Jump to content

Er det lurt å ha egen landstrømslader for forbruksbatteriene?


roaldbj

Recommended Posts

Slik jeg ser det så har du i grunnen ikke fått noe fullgodt svar på det du lurer på Roald, og jeg skal forsøke å gi deg litt rettledning med en faglig begrunnelse uavhengig av hva produktene heter, hva de gjør og ikke gjør.

 

I mitt første innlegg skrev jeg:

 

Jeg ville gjort og sjekket følgende:

Få laderen til å gå over i bulk og sjekk hvor stor ladestrømmen er med ca 14,4 volt. Mål syrevekt før og etter mens du ser hva monitoren sier. (Er ladestrømmen da 2%, 4% etc. i forhold til batterikapasiteten).

Dette er en prosedyre man enkelt kan utføre for å finne ut om man oppnår en normalverdi før laderen går over i vedlikeholdsladning, og dette er veldig viktig for at batteriene ikke skal miste kapasitet gradvis over tid på grunn av feil i ladesystemet.

 

Det hevdes tidligere i tråden at det er normalt at en lader går over i vedlikeholdsladning før batteriet er fulladet. Det kan så være men det er ikke ideelt og man bør gjøre noe med dette hvis det er regelen og ikke unntaket for regelen.

 

Forholdet er slik at når en automatisk lader skal sørge for at batteriene blir toppladet hver gang etter en utladning, så lades batteriet til ladespenningen har kommet opp til for eks. 14,4 volt og så aktiviseres en timer / en programhandling i laderen.

 

Avhengig av tykkelsen på blyplatene i batteriet og hvor dypt batteriet har vert utladet så må spenningen holdes konstant (Absorberingsspenning) en gitt tid før blyplatene i batteriet er ferdig absorbert. (Fulladet).

 

Det er mye opp til hvordan timeren / programvaren i laderen er satt opp fra produsenten, og man kan finne ut om dette virker etter intensjonen med de batteriene man har valgt med den prosedyren jeg foreslo tidligere. (Vi trenger ikke å diskutere batterier på dette stadiet, for svaret på om det stemmer vil man uansett få ved å gjøre denne prosedyren).

.

Det er også innholdet i denne prosedyren Lotus har funnet ut at monitoren hans gjør for å nulle ut alle avvikene den har pådratt seg mens den arbeider under litt mer tvilsomme arbeidsforhold, for når strømmen gjennom batteriet kommer under et visst nivå med en gitt spenning, så kan man med stor sikkerhet si om batteriene er ferdig absorbert og fulladet eller ikke.

Man får dette ytterligere bekreftet ved å måle syrevekten.

Monitoren kvitter seg på denne måten med gamle synder som også Jørg har vært inne på når han sier monitorer også har sine avvik.

 

La meg legge til at i batterisystemer som stresser på grunn av til dels dype utladninger og litt ugunstig ladning ofte villeder monitorene slik at avvikene blir større. (Monitoren blir mer unøyaktig).

 

Dette er en av årsakene til at jeg mener troverdigheten til en produsent blir svekket når de bare sier at det er godt nok for det virker. Skal man ha mulighet til å sette opp et ladesystem riktig så må man blant annet vite hva laderen gjør, og skal man ha mulighet for å gjøre korrigerende tiltak i et batterioperert system så må også disse tingene kunne justeres i laderen.

 

Hvis noen tror at ladefeil kan kompenseres for i batterimonitoren så må de tro om igjen, for der gjøres bare feilene usynlige. Verdiene er lagt inn i monitoren slik at avrundingene blir romslige slik at båteieren ikke blir bekymret unødvendig, for gjør man dette slik det burde gjøres for batterienes del så hadde vi også sett betydelig større avvik.

 

Det er to ting som går igjen når det først begynner å gå galt, og da er det virkelig galt også. Monitoren klarer ikke å levere den kapasiteten den speiler fordi batteriet har utviklet en feilmekanisme som ikke merkes før det er for sent.

Monitoren viser en unormal verdi med relasjon til kapasiteten den speiler, men feilen oppdages ikke fordi ingen har et forhold til normalverdiene. Det er da spenningen som har begynt å krype. Et slikt avvik er ikke stort men det er ikke noe problem å oppdage det. Normalt er å se at monitoren kanskje viser full tank, men spenningen ligger under normalverdi for fulladet batteri med opptil 0,3 volt. Fra et avvik på 0,2 til 0,3 volt er det rask nedoverbakke.

