Jump to content

Er det lurt å ha egen landstrømslader for forbruksbatteriene?

roaldbj

Recommended Posts

Som Bitteliten sa så blir du ikke havnas mest populære kar med en vindgenerator.
Fikk denne her til nabo et par dager i ferien:

Fikk ikke spurt eieren om dette var normalt lydnivå men den var ganske intens til tider og betydelig verre enn på filmen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Hei Miks.

Mulig at laderen din bråker, det vet ikke jeg men dette kan man sjekke og ordne.

CED tilbyr variabelt lade- og utgjevningstid, forresten er det ved instilling på åpne bly-syre

noe mellom 1 og 6 timer etter at laderen bl.a. senser 14,5V.

Sorry Jørg har ikke vært inne her på en stund.

Problemet med Sterling CED 50 Amp laderen er etter mitt syn en elendig softwarestyring.

Om forbruksbanken min på 3x180Ah er 25 eller 50% utladet er ladeforløpet akkurat det samme.

Ladere jeg har erfaring med fra tidligere kjører bulklading, og deretter absorsjonslading på et visst antall timer.

Med Sterlingladeren er resultatet en altfor liten tid med absorsjonslading. Noe som resulterer i for dårlig topping av

batteriene.

Man må i altfor stor grad bruke vedlikeholdsmodus for topping av batteriene, noe som tar tid, og er ugunstig ved

aggregat lading.

Det hadde etter mitt syn vært mye bedre å kunne sette arbsorsjonsladetiden manuellt med dip-switcher, enn denne

elendige softwarestyringen.

Nå kan det jo være at akkurat min lader trøbler selvfølgelig.

Den er under 2 år gammel.

Har du mulighet for å teste den i benk ?

Hei Roald.

Jeg tviler ikke på at du finner informasjonen i tråden nyttig selv om det meste som er skrevet har et noe tynt innhold. Jeg vet ikke hvor ansvaret for rotet ligger, men årsaken mener jeg skyldes at noen ikke får med seg hva trådstarter ønsker svar på?

For å unngå misforståelser med hensyn til mine egne råd og samtidig påpeke at det er uheldig å ødelegge informasjon fremfor å informere, så vil jeg bare oppsummere litt.

Du beskriver først at monitoren mangler 16 Ah, og da mener jeg de viktigste er å finne ut status på batteriene. Når man har avvik på en monitor begynner man alltid med batteriene for så å sjekke systemet som lader batteriene. Mangler det mer eller mindre strøm på batteriene, hva er årsaken og hvordan kan man rette på eventuelle feil eller svakheter?

Når røyken legger seg etter ca 30 innlegg skriver du at du ønsker en større lader for å lade opp batteriene fortere når du ligger i uthavn, -og begrunner dette med at ”jentene dine har sine behov” som fører til et strømforbruk på ca 200 Ah i døgnet. Du skriver også at du ikke har tilgang på landstrøm i hjemmehavnen etc. Men selv om du ikke nevner alle behovene til jentene dine så er det tillatt å tenke litt selv, og alle som arbeider med slike problemstillinger tenker automatisk behovet for varmt vann, for generatorene brukes kanskje like ofte til å skaffe varmt vann som strøm. Det er i alle fall viktig å tenke kombinasjonen av disse to tingene, og her kommer alle solcellepanelene til kort. (Da må man eventuelt ha solfanger hvis man snakker om fornybar energi eller tenke sentralvarme eller lignende hvis ikke).

Når jeg anbefaler en 120 ampere lader så kan jeg begrunne dette med følgende:

Vi har på grunn av variert brukermønster i fritidsbåter det som er regelen og det som er unntaket for regelen. Når du ligger periodisk i uthavn uten landstrøm så kan dette være unntaket for regelen, men uansett må en båt takle dette unntaket.

Det vil si at man under slike forhold som du beskriver tillater at batteriene sykles mellom 40 og 80 % fordi det er unntaket for regelen. Sykler man batteriene ned til 40 % og kanskje enda litt lavere får dette konsekvenser, men ikke konsekvenser som ikke kan håndteres riktig med forutsigbarhet.

Det man da snakker om er å lade opp igjen batteriene fra ca 40 til 80 % samtidig som man benytter generatoren til andre formål. Det er da du i kombinasjon med å lade batteriene fort også skaffer til veie varmt vann til jentene dine og kanskje bruker 230 volt til andre samtidig. Noen støvsuger kanskje båten med en ordentlig støvsuger, så dette kan jo være et tips hvis man trenger noe å belaste generatoren med.

