Jump to content

Prosjekt: Viking 28, fra daycruiser til bakdørbåt


jeb

Recommended Posts

hei og hå

 

snakket med selgeren på diab ang å legge teakstaver direkte oppe på divencell plater ,og han sa at det

ikke var noe problem ,alt skulle legges i epoxy, er det noen her som har gjort dette før, en avgrunnene er at jeg ikke kan tilføre så mye vekt bak i båten kom med komentarer,

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Brukte selv divinycell i min plattform. Men divinycell er veldig mykt uten glassfiber. La 3 lag med duk og glassfiber før eg limte teaken (5mm) med epoksy. Hadde også del avstiving under for å stive den av.

 

Ble igrunn ikke så tung. tipper 20-30 kg

badeplattform_halco.jpg

 

Min båt er også begynt å bli noe baktung, så har også planer om å lage oppdriftkasser under plattformen...

Link to post
Share on other sites

Veldig imponert over arbeidet ditt, men jeg lå merke til sete løsningen du har laget (førersetet) og lurer litt på om det ikke er veldig ubehagelig og sitte i det setet? Ser ikke ut som ryggen får noe særlig kvile i iallefall giggle.gif

bilde_47855.jpg

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

:headbang: jo det er ikke verdens beste sete og sitte i men da står jeg litt og rusler litt rundt,'

nei da har sett etter en stol løsning men har ikke funnet noe som passer helt inn ennå , på finværs dager har jeg jo et bra sete oppe på flyen hvor jeg har en fantasisk ut sikt og blir solbrent på ryggen så det kan jo være bra og ikke ha noen ryggstø heller .

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

:headbang: hei igjen fant en liten lekkasje ut fra eksos bendet på caten min i dag, da det var litt

frostveske i bunnen på båten her snakker vi om ca eller under 1 dl tror det er der skruen til sinken på eksosen sitter, håper det er lett og fikse. Men burde dette vente til etter vinteren med og fikses eller skal jeg ta det med en gang, da det ligger frostveske i bendet, eller gjør det ikke noe at det er tom for frostveske,

 

kom med innspill.

 

 

jeb

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Hvilken fart får du på Vikingen din?

 

Har sjølv en Viking 28.

 

Står med ein Nissan lastbilmotor 170hk. og 290 SP drev. Logger til 25.4. men så er ikkje båten så mykje utstyrt.

 

Har planer om å fått laget hardtop til denne en vakker dag.

 

Flott prosjekt. ser meget bra ut :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:crazy:

HeisannHvilken fart får du på Vikingen din?Har sjølv en Viking 28. Står med ein Nissan lastbilmotor 170hk. og 290 SP drev. Logger til 25.4. men så er ikkje båten så mykje utstyrt.Har planer om å fått laget hardtop til denne en vakker dag. Flott prosjekt. ser meget bra ut :)

Hei. Jeg målte min til 27.5 med ganske full båt, men det var før jeg rev ut alt inventaret :giggle:

Jeg har kad43 tror det er rundt 260hk i den og 290 dpe drev.

Satser på og et sted mellom 30-35 knop neste sommer :crazy:

Link to post
Share on other sites

hei stima. ja jeg misunner deg dine hk og vekt på motor det må bli mitt neste prosjekt og bytte motor,jeb

Hehe. Ja jeb men man kan aldri få nok..

Lurer egentlig litt på hvordan jeg skal klare og få ut litt mere av motoren, har hørt noe snakk om at det går og skru opp diesel mengden på pumpa. Er det noen som har noe erfaring med dette?

Skal også ha dysene på service, lurer på om det går og gjøre noe med de evnt sette i større dyser??

Stima

Link to post
Share on other sites

hei stima. :confused: er det ikke mulig og få en slik chip trimmer til volvoen din ,den er jo ganske ny.

 

satt over middagen idag og ungene lurte på hva jeg ønsket meg til jul, det måtte bli ny ankervinsj sa jeg men det ble for dyrt for dem da foreslo jeg ny kartplotter men heller ikke det var noe alternativ.

så en d4 må det bli da.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:cheers_wine:Er i bergen ,har vært der en hel uke nå og både sett og hørt båter har kommet og gått.

det må være fantastisk og kunne bruke båten hele året som de gjør her, det er jo ingen små båter, men

det er jo helt fantasisk, i dag mens jeg ruslet kaielangs kommer det in en flott skøyte med en

en sylindra wikman 20hk du nesten drømmer deg bort i lyden, folk som passerte sa bare hør på den lyden det var virkelig dunk dunk lyd det, jeg måtte jo snakke med fyren og han haddde brukt 7 år på restaureringen av båten den var vikelig fin.

