Jump to content

Er det lurt å ha egen landstrømslader for forbruksbatteriene?


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har en 30 A landstrømslader ombord.

Jeg har på forbrukssiden 4 stk Tudor 140 Ah bly syre batterier, dvs totalt 560 Ah kapasitet - teoretisk.

På startsiden har jeg 7 stk. lukkede maxxima batterier ( til BB og SB motor samt til generator).

For de som gidder å lese litt om ladingssystemet mitt er det mye infor her, bl.a. svært fin info fra Lotus: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...74&hl=tudor.

 

stroem5august2009.jpg

Det jeg nå observerer er at det gjenstår 16 Ah før batteribanken er fulladet.

Ladestrømmen er 13.6 volt og ladeeffekten er 2 A.

Her er det vel noe som ikke stemmer?

Jeg lurer på om jeg bør anskaffe en egen lader utelukkende for forbruksbatteriene.

Startbatteriene har fått rikelig påfyll gjennom seilasene.

Hva anbefaler ekspertisen?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Roald.

"Expertisen" fra her antar at PMP1 gjør jobben sin ganske bra.

Dvs. at kompensasjonsberegningen har oppdaget at batteriene dine ikke fikk lagret alt som den opprinnelig kunne.

 

Forutsatt at alle celler både er og har vært våte hele tiden,

kan du antakeligvis se aldringen av batteriene dine, dvs. at du har mistet 16Ah kapasitet til nå.

Hadde vi nå også målt CCA-verdien av hele benken, før og nå, da kunne vi se dette presis.

 

Vi kunne nå også titte på koblingsmåte og annen trallala.

Men jeg ville ikke bry meg for mye om det, fordi jeg antar også at spenningen er stabil. (..siden du ellers sikkert hadde sagt noe tidligere. :wink: )

Det igjen pga. at nye (og gode) batterier ligger over det som opprinnelig er betegnet som kapasitet.

 

Hvis "minusen" maser deg da behøver du bare å trekke sikringen av PMP1, altså å kutte forsyningsspenningen for et minutt.

Hvis du gjør det når batteriene er toppladet da begynner PMP1 på null igjen.

 

Men det man kunne gjøre ville være å måle batterienes balanse.

Det er aktuellt å sjekke med gjevne mellomrom når man har flere batterier.

 

Ang. laderen har ikke jeg akkurat nå tid for å lese hva historien skrev om deg.

Men først skulle du sjekke ladeslutspenningen (mens bulkladingen) av laderen din.

Dvs. om den klarer å toppe hele benken som den skal, fordi jeg mener å huske at det også finnes lit t t t forbruk på båten din. :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er av den formening at mange kjøper for mange "duppedingser", og deretter bruker tid til å bekymre seg over avlesningene. Jeg fikk ikke klart for meg hvordan "landstrømladeren" din er koblet. Har denne bare en kanal, ville jeg koblet den til forbruksbatteriene, da det er de som trenger mest lading. Deretter ville jeg ha koblet den ene dynamoen til startbatteriene og den andre til forbruksbatteriene. Deretter ville jeg "glemme" ladeproblematikken de neste ti år, og nyte sjølivet uten å bekymre seg for at en unødvendig duppedings ikke viser det som selgeren har lovet. Du har jo voltmeter for alle batteriene, og kan daglig følge med om det skjer en forandring. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke monitoren din Roald og hvilke kriterier den er innprogrammert med for at fasiten skal stemme. Men du har jo en flott syrevektmåler som da kan være til hjelp for å sjekke tilstanden. Normalt er å ikke nulle ut avvik, i alle fall ikke før man har funnet ut sikkert hvorfor avviket har oppstått. (Avviket er ikke alltid der man tror).