Poenget er å planlegge aggregatkjøringen og påse at belastningen på generatoren ikke er for liten, for generatorer skal helst ikke gå med mindre belastning enn 60 %. I og med at generatoren din er dimensjonert til forbrukere du sier du ikke bruker, vil en stor lader være bra for systemet ditt på mer enn et område.

Men så er det en farlig tendens her på forumet, og det er å stille ledende spørsmål i stedet for å informere bredt.

Du fikk et slikt ledende spørsmål i slutten på tråden som gikk på hvor lenge du tror batteriene dine vil kunne motta en høy ladestrøm fra 65 til 100 % fullingsgrad på batteriene.

Her anser jeg at formålet med spørsmålet er å få bekrefte en påstand spørsmålsstiller selv har fremsatt. Han ønsker å få deg til å tro at du ikke vil få utnyttet en stor lader av en eller annen ukjent grunn. Poenget i dette svaret er jo relevant å kjenne til, men man må se det hele i en litt større sammenheng.

Saken er den at en 120 ampere lader ikke vil være for stor når du skal løse problemet du selv har beskrevet, for mellom 40 og 80 % fyllingsgrad og det strømforbruket du ellers har i båten så vil denne laderen arbeide ganske hardt og ganske lenge.

At du har en utfordring med å få toppet opp batteriene og samtidig ha en strømforsyning til de små forbrukerne dine i hjemmehavn er etter mitt syn et eget kapittel fordi et solcellepanel løser blant annet ikke utfordringen med varmvannet, og når du sier du ikke liker solcellepaneler så tror jeg det er nytteløst å tvinge deg til å endre mening.

Jeg synes solcellepaneler er fine ting, og derfor ville jeg anbefalt deg å montere et skjult ledningsnett med en vanntett kontakt slik at et lite panel kan legges løst på for eks. flybridgen når behovet er der, for så å stue det bort når du er på tur.

Hvis du velger vindgenerator er det helt greit for meg for jeg er ikke naboen din, men jeg hadde ikke gått for en slik løsning.

Håper innlegget var avklarende med hensyn til hvorfor jeg mener en stor lader vil være et bra alternativ for deg.

Lykke til

mvh

Ole Petter

Det var en bra redegjørelse Ole Petter...

Jeg har en Sterling 50 A lader. Ombord har jeg null dubeditter som viser hvor mye strøm jeg har brukt. Men etter et par døgn uten lading, vil jeg anta at jeg har trukket i området 50 Ah. Når jeg starter aggeregatet, kjører Sterling'en batteriene opp til 1,28 (syrevekt, eller drøyt det) i løpet av et par timer. Akkurat det er godt nok for meg.

En liten advarsel til roalbj: Det blåser slett ikke så mye borte ved marinaen (Spa) som du tror. Det er ingen jevn vind, men spenstige vindkast nå og da. Du vil garantert ikke greie å lade batteriene dine med en slik vindgenerator. Husk at jeg har jobbet der borte i et par år. Dessuten, LarsH mener jeg ikke bruker landstrøm der han ligger oppe ved brua. Han holder batteriene oppe ved hjelp av solcellepaneler. Du bør ikke avskrive denne lademuligheten. Hvis jeg blir avskåret fra landstrøm, vil jeg helt klart sette inn solcellepaneler, som jeg kan plukke vekk når jeg skal ut på sjøen.

Har du mulighet for å teste den i benk ?

Jeg har ikke noe testbenk for ladere, det lønner seg ikke pga. for få "problemer" jeg har.

Normalt funker det som det skal, reklamasjoner skjer utterst skjelden.

Hvis noe ikke stemmer og jeg kan utelokke problemer hos kunden da må laderen sendes til meg.

Her setter jeg laderen også bare på batterier, kjøre i tillegg belastning på den og ferdig.

Virker den her da må den også virke hos kunden, ellers finnes det feil på installasjonen.

Hvis laderen (og annet) bare vises det minste som kunne være mistenkelig,

da bytter jeg den bare så sant ikke kunden har lagt skader og sender apparatet til produsenten.

Du har lest hva jeg skrev om variable tider.

Du kan være sikker på at det stemmer, du er nemlig ikke den eneste som har CED.

Som jeg reklamerer med er CED den mest solgte lader på maritimt område i hele Europa og mange ganger testvinner.

Derfor må du helst ikke antar at den er så dårlig som du påstår, fordi med det påstår du uten vilje også at alle andre er dumme.

Hvis du er sikker på at det er som du sier, og du har dobbeltsjekkt alt annet,

da skulle du helst sende laderen til meg både i din egen interesse og før garantien går ut.

Tar også gjerne kontakt via enten mail eller telefon hvis du trenger støtte/forklaring mens du sjekker.

