Jump to content

Er det lurt å ha egen landstrømslader for forbruksbatteriene?


roaldbj

Recommended Posts

.....Siden du har generator, invester i en kraftig og avansert lader (evt. kombi) som kun er koblet til forbruksbanken. (kanskje du kan redusere gangtiden på generatoren?)....... En litt mer avansert batterimonitor enn den du har (også dedikert til forbruksbanken), er vel heller ikke dumt.
Jeg har fundert litt på denne løsningen. Tror at jeg beholder den orginale laderen til startbatteriene og monterer en ny på forbrukssiden. Jeg ser ikke for meg at jeg trenger å øke forbrukskapasiteten utover dagens 540 Ah. Så blir det å finne en hensiktsmessig lader. Batteriene på forbrukssiden er 4 stk 140 Ah åpne bly/syre batterier. Jeg husker ikke formelen for hvordan man beregner en "kraftig" lader til denne batteribanken. Er det Mastervolt du eventuelt anbefaler?
Link to post
Share on other sites

Og sånn for egen personlig del kan jeg legge til følgende:

Battmeteret skal være lite, elegant og ha god oversikt. PMP1 er stor stygg og klumpete etter mitt syn.

 

Disse manglene er selvfølgelig ikke Jørg sin skyld, men personer som leser denne strengen har nå muligheten til å vurdere om det er et slikt battmeter de ønsker eller om de vil ha et som er mye mer intelligent for samme prisen......

 

... Så viser det seg at monitoren er dum som et stykke brød og ikke har noen kriterer som kan innprogrammeres. Ikke engang en slik enkel ting som batteribankstørrelse og slett ikke kriterier som setter den i stand til å fatte at batteribanken faktisk er full. Dette er ikke bra nok for en monitor som skal gjøre eg god jobb.

Nå er det ikke klar for meg

- om du ønsker at noen danner sin egen mening

- eller om du vill at folk følger din mening.

 

Tja, jernia og Lotus.

Da er dere vel ikke villig å lese det som jeg og produsenten skriver,

så spør jeg meg hvorfor at jeg diskuterer det med dere i det hele tatt.

 

Å påstår at alt det ikke stemmer, uten å dobbeltsjekke, kaller jeg vanligvis ignorant.

Men slike påstander fantes tideligere også, så vidt jeg husker har da noen hevdet at kropper blir destruert når man kjører raskere enn 50km/h.

Men siden jeg vanligvis liker både uttalelser og konklusjonene dine, Lotus, vil jeg være sparsom med å hevde det mot deg.

 

Men som du dømmer over dette mangler jeg bare at du hevder at batteribenken må kunne toplades altid til opprinnelig kapasitet igjen,

også etter lengre tid og så lenge batteriet værer?

Du regner altså plutselig ikke lengre med muligheten at batterier slutter å svelge alt, men at den kan blir gamlere?

 

Men hvis det ikke er så, hvorfor får da PMP1 ikke lov av deg å vise det som mangler i Ah,

bare fordi man må vite hvor stor egen batterikapasiteten er?

 

Eller klarer du ikke å akseptere at det finnes andre målere enn favoritten din,

som kommer så tett til realiteten også uten manuelle inngrep og mange flere muligheter for feil?

 

Man kan sikkert dikutere om design, alt etter smak og behag.

Men for å kunne snakke i mot noe teknik, som ellers virker hos mange tusen andre både siden lenge og så bra,

tilhører det mer enn bare å holde seg til sin egen teori.

 

Som sagt: Kjøp og fortell etter hvert at den ikke virker som lovet.

Før er dette ikke mer enn meningsløs.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler ikke det synet at alle båteiere trenger en batterimonitor. Dette fordi jeg mener en del båteiere er kapable til å tilegne seg nok kunnskap til å klare seg uten, og da er sikkert en PM1 et greit alternativ?

 

Batterimonitorer har sine svakheter de også, og da spesielt når en eller flere marginer i anlegget er for små. Mange batterimonitorer har innprogrammert betydelige avrundingsfaktorer for å ikke gjøre brukerne nervøse, så nøyaktigheten av disse kan diskuteres.

 

Jeg liker heller ikke måten noen fremsetter påstander om hva en batterimonitor skal inneholde, for min erfaring er en litt annen. Skal man diskutere batterimonitorer så mener jeg det er viktigere å si noe om hvilken informasjon den gir sett i forhold til hva brukeren forstår eller klarer å forstå gjennom opplæring.

 

Time remain informasjonen noen batterimonitorer kan informere om er det jeg får flest positive tilbakemeldinger på. (Det eneste man trenger av kompetanse for å forstå denne informasjonen er å kunne klokken, noe alle behersker).