 

Det er ikke usannsynlig at laderen din er litt for liten og at monitoren derfor ikke får noen kriterier til å møtes. Jeg ville gjort og sjekket følgende:

Få laderen til å gå over i bulk og sjekk hvor stor ladestrømmen er med ca 14,4 volt. Mål syrevekt før og etter mens du ser hva monitoren sier. (Er ladestrømmen da 2%, 4% etc. i forhold til batterikapasiteten).

 

Hvis det er laderen som forårsaker avviket men at det ikke merkes på båten, så finnes det metoder for å rette på det uten å skifte lader.

 

Men så har jo du generator om bord, og da bør en også vurdere om laderen står i forhold til det man ønsker å få utrettet av ladning med de planlagte aggregat timene. For å ta et eksempel så er trenden at når man installerer generator så installerer man gjerne en kombimaskin i tillegg.

 

Da lader man kanskje med 60 ampere eller så når man ligger med landstrøm og begrenset tilgang på nettstrøm, og 120 ampere når generatoren går. Så har man da også alltid tilgang på 230 volt uten at man ligger tilkoblet landstrøm eller har aggregatet i gang.

 

NB! monitoren viser at du har ldning men at laeren er i float? Er det slik å forstå at telleren i monitoren har stoppet?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samme panelet som deg, PMP1, og ser noe av samme tendensen når batteriene nærmer seg fulladet - de siste 10% er drøye. Jeg ser at det tar endel timer å få inn de siste Amp når jeg samtidig bruker mye strøm ombord. Jeg har kun en 20A lader. Men er det slik at du ikke får telleren i 0 uansett ladetid?

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til dette. Om man setter landstrømsladeren på minuspolen på det ene batteriet og plusspolen på det andre batteriet, lader man begge batteriene samtidig da? Jeg spørr jeg da det ikke finnes dumme spørmål, bare dumme svar :flag:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilken lader du har Roaldbj, men ser du har Sterling batterimonitor fra Jørg, kanske du har Sterling lader også ?

Selv har jeg en forbruksbank på 540 Ah, og en Sterling CED50 ProDigital 50 Amp lader fra Jørg.

Jeg må si jeg er litt skuffet av denne laderen fra Sterling. Styringen av laderen virker svært primitiv til å være en såpass kostbar lader.

Den holder på langt nær hva skrytet i reklamen lover er min erfaring:

 

Digitalt softwarestyring

Enda forbedret.

Ladere av serien CED har digitalt software-styring som gjør det mulig å styre både strømforsyning og batterilading optimalt.

Disse softwarestyring tilater ikke bare perfekt ladning, men

også beregning av optimalt utgjevningsladning i avhengighet

av batterienes kappasitet og tilstands.

Både beregning og styring skjer fullautomatisk.

 

Min erfaring er at laderen er staur dum.

Om batteribanken er 20 eller 50 % utladet er absorsjonsfasen den samme, ladeforløpet inkludert bulklading er ergo alltid på ca. 4 timer før laderen går over i vedlikeholdslading. Resultatet er at banken ikke blir skikkelig toppladet. Ihverfall ikke på rimelig tid. Her må det toppes med vedlikeholdsladingen.

Jeg vil si laderen egner seg svært dårlig til lading matet via generator.

Laderen har heller ingen sensing på strømmen, napper noen landstrømskontakten eller landstrømmen blir borte (noen som ikke er skjeldent i gjestehavner), begynner denne staurdumme laderen på en ny ladesyklus, med ny absorsjonsfase på de samme ca. 4 timer.

Med andre ord så virker det på meg som denne fantastiske ProDigital software styringen er ræva !

Min gamle Mobitronic 45 Amp lader til halve prisen overgikk denne laderen med glans.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Miks.

Mulig at laderen din bråker, det vet ikke jeg men dette kan man sjekke og ordne.

CED tilbyr variabelt lade- og utgjevningstid, forresten er det ved instilling på åpne bly-syre

noe mellom 1 og 6 timer etter at laderen bl.a. senser 14,5V.