Jeg er tilgjengelig som vanlig.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg forestiller meg at en kraftigere lader raskere vil fylle opp forbruksbanken.

Ja, det vil den definitivt. Jeg må si at jeg stusset på at du hadde så liten lader på den store banken.

Det som taler mot solcellepanel er at det blir en utfordring å finne en hensiktsmessig plassering på båten.

Du får solcellepaneler som kan rulles sammen. Ser for meg at du kan legge de på flyen eller kanskje sette de på fronruta di.

Jeg forestiller meg at en kraftigere lader raskere vil fylle opp forbruksbanken.

...

Jeg lurer på hva andre uten landstrøm gjør for å (vedlikeholds-) lade batteriene.

Husk at også den kraftigste laderen bruker sin kraft bare i korte perioder - deretter er den like god som mindre kraftige ladere.

Jeg har plass rett ved strømuttaket. Kobler landstrømmen allikevel bare på unntaksvis. Har et solcellepanel og den lader opp ved brygga hvor den har mye tid og båten lite forbruk (kun gassvarsler).

Er vi underveis er det noe annet. Da prøver vi å ha landstrøm i ett av 2-3 netter. Har ca 240Ah kapasitet og netto forbruk pr døgn er ca 30Ah

Når røyken legger seg etter ca 30 innlegg skriver du at du ønsker en større lader for å lade opp batteriene fortere når du ligger i uthavn, -og begrunner dette med at "jentene dine har sine behov" som fører til et strømforbruk på ca 200 Ah i døgnet.
Seilasene mine før og etter sommerferien er gjerne slik at jeg seiler omlag 1 - 2 timer fra båthavna før jeg legger meg i ei uthavn uten landstrømtilgang. Aktiviteten til jentene er slik at vi gjerne forbruker omlag 120 Ah - om ikke mer i døgnet. Uten landstrømtilgang i hjemmehavna blir det derfor dynamoene ombord under seilas og generatoren som må holde batterikapasiteten oppe.

Hvis utgangspunktet for å anbefale Roaldbj en 120A lader, er et døgnforbruk på 200Ah, kan jeg forstå det, men så er jo ikke tilfelle i følge roaldbj selv. Og når seilasene er slik at roaldbj først kjører en time eller 2 med 160A dynamokapasitet, er det jo ikke veldig mye en 120A lader kan gjøre på en stund.

Så har vi bruksmønsteret til roaldbj. Av andre strenger ser han ikke ut til å ligge veldig lenge i hver uthavn. Etter å ha ligget 2 døgn i uthavn og brukt drøye 240 Ah av 560Ah batteribanken, skal han da sterte generatoren? Om 4 timer kjører han avgårde likevel og lader med opp mot 160A.

Hva hvis han ikke hardde hatt mer enn et av de 95W solcellepanelene jeg anbefalte? Da hadde han fått inn 50Ah i døgnet ekstra. Da er døgnforbruket nede på 70Ah fra 560Ah batteribanken. I tillegg er selvfølgelig all problematikk med lading i hjemmehavna løst.

Uansett laderstørrelse er et solcellepanel et must ved forhold der man i hjemmehavn ikke har tilgang på landstrøm i kombinasjon med at man hele tiden trekker litt strøm fra batteribanken. Generator til hovedlading, solcelle til topping og vedlikeholdslading. I stedet for en veldig stor lader, kan man jo heller bruke noen tusenlapper mindre og heller bruke disse til et solcellepanel.

Det er gledelig at Ole Petter nå innser at et solcellepanel er noe Roaldbj må ha. Jeg har sagt det hele tiden og i tidligere strenger har han også fått samme svaret, men det har ikke sunket inn. Med den enorme plassen roaldbj har på flybridgen, er det jo ikke det minste problem å ha et panel som er 50 x 100 cm. Liggende, hengende eller hva man måtte ønske. Det er et lite panel under slike forhold.

Så tar vi regnestykket en gang til:

Døgnforbruket er i følge roaldbj 120Ah, ikke 200 som Ole Petter prøver å få det til å være.

Dernest full batteribank i utgangspunktet og en time eller 2 kjøring til uthavn på toppen av dette. 100% oppladet kommer roaldbj til uthavna si.

Med et solcellepanel som gir over 50Ah og et døgnforbruk på ca 120Ah, går han 70Ah i minus.

Av andre strenger virker det på meg som om roaldbj ikke er den som ligger lenge i uthavner av gangen. 2 døgn ser ut til å holde lenge, men meg runde opp til 3 døgn.

