Jump to content

Prosjekt: Viking 28, fra daycruiser til bakdørbåt


jeb

Recommended Posts

Dette prosjektet ditt, som jeg ikke har sett før i dag, kom som et kjærkomment tilbakeblikk i fra guttedagene.

 

Jeg er nærmest oppvokst på Jaico marine på Yven i Sarpsborg hvor disse Viking-båtene ble laget av blandt andre Vidar Ørseng etter tegninger som var eid av Jan Arthur Iversen.

 

Mine besteforeldres hus lå vegg i vegg med Jaico, som forøvrig også kjøpte tomt av både mine besteforeldre, og senere av meg etter jeg tok over eiendommen. Jeg var til stede ved fler av støpingene av båtene og fikk være med på en og annen test-tur før båtene ble frigitt for salg.

 

Skuta di er den første Vikingen jeg har sett siden jeg ble voksen, og jeg synes at du har truffet godt i "videreutviklingen" av båten. Jeg kommer garantert til å tipse Vidar Ørseng om skuta di og tråden her, noe jeg er sikker på at han kommer til å like.

 

Gratulerer med et flott prosjekt! :flag_bp: Og takk for et aldri så lite flashback fra barndommen a gitt!! :sailing:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

ja ja det gikk verre med båten som velta ene støtta gikk gjenom bunnen det kommer en kar i fra forsikringselskapet hans og inspiserer skadene etter hvert

 

 

ps. stima har du kommet noe lenger kan ikke se det er noen oppdateringer spent på badeplatformen din

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

tusen takk Lovart låring.

 

jeg har også hvert innom vidar ørseng flere ganger, han har en badeplatform som jeg ønsker meg så det er fint om du legger inn et godt ord for meg, kansje jeg kunne få leid forma hans billig, det har vært litt av en jobb men det har vært en glede og bruke båten , den ligger for tiden i fetsund men blir flyttet til skjærhalden i sommer halvåret.

 

du må også se på de andre viking prosjektene her stima har ett og det er til vet jeg,

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

hei igjen :thumbsup: nå nærmere det seg vår puss og allting har lagt inn varme i båten, så nå skulle det være mulig og bruke lim og div remedier hadde 13 grader i dag i båten. det er vel ikke så værst eller er det forsatt for kaldt til liming og sånt.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

hei igjen :thumbsup: nå nærmere det seg vår puss og allting har lagt inn varme i båten, så nå skulle det være mulig og bruke lim og div remedier hadde 13 grader i dag i båten. det er vel ikke så værst eller er det forsatt for kaldt til liming og sånt.jeb

Ja det er ikke lenge til båt pusse sesongen er i full gang :wink:

Jeg har i grunn holdt på i hele vinter, har en byggvarmer som varmer opp hele teltet å en gass varmer som varmer opp inne i båten, men er ganske takknemlig for den milde vinteren :clap:

Jeg tror man kan lime ganske langt nede på varmeskalaen, det tar bare litt lenger før det herder.

Nå er jeg ferdig i forpiggen med sengene å har startet på veggene til bade, håper å være ferdig med de denne uken.

Så da kan jeg hive meg løs på plattformen :crazy:

Er det mye du skal gjøre med båten din før sesongen?

Stima

Link to post
Share on other sites

hei.

 

ja det er den plattformen og teak dekk på akter dekket som er 1 prioritet denne gangen

var på diab og fikk priser på plater 30 mm plate koster 1350 eksl mva det skulle hvert 3m lengder

på platen, jeg målte hekken til 2,7 m ,men støpinga har jeg overlatt til noen andre jeg har ingen plass å stå når plata blir så stor, små ting går bra, men større ting er en utfordring, når det gjelder teak dekket på akterdekket så tenkte jeg og kjøpe 10mm divencel og lime fast teak staver på den, det samme til motorroms luka også, det blir liksom ikke så store flater så det skulle jeg klare ,skal bruke epoksi og lime ned , skal kjøpe teak staver i fra biltema tenkte jeg.

 

kan ikke se noen oppdatering på bloggen din.

 

skal du på baatplassen treffet på hvaler /sand tror det var 18 juni.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja den plattformen blir litt stor å håndtere, men man må jo prøve for det.

Lurte på å bruke 40mm divencel plater, forhåpentlig vis er de så stive at jeg kan støpe de rett på båten, da kan jeg bruke den gamle plattformen som mal/underlag.

Det høres jo ut som du har litt å pusle med du også.

Treff? har ikke hørt/lest om det noe sted, men hvis det blir i nærheten å båten er på vannet så skulle jo det være fult mulig å være med på.

Stima

Link to post
Share on other sites

hei igjen :cheers_wine: snart 20 kalde ute til helga har jeg hørt brrrrr.

 

jeg og hadde tenkt meg og bruke rørene som sitter på gamle badeplatformen, legger divinselen bakpå renkutter den og støper, det skulle bli sterkt nok tenker jeg.samt at jeg lager en kant slik at jeg skrur den fast på hekken sammen med sika,

 

var heldig og fikk kjøpt meg en proppel i forrige uke ny koster den 6250, betalte for en ny /ubrukt i orginal forpakningen kr 1500 inkl frakt rå billig.