 

Ellers er det også mulig at det finnes et ukjent problem med f.eks. kabel og tilkoblinger eller også batteriene dine.

Dette kan ikke jeg bedømme fra her, men også det kunne man få ordnet.

 

At laderen ikke kan se hva noen gjør med landstrømmen din, sorry,

men hvis batteriene får topplading igjen gjør det (bortsett av tiden) normalt ikke noe særlig.

 

Å levere stikkkontakter er heller ikke nødvendig, fordi apparater som blir fast installert tilkobles normalt også fast og vanntett på koblingsboks.

Trenger man stikkkontakter da kan man si i fra, så monterer jeg en uten beregning.

 

Hvorfor skulle en lader har sensing på -strøm-?

CED leverer det den er beregnet for, straks man belaster en krets.

Mer enn 50A har antakeligvis heller ikke du på gang, så sant du ligger med landstrøm.

Skulle det være annerledes da trenger du en større lader.

 

Det som en lader må kunne "lese" er både spenning og spenningsforløp, dette er alt og det får laderen via ladekablene.

Forutsatt man har brukt kabeldiametere som enten bruksanvisningen forteller eller jeg anbefaler.

 

At laderen ikke er egnet for lading med generator er vel også feil, også det gjør mange uten problem.

For laderen er det det samme om den får spenning fra A eller B, programmet løper så eller så.

Viktig er bare at både spenningen og frekvens er noe som laderen kan svelges i det hele tatt,

og da er CED "verdensmester" mht. spenning & frekvens.

 

Det finnes altid en som ikke er tilfreds, Miks, mens alle andre er det fordi hos dem funker alt som det skal.

 

Siden det kan man også skjønne at alt har orsaker og ingenting skjer alene.

Å bruke laderen likevel, selv om man mener at noe ikke stemmer, er ikke særlig lurt.

 

For meg hadde det i hvert fall vært både naturlig og hensiktsmessig å snakke med "selgeren" først.

Ofte er det nemlig også enklere, raskere og billigst for å finne noe løsning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det jeg nå observerer er at det gjenstår 16 Ah før batteribanken er fulladet.

Ladestrømmen er 13.6 volt og ladeeffekten er 2 A.

Her er det vel noe som ikke stemmer?

Jeg lurer på om jeg bør anskaffe en egen lader utelukkende for forbruksbatteriene.

Startbatteriene har fått rikelig påfyll gjennom seilasene.

Hva anbefaler ekspertisen?

Nå er det ladespenningen som er 13,6V og ladestrømmen som er 2A. Ladeeffekten blir da 27,2 watt.

Men ærlig talt, er det noe galt her da? At laderen har gått over til vedlikeholdslading før batteribanken er full er da helt normalt. Og har laderen fortsatt å lade med 2A siden i går, har den unnagjort de 16 amperetimene og vel så det i løpet av natten. Så du har ikke et problem med batteribanken din. I tillegg oppgir jo Sterling +/- 1% unøyaktighet.

 

Problemet ditt er at du har et battmeter uten snev av intelligens. Da blir resultatet ikke til å stole på fordi hvor mange amperetimer som i virkelighetene går inn og ut av batteriet og ikke blir til varme, er avhengig av hvor fort og hvor sent man lader og forbruker strøm og i tillegg må man vite batteribankens ladeeffektivitetsfaktor. Denne varierer med batteribankens alder og et skikkelig battmeter kalkulerer denne automatisk for hver ladesyklus til 100% basert på hva man har brukt og hva man har ladet og i hvilken hastighet.

 

For det første har et intelligent battmeter mulighet til å definere størrelsen på batteribanken. Det skal ikke være slik at du må vite størrelsen på batteribanken, trekke fra de amperetimene battmeteret viser du har brukt og så foreta litt enkel hoderegning for å finne ut hvor mange prosent du har brukt av batteribanken.