 

Nok om det,- for dette er ”common knowledge” for folk som arbeider med batterier og monitorsystemer og vi trenger ingen batterimonitor for å finne slike feil egentlig. Det gjør det bare lettere hvis man vet normalverdiene og samtidig har en god monitor..

 

Men når det da gjelder valg av størrelse på lader så er den generelle regelen at laderen bør ha en kapasitet på mellom 10 og 30 % av batterikapasiteten. Du Roald ligger under denne anbefalte grensen, noe som monitoren din speiler ved å si at du har ladet inn mindre strøm enn du har trukket ut av batteriet, og så viser spenningen samtidig at laderen din har gått over i vedlikeholdsladning.

Du har kjøpt utstyr som gjør det mulig for deg å reagere fornuftig og du reagerte. Systemet ditt virker med andre ord.

 

Videre må man da se litt på individuelle behov for kort ladetid og litt på hva som ellers rører seg av strømforbruk i båten når man vurderer hvor stor lader man egentlig er tjent med å ha.

 

Hvis noen tar seg bryet å studere datablader på en del batteriladere og sammenligner disse, så vil man finne mye informasjon som man kan trekke en del konklusjoner ut av.

 

Hvis man for eks. har en relativt liten lader som kan lade en forholdsvis stor batteribank i henhold til databladet, så er ofte absorberingstiden lang for denne laderen samtidig som terskelen for maksimal simultan belastning er forholdsvis lav. (25-30 % regnes som lav simultan last, men jeg mener den noen ganger burde blitt oppgitt enda lavere for en del ladere som ikke takler dette godt i praksis).

 

Dette pleier da produsenten også å kompensere for ved å sette spenningen for vedlikeholdsladning litt høyt med det resultat at man kompenserer for en svakhet i den ene enden og pådrar seg et problem i andre enden.

 

Disse laderne har da ofte den bakdelen at de kan skade batteriene når laderen står på i lange perioder, og faren for gassing øker i forhold til en mer egnet lader for denne bruken.

 

Produsentene gjør med andre ord en del ting for å posisjonere seg i markedet og det virker jo, i alle fall tilsynelatende etter oppskriften.

 

Behovet for kort ladetid veier selvsagt tungt i noen tilfeller, og da snakker vi om ladere med en kapasitet opp mot 30 % av batterikapasiteten i noen tilfeller. (30 % pluss hvis båten har en del strømforbruk i tillegg mens man lader og i tillegg har tilgang på nok vekselstrøm).

 

Men når vi snakker om Combi løsning så har vi altså en inverter integrert i laderen, og størrelsen på inverteren følger størrelsen på laderen av produksjonsmessige / praktiske grunner. Man må da vurdere minst tre forhold i tillegg til behovet for lade kapasiteten.

 

1. Hvordan skal båten utrustes med hensyn til 230 volt forbrukere?

2. Hvilke forbrukere skal kunne brukes uten at man har tilgang på andre 230 volt strømkilder?

3. Hvilke behov har man for å spe på med inverterstrøm til båtens forbrukere når sikringen på land periodisk er for liten?

Samtidsfaktor er her viktig å tenke på i så henseende.

 

Erfaringen er i alle fall at de som velger combimaskiner i størrelsen 1200-1500 watt angrer på at de ikke kjøpte seg opp en størrelse, for man får kanskje ikke effekten til å stemme med det utstyret man gjerne vil ha i båten.

 

Når man først skal velge slikt utstyr så kan det svare seg å høre på hva andre har erfart, for det ender svært ofte opp med at man tar mer 230 volt utstyr inn i båten og kvitter seg med diverse likestrøms adapterløsninger etc. Strømforbruket fra batteriene kan være uendret, men strømmen gjennom inverteren blir større. Man må da ha nok inverterstrøm til for eks. kaffetrakteren eller støvsugeren uten å koble ut de små forbrukerne man har rundt omkring.

 

Folk er forskjellige men jeg sier i alle fall at dette er noe man må tenke på for man må jo forholde seg til det i ettertid.

 

Når det gjelder brukerterskel som også er nevnt i tråden, så kan jeg jo nevne noe om dette siden Lotus er opptatt av det.