 

Men nå var vel kanskje ikke formålet med denne tråden å diskutere alt utstyret Roald ikke har i båten sin, men kanskje litt nyttig informasjon med relasjon til det utstyret han har og kanskje litt til. (Lader).

 

Men nå ser jeg at du har kommet deg etter sjokket Roald.

Det er Mastervolt og Viktron som har de beste kombiløsningene. Dtte fordi man av praktiske årsaker bør ha Powershare i slike systemer for at det skal virke optimalt.

Nå er vel Mastervolt litt dyrere enn viktron og så har de litt bedre utvalg i totale systemer. For din del på grunn av at du ikke har Mastervolt fra før er kanskje det billigst det beste, og hvis man ikke skal ha et kompromiss på kvalitet så sitter man igjen med Vikron.

 

UPS. :blush:

Nå kom jeg visst i skade for å anbefale et merke jeg ikke selger. :headbang:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle trenger selvfølgelig ikke en batterimonitor. Er det noen som har påstått noe slikt, Ole Petter?

 

Men når man først har bestemt seg for å ha en batterimonitor, er det etter mitt syn fornuftig å velge en batterimonitor som ikke er dum som et stykke brød. Er det noen som i fullt alvor mener noe annet??? De fleste oppegående mennesker vil velge noe som er nøyaktig fremfor noe som er unøyaktig. Noe som har god funksjonalitet fremfor noe som har dårlig funksjonalitet. Noe som ser bra ut i stedet for noe som ser stygt ut. Spesielt når prisen er omtrent den samme.

 

Kanskje Roaldbj slett ikke trenger en ny landstrømslader, men et battmeter som forholder seg litt mer til virkeligheten? Roaldbj's 30A lader gjør også nytten og det er ingen tvil om at en slik 30A lader også evner å toppe den 560Ah store batteribanken 100% full, men på litt lenger tid enn en kraftigere lader selvfølgelig.

 

Hvorfor begynner folk å anbefale ny lader til Roaldbj når problemet er et battmeter som bommer med 16Ah og som gjør Roaldbj så bekymret at han vil ha en ny separat lader på forbruksbanken? Roaldbj har ikke et problem. Han innbiller seg at han har et problem og at det er laderen som er problemet. Og alt dette bare fordi han tilfeldigvis oppdaget at battmeteret viste -16Ah når laderen var i gang med vedlikeholdslading. Herre milde sier jeg bare.

 

Og Ole Petter. Time remain er det ikke noe som heter, men time remaining er det antagelig du mener. Den funksjonen har jeg også. Den er faktisk så avansert at jeg kan innstille hvor stor tidsintervall i forkant den skal regne gjennomsnittsforbruket av. Likevel er den ikke brukelig i en båt. Vi som har båt vet at strømforbruket varierer mye fra time til time og på forskjellige tider på døgnet. Min mening er at Time remaining er temmelig ubrukelig under slike varierende forhold, men det vil være interessant å høre hva som er grunnen til at dine kunder gir aller flest positive tilbakemeldinger på akkurat denne funksjonen.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som i fullt alvor mener noe annet??? De fleste oppegående mennesker vil velge noe som er nøyaktig fremfor noe som er unøyaktig. Noe som har god funksjonalitet fremfor noe som har dårlig funksjonalitet. Noe som ser bra ut i stedet for noe som ser stygt ut.

.....

...men et battmeter som forholder seg litt mer til virkeligheten? Hvorfor begynner folk å anbefale ny lader til Roaldbj når problemet er et battmeter som bommer med 16Ah

Nå har ikke jeg anbefalt en annen lader, men det gjør jo ikke noe.

 

Men er dette her fremdeles det du mener med "personer skal danne en egen mening"?

 

Både teknisk, det den tilbyr, bruksmåten og prisen av PMP1 er mer enn o.k.

Ønsker man noe annet da kan man jo kjøpe noe annet. Punkt.

 

Ellers er du For tiden temmelig alene med påstanden at -16Ah er feil, og andre som støtter det uten dobbeltsjekk er det også.

Jeg påstår fremdeles at det kan stemme, men bare siden min egen erfaring tilsier at PMP1 målte det høyest sansylig ganske riktig.

 

Men kanskje du var allerede hos Roald for å sjekke, å se på syrevekt, å måle CCA-verdien, å måle balansen, kjøre belastning, m.m.

og det hele på grunnlag av batteritilstands da Roald monterte PMP1?

Eller har kanskje også du noe glaskule? :wink:

 

Det er trolig på tide for å slutte med synsingen, Lotus.