 

For at en batterimonitor skal kunne klare å gjøre jobben sin helautomatisk, må den få nødvendig info:

Hvilken ladespenning anses som vedlikeholdsspenning?

Hvilken spenning anses som normal ladespenning?

Hvilken ladestrøm anses som ikke ladestrøm i Ah-regnskapet, men kun vedlikeholdsstrøm for et fullt batteri?

Finnes det kilder som trekke ørlite hele tiden og som må kompenseres for manuelt?

Hvilken temperaturkeoffesient skal man velge? Kapasiteten på banken endres jo med temperaturen.

 

Med et slik minimum av viktige parametere gjør man battmeteret i stand til å kalkulere nøyaktig hvilken kapasitet man har og tar høyde for at kapasiteten synker med alderen på og bruken av batteribanken.

 

I mitt battmeter har jeg matet inn disse parameterne. Det betyr at batterimonitoren har det den trenger for å avgjøre at batteribanken er full når den faktisk er full. Den er full når ladestrømmen synker under den satte terskelverdi i kombinasjon med at ladespenningen er innenfor gitte rammer. Hvilen terskelverdi? Jo den verdien som produsenten av batteriet har oppgitt ganger antallet batterier i forbruksbanken. Det kan ikke være slik at hvis man vedlikeholder med 1A i 1 måned, så har man fått inn 720 ekstra amperetimer. Derfor må slike ting kompenseres for.

 

Når monitoren da vet at batteriet er fullt, tar den alle verdier for strøm inn og ut i denne syklusen og sammenligner med forrige syklus og batteribankens størrelse. Deretter beregner den en automatisk ny ladeeffektivitetsfaktor basert på hva den har i praksis og hva batteribankens størrelse i teorien er. For å få til dette bruker den Peukerts eksponent til å justere for et korrekt antall amperetimer ved varierende utladingshastighet.

 

Og selv med alle disse parametere, blir beregningen kun et godt anslag for mange andre parametere spiller også inn.

 

Hadde jeg vært mer interessert i status på batteribanken, kunne jeg koblet til en PC-kabel, men jeg har ikke valgt å betale de mange hundrelappene en slik kabel og programvare koster. Men med en slik programvare blir monitoren enda smartere. Nå kan den gi meg antallet ladesykluser batteribanken har hatt, største utlading, minste utlading, gjennomsnittlig utlading, faktisk ladefffektivitetsfaktor, faktisk kapasitet etter som årene har gått osv. I tillegg kan alle parameterer selvfølgelig stilles direkte fra PC'en og PC'en kan logge alt som skjer. Med PC'en tilkoblet kontinuerlig til et slikt system, kan man i praksis logge hver eneste Ah som har gått ut og inn av batteribanken siden den ble installert og i tillegg få en masse flotte kurver over årets forbruksmønster osv. For å gidde det, må man ha et spesielt behov eller være godt over gjennomsnittet interessert.

Link to post
Share on other sites

Og nå er vel konklusjonen at Battmeter, som først må mates manuellt med masse informasjon,

vises ved bruk på mer enn 2 batterier noe annet/mer nøyaktig enn Roalds helautomatisk PMP1 nå vises med sine realistiske

ca -16Ah etter en halv år batteriliv ved full bruk av 4 forbruksbatterier?

 

Er det det du kaller uten snev av intelligens og unøyaktig, Lotus?

Skulle det være mer eller mindre tap av kapasitet?

 

Jeg spør bare, fordi jeg persønlig synes at det kan godt passe skikkelig bra med Roalds bevegelses- og ladingsmønster.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

De realistiske -16A har blitt til null fra i går til i dag fordi batteriene er blitt ladet med 2A kontinuerlig siden i går.

 

Med 2A lading på en batteribank på 540Ah blir vel dette noe vi kan kalle vedlikeholdslading av allerede 100% fulle batterier som da ikke skal inngå i Ah-regnestykket?

Men det vet jo ikke battmeteret til Roald noe som helst om? Det vet ikke engang hvor stor batteribank den måler på.