Dette er noe man får et forhold til ikke minst gjennom brukersupport over telefon. Vi kjører da prosedyrer i båtens ladesystem over telefon og bruker informasjonen fra monitoren for å lokalisere mulige feil.

Når man da ikke kjenner båten i detalj men skal hjelpe for eks. en båtprodusent med å løse et problem for en som er på langtur, så er forholdet litt annerledes enn om man uttaler seg på Båtplassen.

 

Problemet er da at når båteieren ikke har helt forståelsen for strøm og spenning og på toppen ikke kjenner igjen verdiene fortløpende på displayet, så må man drive opplæring i bruk av monitoren samtidig som man feilsøker. Så må man kanskje laste ned bruksanvisningen og lære seg monitoren selv for så å komme tilbake til saken. Her ligger den omtalte frustrasjonen, for det er langt fra alle båteiere som takler dette.

 

Båteieren skroller i menyen og blir frustrert fordi han har ingen relasjoner til volt og ampere. Informasjonen som man sårt trenger for å hjelpe båteieren mens man feilsøker for ham blir upålitelig og da tar ting vesentlig lenger tid.

 

Her er det en vesentlig forskjell for det er ikke alle monitorene man trenger å trykke på knapper for å få frem den informasjonen vi trenger for å gi god support. Vi spør bare hva står oppe til høyre, nede til venstre i displayet osv. mens prosedyrene i ladesystemet kjøres parallelt på en forståelig måte for båteieren.

Så har vi et annet forhold hvor man skal lære båtbrukeren opp i energisystemet, hvordan man finner ut når båten bruker mye og lite strøm, hvordan man kan spare og hva man kan spare på. Da har vi også det faktum at ingen ting er et problem forutsatt at båteieren er kompetent.

 

Noen batterimonitorer er kort og greit mye enklere å forholde seg til, og da er også brukerterskelen lav etter min mening. Båteierne vet ikke dette, men vi som hjelper dem har en plikt til å opplyse om hva som er enkelt og hva som krever mer av brukeren. Det er disse rådene og ikke bare prisen som er viktig for svært mange.

 

Jeg har minst en telefon i uken som går på disse tingene hele året rundt og derfor mener jeg at dette muligens har litt relevans for noen av leserne av båtplassen.

 

Når jeg nå har gått til det skritt å skrive denne lange forklaringen så er det først og fremst fordi jeg syntes det var synd at tråden til Roald ikke oppnådde sitt fulle potensial.

Normalt er jo at man velger utstyr ut fra det man vet og ikke ut fra det man ikke vet, så litt generell info på teknikk kan vel neppe skade.

 

Det man ikke skjønner kan man spørre om.

Det man ikke ønsker å skjønne kan man med fordel la ligge.

 

mvh.

Ole Petter

Link to post
Share on other sites

Først litt informasjon om orginalbatteribanken ombord. Båten var levert med 6 startbatterier (bl.a. for å "betjene" kraftig ankervinsj, to kraftige utsugingspumper i maskinrommet og baugpropell) og 2 forbruksbatterier a 140 A.

Jeg tror at konstruktørene i utgangspunktet har tenkt at at en generator skal gå mer eller mindre kontinuerlig for å drive luftanlegg (valgfritt), vaskemaskin og oppvaskmaskin. Laderen var på 30 A. Vi økte umiddelbart forbruksbanken til det doble og ut fra anbefalingen i denne tråden om at laderen bør kunne levere omlag 10 - 30 % av batterikapasiteten blir vår nåværende på 30 A da alt for lite.

Videre synes det å være en viss enighet i denne tråden om at det kan være hensiktsmessig å anskaffe kraftigere lader til forbruksbatteriene.

Jeg ser for meg å bruke den nåværende laderen til startbatterier og benytte en ny for å betjene forbruksbatteriene. Dette vil forhåpentligvis gi mindre gangtid på generatoren etter et par døgn i uthavn - og dermed mindre sjananse for andre på svai eller i havner. (Når vi er i havner er jeg tilbakeholden med å koble meg til "spagetti"-opplegg med landstrømkabler).

Jeg har 1500 W 12 V /230 V inverter ombord, men har hittil ikke benyttet den.

Generatoren er relativt stillegående på 1500 RPM og leverer 7.5 kW.

