Jump to content

Prosjekt: Viking 28, fra daycruiser til bakdørbåt


jeb

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

:flag: Ja da har vi kommet hjem fra kreta, (det var jo en stund siden da. ) men her er en liten oppdatering fra flyen, etter att jeg har montert styring og gass/gear hendler, hadde ikke på disse bildene fått opp stolen enda men det gikk veldig bra som dere ser.

det blir en helt egen oversikt på båten enn når du står inni båten, og farts følelsen virket mer som om

det gikk fortere enn vanlig

 

 

bilde_48045.jpg

 

 

 

bilde_48046.jpg

 

 

bilde_48047.jpg

 

 

 

nå er båten tatt opp for vintern har konservert den i dag nå gjelder og få på

presseningen

 

oppdateringer kommer fortløpene ut over vintern

 

 

jan

 

 

 

 

 

k

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

:headbang: hvordan i pokker tømmer man varmtvanns berederen, jeg blåser og suger, men det kommer bare en munnfull av gangen, når jeg åpner ventilen den blå hanken/knappen kommer det nesten ingen ting, nå begynner det og haste å få tømt den.

 

er det noen her som kan fortelle meg den enkleste måten, eller må jeg ta den ut.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

hei hei alle sammen :cheers_wine: Godt nytt år. Nå er det vel på tide og begynne planleggingen til våren kommer.skal lage dobbelseng i forpiggen på båten, som alle de nye båtene har.Er det noen som har gjort dette tidliger og hva er normale mål for en dobbelseng i båt.

ellers er det jo også en hel del annet og gjøre også så jeg blir ikke arbeids ledig på en stund ennå.

 

De 2 sønnene :discuss: mine har også kjøpt seg båt draco 25 tc tror jeg, blir vel også til att jeg må hjelpe til der også.

 

jan

 

bilde_47851.jpg

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Jeb.

Spennende prosjekt du holder på med :thumbsup:

Har nettopp startet på et viking 28 prosjekt jeg også.

Men så du hadde lagt ut et bilde av en plattform, lurte på om det hadde vært mulig og få en kopi av tegningen av deg?

Lurer også på hva det er du har brukt i taket inne i styrhuset, syntes det så bra ut :clap:

En ting til, hvordan forsterket du bakenden på båten når du lagde åpning der?

Har store planer om det selv...

Lykke til vider med båten, blir knall bra :thumbsup:

 

Stima

 

Ps skal legge ut bilder av prosjektet mitt etterhvert.

Link to post
Share on other sites

hei Stima .

 

så på forsiden at du hadde startet en blogg der, skal bli interessant og følge deg i opp byggingen av båten. alt er som du sikkert vet tidkrevende og man finner alltid ut at det skulle vært anderledes, men det kommer med erfaringen når man bygger.skal prøve og finne noen bilder ifra der jeg tok hull til hekkporten så kan du se om det er det samme på din, jeg tok iallefall utgangspunkt i den krafige avstvningen som er i bakveggen har en bue der på hele båtens bredde med trekantet avstivning i begge hjørnen ca 10 cm tykkelse samt at det ble støpt en hylle også på bakveggen for å gjøre selve veggen stabil. i taket innen dørs har jeg brukt en plate lik meranti men i poppel deretter har jeg frest spor med lik avstand på hele platen pusset og slipt og malt i hvit.

 

men jeg er langt i fra ferdig men jeg har det heller ikke travelt.

har revet bakdøren inn til kabin nå og skal lage den litt anderledes

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei hei :cheers: sitter nå her med en liten en, og mimmrerer over hvordan jeg skal angripe strategien videre, har fått båtplass på skjÆrhalden med bil oppstillings plass kr 13000 pr år,

jeg har også mye og gjøre i båten frem til den kommer på sjøen, kommer ikke til å bli ferdig men det gjør kansje ikke så mye, men nå har det seg slik at det koster endel å få båten hjem hver vinter og det koster kun 80 kr pr fot og la den ligge ute i boble havn på skjerhalden, men da får jeg ikke gjort alt jeg skulle ha gjort, (men det gjør jeg jo ikke hjemme heller) men det er alltids et problem og dra ditt for en sjekk eller for å fikse et eller annet, hva skal jeg gjøre , selge båten som den står nå, og kjøpe en ny båt som er ferdig etter mine ønsker eller ta kosten å frakte båten hjem hver høst sette den ut igjen og kjøre fra oslo til skjærhalden.prisen fra oslo til fetsund ca 3500 en vei samt kosten på dieselen frem og tilbake fra skjerhalden.

 

kom med innspill folkens gjerne også hva jeg kan forvente og få igjen for båten ( halvfarikat fullt kjørbar og bo i på sommeren.)