Det er o.k. hvis du ikke liker PMP1, men du har ikke mer å si enn at designen ikke passer deg.

Antakelser kan du gjerne overlate til andre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjære Jørg.

Roaldbj har et titalls voltmetere ombord. Han måler alle mulige greier og har battemeter i tillegg.

Han har batteribank stor nok til å starte romferga og blir ytterst bekymret når han ser på battemeteret sitt at den mangler 16Ah når laderen er i vedlikeholdsmodus.

 

Det er IKKE synsing å fortelle at med 16A i minus og 2A ladestrøm vil problemet forsvinne som ånden i fillehaugen etter 8 timer. Når Roaldbj tok en titt på battmeteret morgenene etter var antagelig alt i orden. Det er heller ikke synsing! men hva skjedde da roaldbj lot laderen stå på videre hele neste dag og dagen etter? Viser telleverket fortsatt null eller + 100 nye amperetimer?

 

Så kommer "ekspertisen" og skal løse et problem som ikke finnes. Det har seg nemlig slik at når man har en lader koblet inn for å lade både forbruksbank og startbank og i tillegg har Nord-Europas største starbank i forhold til startbehovet, så kan det faktisk tenkes at laderen kobler over til vedlikeholdslading noe tidligere enn det den burde. Likevel er det ingen grunn til panikk! Hadde roaldbj sovet på det, ville han våknet morgenen etter for å finne ut at alt var bare fryd og gammen.

 

Og videre Jørg: Det er et faktum at batterimonitoren til Sterling er dum som et stykke brød. Så dum er den at den krever hurtig hoderegning av roaldbj hver gang han titter på instrumentet. Ikke aner den når batteriet er fullt og for å rette summeringsfeilene som nødvendigvis oppstår, anbefaler du at han kobler vekk strømmen på batterimonitoren og nuller ut den lille hjernen den faktisk har. Du kan kalle det hva du vil, men jeg kaller det drittdårlig.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen er mer fordummende enn den er lærerik.

 

”Time remain” er rett og slett et tall som gjengir hvor lenge du kan ligge med det strømforbruket du har i øyeblikket før du må lade igjen. Dette tallet vil endre seg umiddelbart hvis strømforbruket endrer seg og verdien kan leses av kontinuerlig i displayet.

 

For de som må ha det inn med teskje og det er neigu ikke mange, så står det kanskje på monitoren: om 32 timer må du lade.

Hva så og hva kan vi gjøre med det?

 

Vel gubben det er jo fint her i bukta, været er bra og det er ikke sikkert vi finner ny fortøyningsplass hvis vi kjører et annet sted bare for å lade.

Ja kjerring det har du rett i. Skru av lyset rundt omkring og se hvor lenge vi da kan drøye med ladningen.

Ja det var greier det gubben min for nå kan vi ligge i 52 timer. Hvis vi finner frem den gamle parafinlampen og noen telys så kan vi kose oss i to døgn til.

 

Forresten gubben, når skal du få sette på den nye LED ankerlanternen. Den spiser jo opp timene våre helt unødvendig og du vet jo hvor nervøs jeg er med alle rakettene som flyr forbi med promille om nettene.

 

Du skjønner det Lotus, at hvis du først skal legge deg på en linje og fortelle at det er for dumt å måtte regne på gjenværende batterikapasitet med PM1, så må du også ta med seg i betraktningene at kun et fåtall båteiere klarer å se tilstanden på batteriene et eller to døgn frem i tid hvis de ikke har en monitor som forteller dem noen nøkkeltall de kjenne til i det daglige og som de kan forholde seg korrekt til.

 

Likeledes mener jeg du tar litt feil med hensyn til viktigheten av å ha en batterimonitor som lagrer historiske data. I en del tilfeller og for en del båteiere er denne funksjonen svært nyttig når man skal finne feil på utstyr eller avdekke feil bruk av båten.

 

Noen klarer seg uten mens andre kan ha en stor økonomisk gevinst med å ha logging integrert i batterimonitoren. Man forklarer mulighetene og så er det opp til båteieren å vurdere selv.

 

Men så vil jeg si noe til Roald siden dette tross alt er hans tråd.

Hvis du tenker på å gå til anskaffelse av en kombimaskin så anbefaler jeg deg å sette deg godt inn i mulighetene disse byr på. Det er dessverre slik at hvis båtbrukeren ikke er med på å lage bruksanvisningen så får man et feil eller ugunstig konfigurert system.

 

Det er jo det som er så fint med fleksible systemer, man lager bruksanvisningen først og så konfigureres utstyret og installasjonen etter dette.

Link to post
Share on other sites

Og hvilken visning synes du er ikke drittdårlig, Lotus?