Hva er argumentet for at jeg anskaffer kombinert lader/inverter fremfor bare en kraftig lader?

Link to post
Share on other sites

Bruker du ikke inverteren du har i dag ser jeg ikke noe poeng med at du skal kjøpe en kombi - med mindre den kan ha effekten som jeg beskriver under.

 

Vi har en Mastervolt kombi med 2kw inverter og 100 Ah lader. Batteribanken er på ca 700Ah for forbruk. Vi har 220V ovn (kombi micro/varmluft/grill), kokeplater og grill. Det brukes også ladere til mobiler etc, hårføner, støvsuger og vannkoker ombord så inverteren blir brukt en del, feks ved popcorn i micro, grille pølser, koke vann etc. Men ved større forbruk, feks middagslaging der både ovn og kokeplater brukes eller vi må ha nytt varmtvann må agregatet på. Også da er det begrensning hos oss i og med at agregatet "bare" leverer 3kw på maks. Er ikke noe annet problem enn at vi må tenke oss om så vi ikke setter på alt på en gang. Men her trer da inverteren støttende til - så om vi trekker mer enn 3kw fra agregatet gir inverteren også opp til 2 kw fra batteriene.

 

I systemet vårt er det også et aparat som viser hvor mye forbruket er til enhver tid og hvor stor del av batteribanken vi har igjen i % og en masse annet. Jeg kan også her stille Ah inn slik at laderen ikke trekker så mye at sikringene ryker på brygga og vi trekker mye strøm fra annet ombord

Den heter Mastervolt MICC

70403105_1158257969.jpg

Her kan jeg bla også sette opp at agregatet skal starte automatisk om batteriene feks kommer under 50% - men det har jeg ikke brydd meg med å sette meg så mye inn i.

 

Jeg ønsker meg en større lader slik at tiden vi bruker for å lade batteriene med agregatet blir redusert - men det er vel mer et ønske enn reelt behov. Men er batteriene på 70% og det skal lades oppt il 100% må agregatet gå i ca 2 timer, og det synes jeg er lenge.

 

På www.mastervolt.com står en hel del komplette systemer for strøm i båt av ulike størrelser beskrevet. Ganske lærerikt egentlig. http://www.mastervolt.com/systems.php?lang...amp;tekst_id=15 her kan man se en tegning der man kan velge ulike modus for strømforbruk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er argumentet for at jeg anskaffer kombinert lader/inverter fremfor bare en kraftig lader?

Centaur er bare lader, noe kombi trenger du sikkert ikke.

 

Men vill du nå virkelig kjøre laderen bare på aggregat, eller også bruke landstrøm?

Med en lader som trekker konstant 8A (pluss sikkert noe på helt tomme batterier) uten å kunne redusere effekten på noe mot 4A

blir det fremtidig vanskelig å få strøm i moderne havner.

 

Det fantes flere meninger som belyser i summen nesten alt, men sluttendelig er det jo spørs hva du vill.

Å kjøpe en lader som stortsett bare kan brukes på aggregat synes jeg er litt forbi målet.

Da skulle du heller bruke noe annet siden det finnes flere muligheter for løse problemet.

Forutsatt at du har et problem i det hele tatt, siden batteriene sannsynligvis blir jo full likevel.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men er batteriene på 70% og det skal lades oppt il 100% må agregatet gå i ca 2 timer, og det synes jeg er lenge.

Fra 80 til 100% tar altid lengst, Bitteliten.

Det forandres ikke noe med mer strøm som bare står til diposisjon.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

....Forutsatt at du har et problem i det hele tatt, siden batteriene sannsynligvis blir jo full likevel....
Utfordringen er når jeg ligger for svai i uthavner - som er det som tiltaler meg mest. Forbruket er godt over 120 Ah i døgnet og da vil jeg foretrekke å ha en kraftig lader.

I dag er det slik at en lader som pøser ut 30 A må gå ganske lenge for å kompensere dette døgnforbruket.

Når jeg ligger for landstrøm så kan jeg jo ha en enkel vendebryter som kobler landstrømmen til 30 A laderen?

Det skulle ikke undre meg om generatoren til Bitteliten går 2 timer pluss i varme sommerdager for svai?

Takk for synspunktet om at kombilader ikke er så aktuell for oss.

