Jump to content

Prosjekt: Viking 28, fra daycruiser til bakdørbåt


jeb

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

hei alle sammen .

 

nå har jeg våknet igjen etter et hjerneslag i slutten av september heldig vis slo det til på venstre side da er det stort sett bare

synet det går utover , men er på bedringens vei og håper og være oprativ innen kort tid .

 

det er jo litt utgjort når jeg bestemte meg for og ha båten ute ,kom denne dritten, men det for så være, skal prøve og komme meg til båten til neste uke og konservere den. så også en blogg her på overvåkning av båten, skal følge med den en stund og kjøpe det jeg trenger

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Hei Jeb!

Jeg er en av dem som har fulgt både din og sjøkuas tråder, kjenner meg igjen i strevet med å få noe skikkelig til innen de rammer en har. Har satt stor pris på å følge arbeidet ditt, og tenker at det kan jamen ikke være greitt å skulle stå overfor en ny utfordring i mega klassen. Det er nok mange slike som meg på båtplassen, og på vegne av oss som leser og gleder oss og lærer, ønsker jeg deg lykke til - og håper du ikke gir opp arbeidet med båten!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

tusen takk for oppmerksomheten jeg føler meg ganske bra for øyeblikket , og har allerede sett på nye prosjekter på båten

blant annet ny teak dørk på akterdekket har fått tilbud fra nes sledeverksted 3000 pr kvm, vet ikke om dette er dyrt eller ei men skal sjekke litt videre. jeg fikk dette bildet fra dem meget pent arbeid..

 

dette er vel tilpasset badeplattformen ,jeg trenger en sånn også.

 

jeg skal også bytte ut døren inn til cabinen også skal ha en enkel skyvedør som går under/eller bak trappa opp til

flyen skal høre med ertec om de kan lage en .

 

nytt_bilde.jpg

 

 

jeb

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

har nå begynt og lage teak dekk til akter dekket, men har nå et par spørsmål ang natemasse , har kjøpt teak på biltema og har tenkt og bruke

natemassen fra dem samt at jeg må prime med deres primer, det er forsåvidt greit, men når dere har dennne massen ned i sporene bruker dere finger med såpe og jevne ut natemassen med, eller bruker dere en annen løsning, jeg har også skjønt at jeg må slipe dekket etter at det er ferdig natat bruker dere da en plansliper og med hvilket papir korning skal jeg bruke

 

håper det er noem\n som kan fortelle meg dette.

 

bilde_47632.jpg

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

nå har jeg kommet halveis i legginga av akter dekket, mangler kun motor lemmene de skal i mittten av hele platen.

det er ikke en enkel jobb det er utrolig mye arbeid, men så langt er jeg fornøyd.

jeg har ikke kant rundt som de proffe har laget, det for de jeg ikke har verktøyet som trengs , men det er jo en start for å se om det var mulig og lage en selv ,

har kjøpt teak staver på biltema, og brukt epoxy fra biltema, på de innerste stavene, firkanten, de andre stavene har jeg limt med spesial lim, og pusset og pusset, nå har jeg lagt det første laget med lakk fra epifanhes tynnet med 50% tynner nå skal det stå til i morgen hvorpå jeg skal pusse med 120 papir og enda et nytt lag , det stod på boksen at det beste resultatet fikk du ved og lakke 7 strøk og det skal jeg prøve og få til.

 

 

 

bilde_baat_dekket_mitt_bak.jpg

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er snart akterdekket ferdig og skal limes på kansje i helgen , ellers har jeg polert med tc nano teknologi i dag og den var utrolig fin og jobbe med,

skal bli spennende og se om den kan holde hele sesongen.

 

bilde

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke dette utedørs , faktisk akterdekket med kalesje og et ganske stort fribord opp , glir du her er du trygg

man detter ikke overbord, da jeg sjeldent tar av kalesjen.

 

men jeg ser det at det ser glatt ut. Skal også lage samme type dekk på badeplattformen men den blir ikke lakert bare oljet.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei fint prosjekt og mye pågangsmot ute å går her:) artig og se.

 

jeg har akkurat kjøp meg en viking 28 selv å vurderer og skjære ut en bakdør, men må det inn noen form for forsterkning eller er det bare og kappe for så og tette ''kantene'' igjenn ?

Link to post
Share on other sites

ja i utgangspunktet ,men forsterkning gjør du for egen sikkerhet ,har du en tverrgående kant i hekken er den stiv nok samt at du har forstekninger i

hjørnene i hekken dette holder men du bør ikke kappen helt ned til dørken men stoppe noen cm over.

 

det er flere som har lagd hekkport i vikingen nå og jeg har ikke hørt at det har svekket båten eller noe annet.

 

lykke til med prosjektet ditt.

 

lag en prosjekt tråd så får du mange tips her.

 

jeg hadde ikke noen bilder men hadde kunn dette ene

 

jeb

bilde

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg fått båten hjem til fetsund igjen, etter litt over et år på fjorden det har vært fint og båten har fungert bra over

all forventning .

 

Nå begynner jeg litt mer opppussing og forbedringer skal prøve og legge det ut her.

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...