 

% eller tidels%?

 

Ah som står igjen, men som likevel ikke står til rådighet siden utladingen ikke går absolut linear?

 

Det er alt etter smak og behag, Lotus.

Jeg foretrekker å se hvor mye jeg har mistet, men ikke hvor mye som jeg kanskje skulle har.

Dette stemmer nemlig i hvert fall ikke.

 

Det same gjelder summeringsfeilen, mener du optisk korrektur, eller?

Du må nesten sende Battmeteren din til en Labor, da får du sett helt uavhengig av meg hva den optisk fine apparaten kan.

..eller heller hva den ikke kan, da blir du sikkert overrasket.

 

I hvert fall deler jeg ikke din mening at det er absolut nødvendig med manuelle korrekturdata,

fordi allerede shunten din gir en så kraftig avvik at det hele ikke stemmer.

 

Og du glemmer permanent at batteriene ikke står på labor.

Så, hvorfor skulle man bry seg om alle fine manuelle korrekturparametre hvis man kan få

det samme, eller også enda bedre nøyaktighet med ikke noe manuelle greier?

 

Det absolut eneste det det kommer an på er at en som bruker det kan se om batteriene ligger innfor gitte grenser.

Grov, veldig grov, men bra hvis visningen er helst tilnærmende nøyaktig fordi

Ah-timetellere tilbyr i alle fall allerede et bedre mulighet for statusbedømmelsen enn Voltmetere.

 

Beklager, men her på tråden overdriver du for min skyld fullstendig.

Også jeg mener jeg at det absolut unødvendig å diskutere -16Ah på 540Ah.

Batterier blir gamlere så er det bare.

 

Men det som er mest unødvendig å diskutere er antakelsen av noen inkl. deg at -16Ah ikke skal vises.

Enten har man en batterimonitor eller ikke.

 

Hvis man altså ikke ønsker å se AT batteriene både ble gamlere og ha mistet kapasitet, som er naturlig på hver dag,

da trenger man ikke å ha et sånt instrument.

 

Så enkelt er det, om det passer noen eller ikke.

 

Skjønner bare ikke jeg hvorfor at man har en batterimonitor, eller hva skal jeg tenke om det? :confused::confused:

Sakte men sikkert blir det virkelig for kjedelig for meg, Lotus.

 

Du vet ikke i det minste noe om hvordan PMP1 virker i praksis, mens du bare forteller i hele tida at battmeteren din kan det så fantastisk.

Skal vi sette en tredje og fjerde instrument ved siden?

Jeg kan love deg at alle fire viser noe annet, og så henviser jeg igjen til det jeg skrev i linie nr. 8.

 

Og vet du hva som er riktig?

Riktig er det som man kan lese til slutt på monitoren, når batteriet går på søppelen.

Først da kan instrumentet vise om den har både regnet og summert riktig.

 

Så, ende og out til temaet for meg, så sant ikke noe tilbyr meg noe annet enn påstander.

Dette her med ja-nei-spillet er i hvert fall bortkastet tid fordi det er ikke konstruktiv.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter. Er du så lite kjent med funksjonen at du ikke vet at den heter Time Remaining?

For de som ikke vet hvordan time remaining kalkuleres, så tar altså monitoren og ser på snittforbruket noen eller mange minutter bakover i tid og angir så hvor lenge batteribanken holder før den er tom med det gitte forbruk. problemet er bare det at det gitte forbruk vil alltid variere kraftig. I det ene øyeblikket viser derfor min monitor at jeg har 240 timer igjen før batteribanken er tom, mens den en stund senere sier at jeg har 14 timer igjen, for akkurat da gå nemlig både kjøleskapet og kokeapparatet og diverse annet. Med andre ord helt ubrukelig til å angi noe fornuftig i systemer der forbruket hele tiden varierer.

 

Jeg ser du elegant unngår å svare på hvorfor dine kunder synes dette er den mest glimrende funksjonen i battmeterne du selger. Hvordan kan de synes det? Hva sier de egentlig til deg? Kan du meddele oss andre hvorfor kundene synes dette er så bra? Kanskje fortelle hva slags battmetere du selger?

 

Og lagring av historiske data??? Jeg har ikke sagt at dette er viktig. Du har sagt at dette er viktig. Tidligere har du t.o.m kritiserte min batterimonitor for å være dårlig siden du trodde den ikke kunne lagre historiske data over hode. Jeg tar ikke ut historiske data i det hele tatt. Det er du som har ment at dette var viktig. Nå har du plutselig snudd trill rundt. Fortell heller hvorfor Time remaining er veldig kjekk i systemer der strømtrekket varierer hele tiden. Min mening er at dette ikke er kjekt over hode, men enten vil du ikke eller så kan du ikke følge opp de påstandene du kommer med. For alt jeg vet kanskje du ikke engang her solgt et eneste battmeter. For å få vite hva du har solgt vil jeg garantert ikke få svar på. Det kan umulig være et Xantrex battmeter som jeg har, for du aner jo ikke hvordan de virker og hva de kan.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvilken visning synes du er ikke drittdårlig, Lotus?

