Jump to content

Er det lurt å ha egen landstrømslader for forbruksbatteriene?


roaldbj

Recommended Posts

Polarn: "Om man setter landstrømsladeren på minuspolen på det ene batteriet og plusspolen på det andre batteriet, lader man begge batteriene samtidig da?"

Svar : NB! Dette kommer an på om og hvordan batteriene er sammenkoblet! Generelt bør man overvåke hvert batteri med egen lader ellers kan man få feil informasjon.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden Jørg tilsynelatende har tatt sieste kan jeg uttale meg om noe som noen mener jeg ikke kan noe om. Men jeg har testet noen få Sterling ladere hvor det viste seg at de virket når de bare fikk noen gode batterier å jobbe med og eieren fikk litt kjeft for manglende kontroll på sakene sine.

 

Disse laderne har adaptiv ladning i den forstand at absorberingstiden batteriene må ha for å bli fulladet varierer etter behov. For å skjønne hvordan dette virker er det greit å kjenne litt til at batterier med tykke plater trenger lenger absorberingstid enn batterier med tynne plater.

Likeledes må batterier som dyputlades absorberes lenger enn batterier som lades ut moderat.

 

Batterier som dyputlades må dessuten oftere utjevningslades for ellers blir cellene skjeve og syren skiller seg etc. Man har langt flere utfordringer med batterier som dyputlades enn det noen er villige til å erkjenne, ikke minst fordi behovet for vedlikehold øker drastisk.

 

Nok om det.

Det laderne ofte gjør er å måle hvor lang det tar før laderen startes i bulkladning til den oppnår regulator setpunkt. Denne tiden legger grunnlaget for hvor lenge laderen tror batteriet må absorberes. (Jeg mener Jørg har uttalt at laderen definerer denne tiden til å være mellom en og 5 timer).

 

Men hva kan da gå galt?

Jo det er mye som kan gå galt for ingen ladere er perfekt, og når batteriene utvikler feilmekanismer så kan den indre motstanden bli feil, og batteriene får en falsk spenning.

 

Dette betyr at laderen måler sin egen spenning i større grad enn den kalkulerte batterispenningen, og da oppnår laderen regulator setpunkt for tidlig i tillegg til at den kalkulerte absorberingstiden ikke lenger stemmer.

 

NB! det finnes forskjellige metoder, og dette er kortversjonen for at prinsippet enklest kommer frem.

 

Det er alfa omega å kontrollere batteriene for skjevladning og andre cellefeil. Det er flere måter å kontrollere batterier på, og jeg har vel i andre tråder beskrevet dette samt batterienes feilmekanismer opp og ned i mente.

 

Er det Åpne syre bly batterier du har Mix?

Det er alltid en fordel å begynne med batteriene, for er disse i orden så skriver man en rapport og sender laderen inn til kontroll / Rep.

Link to post
Share on other sites

God beskrivelse, Ole Petter, og takk for hjelpen.

 

Jeg har bare litt siesta fordi jeg springer att og fram mellom arbeid og privat akkurat nå.

Så må dere dessverre vente litt før jeg kan svare, det er jo helg og.

 

Mix.

Takket være Hulda ser du nå at dette stemmer, ingen forteller deg noe tull.

 

Laderen måler og reagerer på alle tre uttakene og regner bl.a. gjennomsnittsverdier.

Det er noen faktorer til som CED både regner og måler, men akkurat derfor henviser også jeg til kraftige kabler og god kontakt.

Kablene er faktisk fingertuppene av slik, ikke glem det, og så er det forutsatte grunnlag som laderen selvfølgelig må ha.

 

Og så er det som Ole Petter anbefaler.

Sjekk alt veldig nøye og så skulle du helst sende laderen til meg hvis alt annet stemmer ellers.

Synsing hjelper da lite siden grunnlagene er enkelt og klart definert.

Jeg sjekker i så fall laderens funksjon og så går det sin vanlig vei.

 

Ha en fin kveld alle sammen !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For å oppsummere for min egen del: jeg har fått entydige råd om å anskaffe solcellepanel til vedlikeholdsladning av forbruksbatteriene i båten.

