet på det, bare får å se om det blir aksetabelt. (bland epoxy, mahogany sagmugg OG FURU sagmugg... hvis ikke blir blandingen nesten helt sort. (Alt epoxy, fortykker og litt mahogany)

Forslaget til Jens-P blir veldig pent hvis man får det til. Det kan være en fordel og lage et snitt i fieneren på plata akkruat der kuttet kommer før man freser eller sager inn i plata. (så får man mindre/ingen oppflisning av plata når man må kutte den fra pen-siden.)

 

Og hvis det blir stygt, så kan man til slutt legge på utvendig belistning..

 

Syntes jeg da....

 

Lykke til !! sees snart!! :yesnod:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode forslag. Vi vurderer sterkt å legge på 2,5 mm mahogny utenpå og heller få den pen i hjørnene på den måten. Men foreløpig har vi ikke engang fått kjøpt lister til topplokket, så det hele vil se rimelig halveis ut, denne helgen.

 

Hele båten er langt fra ferdig, og det er en del midlertidige løsninger som vil bli tatt med tiden.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei Gamla!!

 

Imponerende vakker båt dere har. Håper jeg en gang får muligheten til å ta hun i øyensyn.

 

Lykke til videre med båten og ha en flott sommer på sjøen!!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Her har det vært stille en god stund nå. Og hverken jeg eller min bror har vel vært så fryktelig aktive her på BPden siste tiden heller :nonod:

 

Det har den siste tiden skjedd svært lite med oppussing på båten, men hele familien har i løpet av sommeren/høsten hatt mye glede av båten. Den har vært en del i bruk og vi er fortsatt strålende fornøyde med den nye motoren, og båten ser etterhvert ikke så værst ut den heller.

 

Nå nærmer det seg med stormskritt vinter og båten skal snart på land igjen :cryin::cryin::cryin:

 

Siden vi i år tok oss vann over hodet (og vel så det :wink: ), så blir målet i løpet av vinteren og våren å fullføre det hele med gjenstående detaljer, og muligens ett par små,nye prosjekter.

 

Ellers så er vel dette vår første sesong med båten hvor vi ikke har hatt noen stygge overraskelser :flag:

 

Skal prøve å oppdatere litt oftere framover, men for min del er det dårlig med internett for tiden, så skal prøve å få broder`n (M/B Gamla) til å gjøre det med jevne mellomrom.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Denne uken tas gamla på land!!!

 

Grunnet mye jobbing og jorhei som har flyttet så har det ikke blitt så mange overnattingsturer som vi håpet på. Men allikevel har vi fått til mange gode fisketurer/dagsturer. Som jorhei sa så har vi ikke vært så veldig aktive her den siste tiden, men det skal nå gjennopptas siden Gamla kommer på land og nye spørsmål følger.

 

I vinter/vår er det mye småtteri som skal gjøres.

 

Dekket som vi lagde før sommeren har blitt litt missfarget siden vi ikke var flinke nok med oljing og lakking, så det skal pusses helt ned og lakkes opp igjen. Det har også løsnet fra fineren et par steder så det skal vi lime fast igjen.

 

Håper på å få litt støtte av mor og far så vi får kjøpt ny kalesje.

 

Vi skal ordne motorkassa ferdig. Den skal trekkes med 2 mm mahogny sannsynligvis, og vi må gjøre noe med isoleringen slik at den ikke ligger inntil motoren når vi åpner kassa, fordi da skraper den opp all isolasjonen.

 

Ellers lakk Gamla MYE mer vann i år enn i fjor, dette fordi vi ikke har noe vekt foran i båten, slik at den graver seg fryktelig ned bak der den ikke har trutnet. Dette skal ordnes. Noen som har tips til hva vi kan bruke som ballast og hvor vi kan få tak det?

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Tviler på om ballast vil hjelpe så mye, den vil nok grave seg ned bak uansett. Dette har nok mer med økt motoreffekt å gjøre er jeg redd. Ellers er brukte lodd fra bilfelger velegnet som ballast. Fylles f.eks i tomme spylervæskekanner og plasseres der det måtte passe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ved hvilken hastighet graver Gamla seg ned ?

 

Husk at dere har 3ggr motorstyrke i forhold til hva snekka er konstruert for. Når skrogfarten sprenges,graver båten seg ned. Skal dere endre på det, trenger dere flaps ( egentlig trenger dere lengre vannlinje, men det er en annen sak.. )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

...hvor mye ballast det er vanlig å ha i en 27 fots snekke på ca 3 tonn?

Akkurat det finnes det vel ingen "sannhet" på. Alle båter er forskjellig i så måte. Dere må nok bare prøve dere frem. Du snakker om 2 personer foran i baugen - det vil vel tilsi omtrent 140 kilo (!!) - litt mye etter min smak, men begyn med å legge i 50-60 kilo og se hvordan båten oppfører seg da. Det er jo mulig at "Gamla" er særdeles slank i akterskipet og da har du fort mindre bæring for å beholde farten.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå som dere har båten på land så vil det jo være enkelt å få laget et "brett" under vannlinje bak slik at dere holder hekken oppe litt bedre.

 

Når dere også legger i 150 - 200 kg med ballast etter Perlens metode, så vil dere helt sikkert holde båten flatere opptil 6-7 knop neste sesong. Ballasten flytter dere dit det passer etter sjøsetting og i gange. Flapsbrettet ville jeg laget som et massivt brett limt fast i skroget ca. 20 cm. under vannlinje paralellt med vannlinjen på båten (om den er rett).

Men det er bare mitt forslag da...sikkert noen som kan dette bedre...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Her er det lenge siden det har vært skrevet noe som helst..................

 

Nå som våren nærmer seg så har planleggingen med båten såvidt begynt.

Det meste av ting som skjer i år blir å prøve å få ferdigstilt og få ordnet "finishen" på båten etter fjorårets prosjekter (Satser på å slippe å jobbe til kl 0200 natt til den dagen vi skulle dra på Hortesnstreffet hvertfall)

 

Foreløpig liste:

Dekket helt forran skal lages på nytt

Hyttetaket som ble midlertidig satt opp i fjor skal lages på nytt

Litt reparasjoner i det nye dekket vi la i fjor

Lime fast mahogny finèr på innsiden av overbygget

Pusse ned alle dekk og dollbord

Ny luke forran

Forbedre motorkassa

Muligens pusse ned dørken og legge på epøxy

 

Hvis tiden og pengene strekker til så begynner vi nok kanskje med litt oppgradering inne i båten også, men vi får se hva vi har tid til!

 

Vi håper også å få båten på sjøen tidlig i mai i år.

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er det vel på tide med en liten oppdatering her, med noen bilder.

 

Arbeidet med Gamla har nå pågått i noen dager og det går litt fremover.

 

Her er hele dekket forran revet og klart for å lage nytt. Det ble funnet litt råte noen steder, så litt reparasjoner og utskiftninger ble det.

 

img_2411.jpg

 

 

Sånn ser det nå ut før vi må pusse det ned.

img_2429.jpg

 

 

Det blir også lagt nytt tak ettersom det som ble laget i all fart i fjor ikker var ment til å være der mer enn 1 sesong. ble gjort for å få sjøsatt båten.

 

img_2428.jpg

 

Fenderlista vår har vi også endt med å bytte, og slik ser det ut når den gamle er tatt av. Blir spennende å prøve å bøye til den nye lista. Noen som har gjort det før og som har noen lure triks å anbefale?

 

img_2424.jpg

 

Nå jobbes det for å få båten klar til sjøsetting 27 april, hvis alt går etter planen (hvilket det helt sikkkert ikke gjør)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...