Jump to content

Prosjekt: Viking 28, fra daycruiser til bakdørbåt


jeb

Recommended Posts

Hei Jeb,

Hvordan går det med båten?

Har du fått startet med plattformen?

Jeg har vel innsett at tiden ikke strekker til, så nå er det kun det aller mest nødvendige som blir gjort for og få båten ferdig til sommeren, dessverre.

Men har store planer om plattform til neste vinter.

 

Stima

Link to post
Share on other sites

hei Stima.

 

har lagd den ferdig og prøve monterte den i dag , men ikke fått lagt på teaken, jeg kommer nok ikke til å rekke det, jeg kommer til å bruke den som den er i år, så legger jeg teaken neste gang den er oppe, har ellers hatt stor service på drevet med skifting av noen simringer samt skiftet olje sink og ny belg .skal få lagt inn noen bilder senere,har ellers gjort noe små ting inne i båten nye hyller og pinne rekker overalt der det er mulig. har også laget og satt inn luke opp til flyen, har også funnet ut hvordan trappen skal bli, dette er en billig løsning men funger bra, har kjøpt stige på caravan butikken

1495 kr setter på holder for anntenne fot 4 stk i rustfritt 179,-pr stk så prisen ble ikke så værst .

 

Hvordan går det med deg, ser ingen oppdateringer oss deg heller, er mer spent på hvordan det går oss deg enn oss meg.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

hei Stima.

 

har lagd den ferdig og prøve monterte den i dag , men ikke fått lagt på teaken, jeg kommer nok ikke til å rekke det, jeg kommer til å bruke den som den er i år, så legger jeg teaken neste gang den er oppe, har ellers hatt stor service på drevet med skifting av noen simringer samt skiftet olje sink og ny belg .skal få lagt inn noen bilder senere,har ellers gjort noe små ting inne i båten nye hyller og pinne rekker overalt der det er mulig. har også laget og satt inn luke opp til flyen, har også funnet ut hvordan trappen skal bli, dette er en billig løsning men funger bra, har kjøpt stige på caravan butikken

1495 kr setter på holder for anntenne fot 4 stk i rustfritt 179,-pr stk så prisen ble ikke så værst .

 

Hvordan går det med deg, ser ingen oppdateringer oss deg heller, er mer spent på hvordan det går oss deg enn oss meg.

 

jeb

 

obs dobbel postet

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

hei Stima.har lagd den ferdig og prøve monterte den i dag , men ikke fått lagt på teaken, jeg kommer nok ikke til å rekke det, jeg kommer til å bruke den som den er i år, så legger jeg teaken neste gang den er oppe, har ellers hatt stor service på drevet med skifting av noen simringer samt skiftet olje sink og ny belg .skal få lagt inn noen bilder senere,har ellers gjort noe små ting inne i båten nye hyller og pinne rekker overalt der det er mulig. har også laget og satt inn luke opp til flyen, har også funnet ut hvordan trappen skal bli, dette er en billig løsning men funger bra, har kjøpt stige på caravan butikken 1495 kr setter på holder for anntenne fot 4 stk i rustfritt 179,-pr stk så prisen ble ikke så værst .Hvordan går det med deg, ser ingen oppdateringer oss deg heller, er mer spent på hvordan det går oss deg enn oss meg.jeb

 

Hei Jeb,

Ja det er en stund siden oppdatering, men det skjer liksom ikke de helt store forandringene for tiden.

Har/holder på og pusse og sparkle nå, å det tar laaaaaaaaang tid.

Så det er liksom ingen vits å legge ut bilder av det, men er ferdig inne i båten å begynner å se slutten ute i båten.

Har også fått lagd ferdig døra til åpningen i akter porten :flag:

Fant ut at jeg måtte forsterke kanten der som salongen bak skal festes siden den skal være til og løfte opp, prøver også og finne ut hvordan jeg skal lage/kjøpe løftemekanismen til det.

Ellers har jeg begynt å strekke kabler å det skal det jo være noen meter av.

Stima

Link to post
Share on other sites

ja hvordan løste du døra til hekkporten, har du noe bilde på det, jeg har ikke kommet så langt at jeg har laget noe ennå, ellers er jeg enig med deg det er ikke vitsi og ta bilder hele tiden det blir ikke mer ferdig av den grunn.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

ja hvordan løste du døra til hekkporten, har du noe bilde på det, jeg har ikke kommet så langt at jeg har laget noe ennå, ellers er jeg enig med deg det er ikke vitsi og ta bilder hele tiden det blir ikke mer ferdig av den grunn.

 

jeb

 

Hei jeb,

Jeg bygde bak døra i divinycell på utsiden og vannfast finer på innsiden. skal finne bilde av det.

 

Stima

Link to post
Share on other sites

nå er det sjøsetting til helga, har prøvestartet og alt fungerer fint

 

jeb

 

Så bra, i dag ble båten min lakkert på utsiden, så da er det bare og vente til det har herdet nok til og kunne pusse på den, da skal jeg i gang med å lage antiskli mønster på dollbord og dekk.

de som skal lage kalesjen kommer til helgen.

planen er å få båten på vannet i slutten av mai eller første uka i juni, men det dukker stadig opp ting som tar mere tid :worry:

 

Det meste av kabler er strekt, bortsett fra dynamo og noen batteri kabler, men tipper det blir gjort i uka nå...

Har nesten ikke tid til å feire 17 mai en gang hehe.

Fender lista har krypet litt fremover :eek: så jeg må prøve og finne en løsning på hvordan jeg skal få den bakover igjen.

Ellers er jeg ganske sikker på at jeg ikke rekker å bli ferdig med alt før den skal på vannet, men en må jo ha noe og gjøre til neste år også :headbang:

 

Hvordan er det med båten din jeb, ble du ferdig med alt du skulle?