Nå har arbeidet begynt med å kartlegge hva som er hensiktsmessig solcellepanel - her minnes jeg at vi har en egen tråd på dette temaet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du må regne litt på dette Roald.

 

1. Hvor mye strøm ser du for deg at batteriene dine kommer til å mangle når du kommer til hjemmehavn? (Du har vel noen erfaringer her fra batterimonitoren).

2. Hvor mye strøm bruker båten pr. døgn samtidig som du skal lade.

3. Hvor lang kommer ladetiden til å bli? Jeg antar det er snakk om fra søndag kveld til fredag.

4. Når på året er det aktuelt å benytte løsningen? Jeg tenker da på at månedene har mer sol enn andre, og man må kanskje bruke tallene fra den dårligste måneden.

 

Jeg tror jeg ville valgt et 40 watt monokristalline panel.

Link to post
Share on other sites

Mix.

Takket være Hulda ser du nå at dette stemmer,

Tja, jeg er nå ikke helt sikker jeg nå da.

Hvis Hulda har tappet la oss si ca. 100-200 Ah av 440 Ah banken sin, starter opp aggregatet og lader

et par timer og laderen så går over i vedlikeholdslading, ja da har nok Hulda samme problemet som jeg.

Absorsjonstiden er altfor kort.

Og grunnen til at jeg sier dette er sitatet nedenfor.

Det rimer ikke å starte aggregat etter å ha tappet KUN 50Ah av en 440 Ah bank.

Det nytter ikke å måle syrevekt rett etter lading.

Hva var hvilespenning på banken uten forbrukere på, hos Hulda, da han startet aggregatet ?

 

Jeg har en Sterling 50 A lader. Ombord har jeg null dubeditter som viser hvor mye strøm jeg har brukt. Men etter et par døgn uten lading, vil jeg anta at jeg har trukket i området 50 Ah. Når jeg starter aggeregatet, kjører Sterling'en batteriene opp til 1,28 (syrevekt, eller drøyt det) i løpet av et par timer. Akkurat det er godt nok for meg.

 

 

Jeg har nå sjekket litt nærmere.

Kabling, kontakter etc. ok.

Jeg har 1 stk 25 mm2 til startbanken på ene utgangen.

2 stk 25 mm2 fra begge de to andre utgangene til forbruksbanken. (Istedet for jump, anbefalt av Jørg)

Lengde på alle ca. 1m.

 

Hvilespenning etter 1 døgn på alle forbruksbatterier frakoblet 12,84 Volt.

 

Jeg har ikke med syrevektmåler og tangampermeteret i ferien, det ligger selvfølgelig hjemme når man trenger det.

Batteriene er 1 år gamle lukkede bly/syre, men med mulighet for å åpne proppene for syremåling.

Men ting ser helt normalt ut.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vel, det er også en god stykke gjetting på dette grunnlaget her.

Hvor mye hvilespenning forventer man etter et døgn, 12,85V er vel bra skulle man mene.

Deretter ser man hvordan spenningen oppfører seg mens utladingen foregår.

 

En skam at ikke du har noe skikkelig syremåler, optisk hadde vært godt.

Ellers kan du måle hvor mye strøm at batteriene tar i mot.

Er det noe problem med laderen da skulle en annen lader klare å pushe rikelig strøm på batteriene også etter at CEDen vises vedlikehold.

 

Man kunne også måle utladingskurven og batteriets conductanse, m.m.

ellers kunne man sette laderen din på andre batterier for å få en annen referanse.

Dette må vel testes før man kan si noe mer.

 

:seeya:

Jørg

 

:confused: ...på ferietur..

Hvor er du nå, kanskje jeg kan stikke innom en tur?

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok for langt vekk fra ditt område for tiden Jørg.

Jeg er på vestlandet. :seeya:

Jeg skal feilsøke mer med syremåler og tangampermeter når jeg kommer hjem.

Forbruksbatteriene er nå koplet inn igjen, de har stått avkoplet siden igår for å sjekke individuell hvilespenning.