% eller tidels%?

Det er ikke visningen som er problemet. At Sterlings battmeter ikke klarer å vise 2 desimaler på spenningen, har en liten shunt på bare 200A , bare klarer å teller til 700 Ah osv, spiller mindre rolle. Det som er viktig er at det den viser til enhver tid er korrekt. Det klarer den ikke når den ikke klarer å ta det minste hensyn til feilkildene. Da er den bare en dum sak som kan telle ned fra null til -700 Ah uten noen formening om at det er riktig eller ikke.

 

Også jeg mener jeg at det absolut unødvendig å diskutere -16Ah på 540Ah.

Batterier blir gamlere så er det bare.

 

Men det som er mest unødvendig å diskutere er antakelsen av noen inkl. deg at -16Ah ikke skal vises.

Enten har man en batterimonitor eller ikke.

Du har ikke fattet hvorfor det stod -16Ah på displayet. Det var fordi batteriene ikke var helt oppladet. Hadde Roaldbj tittet på displayet noen timer tidligere hadde det stått mye mer i minus og hadde han tittet på displayet noe timer senere hadde det stått null.

Roaldbj har laget problemer ut av ingenting.

 

At batterier blir gamle er helt korrekt, men Sterlings batterimonitor evner ikke å fatte dette viktige poeng. Hvordan skal den fatte pointet når den ikke engang aner hvor stor batteribanken er og hva som kreves for at den skal anses som full? Hadde det stått -100Ah på displayet, hadde 2 A vedlikeholdslading i 2 døgn uansett fått telleverket til å gå i null, men kanskje batteriene egentlig var fulle og de 100 amperetimene har ikke gitt 100Ah inn i batteriet, bare gått med til vedlikeholdslading og varme. Den muligheten er større jo eldre batteribanken blir og Sterlings battmeter har ingen mulighet til å fatte hva som skjer. Det er rett og slett dumt som et stykke brød.

 

 

Noen synes at et battmeter som er like smart som den nevnte brødskiva er helt ok. Andre vil ha noe annet. Er det et problem? Mer funksjonalitet og nøyaktighet, nei takk? Greit. Si nei takk, men ikke sia at den ekstra funksjonaliteten og nøyaktigheten er noe man ikke trenger uansett. Selvsagt trenger man det. At min batterimonitor i tillegg har full kontroll på historiske data, antallet ladesykluser, minste og største utladingsnivå osv er ikke interessant nok for meg til å kjøpe en datakabel og ha en PC til å hente ut dataene. Jeg synes ikke det er et must, men i det minste har jeg et valg hvis jeg skulle ombestemme meg en gang i fremtiden. Det valget er ikke tilgjengelig hvis jeg hadde montert et uintelligent battmeter fra Sterling. Enda verre er det at de funksjonene jeg trenger daglig heller ikke finnes mulighet for i Sterlings uintelligente battmeter og det er mye verre. Spesielt når den intelligente saken koster omtrent det samme som battmeteret med peanøtthjernen.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At Sterlings battmeter ikke klarer å vise 2 desimaler på spenningen,

Hva er viktig med andre desimalen?

 

har en liten shunt på bare 200A

200A shunten er for 200A kontinoærlig/permanent last

Den klarer også 900A ved kort tid

Upresis måling begynner f.o.m. ca. 500A.

Trenger man mer enn 200A så finnes det også shunter med 500A og tilsvarend større belastningsmulighet opover.

 

, bare klarer å teller til 700 Ah

0 - 32,99V

0 - 999,9A

0 - 9999 Ah

 

Du har ikke fattet hvorfor det stod -16Ah på displayet. Det var fordi batteriene ikke var helt oppladet.

Riktig.

Derfor har PMP1 registrert at det mangler 16Ah og vises det med -16Ah

 

At batterier blir gamle er helt korrekt, men Sterlings batterimonitor evner ikke å fatte dette viktige poeng. Hvordan skal den fatte pointet når den ikke engang aner hvor stor batteribanken er og hva som kreves for at den skal anses som full? Hadde det stått -100Ah på displayet, hadde 2 A vedlikeholdslading i 2 døgn uansett fått telleverket til å gå i null, men kanskje batteriene egentlig var fulle og de 100 amperetimene har ikke gitt 100Ah inn i batteriet, bare gått med til vedlikeholdslading og varme. Den muligheten er større jo eldre batteribanken blir og Sterlings battmeter har ingen mulighet til å fatte hva som skjer.

