Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

Vel. overskriften er at de KJØPER slepebåt. Nå kan vel dette være journalistisk slurv..

Senere i artikkelen strår det : ".....på samme måte som i Nord-Norge"

 

Jeg vet ikke hvordan måte de gjør dette på i Nord-Norge og leser derfor artikkelen som den står skrevet: Regjeringen KJØPER slepebåt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra avisen Varden

 

Norges Miljøvernforbund anmelder Kystverket og Grenland sjøtrafikkavdeling i Brevik for grov tjenesteforsømmelse og uforstand i tjenesten.

Så langt Norges Miljøvernforbund har kunnet bringe på det rene har kystverket ved Grenland Sjøtrafikkavdeling unnlatt å presisere overfor den kinesiske kapteinen på ”Full City” styrken i uværet som var meldt og hvorledes været ville påvirke lokaliteten", står det i anmeldelsen Norges Miljøvernforbund har oversendt Telemark politidistrikt.

Link to post
Share on other sites

Fant dette forumet idag, mye interssant info her. Er for tiden i utlandet og har fulgt ulykken via nettet.

 

Har tilbragt hver sommer på hytta på Bamblekysten hele livet. Er det noen som vet dersom det er olje i området Mejulen (Tonerleia) Prisgrunn-Brevikstrand? I media ser det ut som den først gikk østover og siden drev utenskjærs mot Stråholmen, Jomfruland og nedover kysten...

Link to post
Share on other sites

Tja. Eller at skip som operer i norsk økonomisk sone har forbud, mens skip som anløper fra utlandet betaler en så saftig avgift at tungolje ikke er lønnsomt.

 

Det støtter jeg fullt og helt. Da får vi bevist at vi, det norske folk, tar miljøet på alvor. Det er vi som i siste ledd er forbruker av tjenestene skipene leverer og som betaler avgiften. øh-- + moms.

 

Jeg er ikke sarkastisk.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet dersom det er olje i området Mejulen (Tonerleia) Prisgrunn-Brevikstrand? I media ser det ut som den først gikk østover og siden drev utenskjærs mot Stråholmen, Jomfruland og nedover kysten...

 

Sjekk DENNE tråden for å følge spredningen av oljen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Det refereres til et skip som heter Lady Margos. Kanskje en skrivefeil, men finner den ikke på nettet. Tenkte jeg skulle se hvor stor den er og hva slag skip den er.

Red.

 

Ja Det er nok Lady Margaux. Hun er på 2900 tdw og ser ut som en gasstanker. Rimer godt at hun ligger på Rafsnes, som Hanssae skriver.

Jeg er ikke forundret over at VTSen "beordret" henne inn.

 

Full City er på 27000 t dw.

 

Hva var vindstyrken (mean og i kast) og hva var bølgehøyden da Full City gikk på?

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

Hva mener du at myndighetene skulle gjort når utslippet først har skjedd?

NOFO lensene betyr ingen ting fra eller til når oljelekkasjen har stoppet opp og oljen har spredt seg for alle vinder, helt ned til Grimstad. Skulle en ha samlet opp oljen med NOFO lenser etter at det har gått ett døgn, måtte en ha hatt minst 30 - 40 nautiske mil med lenseåpning, dvs. utallige båter av typen OLYMPIC POSENDON med assistanse av slepefartøyer. Øvinger med NOFO lenser "olje på hav" blir oljen sluppet ut 3 - 5 hundre meter foran første lensen i en troika. Slepehastigheten må være svært moderat, 3 - 4 knop for at oljen ikke skal smette under skjørtene, særlig når det er tungolje.

Å bruke NOFO-lenser i dette senarioet er som å drepe mygg ved bruk av megatonnsbomber.

 

En får sette inn redskaper som er effektive i forhold til prisen: kost, spade, plastsekker, greip, høvlig transportmiddel og heimevernet. Slamsugere der det kan gi uttelling og små lenser for å skjerme små viker der dette er effektivt.

 

Ennå har jeg ikke sett bilder fra åstedet der det er olje bare på den ene siden av lensen. Den operasjonen vi har sett er kurativ, ikke forbyggende. Den forebyggende fasen da en kunne gjøre noe effektivt for å hindre at oljen trengte inn på kysten, var over etter bare noen få timer.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva var vindstyrken (mean og i kast) og hva var bølgehøyden da Full City gikk på?

 

Vinden var oppe i 24 m/s på Skåtøy i Kragerø i følge denne siden http://www.krageroelektriske.no/vaeret/index.htm på det meste den kvelden/natten. I NordNorge kalt lett bris etter det jeg har skjønt! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at det er uhørt at politiet i det hele tatt har fått tilgang på skipsdagbøker og tekniske bevis. Dette burde den uavhengige havarikommisjonen for transportulykker ha fått for seg selv. Norsk statskorrupsjon i fri dressur.

 

Åja. Men slik er det ikke det virker i praksis.

 

 

Og så skal vi finne eieren.

Og det tar tid.

Og så får vi et par høststormer. Ja jeg vet noen med Østlandsfobi mener å ha monopol på dårlig vær, men det kan blåse andre steder. Eks Gudrun.

Og så brekker den i to.

 

Eieren er kjent. Det firmaet som eier firmaet som eier båten er også kjent selv om det muligens ikke kan finnes direkte forbindelse. Et resultat av OPA 90, ethvert skip har sin egen eier nettopp for å unngå konkurs av hele firmaet i slike tilfelle som dette her. As agents only vet du :giggle:

Nei, det er allerede kjent.

Båten er borte relativt fort før det. Nordlendinger og finnmarkinger har monopol på dårlig vær. Det vet du jo. :lipseal:

Som ovenfor.