 

Ikke vet den heller hvordan den skal korrigere for hurtig utlading kontra treg utlading. Avhengig av tempo, så ender man jo opp med fler eller færre Ah tilgjengelig, men det spiller kanskje ingen som helst rolle da monitoren ikke engang aner hvor mange amperetimer den hadde tilgjengelig i batteribanken i utgangspunktet.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De realistiske -16A har blitt til null fra i går til i dag fordi batteriene er blitt ladet med 2A kontinuerlig siden i går.

Batterier blir verken bedre eller ungre.

Så er det spørs om det blir noe 0,0 på visningen, du har jo regnet selv at det ble 27W.

Fordelt på fire blir det 6,7W per stykke som nesten ikke en gang holder for å kunne vises på noe.

Skulle man også regne inn noe som nøyaktigheten av shuntene da blir det nothing.

 

Altså kan man bare se hva det blir, og gjette litt videre.

Jeg gjetter at det ikke blir flere Ah t.o.m. batteriene får korttids en på tryne.

 

Forresten tar du feil, Lotus, PMP1 vet hvor mye Ah den har foran seg.

Ellers ville det, akkurat som du sier, vel ikke være mulig at den kompenserer så bra som din.

 

Men siden du tar det så nøye også uten labor skulle du sjekke om kanskje Battmeteren korrigerer selvstendig mot 0,

og hvor nøyaktig 0-grensen av dette instrumentet går.

 

Om du stoler på det eller ikke, det finnes forskjell mellom produkter og selvforståelsen/oppfatningen av produsenter.

Men som sagt, siden vi ikke hanterer det under laborforhold er det egentlig temmelig egal akkurat nå.

 

Nå er jeg sulten, ønsker en fortsatt fin kveld.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg, hvis det lades med 2A i 8 timer, blir det 16Ah. Da står det null på Roaldbj sitt tellerverk. men hva hvis roaldbj ikke slår at landstrømsladeren og det lades i nye 8 timer med de samme 2A. Står det da +16Ah på telleverket eller står det null? Du ser poenget? battemeteret må skjønne når batteriet er full ellers kan den telle til den går helt i spinn.

 

 

Forresten tar du feil, Lotus, PMP1 vet hvor mye Ah den har foran seg.

Ellers ville det, akkurat som du sier, vel ikke være mulig at den kompenserer så bra som din.

Hvordan vet den det? Ingen har fortalt den at roaldbj har en batteribank på 540Ah. Settes det noe sted eller er har battmeteret en innebygget krystallkule som gjør at den kan se slike ting likevel?

Link to post
Share on other sites

Men det vet jo ikke battmeteret til Roald noe som helst om? Det vet ikke engang hvor stor batteribank den måler på.

Såvidt meg bekjent er dette et parameter man kan sette. Dette gjelder i hvertfall batterimonitorer fra seriøse leverandører

 

Ikke vet den heller hvordan den skal korrigere for hurtig utlading kontra treg utlading.

Det du sikter til er vel Peukerts koeffisient.

 

Hvis ikke Sterlings batterimonitor har noen av de ovenfor nevnte funksjonene, er den jaggu dummere enn det Mix mener laderen til roaldbj er.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til dette. Om man setter landstrømsladeren på minuspolen på det ene batteriet og plusspolen på det andre batteriet, lader man begge batteriene samtidig da? Jeg spørr jeg da det ikke finnes dumme spørmål, bare dumme svar :flag:

Svaret er ja, forutsatt at laderens spenning stemmer overens med batterienes spenning (slik de er koblet).

 

PS! Dette var IKKE et dumt spørsmål!

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke Sterlings batterimonitor har noen av de ovenfor nevnte funksjonene, er den jaggu dummere enn det Mix mener laderen til roaldbj er.