Jeg venter egentlig på melding av Roald som sier at PMP1 -ikke- gikk opp på 0Ah.

Det ville nemlig undre meg.

 

Det du Lotus antakeligvis ikke kan fatte er AT PMP1 oppfatter at batteriene IKKE svelger verken vedlikeholds- eller hvilken som helst strøm nå etter hvert.

Det er akkurat det, Lotus, PMP1 skjønner.

 

Skulle det ike være sånt, ja DA kunne du si at PMP1 ikke skjønner.

Fordi bare i så fall ville den vise PLUSS siden den i så fall ikke klarte å skjønne forskjellen mellom

-> tap via temperatur

-> og innlagring av energi som kan utlades igjen.

 

Håper a det som jeg prøvde å si i hele tida er innlysende nå?

 

 

Noen synes at et battmeter som er like smart som den nevnte brødskiva er helt ok. Andre vil ha noe annet. Er det et problem? -> -> .........jeg trenger daglig heller ikke finnes mulighet for i Sterlings uintelligente battmeter og det er mye verre. Spesielt når den intelligente saken koster omtrent det samme som battmeteret med peanøtthjernen.

 

Fikk du egentlig lest hva andre synes om slik?

Det er fint at du har muligheten for å eksperimentere, ville jeg kjede meg da ville også jeg ønske meg slik.

Ellers bruker jeg yrkemessig proffverktøy for å finne det jeg ønsker å se, vanligvis blir jeg nemlig betalt for det.

 

Men de fleste er opptatt med andre ting, vet du, de trenger ikke mer enn en bra automatikk som virker.

Alt informasjon som dette folk trenger leveres av PMP1 ved å trykke på maksimalt fire knapper.

Hvis du synes at det er vanskelig da vet ikke jeg lengre.

 

Og prisen?

Vis noe som er billigere og kan det samme. (under premissen som jeg sier, ikke det du antar i hele tida.).

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Visst har jeg erfaring med Exantrex Lotus. De har jo levert batterimonitorer til mange under forskjellige navn i en årrekke. For mange år siden sto det til og med Mastervoltlogo på en modell som var et billig alternativ til Mastervolt sin egen monitor BTM 1 og BTM 3.

 

Mener den ble levert med Odelco logo før Odelco byttet til DCC 4000. Link 10 og Link 20 samt Battmann sto det på noen osv. Battmann pro var det vel også en som het og jeg mener det er denne som kan kobles til PC. (Mulig det var Link 20 men husker ikke helt).

 

Er din monitor også slik at du skal lade batteriene opp 100 % og utføre en manuell synkronisering med jevne mellomrom?

 

Nå har ikke jeg peiling på hvilken modell du har, men jeg forbinder dette produktet med høy brukerterskel og frustrerte eiere. Jeg har ikke noe grunnlag for å si at Exantrex er et dårlig produkt for det er det definitivt ikke.

 

Hva heter din modell?

Men nå synes jeg iveren etter en god krangel kan vike til fordel for det Roald forsøker å oppnå med tråden.

NB! Skrivefeil og forkortelser du mener er feil kan du meddele meg på IM, så slipper vi å bry andre med det.

Link to post
Share on other sites

Jeg var inne på Exantrex sin hjemmeside for å oppdatere meg litt via monteringsanvisningene. For meg ser det ut som om Exantrex batterimonitorene fremdeles må synkroniseres manuelt mot batteribanken med jevne mellomrom.

 

Kan du legge ut en link på modellen din Lotus slik at vi kan få en status på dette.

Så vidt jeg kan se så skal alle modellene til Exantrex synkroniseres på denne måten men jeg kan jo ta feil.

exantrex.gif

Link to post
Share on other sites

Ole Petter, jeg tror ikke på hva du sier et eneste sekund. Igjen bare skryt på samme måte som før.

Du klarer ikke engang å skrive produsentens navn riktig og tidligere rakket du ned på mitt battmeter og sa at det kunne ikke ditt og datt. Har du glemt det? Det viste seg jo at Xantrex battmeteret kunne alt du etterlyste og mer til. Det burde du vel absolutt vite hvis du forhandler disse?

