Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Okey, hørtes ut som en bra forslag. Skal se litt på det i morgen jeg og så får vi ta det derfra. Selv om vi i år setter på noen lister så er jo dette mulig å gjøre i ettertid, når båten er på vannet.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også ha lister selv om jeg fikk en ganske grei sammenføyning.

Syns det gjør seg litt med listverk jeg da. Nå er jeg ikke fornøyd med all listing jeg har gjort, men det kan rettes på i fremtiden.

 

Har dere sag så dere får skråskjært lister på langs?

Link to post
Share on other sites

Sant nok, jeg lapper båten sammen nå også får jeg ta igjen litt her og der etterhvert.

Er snart ferdig utvendig jeg nå, men venter på snekkern som har redskap for og skjære i eik.

Mangler ett par biter til fundamentet mitt før motor kan settes inn. Og ett spant samt en liten rep i forstevn.

 

Håper vi har været på vår side resten av Mai ihvertfall

Link to post
Share on other sites

Vi er også på samme "vei" som deg. Vi får få båten på sjøen og så får alt som ikke må gjøres på land taes mens den ligger på sjøen, og alt av detaljer som tar tid, må desverrre bare vente.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Da var nok en dag i båten unnagjort. Dessverre har det regnet store deler av tiden, så det hemmet oss litt. På torsdag handlet vi inn mahogny til resten av overbygget.

 

Siden det er meldt regn til langt utover uka måtte vi starte med å sette opp presenningsstativet som vi tidligere har tatt av!

 

Deretter skjærte vi til og limte på nesten alt på overbygget. Hadde handlet inn litt for lite mahogny så det er to stykker på 4*10 cm som mangler :cryin: . Vi får se hva vi gjør. Har litt mahognyfiner som vi kan bruke, men er usikker på om det blir bra nok. Noen som vet om den kan være veldig ulik???

 

Ellers fikk vi malt den hvite stripa ved vannlinja for andre gang og fortsatte med å pusse dekket.

 

Egentlig hadde vi planlagt å gå over dekket med Tec7 idag også, men fikk ikke tid. Fikk ikke tatt noen bilder siden vi glemte å ta med kameraet ned. Hadde planlagt sjøsetting førstkommende fredag, men det ser ut til at vi må utsette til hvertfall mandag om litt over en uke. Kanskje enda litt til!

Link to post
Share on other sites

Er noen dager siden oppdatering nå...

 

Hadde fri på torsdag og fredag så da jobbet vi, det samme gjorde vi lørdag og søndag også. Fra fredag til lørdag sov vi over i båten, slik at vi fikk jobbet fra tidlig morgen til sent på kvelden.

 

Har fått gjort en del nå. Har fått kledd mahogny på hele doghouset og dekket er nesten ferdig. Magler bare olje og lakk, men dette skal vi begynne på i morgen.

 

Det elektriske har vi også fått gjort en del på. Har lagt opp koblingsskinner, to lensepumper foreløpig. En gang til uka drar vi for å handle batterier. Ender nok opp med å kjøpe et Sønnak startbatteri og som forbruksbatteri bruker vi Biltema sine. På det elektriske mangler vi da bare å få koblet opp instrumenter, lanternes, lys o.l.

 

Skroget har vi mattet ned, og lakket opp med to strøk Owatrol D2. Tenkte vi skulle prøve å legge et siste lag med Ravilakk for å få fin glød. Noen som har prøvd det?

 

Rotehuer som vi er, har vi ennå ikke fått tatt noen bilder, men skal prøve å få tatt det imorgen...

 

Kommer tilbake med oppdatering snart!

Link to post
Share on other sites

Tok noen bilder i går:

 

Det elektriske ser foreløpig slik ut. Skal legge trekkslangene litt penere og det vil jo komme mange flere kabler der:

Bilde

 

Dashbordet har vi nå lagd i mahogny, av den gamle motorkassa (veldig støvete på bildet, men men):

Bilde

 

Dekket og overbygget er blitt slik:

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har litt problemer med å få dekket slik som vi vil. Oljet det for noen dager siden, men resultatet ble ikke bra nok, derfor bestemte vi oss for å pusse det ned igjen. Det som skjer er at pussestøvet gnir seg ned i treverket og lager stygge sjateringer. Har prøvd å vaske det bort, men det viste seg å ikke være så enkelt...

 

Noen som vet hvordan vi kan få det bedre?

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilket pussestøv? :confused:

 

Oljer dere et område av båten og pusser et annet? Nei....

 

Pusser, vasker meget godt av med rødsprit og oljer...så ferdig - evt. lakker til sist Skal ikke være noe pusse støv da?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Når vi pusser dekket kommer det pussestøv fra dekket. Det er altså pussestøv fra det vi pusser, som gnir seg inn i treverket og lager gråaktige sjateringer.

 

Håper du skjønner hva jeg mener nå. Kanskje jeg er litt dårlig til å forklare meg...

Link to post
Share on other sites

Hva pusser dere med? Verktøy og papir? tørt eller vått?

 

Om dere bruker langkloss og våtpapir med meget fin korning i siste pussen, så bør det ikke bli noe pussestøv som fester seg i veden, men husker dere å trappe gradvis ned i korningen? 40 - 80 - 120 - 240 så våt 400 - 600 brukte jeg...så oljet jeg med clipper1 og så 1 strøk clipper 2 med litt whitesprit - så bare clipper 2 så bare clipper2 så våtslip 600 med vask med rødsprit - før neste strøk clipper2 osv...

 

Bør gå bra her..men all ved er jo forskjellig...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om jeg forstår dere riktig så var det ikke pussestøv som var problemet da dere bestemte dere for å pusse ned dekket igjen etter første oljingen, men det problemet oppstod ved andre gangs pussing (altså etter at dekket var oljet)?

 

Problemet er vel at pussestøvet blander seg med oljen som er i dekket?

Link to post
Share on other sites

Om jeg forstår dere riktig så var det ikke pussestøv som var problemet da dere bestemte dere for å pusse ned dekket igjen etter første oljingen, men det problemet oppstod ved andre gangs pussing (altså etter at dekket var oljet)?

 

Problemet er vel at pussestøvet blander seg med oljen som er i dekket?

Riktig! Det er det som er problemet.
Link to post
Share on other sites

Og problemet har vi forsåvidt funnet ut av nå, problemet er nå bare at butikkene ikke er åpne før tirsdag og vi mangler pussepapir.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tja..... Her er det jo en stund siden det har blitt skrevet noe.

 

Har skjedd en del den siste tiden og båten ble sjøsatt i går mandag og hang i stroppene til i dag.

 

Det hele gikk bra også i år, selv om den tok inn en del mer vann enn vanlig, men den trutnet i løpet av kvelden.

 

Båten er laaaaaangt fra ferdig, og det er en del halveis-løsninger rundt omkring, men dette får vi ta med tiden. Det eneste vi nå må få fikset før hortentreffet er motorkasse,og det håper vi at vi rekker.

 

Bilder vil bli lagt ut senere i dag eller i morgen.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...