Både steikeovn, komfyr og grill går hos oss på gass.

Denne tråden virker sikkert sær for de som har mindre energiforbruk i døgnet enn oss - men det er sikkert flere som vil "vokse" litt fremover.

(Jeg startet med 9 fot [kanskje til og med noe mindre] og kantra og gikk mye på grunn i starten.)

Link to post
Share on other sites

Med en lader som trekker konstant 8A (pluss sikkert noe på helt tomme batterier) uten å kunne redusere effekten på noe mot 4A blir det fremtidig vanskelig å få strøm i moderne havner.

I de havnene nedover svenskekysten vi har besøkt i år (Havstensund, Hunnebostrand, Gullholmen, Kärringön og nå Skärhamn) har det vært 10A uttak med eurokontakt med egen sikring og jordfeilbryter for hvert uttak. Unntaket var Kärringön med 16A sikring pr. uttak. Så hva er problemet med lader som trekker 8A?

 

Lars H.

live webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så hva er problemet med lader som trekker 8A?

..ikke noe hvis man har tilgang til så mye strøm.

Men jeg gjentar: Fremtidig blir det helt sikkert også her i norden mindre.

Hvorfor skulle det være noe annet enn i resten av denne verden, der man er opptatt med å spare?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som Jørg sier at ladningen fra 80 til 100 % tar lengst tid, men Bitteliten sin observasjon stemmer allikevel godt. Hvis man ikke har erfaring med litt større båter og litt spesielle batterier / ladesystemer har man lett for å forholde seg til det som skjer i små anlegg, og det kan ikke sammenlignes.

 

En liten batteribank med standard batterier eller traksjonsbatterier av den ”gamle typen” har en brøkdel av lademottak i forhold, og det er i realiteten ikke prosentvis lademottak som betyr noe i denne sammenheng.

Lademottaket hos Bitteliten er uten tvil stort i ampere opp til SOC 90- 95 % og det er det som teller i denne sammenheng. (Båten bruker strøm og ikke prosent, og her ligger den gevinsten som mange med små batteribanker burde lært mer om).

 

Ellers er det bra du har forstått hvordan MICC panelet virker. Fikk du opplæring eller fant du ut av funksjonene selv? (Dette er et av panelene som noen har problemer med å lære seg å bruke, men det finner løsninger som er mer brukervennlige).

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg ta over tråden til roaldbj - men akkurat som Roald så synes jeg strøm ombord er interessant. Dog installerer jeg ikke selv - jeg anser meg selv som en interessert bruker bare.

 

Fra 80 til 100% tar altid lengst, Bitteliten.

Fint om du forklarer det Joerg. Jeg ser på Micc panelet vårt at laderen gir opptil 115Ah inn ved bulklading. Noen ganger fortsetter den på bulk til 100% er nådd, andre ganger går den fra bulk til absorption ved 98% - uten at jeg vet hvorfor den gjør det.

 

Det skulle ikke undre meg om generatoren til Bitteliten går 2 timer pluss i varme sommerdager for svai?

Kommer litt an på hva vi bruker - men er det 4 som dusjer om morgen, ferskt brød til frokost, grillpølser til lunsj og biff med fløtegratinerte potetet til middag og batteriene trenger påfyll så knatrer agregatet i vei ja. 2 timer til sammen blir det nok da.

 

Lademottaket hos Bitteliten er uten tvil stort i ampere opp til SOC 90- 95 % og det er det som teller i denne sammenheng. (Båten bruker strøm og ikke prosent, og her ligger den gevinsten som mange med små batteribanker burde lært mer om).

 

Ellers er det bra du har forstått hvordan MICC panelet virker. Fikk du opplæring eller fant du ut av funksjonene selv? (Dette er et av panelene som noen har problemer med å lære seg å bruke, men det finner løsninger som er mer brukervennlige).

Vi har Mastervolt AGM batterier. Tror det er 3 stk på 225 Ah hver til forbruk. Tar de i mot lading bedre enn andre batterier? Vet at de bedre tåler dyp utlading. Jeg pleier å sette på laderen når vi er på ca 60% kapasitet. Hva er SOC?