Kun start har vært i bruk siden igår. :sweat: Men det gikk fint.

 

Jeg har VA måler på 230V siden i båten.

Denne gir også en god indikasjon på ladeforløpet, da jeg ser effektforbruket laderen forbruker.

Etter 3-4 timer detter forbruket til ca 200VA og laderen er over i vedlikeholdsmodus.

Skrur jeg av-på laderen da begynner jo CED (slik den er konstruert) på et nytt ladeforløp.

Da begynner CED et nytt 3-4 timers ladeforløp, men går selvfølgelig rett i absorsjon igjen, men med et forbruk på ca 400 VA i 1-2 timer

før effektforbruket igjen detter.

Dette sier ihverfall meg ganske klart at noe må være galt med absorsjons timingen på CED.

Min konklusjon er at absorsjonstiden er altfor kort.

+ at timeren ikke tar hensyn til tiden bulkfasen tar.

Ladetiden før float er ca. den samme uansett. :lipseal:

 

Effektforbruk etter 1 døgn ved landstrøm og lader i float med nesten null forbruk (kun gassdetektorer og frostsikringsventil etc)

er ca. 40-50 VA.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

..... Om 4 timer kjører han avgårde likevel og lader med opp mot 160A......
Er det realistisk at 2 stk 80 A Hitach dynamoer vil kunne levere opp mot 160 A inn på batteribanken?

 

.....Hva hvis han ikke hardde hatt mer enn et av de 95W solcellepanelene jeg anbefalte? Da hadde han fått inn 50Ah i døgnet ekstra.....
Er det realistisk at dette panelet jevnt over leverer 50Ah i døgnet der hvor jeg holder til i Son i perioden mai - oktober og mer og mindre uavhengig av skylag?

I så fall er saken løst for meg når det gjelder vedlikeholdsladning.

Link to post
Share on other sites

Mja Mix, ikke helt feil det siden du tilbyr minst 4 batterier.

Hvis batteriene i tillegg skulle absorbere treg da får vi også økt spenning på laderens uttak,

som igjen kan resultere at CED senser feil.

 

Interessant er også dine 200VA som minker på 40 til 50.

Dette passer til både størrelsen og antall batterier du har.

 

Men alt er kan og det blir som sagt mye synsing så lenge man ikke får alle målinger som er nødtvendig.

Vi får se hva du finner ut senere og jeg står klar for å sjekke laderen din skulle det være ønskelig.

 

God tur videre så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det rimer ikke å starte aggregat etter å ha tappet KUN 50Ah av en 440 Ah bank.

Det nytter ikke å måle syrevekt rett etter lading.

Hva var hvilespenning på banken uten forbrukere på, hos Hulda, da han startet aggregatet ?

 

Mix, nå var ikke historien helt slik. Jeg regnet med, uten å ha annen begrunnelse enn ren synsing, at jeg hadde tappet ca. 50 A i løpet av to døgn. Grunnen til å fyre opp min MASE 8000 var ikke å dytte tilbake disse fattige 50 A. Jeg hadde pådratt meg et mindre havari som krevde bruk av el. drill, vinkelsliper og mulig sveiseapparat. Når Hulda er på tur, er det bare dreiebenken som mangler. Derfor fyrte jeg opp MASE, støvsugde i båten, kokte middag, vann til kaffe og andre mulige tunge 220 V strømforbrukere. Altså inkludert Sterling'en. Nå er ikke jeg noen batterimann. Men batteriene som jeg bruker i forbruksbanken, er startbatterier beregnet for lastebil og traktor iflg. reklamen til Biltema. Mulig at disse batteriene er mer mottakelig for strøm enn andre. Det er heller ikke slik at jeg står med syrevektmåler og voltmeter mens ladingen pågår. Det er ikke noe spennende. Jeg venter til morran etter.

Link to post
Share on other sites

Men bare pga. noen få av mange tusen som har problemer med batteriene sine betyr det vel ikke automatisk at det gjelder for alle.

Derfor må situasjonen, laderne og batterier analyseres, og dette går helt sikkert ikke med å gjette.