Det virker som om kjapp hoderegning fra eieren er en del av batterimonitorens virkemåte:

 

Calculates the total amount of Amps taken out of the battery.

In this mode, the power management panel is really the electrical equivalent of a fuel gauge. It enables you to check exactly how

many Amps have been consumed and then to make a calculation - based on the Ah rating of your batteries - as to how much

energy you still have available.

 

Med ander ord: Du må lese av telleren. og ta en rask hoderegning ved å trekke fra det du leser med det du har i hodet ditt av batteribankens kapasitet.

 

(klippet fra denne beskrivelsen)

Link to post
Share on other sites

...eller er har battmeteret en innebygget krystallkule som gjør at den kan se slike ting likevel?

Kristallkule.... trolig. :yesnod:

 

Ja, Lotus, jeg forstår hva du mener og jeg ser poenget.

Men dessverre er det ikke bare så som du mener at det bare -må- være.

 

PMP1 regner det både ganske fint og (mht. utenfor laborbetingelser) forholdsvis veldig nøyaktig også uten å legge inn parametrere manuellt.

Hva ellers tror du gjør den så suksessfull siden så mange år, mener ikke også du at det ellers ville hagle problemer hvis den ikke virker som den skal?

 

Sorry, jeg kan jo ikke fortelle noe annet bare fordi noen ønsker det.

PMP1 virker som den skal, punkt.

 

Avsluttende til jernia:

Spørsmålet om "seriøse leverandører" skulle man kanskje bruke forsiktig.

Firma Sterling finnes siden mer enn 16 år på markedet og produktene dems er o.k.

 

Produktene dems står også regelmessig, i motsetning til mange andre produsenter som gjemmer seg,

i både internasjonal test og konkuranse mot mange andre produsenter.

 

Mens det kunne man ikke si noe annet enn at produktene av Sterling enten vant,

eller minst tok gode plasser i øverste etasjen.

Dårlige produkter fantes det bare få, veldig få og disse ha nesten ikke kommet på markedet fordi Sterling tester hart.

 

Jeg selv tilbyr disse produkter siden nå 10 år og hadde stortsett ikke noe å klage på.

 

Men er det hele virkelig et sånt problem?

Hvis noen mener at man må bevise det motsatte da er det ikke verre enn å kjøpe en PMP1,

for så både å sjekke og å lage en detaljert rapport at det hele ikke stemmer.

 

Men til det selger jeg PMP1 videre til alle som har behov for en bra instrument.

Akkurat så og nesten uten reklamasjoner som jeg har gjort det siden mange år, hvis det er greit for dere? :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det virker som om kjapp hoderegning fra eieren er en del av batterimonitorens virkemåte:

Riktig.

Dette kunne være enklere, men så er det med britiske.

Eller klarer egentlig alle mine kunder å huske hvor stort batterikapasitet de har.

Det klarer t.o.m. jeg.

 

Ferdig med PMP1 i den tråden her?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men til det selger jeg PMP1 videre til alle som har behov for en bra instrument.

Jørg

 

Uten å ha så mye med Jørg å gjøre, kan jeg si at PMP1 fungerer alldeles utmerket! - man har kontroll hele tiden. Som noen nevner vil man ha ENDA mer å overvåke og bekymre seg om jo mer man kan putte intrumenter på og i tillegg se! Personlig synes jeg det er gøy å se hvor mye jeg faktisk bruker i realtime samt vite nøyaktig hva jeg har brukt over tid, det er viktig for meg.

Link to post
Share on other sites

Dante, alle battmetere viser hvor mye man faktisk bruker i realtime og klarer å summere ampertimer brukt. Det er imidlertid alt PMP1 klarer.

 

Hva mer bør et battmeter klare?

For det første bør det være mulig å legge inn størrelsen på batteribanken den dagen du installerer instrumentet. Da slipper man at eiers hoderegning er en del av intelligensen til battmeteret. Selv om du vet hvor stor batteribank du har, kan det tenkes at kona di eller andre ikke vet det. Et absolutt minstekrav bør være at dette kan legges inn. Jeg brukte omlag 10 sekunder på å legge inn dette på mitt eget battmeter.