 

men sånn er det vel på vestlandet.

 

jeb

ps kjørte også en tur med beffen den første motoren gikk 90000 tusen timer ,dele motoren som står i no har gått 11000 timer saab motor.

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:cryin: Nabo båten har falt ned av støttene sine og lener seg mot båten min, skal ta noen bilder i morgen

 

hva er standard prossedyre ved slike hendelser, jeg har vært i kontakt med mitt forsikring selskap og de sier at jeg kun har del kasko, siden båten min er over 30 år, må ha en erklæring fra leverandøren om at båten er sjødyktig er dette riktig, om det er skader på min båt må jeg dekke dette selv, om ikke nabo båten har opptrådt uforsvarlig, jeg tror ikke det er noen skader på min , men båten min har blitt skjøvet ca 1 meter sidelengs i baugen, det kommer kranbil på torsdag som skal flytte nabo båten.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok som du har fått opplyst, om ikke naboen har opptrådt uforsvarlig så er dette å betrakte som et hendelig uhell der partene dekker sine egne skader. Dette er grunnen til at man alltid bør ha full kasko på en båt, at motpartens forsikring dekker noe som helst er mer unntaket enn regelen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:cryin: Nabo båten har falt ned av støttene sine og lener seg mot båten min, skal ta noen bilder i morgen

 

hva er standard prosedyre ved slike hendelser, jeg har vært i kontakt med mitt forsikring selskap og de sier at jeg kun har del kasko, siden båten min er over 30 år, må ha en erklæring fra leverandøren om at båten er sjødyktig er dette riktig, om det er skader på min båt må jeg dekke dette selv, om ikke nabo båten har opptrådt uforsvarlig, jeg tror ikke det er noen skader på min , men båten min har blitt skjøvet ca 1 meter sidelengs i baugen, det kommer kranbil på torsdag som skal flytte nabo båten.

 

jeb

Hei jeb og God jul.

Dette var kjipt og høre, krysser fingrene for at det har gått bra.

Men for å være helt ærlig tror jeg det skal litt mere en en "dult" til for og skade en viking :wink:

Mulig det kan bli noen riper men that`s it!

Etter å ha kuttet og boret hull i skråget på de båtene vet jeg at de er "mere" en nødvendig kraftige.

 

Det stemmer nok som du har fått opplyst, om ikke naboen har opptrådt uforsvarlig så er dette å betrakte som et hendelig uhell der partene dekker sine egne skader. Dette er grunnen til at man alltid bør ha full kasko på en båt, at motpartens forsikring dekker noe som helst er mer unntaket enn regelen...

 

Ja "index" har dessverre rett ang forsikring, dvs din forsikring dekker skader på din båt.

Men ja da må du ha full kasko.

Stima

Link to post
Share on other sites

hei Stima og index.

god jul.

 

båten din er vel også blitt noen år hvordan har du gjort ang kasko forsikring,

 

vikingen er utrolig tykk i skroget jeg ser ikke en ripe heller i toppcoaten heller men har ikke fått

sjekket innvendig ennå men tror ikke det har skjedd noe, her er det noen bilder.

 

 

 

bilde_47509.jpg

 

 

bilde_47511.jpg

 

 

bilde_47510.jpg

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Ingen fare! Den lille dunken der er ikke mer enn du får ved en litt hard tillegging det! Men siden du har meldt fra til forsikringsselskapet om dette, er det sikkert lurt å få en tatstmann til å bekrefte at båten er OK. Om du får ham til å se over resten av båten med det samme, så har du et godt grunnlag til å tegne kasko ut fra også. Jeg hadde litt problemer med det når jeg kjøpte min, de ville ikke tegne kasko på båter over 25 år uten at takstmann hadde sett på båten. Selv om den hadde vært forsikret med full kasko i samme selskap de siste 10-12 årene. Men de ga seg heldigvis til slutt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...