Roaldbj er klar til å dra videre. han har brukt drøye 200Ah av batteribanken på 560Ah og han har nå 2 x 80A dynamoer som om 5 minutter vil pøse inn opp mot 160A på batteribanken. Når skal han bruke en ny 120A lader i en slik situasjon?

Det spørsmålet burde han stille seg og svaret er like innlysende: Han har ikke bruk for laderen. Solcellepanelet gjorde hele forskjellen. Det reddet ham i hjemmehavna uten landstrøm og det gav ham en formidabel bonus i uthavna.

Og vet dere hva som kommer på toppen av alt dette? Sånn her og der vil roaldbj bruke generatoren uansett. Ikke til lading men til helt andre ting. Varmtvann er plutselig ikke noe problem. Strøm har han i utgangspunktet masse av, men selvfølgelig skal generatoren, samtidig med at den gjør andre ting, også få lov å bruke den eksisterende landstrømsladeren til å lade med 30A.

Og hadde han ikke bruk for 120A laderen i sted, har han absolutt ikke bruk for laderen nå.

Og på toppen av dette kommer siste spikeren i kista for en 120A landstrømslader:

I følge ¤Exide/Tudor vil åpne bly syre batterier av den type Roaldbj har og alle lignende typer åpne bly syre batterier kun klare å mottat ca 12-15 A pr. 100Ah batterikapasitet når man passerer 80% fyllingsgrad. Deretter vil dette fall raskt når man går mot 100%. Dette er ikke enestående. Alle batterier har slike grenser. Dette er ikke et ledende spørsmål, det er et faktum!

Så med drøye 80% fyllingsgrad klarer denne batteribanken bare å spise omlag 80A. Og jo fullere den blir, jo mindre spiser den. Dette vet roaldbj utmerket godt, for han har et battmeter og har fortalt oss i andre strenger hva 2 dynamoer lader med når batteriene begynner å bli fulle!! Så kan Ole Petter påstå at dette bare er tull, men det er det ikke! Siste del av ladeforløpet går tregt. Det er i gitt at batteriets kjemiske grunnforutsetninger.

Husk at også den kraftigste laderen bruker sin kraft bare i korte perioder - deretter er den like god som mindre kraftige ladere.

Her er et bilde av hva som skjer:

oppladingskurve.gif

Batterispenningen går i taket og ladestrømmen går i kjelleren. Man kan ikke tvinge batteriet til noe det ikke vil. De fastlåste kjemiske betingelser kan ikke engang Ole Petter endre på.Med en 120A lader på en 560Ah batteribank, blir kurven enda litt brattere enn den som er merket med C/5. Det sier seg selv at dette går til helvete og at roaldbj får fint lite glede av en så stor lader med et forbruk på 120Ah i døgnet - uten solcellepanel!

Bitteliten derimot klarer å utnytte sin 100A lader mye bedre, men det er fordi han har en mye større batteribank enn roaldbj og batterier som har meget stor lademottagelighet.

Det er ikke en ny 120A lader du trenger roaldbj. Det er et skikkelig solcellepanel. Da er alle dine strømproblemer løst og det er garanteret! Men vil du ikke ha det, så får du vel bare kjøpe din Victron 120A lader ta en ny status når du har brent opp noen flere tusenlaper enn nødvendig.

Redigert av Lotus (see edit history)

Bare for å oppklare noe siden Lotus skriver Det er gledelig at Ole Petter nå innser at et solcellepanel er noe Roaldbj må ha.

Mine innlegg er skrevet med henblikk på råd jeg vil gi, men ikke nødvendigvis med henblikk på alle rådene jeg kunne gitt.

Når du velger å fremstille det slik at så lenge jeg ikke gav noen råd om solcellepanel i denne anledning til å begynne med så er jeg automatisk imot, så oppfatter jeg dette mer som et markeringsbehov du har fremfor å faktisk få innsyn i hva jeg mener hvis jeg blir spurt.

Det er det jeg kaller dårlig journalistikk og eventuelt ledende spørsmål når spørsmålet er konstruert til det svaret man ønsker å få.

Så skriver du til slutt:

Det er ikke en ny 120A lader du trenger roaldbj. Det er et skikkelig solcellepanel. Da er alle dine strømproblemer løst og det er garanteret! Men vil du ikke ha det, så får du vel bare kjøpe din Victron 120A lader ta en ny status når du har brent opp noen flere tusenlaper enn nødvendig.