 

I det øyeblikket battemeteret vet hvor stor batteribank du har, kan den gi deg en prosentmessig fyllingsgrad til enhver tid uten at du trenger å fintenke.

 

Hva annet bør battmeteret ha? Vel, det bør ha evnen til å fatte når batteriet er fullt. For batteriet er ikke fullt selv om det er kommet like mye strøm inn som det er tappet ut. Batteriet er fult når det ikke vil ha mer strøm.

 

Så bør battmeteret ha intelligens nok til å ta høyde for at noen ganger har man mer amperetimer tilgjengelig enn andre ganger i akkurat den samme banken selv om utgangspunktet var akkurat det samme. En fyr som het Peukert fant ut hvordan dette fungerte og det har med hvor fort eller sent man tapper batteriet tomt. Batteriet ditt er gjerne oppgitt til å ha en viss kapasitet under forutsetning av at du bruker 20 timer på å tappe det tomt. Bruker du 100 timer i stedet, har du plutselig 10-15% flere amperetimer til rådighet. Det er vesentlig at battmeteret tar høyde for slike ting.

 

Så bør battmeteret fatte hvor god ladeeffektivitet batteriet har. Dvs hvor mange av amperetimene som man putter inn som blir til amperetimer i batteriet og hvor mange amperetimer som går over til å bli varme i stedet. Dessverre er ikke dette en konstant og den varier fra batteri til batteri og blir samtidig dårligere med årene.

 

Uten disse tingene har man ikke veldig god oversikt over hvor mange amperetimer man har igjen, bare hvor mange amperetimer man har brukt. Og avhengig av hvor fort eller sent de er blitt brukt er det et åpent spørsmål hvor mange amperetimer som er igjen. Å vite Ah-kapasiteten på batteriet gir bare en viss pekepinn.

 

 

Og sånn for egen personlig del kan jeg legge til følgende:

Battmeteret skal være lite, elegant og ha god oversikt. PMP1 er stor stygg og klumpete etter mitt syn.

 

Disse manglene er selvfølgelig ikke Jørg sin skyld, men personer som leser denne strengen har nå muligheten til å vurdere om det er et slikt battmeter de ønsker eller om de vil ha et som er mye mer intelligent for samme prisen.

 

Tidligere i strenge spurte Ole petter om følgende:

Jeg kjenner ikke monitoren din Roald og hvilke kriterier den er innprogrammert med for at fasiten skal stemme.

Så viser det seg at monitoren er dum som et stykke brød og ikke har noen kriterer som kan innprogrammeres. Ikke engang en slik enkel ting som batteribankstørrelse og slett ikke kriterier som setter den i stand til å fatte at batteribanken faktisk er full. Dette er ikke bra nok for en monitor som skal gjøre eg god jobb.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om jeg bør anskaffe en egen lader utelukkende for forbruksbatteriene.

Startbatteriene har fått rikelig påfyll gjennom seilasene.

Hva anbefaler ekspertisen?

Sett i forhold til mange debattanter her på forumet, er dette ikke fra ekspertisen, men mitt tips er basert på litt erfaring og mange observasjoner:

Siden du har generator, invester i en kraftig og avansert lader (evt. kombi) som kun er koblet til forbruksbanken. (kanskje du kan redusere gangtiden på generatoren?) Bruk gjerne den laderen du har idag til vedlikeholdslading av de andre batteribankene. Hvis disse bankene ikke har noen form for belastning bortsett fra start av respektive motorer, er det vel uvisst om de trenger så mye lading overhodet. (Kanskje en liten "piff" i ny og ne?). En litt mer avansert batterimonitor enn den du har (også dedikert til forbruksbanken), er vel heller ikke dumt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...