Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Resultatet blir nok bra for det er en CNC maskin som skjærer ut hele logoen. Logoen lages på data så det blir nok pent, spørsmålet er vel heller om det vil se rart ut???

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at hvis vi ikke vil ha dette etter at vi har lagd det får vi ikke lagd et nytt. Da må vi nemlig kjøpe en ny mahognyplate, og det er uaktuelt med tanke på hvor mye penger vi har igjen etter dekk, doghouse osv.

 

EDIT: Detr var vist brodern raskere enn meg...

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir jo bra, når skal dere stoffe? Kan jo ikke vente for lenge med det etter hva jeg skjønner.

 

Jeg har satt av vannlinje på roret, og har akkurat smørt BV på den ene siden.

Tok av maskering så fort jeg var ferdig, greit og være på den sikre siden.

Lukta godt da :crazy:

 

Jeg må huske og få tak i bunnstoff i morra

 

 

PS. Hvor mye BV gikk det på båten deres?

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi skal legge på føste strøk bunnstoff på onsdag. Da vil vi tro den er passe tørr.

 

Vi brukte ca 4,5 liter, er en liten skvett igjen av 5 liters spannet.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut, jeg har 6L så da holder det nok.

Greit og sjekke for det er så kjedelig og gå tom mens man holder på.

 

Hvis dere er intressert i et lite kurs i Boracol samt guidet tur på Marinemuseet i Horten så skjer dette Pinse helga. Lørdag 3 Juni.

Link to post
Share on other sites

Har hele uka på kveldstid prøvd å få lagt på bunnstoff på båten, men pga av at Black varnish ikke har tørket har dette vært helt umulig.

 

Har nå bestemt oss for å bare vente en stund med det og gjøre ferdig andre ting først.

 

Som informasjon til andre som skal bruke black varnish og deretter bunnstoff så pass på at dere beregner rikelig med tørke tid til black varnish.

 

I morgen blir det en hel dag i båten og da skal dekket nates. Bilder kommer da.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig; jeg synes det er beundringsverdig at det finnes folk som er til de grader selvpinere, at de frivillig skaffer seg en trebåt. Og det mener jeg faktisk også.

 

Suzuki

Har egentlig aldri sett på det som selvpining å ha trebåt... Tror vel at Suzuki her er ute etter å provosere oss trebåt-fantaster nok en gang. Veit ikke helt hvorfor, men jeg kjenner ikke fyren. Syns bare det kan bli litt nok av og til, når noen bare må slenge med leppa på bekostning av andre. Tar meg ikke nær av det... får bare litt nok av og til. :headbang:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Dalton. tro meg på at Suzuki bare er ute etter litt "liv" i oss trebåtgutter.

 

Han er egentlig mer beundrende overfor entusiaster enn annet.

 

Det kan jeg fortelle, da jeg kjenner fyren meget godt. Der er ikke noe vondt i ham!

 

Jeg er en av dem som bare synes det er hyggelig og artig at tupperfolk kommer med kommentarer.......

Link to post
Share on other sites

Trodde det stort sett var kvinner på Tupperware-parties, men jammen er det ikke en haug av plastikk-seilere der også. :wink:

 

Det er godt å vite at de aller fleste plastikkmennesker innerst inn gjerne ville hatt en flott og skinnende trebåt, men så synd at de aldri orker arbeidet. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er det en liten stund siden vi har fått oppdatert. Her kommer en liten oppdatering:

 

I løpet av de siste dagene så har dekket nesten blitt pusse helt ned etter at vi natet det. Overbygget har begynt å komme på plass igjen. Det endte med at vi etter mye fram og tilbake bare har samme fasong på overbygget som tidligere og endrer kun hjørnene på vinduene fra å være buede til å nå være firkantede. Da får de samme fasong som vinduene til kabinen. Vi har brukt de gamle platene som mal og de kler vi med mahogny på utsiden. Innsiden vil også bli kledd med enten furu eller mahogny.

Har selvfølgelig gått tom for mahogny så vi må prøve å få kjøpt det inn i løpet av uka.

Nye vinduer i herdet glass er også bestilt.

Slik ser det nå ut:

 

Bilde

 

Ellers så er dørken nå helt ferdig, med unntak av ett par lister her og der.

 

Selv om det ikke synes på båten så har vi stoffet båten en gang med blått bunnstoff oppå Black varnish, men fargen ble bare svart igjen. Trenger man forresten bunnstoff utenpå Black varnish??????

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Her kommer ett par bilder til:

 

Bilde

 

 

Bilde

 

Listene her er litt midlertidig, og vi er litt usikrte på hva vi skal gjøre her, noen forslag????

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg forstår, er dere studenter.

 

Om så er, imponerer dere meg enormt, med deres pågangsmot og evnerike utarbeidelser.

 

Om jeg kan bidra med hjelp, så ser jeg på siste bildet deres at vinduene ikke er høvlet til å passe med dekket. Der er stooooor mulighet for at dere her (til tross for utstrakt bruk av sika/Tec7/etc) får vanngjennomtrenging.

 

Det betyr at dere bør høvle vinduene slik at de passer helt jevnt med dekket.

 

Du spør også hva dere bør gjøre ved listene. Det mest normale er å skråhøvle vinduene, slik at de sammenføyes uten bruk av lister utvendig, men gjerne kloss for å skru vinduene i innvendig istedet. (be om bedre forklaring om uklart).

 

Lykke til. Gleder meg til å se resultatet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den delen vi ikke har fått høvlet helt til så er vi forsåvidt klar over det. Grunnen er vel egentlig mangel på verktøy akkurat der og da. Men når du sier at det er stor sannsynlighet for vanngjennomtrenging så kan det vel kanskje hende at vi gjør ett forsøk på å endre det og få det helt tett. Takk for tipset.

 

Av den grunn at vi slet ekstremt med å få skråhøvlet alt av mahogny riktig i alle mulige vinkler slik at det kunne gå i ett, så bestemte vi oss for å bruke lister, hvilket også var brukt før (riktignok metall da). Så lister vil det nok desverre bli der uansett, men vi lurer litt på å bruke metalllister der igjen, men hvor får vi tak i det?

 

 

 

Forresten så stemmer at vi begge går på skole og jobber ved siden av.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg, istedet for lister/metall-lister laget tynn trekant av magogny (kan rippes på bordsag eller lignende).

 

Denne gjøre så tynn som mulig, føres inn i sprekken, limes med epoxy/tex7/annet, og pusse bort overskytende.

 

Du kan gjerne kalle det trekantplugging :wink:

 

Resultatet vil være at du ser små spor hvor det er "skjøtet", om det blir synlig....

 

Fordelen er at der medgår mindre materialer.........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...