 

 

Om Havarikommisjonen skulle oppdage at det var fest ombord og alle var møkk fulle er det viktig at politiet ikke får vite det og at ingen straffes for det. :crazy:

 

Det var mitt siste innlegg i dette "sidespranget".

 

 

Bra ! For påstanden ovenfor er for lettvint og flåsete. Fest har det garantert ikke vært.

Link to post
Share on other sites

Bra ! For påstanden ovenfor er for lettvint og flåsete. Fest har det garantert ikke vært.

Og det har jeg heller ikke påstått! :wink:

Kinesere som sjøfolk vet jeg lite om, og de er generelt ikke et folk jeg forbinder med overdreven alkoholbruk. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det hadde vært interessant å høre hva andre båter / spesialfartøy kunne utrettet både for å unngå uhellet etter at skipet begynte å dregge og hva som kunne blitt gjort for å begrense utslippet kort tid etter.

 

Det skipet som lå i Arendal og som ikke fikk svar når de tilbydde hjelp hadde jo en svær rull med slange på. Kunne denne båten utrettet noe i det hele tatt eller er det bare Rambo som får til slikt på film?

Link to post
Share on other sites

Sakset fra avisen Varden

 

Norges Miljøvernforbund anmelder Kystverket og Grenland sjøtrafikkavdeling i Brevik for grov tjenesteforsømmelse og uforstand i tjenesten.

Så langt Norges Miljøvernforbund har kunnet bringe på det rene har kystverket ved Grenland Sjøtrafikkavdeling unnlatt å presisere overfor den kinesiske kapteinen på "Full City" styrken i uværet som var meldt og hvorledes været ville påvirke lokaliteten", står det i anmeldelsen Norges Miljøvernforbund har oversendt Telemark politidistrikt.

 

Og nå skal kystverket tas.... Bra, finn alle som har en liten finger med i denne ulykken. Gjør det personlig, så får ansatte litt mere respekt for jobben de er satt til å utføre.

 

Slik som politiadvokat Siri Karlsens forsøk på å kaste den kinesiske kapteinen i fengsel, mener du?

 

 

Anmeldelsen fra Norges Miljøverforbund oppfattet jeg IKKE som å være personlig. Her er det statlige myndigheter som anmeldes. Og sett opp mot behandlingen som myndighetene forsøker å gi til den utenlandske kapteinen, og myndighetens rolle i hendelsesforløpet, så syntes jeg faktisk at dette var ganske betimelig.

Link to post
Share on other sites

...fortgang I forbudet mot tungolje.

 

 

Forbud mot tungolje? Den skjønte jeg ikke.

 

 

Og tungolje må forbys i norsk sone nå.

 

 

Den var ikke snau! Uten å spørre noen tipper jeg at 90% av alle verdens fartøy over 1000 tonn brenner tungolje.

Hva mener du at de skal gjøre. Tappe ut all tungolje i siste havn før anløp norsk havn og kjøre på ren diesel hele veien?

 

Om det er noen trøst, ble det i 2008 fattet et vedtak i IMO(International Maritime Organization), FN sin skipsfartsorganisjon, som gradvis skal få ned utslippene av særlig svoveldioksid(SO2) og nitrogenoksider(NOx) fra skip frem til nivået man ble enige om blir nådd i 2020. I praksis betyr de nye kravene til reduksjon av luftforurensning at tungolje blir faset ut som drivstoff på skip. Det har selvsagt en heldig bieffekt når det gjelder utslipp til sjø.

 

Og det ser ut til å bli totalforbud mot bruk av tungolje i Antarktis. Jeg vet ikke det endelige resultatet, men alt lå til rette for et slikt forbud før den endelige behandlingen i IMO av dette mulige forbudet skulle avgjøres i juli i år.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke så dumt å sørge for styrket taubåtberedskap på Sørlandskysten.

 

Men det er jo et lite paradoks at dette skjer etter ulykken med FULL CITY. For denne ulykken skjedde jo i et farvann hvor det vitterlig er taubåtberedskap. Så det er vel riktig å si at FULL CITY grunnstøtte, ikke på grunn av manglende taubåtberedskap, men på tross av den gode taubåtberedskapen som er i Grenland.

Link to post
Share on other sites

Det er vel Bellona som har diti seg ut her. Kapteinen går jo ikke vakt på brua på disse båtene. De blir tillkalt av vakthavende styrmann vis slike hendelser skjer.

 

Hørte på lydopptaket fra kanal 16 om hva som skjedde.

 

Må nok si at jeg fikk en liten overaskelse. Veldig dårlig fra trafikksentralen. Skipperen ba om en slepebåt veldig tidlig, men trafikksentralen bare higet om å få ett helikopter. Trafikksentralen ville evakuere flest mulig folk fra båten. Alle store båter har jo lenser og annet utstyr ombord for å begrense ett utslipp. Noe vi kaller for SOPEP utstyr. Dette skal mannskapet håndtere for å begrense et utslipp. Riktig nok sier kapteinen at skipet ikke lekker olje, men at det sees fra utsiden at det lekker olje. Det er mørkt og ikke lett å se fra brua at skipet lekker. Da må man jo se på tankpeilingene om det minker noe olje. Hvordan peilesystem er det ombord? Sannsynligvis er det luftpeilesystem. Vis de som de sa på trafikksentralen om å legge skipet dødt så stopper luftkompressorene. Da har du bare luften som er igjen på lufttankene til hjelp. Når dette er slutt har du ikke klare peilinger på hva som er igjen på tankene. Manuelle peilinger går jo også an å ta, men trafikksentralen ba jo alle om å gå på dekk??.

 

Jeg blir vel omtalt som en liten drittunge igjen av senior for at jeg legger ut dette innlegget. Det får nå så være at jeg er yngre enn han, og veldig lite erfaren i forhold.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...