Bare en skam at Mix er så langt borte, ellers ville jeg bare kjøre dit for å løse gåten for moro skyld.

 

Og så snaker vi om penger igjen, ellers sier ikke jeg mye i mot det som Mastervolt selger, Ole Petter.

Stortsett.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til ladere og mye annet så mener jeg at det beste er å velge bort funksjonene man ikke vil ha og begrunner hvorfor. Hvis man da ikke vet hva som finnes på markedet og hvilke funksjoner det har i ladesystemet, så vet man vel heller ikke hva man ufrivillig velger bort.

 

At konkurrenter til mer kostbart utstyr ønsker å fremstille det som om enkelte produsenter stjeler fra kundene sine er vel ikke så uvanlig, noen er bare litt mer tydelige på å gi et inntrykk for det.

 

Det virker som om det er enklere å gi bort noe som ikke finnes i en lader enn å få betalt for teknologi som virker hver gang. :wink:

Link to post
Share on other sites

Er det realistisk at dette panelet jevnt over leverer 50Ah i døgnet der hvor jeg holder til i Son i perioden mai - oktober og mer og mindre uavhengig av skylag?

I så fall er saken løst for meg når det gjelder vedlikeholdsladning.

Son er nok litt spesiell. Der duger ikke solcellepaneler noe særlig. :wink:

Og ja. Dette solcellepanelet er mer eller mindre uavhengig av sol og skyer og genererer like mye strøm uansett. :wink: :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har som policy å ikke omtale produkter på Båtplassen. Jeg er mer opptatt av å formidle hva som finnes og hvordan det virker.

 

Om en lader ikke er så veldig glup trenger ikke å ha så stor betydning hvis man er litt glup selv og bruker laderen riktig.

 

Beklager, mulig du jobber med dette, de fleste ville vel sagt hva de synes var bra. Jeg vet hva jeg har og den duger ved å passe på litt. Er ute etter objektive svar. Etter å ha lest endel og funnet ut at samtlige produsenter skryter av det samme MÅ jo en av de være bedre enn andre. Jeg har sett endel på Sterling (siden jeg har det på endel andre ting og er meget fornøyd) - men tviler litt når jeg leser om andres erfaringer (muligens ubegrunnet). Det er ikke lett å vite hva som er den beste medisin mht landstrøm og smartness.

Link to post
Share on other sites

Ja, Ole Petter, man kan se dette så eller så.

Det gjelder også objektive svar, dante.

 

Bare litt til synlig korrektur.

CED elle PCN er jo ikke dumme, som kanskje noen kunne oppfatte det her.

 

Poenget er at alle ladere må få et tilpasset arbeidsområde.

Er dette først skapt da funker det fint.

 

Omvent finnes det unntaksituasjoner det man trenger spesielle ladere.

Men hvorfor skal man lage seg noe unntak på båt?

 

Egentlig kan man se argumentet ditt også helt omvent, Ole Petter.

Ikke noe batteri behøver to ganger etter hverandre det samme ladeforløp.

 

Hvis vi tar Mix som eksempel da leser man om 20% og 50% utlading.

Ser vi dette ren batteriteknisk da krever begge utladinger forskjellig ladeforløp og tilpasset utjevning etter hvert.

Det samme gjelder også når batteriene blir gamlere, overdreven men riktig nok hver dag.

 

Laderen som du tenker på skal jo får noe bestemmt innstilling, altså fast innstilling innenfor en ramme som -du- velger med min / maks.

Men "går du fra båten" da stemmer det allerede ikke lengre og det blit verre med hver uke etter hvert.

 

CED og PCN derimot velger og tilpasser selv hvor mye/hvor lenge utjevningen må være.

=> både hver gang de lader og så fleksibel som det skal være.

 

Fleksibilitet er altså ikke noe ulempe, men klar fordel.

At laderen tenker for folk som ikke har dette til yrke er også klar av fordel.

Så velger Sterling ikke noe bort for brukere, men tilbyr noe som mange andre ikke har.

 

Og hvis "andre" tilbyr det samme da betaler man vanligvis bare 30 til 50% for en tilsvarende lader fra Sterling.