 

Så har du klart å lire av deg at den nyttigste funksjonen på battmeteret i følge alle dine kunder er at den viser Time remaining. heller ikke her klarte du å skrive Time remaining riktig og jeg har mistanke om at du bare lette etter en funksjon jeg ikke nevnte i farten. Når jeg så utfordrer deg og begrunner hvorfor denne funksjonen i praksis er totalt ubrukelig i en fritidsbåt, holder du bom kjeft. Du vil ikke fortelle hvorfor alle kundene dine synes dette er en slik fin funksjon. Ikke rart det for det finnes ikke et menneske som kan få noe nyttig ut av en slik funksjon når strømtrekket hele tilden varierer stort. For min del varierer time remaining fra 240 timer til 14 timer at etter hvilken belastning batteribanken tilfeldigvis har. Det gir hverken mål eller mening.

 

Ærlig talt tror jeg ikke du har solgt noen battmetere heller. Sist vi diskuterte dette ante du ikke engang at det var noe som het Peukerts eksponent som gjorte at battmeteret kunne beregne hva den hadde og hva den brukte uavhengig av tempo, men plutselig er du nå en ekspert som har solgt mange slike og der kundene dine liker Time remaining aller best. Tullball! Det finnes ikke en kunde med variabel belastning som får noe som helst nytte av Time remaining - funksjonen. Men igjen jeg utfordrer deg til å svare på spørsmålet: Hvorfor synes alle dine kunder at Time remaining er så kjekt?

 

Og selvfølgelig kan jeg synke battmeteret en gang i blandt. Ja faktisk uten å ta ut sikringen og koble vekk strømmen slik som Sterlig battmeter trenger. men hvis du selger disse battmeterne vet du at dette er noe som er nødvendig veldig skjeldent. Når har du tydeligvis bare lest noe i en eller annen bruksanvisning. Når kundene dine ringte og spurte om dette, hva svarte du egentlig da? Vet ikke? Eller vet du?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bare den forrige modellen av Xantrex batterimonitor og kan dessverrre ikke måle spenning på startbanken samtidig med forbruksbanken.

 

Nå gikk jeg inn på Xantrex sine sider og klippet litt:

 

Defining the amount of energy available in a battery is a complex task since battery age, discharge current and temperature all influence the actual battery capacity. High performance measuring circuits, along with complex software algorithms, are used to exactly determine the remaining battery capacity.

 

Nettopp! Just precis. En ting er å vite hva man har brukt. Å finne ut hvor mange amperetimer batteriet har igjen til enhver tid er faktisk en svært kompleks sak gitt alle de faktorer som påvirker resultatet. Derfor er det greit med en intelligent batterimonitor for nøyaktig å finne ut dette.

 

Man kan mene hva man vil om saken, men mine meninger ser ut til å være nøyaktig på linje med verdens største produsent av slike batterimonitorer.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg leste litt nøyere i bruksanvisningen for mitt battmeter og oppdaget at jeg enkelt kan få ut alle historiske data selv uten PC-oppkobling. Fint for meg.

 

Et lite kurs til Ole Petter om synkronisering. Du tar feil. Synkronisering skjer selvfølgelig automatisk fordi når battmeteret registrerer at ladestrømmen har falt under den terskelverdi som er satt og ladespenningen har er lik laderens floatspenning og dette er tilfelle for et gitt antall minutter, ja da vet en intelligent batterimonitor at batteriet er full og synkroniserer automatisk. Parameter 2, 3 og 4 styrer dette - selvfølgelig helt automatisk uten at brukeren behøver å tenke på en ting.

 

Nå har ikke jeg peiling på hvilken modell du har, men jeg forbinder dette produktet med høy brukerterskel og frustrerte eiere.

 

Spenstig. Du vet ikke hvilken Xantrex modell jeg har, men du forbinder Xantrex battmetere med høy brukerterskel og frustrete eiere???

 

Kjenner du mange frustrerte eiere av av Xantrex batterimonitor? Jeg er i alle fall ikke en av dem. Hvorfor skulle man være frustrert når man ikke trenger å tenke på en ting og intelligensen i produktet helautomatiserer alt? Fint med en begrunnelse fra deg.

 

Og når produktet er så bra at det selges under mange andre merkenavn, må det jammen være mange frustrerte brukere av battmetere der ute.

 

--

 

Roaldbj har vi ikke hørt mer til. Vil du fortsatt ha en ny og dedikert landstrømslader, Roald? Det er kanskje en god ide, men slett ikke fordi battmeteret ditt tilfeldigvis viste -16Ah forrige kvelden, for morgenen etter var alt garantert ok. I det minste på telleverket til Sterling battmeter.