 

MICC panelet er vi helt avhengige av å forstå - i hvertfall så lenge vi har 2 ulike 220V kilder, dvs landstrøm og agregat. Landstrømmen er noen ganger - slik LarsH skrev - 10Ah, andre ganger 16Ah og noen ganger tåler de ikke mer enn 6Ah. De funksjonene vi bruker på Micc er å slå lader og inverter av og på, se hvor mye strøm det er igjen på batterien (%), se på forbruket og justere hvor mye strøm som skal trekkes - ref første setning. NordWest har selv tatt frem en enkel beskrivelse for disse funksjonene. Er det andre kjekke ting jeg bør vite om?

 

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med Mastervolt anlegget ombord. Det virker soldig og gjennomtenkt. Jeg liker også at vi har DC/DC bokser slik at spenningen inn i 12V anlegget er konstant, samt at det er overspenningsvern/lynvern på landstrømintaket.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forbruket er godt over 120 Ah i døgnet og da vil jeg foretrekke å ha en kraftig lader.

Ja, jeg forstår problemstillingen og derfor ikke noe i mot det.

Jeg sier jo bare at jeg ikke ville gjøre meg avhengig.

 

I dette prisklasses som du henger deg i nå finnes det mye utvalg.

Det begynner hos todelte ladesystemer som kan styres hver separat og ender opp med programmerbare industriladere som kan fås designed for alle behov.

Alt dette ligger mellom kr. 10k og 45k.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Båten din Roald er bygget på en litt annen lest enn Bitteliten, og når du nå forklarer litt mer så er jeg enig i at en kombimaskin kanskje blir feil. Når det gjelder størrelsen på lader så ville jeg ikke valgt en lader mindre enn 100 ampere, men det er min mening.

 

Man bruker jo ofte timetellerne som utgangspunkt også når man vurdere nye løsninger. Hvor mange timer har du på aggregatet i forhold til motorene.

 

Jeg tviler ikke på at du finner noe interessant å ta deg til i vinter, og jeg venter i spenning.

Link to post
Share on other sites

Roald - i siste Passage Maker står det en interessant artikkel om dynamo på motorer også. Her fregår det at et av de større problememe i en del motorbåter er at batteribanken ikke henger sammen med størrelsen på dynamoene.

 

Sjekk spekken på Nordhavnen jeg sendte deg - tror det står at de har over 200Ah dynamo på hovedmotoren.

Link to post
Share on other sites

Håper det OK at jeg stiller et spørsmål i denne tråden som gjelder mitt eget opplegg ombord.

 

Jeg har nylig montert et Xantrex link20 batterimeter som overvåker et 80Ah startbatteri (vanlig bly/væske batteri) og 3x105Ah AGM batterier. Jeg har etter fattig evne prøvd å sette meg inn i hvordan dette skal programmeres, men det er to ting som jeg ikke skjønner.

 

Det ene er at det tilsynelatende går strøm inn på startbatteriet også når lader/dynamo ikke er i funksjon (ca 2Ah). Instrumentet viser "ccc" når man leser av gjenstående tid noe som skal indikere at det lades. Kan dette skyldes at det går strøm gjennom releet som skiller forbruk fra startbatteriet?

 

xantrexccc.jpg

 

Det andre er at jeg ikke klarer å få orden på synkroniseringen mhp når den begynner å telle ned på kapasiteten. Dette skal fungere ved at en stiller inn en spenning hvor man sier at batteriet er fulladet og når denne nås starter nedtellingen. Det jeg opplever er at når jeg kobler til batteriladeren men samtidig har strømbrukere innkoblet så teller instrumentet nedover til tross for at det pågår vedlikeholdslading. Kan disse to ha noen sammenheng eller er det noe annet som kan være feil?. Kan løsningen i tilfelle være å skille de to systemene fullstendig?

 

Link til brukermanualen

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg skal få sendt over den manualen Nordwest har laget til MICC panelet og ta en titt. Men Benny er jo som jeg tidligere har nevnt en perfeksjonist, så jeg tviler ikke på at dette er gjort optimalt.

 

Andre båtbyggere er ikke like flinke på dette og jeg mistenker noen for å slappe litt av bare fordi det heter Mastervolt. Fleksible løsninger er av og til en utfordring for det må jo helst utnyttes maksimalt når man betaler noen mill.

Jo batteriene til Mastervolt er litt spesielle i den forstand at de bare er gode på alle områder, men de er jo ikke unike bare så det er sakt..