Også når man skulle trenge mer strøm og regner riktig blir det fortsatt billigere (og kanskje bedre) hvis man kjøper to ladere fra Sterling

isteden for en av gulprodusentene du tenker på.

...og har ved siden mulighet for å redusere ladingen så at man får strøm også på verreste brygger.

 

Ønsker man ikke noe helautomatikk, da kan man velge nest mindre Sterling-utgaven som tilbyr fast innstilling for utjevningsfasen.

....hvor nyttig dette er behøves ikke noe diskusjon.

 

 

Men utløser for dette diskusjonen her er jo tilfelle som skjer hos Mix.

Så kan man sette det samme spørsmåltegn til det, fordi det gjelder allminnelig:

Hvor riktig blir det å tvinge laderen til å tvinge batteriene til noe som batteriene antakeligvis ikke skal har?

Kanskje det finnes grunn for at det kanskje finnes vanskeligheter -presis- hos Mix.

 

Å overføre slike enslige problemer på hvilken som helst lader er litt for enkelt.

Hvorfor krever egentlig ingen at kanskje batteriprodusenten skulle holde seg innenfor satte rammer?

Og hvorfor er det bare Miks og kanskje få til som har problemer med laderen,

mens mange andre som kanskje har det samme type batteri og lader ikke har noe problem?

Kanskje laderen er skadet, men kanskje er det kabler & batteriene & kontakter?

Synsing.

 

"Hvis det kanskje skulle muligens ikke være det, da kan det jo bare være dette her! " er ikke akkurat løsningen jeg foretrekker fordi det er ren spekulasjon.

Den eneste objektive uttale som vi for tiden kan tilatte er altså at -Mix- har et problem, enten med laderen eller med batteriene.

 

Det eneste veien for en objektiv løsning er å finne, men ikke å synse grunnen av problemet

fordi man behandler jo heller ikke et kniv i ryggen og noe forkjølelse med universalmedisin.

 

Batterilading er ikke helt det samme som stadig vekk fysisk påfylling av en bensintank.

Riktig batterilading kreves tilpasset fleksibilitet ved nesten hver ladeprosess.

CEDen behandler ladeprosessene allerede veldig fleksibel, akkurat det er jo grunnen av hele suksessen den laderen har.

 

Hvis laderen er o.k. og fleksibiliteten ikke lengre holder er det vel noe annet utenfor rammebetingelsene som ikke passer?

 

Kanskje problemet er bare så mye at batteriene ikke kompenserer rask nok,

mens det dannes rask noe kraftig overflatespenning?

 

Med det blir det også rask høy spenning på ladeuttakene og vanskelig for alle fleksible automatikladere.

Bare at noen ladere kan "sminke" problemet litt fordi utjevningen blir tvunget inn uansett om batteriet trenger eller ikke.

Må man ha slike batterier?

 

Så blir noe generellt utale at laderen er dårlig og en annen lader løser problemet verken riktig eller til noe argument.

Med det løser man ikke problemet, men tilpasser problemet bare fra en annen side og tilatter seg selv å skyve opprinnelige problemer bort.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Den har vel egentlig bare en feil som oppstår innimellom, om det gjelder kun laderen min eller generelt vet jeg ikke. For å si det slik - når jeg ikke har særlige forbrukere og ligger på landstrøm vedlikeholdslader den fint, den lader også opp batteriene fint når de er sultne. Problemet oppstår når jeg har nesten fulle batterier (ca 10%gjenstår) og ligger på landstrøm OG jeg bruker 10A eller mer - da kutter den ut å forsyne batteriene og shunten forteller at jeg tapper banken. Selv om jeg skrur ned forbruket mitt til nesten null vil ikke laderen sette igang igjen. Dette skjer litt ofte og jeg er lei av løsningen som består i å "boote" laderen ved å nappe ut strømmen for å koble den til igjen. Før jeg fikk shunt så jeg ikke problemet og var uviten om nedtappingen som kunne skje med jevne mellomrom.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det fører til noe å bortforklare Jørg, for det som Mix opplever er tross alt ikke unikt. Det spesielle er vel at Mix har oppdaget det og ønsker en forklaring på hva og hvorfor det skjer.