 

Stima

Link to post
Share on other sites

hei stima

 

jo da. ferdig ble jeg ikke men det skal være noe igjen til neste år også ,sliter med akterdekket det skulle liksom være vanntett. men jeg har jo tett kalesje.

 

min er satt ut men ikke kjørt annet en til båtplassen min.

 

skal ta noen bilder snart og legge ut

 

sitter på en messe på hellerud og venter på at det skal strømme på med folk. heldig vis så er det siste dagen

på messa i dag.

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

hei igjen.

 

nå er det bare dager før båten går til oslo fjorden, den skal ned til båtplassen sin på skjærhalden, alt som ikke er gjort nå blir ikke tatt før neste år og det er en del

 

det har blitt dårlig med bilde ned lasting da jeg har fått ny iphone og vet ikke helt åssen jeg flytter bilder fra tlf til datamaskinen

men det er ikke så veldig interessant bare små pussling.

 

hei stima, har du fått satt ut ennå du må legge ut bilder av lakkering som du pratet om tidligere.

regner med å se deg utpå i løpet av sommeren jeg har med med pc så det er bare og sende melding

 

hei henning, følger du med ennå er du klar til helgen hadde vært koselig med et treff sammen med dere, kansje den første kvelden med tur til drøbak..

 

 

god sommer til alle som leser denne her.

 

jeb

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

hei igjen

 

ja nå har vi kjørt ned båten alt gikk fint,

Inntil jeg skulle sjekke diesel måleren den gikk forholds vis fort nedover, hadde 250 liter diesel på tanken når jeg startet i fra oslo, når jeg passerte steilene hadde jeg halv tank, begynte og bli veldig urolig for det blåste en god del og hadde sjøen skrått inn bakfra ,så jeg turte ikke og stoppe da motoren gikk fint, da vi nærmet oss husvik marina drøbak gikk jeg inn til brygga med drivstoff fylling, da hadde jeg kun reservetanken igjen, åpnet motor romsluken da fikk jeg sjokk ca 200 liter diesel i bunnen, godt vi kom oss inn til land. ringte da redningskjøyta og spurte om de kunne lense båten min for diesel, men fikk til svar at de hadde lense utstyr men de kunne ikke lense diesel , jeg fikk beskjed om og ringe brannvesenet, og det gjorde jeg , de kom veldig raskt og begynte og lense diesel og i løpet 20- 30 minuter hadde de fått opp 200 liter. det ble en lang vaske kveld, og jeg lurer på hva skal jeg vaske med for og ta lukten

Jeg trodde jo det var et sprekt rør enten fra return eller diesel pumpa som hadde gått føyken, men det viste seg at det var en kran på retur slangen som jeg tydlig vis hadde kommet borti når jeg skulle ta en liten service før vi skulle dra nedover .

 

men ellers så gikk det fint videre på lørdag marsert på 21 knop i et strekk til skjærhalden fra drøbak

 

trenger vaske tips for og fjerne lukten har inntil nå vasket i 2 dager men jeg kjenner forsatt diesel lukten.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

en flaske med brun og en flaske med blank på forskjellige steder i båten i bunnen, det får bare stå der så lenge.

men har også hørt om sitrusrense middel fra wurt om det er noe, jeg skal opp og høre med dem.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

ja,, isteden for treff har jeg vasket i båten ,og den har nå blitt lukt fri etter diesel lekkasjen.

 

fikk tak i noe fra shell som heter luktfritt biologisk midell som skulle sprayes på og stå til lukten ble borte , dette gjorde jeg en del ganger og diesel lukta ble borte, helt fantastisk det ble bebolig i båten igjen samt veldig rent.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

NAa er de siste dager med ferie snart over og skal til bake til jobb, uten altfor mange dager med sol dager

Men de kommer sikkert når jeg begynner og jobbe til dere andre forsatt god ferie.

 

Jeb

 

Ps det kom ingen bilder

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå skal jeg prøve og legge ut noen bilder, nå føler jeg at båten begynner og fungere som jeg hadde tenkt selv om jeg jeg har brukt den aktivt i 2 år nå ,og at jeg føler at dette er bra.

 

image.jpeg

 

image_4.jpeg

 

 

 

image_5.jpeg

 

image_6.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

image_1.jpegimage_7.jpeg

 

image_3.jpeg

 

JA DET GIKK JO BRA

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

hei. :nonod: :nonod: :nonod::cryin: :cryin: :cryin::headbang:

 

når jeg kom på havna i dag fikk jeg meg en overaskelse, hadde hatt ubudne gjester om bord,, 2 rusa gutter ca 25 år hadde gjort herverk i 3-4 båter kl 0630 på morgenen , oss meg hadde de antakelig blitt overrasket av han som eier havna så de hadde ikke rukket å få med seg så mye, kun halv flaske med kaipten morgan og verktøykassen min samt et liten skjerm som jeg har montert for motor overvåkning, guttene sitter nå i varetekt og alle som ble frastjålet ting får dette tilbake, på de andre båtene har de gått løs på interiøret med kniv og skåret i stykker dette også på kalesjene til de andre. heldig vis gjorde de ingen skade på båten min

 

de skulle ha blitt lynsja, takk til havne eier for rask handling hadde ikke han kommet på jobb så tidligt hadde de kommet unna.

 

 

jeb

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hva tror dere om og ligge ute i vinter sesongen på skjærhalden og Vilken forberedelser bør jeg gjøre og når må jeg gjøre dette.

 

Det er stort sett isfritt der jeg skal ligge og også ganske skjermet for vind ,men er det nødvendig og dekke til båten

 

 

Jeb

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...