 

SOC betyr state of charge, det vil si at SOC 80 betyr at batteriet er 80 % ladet.

 

For å utdype det jeg tidligere nevnte om lademottak. Noen batterier har bedre lademottak enn andre spesielt i det området hvor batteriene nærmer seg fulladet. Men det er ikke noe problem å få en batteribank til å motta 100 ampere selv om batteriet er 95 % oppladet, for det er bare å installere nok batterikapasitet.

 

Dette har blitt diskutert opp og ned i mente på båtplassen uten at noen virker til å ta dette faktum inn over seg.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj, jeg synes ikke du bør kjøpe en kombinert lader og inverter. Du har jo en inverter fra før og trenger ikke enda en. Og inverteren du har, bruker du jo heller ikke - og det er lurt av deg! 1500W 230V fra inverteren i en halv time betyr omlag 140A fra batteribanken i en halv time. Det blir det 70Ah i minus av. Å kjøpe en stor kombinert lader og inverter er derfor galskap.

 

Hva med å bare kjøpe en skikkelig stor lader da? Nei, ikke lurt det heller. Behold den laderen du har. Den gjør en utmerket jobb hvis du bare legger forholdene til rette for det. Å legge forholdene til rette betyr følgende, basert på at du har en 7 kVA generator og null landstrømsmulighet i hjemmehavna:

 

Første skritt er å kjøpe 2 stk SPR-95 solcellepaneler til drøye 5000 kroner stykket. Du har en båt med god plass til å montere disse, siden hvert av disse solcellepanelene bare er 103 x 52 cm. En halv kvadratmeter med andre ord. Du kan ha det ene løst og bare bruke det i uthavn hvis du så skulle ønske.

 

Hva gir dette deg? Jo det gir det fulle batterier til enhver tid når du ligger i hjemmehavna. Det betyr at batteriene har det så bra som de bare kan. Dernest gir det deg godt over 100Ah inn på batteribanken din ved gode soldager, forutsatt at du tar deg bryet med å vinkle panelene etter sola når du sitter der i uthavna di.

 

Men dette er jo ikke alt, for du bruker jo ditt flotte aggregat fra tid til annen også? Og når du allikevel bruker aggregatet, lar du den gamle trauste 30A laderen lade litt i samme slengen. Det blir jo ikke veldig mye lading når laderen bare skal få lov å gå når du allikevel bruker aggregatet til andre ting, men nå er du plutselig i den heldige situasjonen at det faktisk ikke er så mye strøm du trenger å få fra laderen heller. På gode soldager dekker solcellepanelene det meste av døgnforbruket ditt og på dårlige dager dekker deg en god slump da også. I tillegg her du jo fortsatt to dynamoer som lader villig vekk på vei til neste uthavn.

 

Nå er du plutselig i den heldige situasjon at batteribanken din alltid er full når du går ombord i hjemmehavna og av og til kan det skje at du drar fra uthavna di med fullere batterier enn da du kom. Det blir ikke bedre enn dette. Jo forresten. Enda litt bedre blir det for solcellepanlene er 100% vedlikeholdsfrie, holder i minst 25 år og krever intet fra deg. De er rett og slett helautomatiske og jobber gratis og lydløst fra dag 1 uten at du trenger å tenke på en ting.

 

 

Og denne løsningen? Den er rimeligere enn alternativene, den er enkel og den er ekstremt driftsikker. Hvis du vil, kan du spandere på deg 2 solcelleregulatorer. Den ene kobler du inn på forbruksbanken og den andre inn på startbanken. Når forbruksbanken har fått det meste av det den trenger, er den så hyggelig at den lar startbanken få lov til å ta sin del og vips så er de toppet begge to. For deg er dette et viktig poeng da du har en startbank med 7 svindyre Exide Maxxima som fortjener å være 100% toppet så ofte det lar seg gjøre.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så det Bitteliten.

Jeg har 2 x 80 A Hitachi dynamoer som Jørg har optimalisert for meg med separate eksterne laderegulatorer.

Dette synes jeg fungerer svært bra.

Jeg kan overvåke ladespenningen som ligger på 14.3 - 14.4 V avhengig av lufttemperaturen utenfor båten og selvfølgelig status til batteribankene.