Da er det bare å brette opp ermene og undersøke det som skal undersøkes, sette seg i tankeboksen og finne hva som eventuelt kan være svakheten i systemet.

 

Noen produsenter utvikler produkter selv i liten eller stor skala og gjør sine valg ut fra flere kriterier, og alle har svakheter.

 

Mastervolt har vel ca 30 mann i utviklingsavdelingen, og måten Sterling gjør dette på har også Mastervolt vært innom uten at de satt denne teknologien ut på markedet. Det samme tror jeg er tilfelle for Viktron, for det er i alle fall ting som tyder på det.

 

Problemet med denne teknologien som vi her har med å gjøre er at laderen ikke innhenter pålitelig informasjon, for laderen klarer blant annet ikke å skille mellom ladestrøm og forbruksstrøm.

 

Her valgte Mastervolt å gjøre neste teknologihopp på en annen måte, for de ville løse en del andre utfordringer som alltid har vært relevant å løse i både fritidsbåt og yrkesbåt. Mens andre begynte å arbeide med små Can Buss systemer for å skru av og på lys etc. så valgte mastervolt for vel 5 år siden å skrive om båtenes bruksanvisning med henblikk på å løse dette med sin egenutviklede digitalteknologi og integrere alle komponentene med sitt Masterbus system. For at man skulle slippe å konfigurere et fremmende system til Mastervolt komponentene, så utviklet de dette slik at alle Mastervolt komponentene som kobles til systemet identifiseres automatisk.

 

Ladesystemet var en viktig del av denne strategien for Mastervolt blant annet fordi man kunne innføre strømstyrt / kontrolelert ladning fra alle strømkilder i båten. Dette gjøres ved å montere shunter med halvlederteknologi som måler ladestrøm / forbruksstrøm med relasjon til batteribankene om bord, og så måles all forbruksstrøm for seg.

 

Da virker det slik at laderen kan programmeres for seg hvis det er en ren laderinstallasjon og parametrene som ligger i Mastervoltladeren kan da tilpasses den enkle installasjonen via justeringsmulighetene laderen har integrert.

Så når den samme laderen kobles til andre komponenter i Masterbussen, og da kan det være aktuelt å styre de samme parametrene automatisk og kontinuerlig via batterimonitoren som står og overvåker batteriene med en relativt høy nøyaktighet.

 

Så jeg tenker i alle fall slik at hvis man skal resonere seg frem til hva problemet til Mix skyldes, så hjelper det å studere hva de beste i klassen gjør og hvorfor de gjør det slik.

Link to post
Share on other sites

Enig, jeg tror det må være en feil i laderen din. Du skal kunne bruke mer enn 10A parallell last uten at det tappes fra batteriene. Selv min gamle 2 step Mascot (20A) kan jeg ta ut mer last enn det uten at den slutter å lade. Hvis shunten din viser at det trekkes mer enn det tilføres på batteriene så vil jeg vel også tro at batterispenningen som du måler har dalt mye fra 13.6V? Hvis ikke tror jeg kanskje det er feilmåling (strøm)

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Dante.

Hvis du ser på andre linjen i skjemaet jeg la ut i innlegg 162, så står det Max bulk timer. Fabrikkinstillingen er her åtte timer og den kan justeres til 24 timer.

 

Dette er en sikkerhetsfunksjon, for man ønsker å slå av en lader som ikke oppnår dette triggepunktet innenfor et gitt tidsrom. Man beregner denne tiden i en installasjon ut fra størrelsen på laderen, det simultane strømforbruket og størrelsen på batteribanken.

 

Hvis du har en litt for stor batteribank og denne er dyputladet samtidig som du har stort strømforbruk så går det kanskje for lang tid før laderen oppnår dette triggepunkt.

 

Hvis laderen har en innebygget sikkerhet på dette området så kan det være at laderen får beskjed om å gå i nødmodus fordi den frykter en batterifeil.

Sjekk også om laderen blir for varm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...