Det er en sann glede å se at vi nå også med din velsignelse kan innvilge søknaden til Roald om å slippe å kjøpe et solcellepanel han ikke har lyst på. :cheers:

Jeg synes det er på kanten av det anstendige å foreslå for en motorbåteier at han skal kjøpe solcellepanel. Slikt utstyr er - og blir i overskuelig fremtid - noe som seilbåteierne sysler med. Har dere, Ole Petter og Lotus tenkt på at Roald vil bli mobbet hvor han enn dukker opp med solsellepanel på fly-en? Nei, solsellepanel og vindmøller er ikke for motorbåter. Basta!

Så lenge det ikke er landstrøm i havna synes jeg solcelleanlegg er en god idé. Det gir også handlingsfrihet dersom det blir lang tid mellom hver gang man selv er i båten. Da må i kke Roald dra til båten bare for å starte generatoren. Batteristatus kan han også overvåke hjemmefra om han setter kameraet ombord slik at det viser batt meteret.

En mulighet som ikke er beskrevet er en mulighet jeg har på mitt el anelgg. Jeg kan programmerer systemet slik at agregatet automatisk starter dersom batteriene kommer under en visst nivå. Jeg er ikke fristet av dette da jeg ikke liker at ting er på i båten når jeg ikke er der - men andre synes kanskje det er OK

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Når man bruker båten jevnlig og i tillegg vinterlagrer den på land slik jeg forstår Roald gjør er ikke dette et så stort problem. Du har også en mulighet til Bitteliten, og det er å få MICC panelet til å sende deg en tekstmelding hvis batteriet trenger ladning.

Dettte gjøres forresten via pinne 8 som er en elektronisk releutgang bak på MICC panelet. Så stiller du hysteresen som beskrives i manualen under alarm settings.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Nei, solsellepanel og vindmøller er ikke for motorbåter. Basta!

Ang. vindmøller kan jeg forklare meg enig med deg.

Men bare fordi det bråker veldig.

Men hvorfor skal man ikke ha solceller på motorbåt, fordi man viser en annen charakter?

Da har Roald sikkert ikke noe problem med, men mye av. :smiley:

Uansett, Roald, jeg kunne også godt tenke meg fin flate solceller på båten din for tider det det ikke finnes landstrøm.

For å få ordentlig virkning bør man ha en bra vinkel, men du skal jo bare vedlikeholde og topplade med det.

For det holder det også med celler som kan limes på tak.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Etter å ha lest testen så vil jeg kommentere at den er noe spinkel for de mest teknisk interesserte, men veldig god hvis man skal sammenligne grovt før man sjekker noen utvalgte modeller som kan være aktuelle å kjøpe.

Ellers kan det være verdt å merke seg at skribenten også tar opp dette med nøyaktighet uten å favorisere noen produsent. Mer vil jeg ikke si om den saken tror jeg.

Jeg lurer på hva andre uten landstrøm gjør for å (vedlikeholds-) lade batteriene.

Har hverken, strøm i havna, generator eller solcellepanel.

Etter å ha lagt til i hjemme havna, så går motoren på tomgang, til vi er ferdige med fortøyning og nedpakking.

Slår av ALL strøm når jeg forlater båten.

Planen er å gå til anskaffelse av ett solcelle panel etter hvert, men foreløpig har jeg ikke hatt tid, + at båtbudgettet har gått litt i minus i år.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hvis du er sikker på at det er som du sier, og du har dobbeltsjekkt alt annet,

da skulle du helst sende laderen til meg både i din egen interesse og før garantien går ut.

Jeg skal dobbeltsjekke både batterier og kabling etc. når jeg får anledning.

Ser forøvrig at laderen er anbefalt opptil 600Ah batterier på dine hjemmesider.

Jeg har 3x180 Ah + 1x180 Ah tilkoplet laderen dvs. 720 Ah totalt.

Er dette et problem for software styringen ?

Går den bananas hvis 600Ah overskrides ?

Eller er problemet rett og slett at laderen og den automatiske softwarestyringen senser på det ene 180 Ah

startbatteriet og justerer absorsjonsfasen etter dette ?

Eller er problemet rett og slett at laderen og den automatiske softwarestyringen senser på det ene 180 Ah

startbatteriet og justerer absorsjonsfasen etter dette ?

Jörg er naturligvis den som har kompetanse her. Men akkurat den sitsen du har, har også jeg. 440 Ah forbruk og 120 Ah start. Startbatteriet er aldri med i tappesyklusen. Det bare står der som reserve og er smekkfullt. Start skjer fra 440 Ah-banken. Denne forbruksbanken lader min 50 A Sterling så det knaker. Til også disse 440 A er på plass. Slik jeg observerte i forrige uke, uten måledubeditter annet enn syrevekt og multimeter, vil jeg anta at Sterling ladet 50 A på et par timer til batteriet nådde over 128 i syrevekt. Kan jo være at det manglet et par amperer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...