Jeg har også Sterling Pro Split Pro som fordeler strømmen fra de to dynamoene til tre batteribanker med svært lite spenningstap fra dynamoene til batteriene.

Dette har nå blitt atskillig bedre i forhold til den orginale utrustningen av ladesystemet ombord.

Jeg kan overvåke ampere og spenning fra hver dynamo og samtidig ampere og spenning i forhold til forbruksbanken.

Jeg er i dag svært fornøyd med ladningen når vi seiler tatt i betraktning at systemene ombord er kraftslukende ved seilas (bl.a. utluftingsviftene fra motorrommet som hver krever omlag 20 A om jeg ikke husker feil).

Utfordringen er når vi ligger i uthavner eller i havner hvor jeg ikke tar sjansen på å benytte landstrømmen.

I Danmark er landstrømsystemene gjennomkgående gode, men jeg har sett svært mye rart på den svenske vestkysten og i enkelte havner i ytre Oslofjord, dvs sør for Drøbak.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger fortsetter den på bulk til 100% er nådd, andre ganger går den fra bulk til absorption ved 98% - uten at jeg vet hvorfor den gjør det.

Tror jeg vet hvorfor nå - det gikk et lys opp for litt siden. Det er to (eller tre) batteribanker ombord, den primære er forbruksbanken. Og jeg tror at MICC'en bare viser % for primær banken. Jeg vet at den aktuelle dagen hadde tenningen både på agregatet og motorene stått på en god stund, så antakelig var det behov for bulk lading på den sekundære batteribanken, dvs startbatteriene.

 

Kan tillegge at all navigasjonselektronikk går på et eget 225Ah AGM batteri. Jeg er ikke sikker på om dette lades som en del av forbruksbanken eller som en tredje batteribank.

 

Jeg skal få sendt over den manualen Nordwest har laget til MICC panelet og ta en titt. Men Benny er jo som jeg tidligere har nevnt en perfeksjonist, så jeg tviler ikke på at dette er gjort optimalt.

Det er en egen blekke NordWest har tatt frem for "enkel bruk" av sentrale systemer. Bla Micc og kartplotter. Jeg anser den som en type FAQ. I tillegg til denne er det 3 permer med bruksanvisninger til båten - 1 til motor, 1 til Mastervolt el systemet og 1 til alt annet "ræl" som er ombord :wink:

 

NordWest installerer komplette systemer fra leverandører i sine båter. Dvs komplett Raymarine/Simrad/Furuno (ikke mix av merker), komplett Mastervolt og komplett VP system. De er ikke tilhenger av å mikse ulike leverandører i ett system.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så det Bitteliten.

Jeg har 2 x 80 A Hitachi dynamoer som Jørg har optimalisert for meg med separate eksterne laderegulatorer.

Artikkelen peker på at eksterne laderegulatorer sliter ekstra på dynamoene og at de fort kan gå varme. Mulig regulatorne dine tar hensyn til det. Men jeg syntes artikkelen var svært interessant.

Link to post
Share on other sites

Vi har Mastervolt AGM batterier. Tror det er 3 stk på 225 Ah hver til forbruk. Tar de i mot lading bedre enn andre batterier? Vet at de bedre tåler dyp utlading. Jeg pleier å sette på laderen når vi er på ca 60% kapasitet.

 

AGM batterier tar lading bedre enn konvensjonelle batterier. Spiralcelle AGM batterier, som roaldbj har, tar lading enda bedre enn vanlige AGM-batterier.

 

Når du har nesten 700Ah forbruksbatteribank, blir ikke en 100A lader veldig stor. Så kombinerer man det med at du har AGM batteribank og vips så klarer batteribanken å ta i mot 100A til de er så og si fulle. Jeg har alltid sagt at det ikke er noe som heter for mye ladestrøm i båt, mens Ole Petter har sagt motsatt. Av en eller annen grunn er plutselig rollene snudd på hodet i denne strengen :wink:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig.

Knallbra artikkel.

Jeg har vært nøye med temperaturutviklingen på dynamoene.

I sommer har jeg på lengre seilas gjennomført "håndpåleggelse" på dynamoene uten å føle høy varme.

Jeg har heller ikke remslitasje - slik jeg ble forespeilt her på BP.

Så når det gjelder lading med dynamoene under seilas er jeg i hovedsak godt fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...