 

joda, baatplassen østfold treff du finner den her inne.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

hei igjen :cheers_wine: snart 20 kalde ute til helga har jeg hørt brrrrr.jeg og hadde tenkt meg og bruke rørene som sitter på gamle badeplatformen, legger divinselen bakpå renkutter den og støper, det skulle bli sterkt nok tenker jeg.samt at jeg lager en kant slik at jeg skrur den fast på hekken sammen med sika,var heldig og fikk kjøpt meg en proppel i forrige uke ny koster den 6250, betalte for en ny /ubrukt i orginal forpakningen kr 1500 inkl frakt rå billig.joda, baatplassen østfold treff du finner den her inne.jeb

 

Oi, så kaldt til helgen :headbang: det passer dårlig.

Ja jeg tenkte å bruke noe av de gamle røra til plattformen jeg også, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre resten enda, men som alt annet finner jeg sikkert på noe :thumbsup:

Nå har jeg fått gjort litt til, veggene til badet er på plass å er snart ferdig med trappa ned til cabinen.

I dag kom han som skal sy båtkalesja å tok div mål, så da er vel den snart på plass også :cheers_wine:

Nå er det kun kort tid til man skal begynne og sparkla/pusse for å få den rette finishen.

 

1500 for en propell det MÅ være billig ja, noen ganger er det helt greit og gjøre røverkjøp, det koster jo skjorta alt dette båt greiene Grrrr.

Mulig jeg må ha en annen propell jeg også, men vil vente til jeg får prøvd den på vannet, men tror de er litt for store, jeg klarte ikke å få mere en 3300 rpm på max sist jeg hadde den på vannet.

Så vis du vet om noen som har noen volvopenta B4 dp 290 liggende så trenger jeg trolig det, har B5 nå som er nesten nye, de burde vel være vært noen kr.

 

Vet du om noen som kan lage skuffe fronter og dører til en fornuftig penge, det er vel det eneste jeg kan si sikkert at jeg ikke tør å prøve meg på.

Stima

Link to post
Share on other sites

Ja proppeller vokser ikke akkurat på trær,og heller ikke kalesje den lille jeg kjøpte kostet 13 båt lapper, dørene skal du vel ha dem i samme finish som resten eller skal du ha dem i teak , mine er veldig enkle, plate kuttet til rette mål, med lister som overdekker foran og bak ulist gjæret og limt lakket og pusset, dørene likeså du får dem på utsiden da men det er ganske ok. kunne ikke finne på noe annet så det fikk duge.

 

jeg tenke kansje at hvis jeg lagde fordypninger der rørene er/ligger så de hadde et spor liksom

må forhøre meg med han som skal støpe platformen for meg.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Ja proppeller vokser ikke akkurat på trær,og heller ikke kalesje den lille jeg kjøpte kostet 13 båt lapper, dørene skal du vel ha dem i samme finish som resten eller skal du ha dem i teak , mine er veldig enkle, plate kuttet til rette mål, med lister som overdekker foran og bak ulist gjæret og limt lakket og pusset, dørene likeså du får dem på utsiden da men det er ganske ok. kunne ikke finne på noe annet så det fikk duge. jeg tenke kansje at hvis jeg lagde fordypninger der rørene er/ligger så de hadde et spor liksom må forhøre meg med han som skal støpe platformen for meg.jeb

 

Hei, Ja kalesjen kommer på sånn ca 25 båt penger :confused:

Jeg har tenkt en del på dette dør prosjektet, og jeg lurer på å bruke bøk i dører og lister.

Om de skal ligge utenpå eller felles inn vet jeg ikke enda, det kommer nok litt an på hvor lang tid det tar og lage de,(å da tenker jeg på den tiden det tar og lære meg og lage det)

Det jeg skal bruke av eksisterende plattform er kun støttestagene, resten blir laget nytt og støpt fast til båten,

plattformen kommer til og bli en forlengelse av skroget :rolleyes:

Stima

Link to post
Share on other sites

hei alfaerik.

 

stort sett teak lister i fra biltema, men er langt fra ferdig med listinga.

 

stima den platformen ble råtøff skal du ha likedan, isåfall lag 2 mens du er igang.dette kan du.

 

skuffene skal få skinner snart nå ligger de på tre lister skal på ikea og kjøpe dem, det har jeg snart sakt i 2 år men det skjer ikke som jeg hadde tenkt.

 

ja ja jeg har ikke dårlig tid.

jeb

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

hei igjen, er det noen som kan si meg om det er mulig og bruke undervannsled lys, skal vel kun tette et hull, har et lite hull fra fotpume gjennomføring ,synes at det hørte smart ut, under er et bilde på det jeg tenkte samt en kommentar.

 

led_lys_undervann.jpg

 

 

 

Kraftig LED undervannslys i polert, syrefast stål. 6 x 5 W LED sørger for et kraftig, konsentrert lys.

Undervannslyset er solid forseglet for å hindre lekkasje.Lyset kan kun brukes under vann siden det trenger kjøling.

Forbruket er på under 1 A. 12-28V.

 

Dette undervannslyset er meget enkelt å montere siden det kun kreves å bore et lite hull i skroget på 1" (25 mm).

 

Diameter: 125 mm

Diameter gjennomføring: 25 mm

Dybde flens: 28 mm

 

PS! Norske båtbyggere anbefaler dette lyset på grunn av enkel montering, lavt strømforbruk samt et virkningsfullt lys.

.

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...