 

:thumbsup:

 

 

jeb

 

bilde_48047.jpg

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

:cheers_wine: etter og ha vært på messe i gøteborg i går og dag jobb relatert :discuss: så er det kun en ting som gjelder,

komme seg ned på :sailing: båten og begynne med vinduene, når jeg satte inn vinduene i båten så glemte jeg og legge en spesial list under glassenen i aluramma, jeg var en tur innom ertec i tvedestrand i forrige uke og lærte meg hvordan jeg skulle gjøre dette, dermed må jeg ta ut vinduene igjen rengjøre alu rammene og starte forfra jeg har tatt ut et vindu for og finne ut hvor lang tid jeg bruker og hvilket

verktøy jeg skal bruke, olfa kniv og stemjern og rød sprit deretter er det og sette vindu på plass igjen dette var en strek i regningen men det må gjøres det er spesielt 4 vinduer som må tas i år resten

tar jeg neste år bruker ca 5 timer pr vindu så det er noen timer jobb.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:cheers: Hei og Hå ,Nå har jeg satt in 3 nye ruter i fronten, det ble ikke herdet glass slik jeg hadde,

men laminert 6,38 mm, det skulle holde det meste tenker jeg, nå håper jeg det holder tett, jeg har ikke testet dem ennå men det skal jeg i morgen,har også fått den nye kalesjen fra Alf Hansen i trondeim også ,har skrudd inn nye kalesje holder/knapper trengte ca 25 stk kostet 5 kr stk i dag ,samt at jeg har begynt på pulpit rekka på fly bridgen ,dette er noe som tar tid, er også ferdig med dobbel køya i piggen også, den ble 1450x2000 mm håper dette er stort/bredt nok. Har ikke fått tatt noen bilder men det kommer i løpet av påsken en gang, nå gjenstår rubbing og polering samt sette inn spottlight i taket.

 

dette er en foreløpig oppdatering uten bilder men det kommer.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hei igjen:

 

har tatt en haug med nye bilder men finner ikke kabelen til telefonen min så jeg får ikke lagt inn noen bilder, men jeg får fortelle hva jeg har gjort i steden, har fullført vindus isettinegen med positivt resultat har også fullført senga i forpiggen lagt nye plater over styre possisjinen og passasjer ved front vindu, lagd rekke på fly brigden lagt opp vann til pentryen og slange til utslagsvasken/ OPPVASKUMMEN oopps capslock ,også lagt opp led lys i cabinen med dimmer fullført en del teak detaljer

kommer snart til skjærhalden ca 3 juni har leid meg plass i den nederste moloen skal bli herlig

 

bilder kommer så fort jeg har funnet kabelen igjen.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Det HØRTES bra ut, bare håper du finner igjen kabelen din da :worry:, eller så får du løpe å kjøpe deg en ny :lol: for dette var så gøy å se på, så når jeg så du ikke fant kabelen din så fikk jeg faktisk en liten tåre i øyekroken :giggle:

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen lenge siden jeg gjorde en oppdatering her, men her kommer en liten brifing.

 

 

 

her har jeg begynt på senga, plata ble for stor til at jeg fikk den inn så den måtte deles i flere små plater

22032011237.jpg

 

 

 

22032011235.jpg

 

 

her er jeg ferdig med den og liming av bue kanten og påsetting avteak og lister

18052011262.jpg

 

 

her har jeg lagd mal til platene med skai som skulle dekke over kanten foran har dessverre ikke noe bilde av ferdig resultat men det ble bra

 

18052011253.jpg

 

oversikts bilde

18052011259.jpg

 

 

 

spotter i tak med dimmer

18052011255.jpg

 

 

gardiner og hylle på begge sider har tydlig vis ikke tatt nok bilder men det skal komme senere.

11062011281.jpg

 

 

 

18052011261.jpg

 

 

ny kalesje selvsagt må si den ble fin og i det minst helt tett

18052011258.jpg

 

 

ferdig seng har hatt 4 overnattinger allerde eller er det 5-6

12062011305.jpg

 

båten er nå flyttet til skjærhalden der den ligger godt innenfor moloen og et fantastisk utgangs punkt for mange fine turer

dette blir det siste oppdateringen for sommeren nå må jeg begynne og bruke henne båten altså

 

 

 

ha en god sommer til alle på baatplassen

 

jan :cheers_wine::thumbsup::cheers::diving::drink::flag::lol:

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Dette er en Viking Conquest. Offshore er litt mindre (39).

 

Artig å følge tråden din. God sommer!

 

det er min onkel som har bygd denne opp. tidligere brannskadet. bygd alt sjøl. meget fin. hvor ligger det bilder av denne?? hva er adressa til viking siden:)

Redigert av frank marthinsen (see edit history)

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja da var ferien over og det fungerte helt etter planen , bort sett fra at jeg gikk på et skjær i går

og ødla proppellen, min feil satt på fly brigden, og nesten sov da jeg gikk på feil side av en stake,

jeg så den på kartet og mente jeg lå langt nok ut i forhold til grunnen men kart plottern viste også at jeg traff den mitt på, ellers hadde jeg nesten 2 uker med knall vær og du verden og sol brent man blir på fly brigden.

 

kommer tilbake med bilder senere.

 

helt utrolig hvor bra det blir med fly.

båten virker nesten som den er 35 eller større du har full kontroll når du legger til eller går

dette er bra nesten så jeg har lyst til litt større båt med enda større fly

 

kommer til bake senere sesongen er ikke over bare ferien.

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...