Link to post
Share on other sites

....Vil du fortsatt ha en ny og dedikert landstrømslader, Roald? Det er kanskje en god ide, men slett ikke fordi battmeteret ditt tilfeldigvis viste -16Ah forrige kvelden, for morgenen etter var alt garantert ok. I det minste på telleverket til Sterling battmeter.
Jeg er i tenkeboksen når det gjelder landstrlømlader på forbrukssiden. Jeg har alarmsystemer ombord som stort sett trekker 1 A. Jeg har nå ikke tilgang på landstrøm og må derfor regelmessig bruke generatoren ombord når jeg ikke seiler. Dagens lader er på 30 A og jeg ser at den leverer omlag dette når jeg setter på generatoren, dvs nær 30 Ah med en time generatorkjøring.

Jeg kunne godt tenke meg en lader som kan pøse inn mest mulig på batteriene når jeg ligger landstille. Jeg vet ikke hva som er gunstig størrelse på en lader når det gjelder batteribanken på 4 x 140 Ah som har forbrukt omlag 200 Ah? Hadde vært greit å få råd her - dvs hva som er anbefalt størrelse for en lader av 4 x 140 Ah batteripakke.

Når det gjelder telleverket til Sterlings battmeter så kom det etter hvert ned mot null - så din vurdering av at laderen hadde gått i hvileladningsmodus er sikert korrekt.

Seilasene mine før og etter sommerferien er gjerne slik at jeg seiler omlag 1 - 2 timer fra båthavna før jeg legger meg i ei uthavn uten landstrømtilgang. Aktiviteten til jentene er slik at vi gjerne forbruker omlag 120 Ah - om ikke mer i døgnet. Uten landstrømtilgang i hjemmehavna blir det derfor dynamoene ombord under seilas og generatoren som må holde batterikapasiteten oppe. Dette taler for en kraftigere lader slik at generatorgangtiden kan bli noe mindre - om dette er mulig.

Jeg har merket meg rådet om Victron lader - og spørsmålet blir da hvor kraftig?

Jeg har forøvrig lært flere ting gjennom innleggene her.

Jeg skjønner i alle fall at jeg har svært liten kunskap om batterikapasitet og om hvordan forskjellige forhold påvirker batterienes levetid.

Jeg er spent på hvor mange år mine batterier holder.

Link to post
Share on other sites

Kjører man generator for å lade batteribanken, ville jeg valgt en lader som var meget kraftig, spesielt med den batteribanken du har Roaldbj. Slik det er nå er det jo laderen som er flaskehalsen. Hadde laderen vært dobbelt så kraftig, hadde generatortiden vært halvparten, for jeg antar at du ikke er interessert i å lade batteriene 100% fulle med generator, men heller bare lade dem frem til laderen begynner å trappe ned? Og med f.eks en 60A lader er batteriene temmelig fulle når en batteribank på 560Ah synes 60A ladestrøm er i meste laget. Og en 100A lader? 100A er fortsatt under 18% av forbruksbankens Ah-størrelse og langt fra det man kan kalle hurtiglading.

 

Uansett laderstørrelse er et solcellepanel et must ved forhold der man i hjemmehavn ikke har tilgang på landstrøm i kombinasjon med at man hele tiden trekker litt strøm fra batteribanken. Generator til hovedlading, solcelle til topping og vedlikeholdslading. I stedet for en veldig stor lader, kan man jo heller bruke noen tusenlapper mindre og heller bruke disse til et solcellepanel.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Victron er jo ikke alene i en egen klasse, men i alle fall en av de få i toppklasse. Personlig ville jeg skrevet ut databladene på Multi pluss modellene og satt meg inn i mulighetene.

 

Multi pluss 2500-120-12 er et bra valg for din båtstørrelse og jeg ville stilt spørsmålene med denne og ev. en singel lader i bakhodet.

 

Bitteliten har jo samme system med Mastervolt og kan sikkert komme med noen praktiske erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Multi pluss 2500-120-12 er et bra valg for din båtstørrelse og jeg ville stilt spørsmålene med denne og ev. en singel lader i bakhodet.

Synes du ikke 120A lader er veldig, veldig mye når Roaldbj skisserer behov for å putte inn 200Ah i en 560Ah batteribank? Det synes i alle fall jeg. Etter 100Ah er batteribanken over 80% full og en 120A lader er plutselig på hvilehjem. Mange penger til ingen nytte i så fall.

 

Hva med Easy Plus 1600-70-12 ?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis Roald lurer på noe så gjør jeg regning med at han spør om mer info. (Når man vurderer utstyr som dette er det en pakkeløsningen man vurderer og ikke enkeltverdier).

Jeg forstår det slik at du klarer deg godt på egenhånd i din båt og uten min hjelp, så jeg forstår ikke helt hvorfor du siterer meg og spør om min mening.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...