Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Et helt vakkert prosjekt! Ståpåviljen, kvaliteten på håndverket og ikke minst formidlingsevnen gjennom hele prosjektet imponerer stort! Kort sagt, helt sinnsykt!

 

-så malurten i begeret!

 

Mer film ønskes, med detaljer og ikke minst båten sett utenfra, f. eks. cruisende forsiktig en runde foran kameraet før du gir bånn gass tilbake igjen: Slik at både akselereasjon og ikke minst lyd og gangen gjennom sjøen kan nydes i detalj!

 

Kun et kravstort ønske!

 

"I Like 2 Watch!"

 

Mvh. STRAWBERRY

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Tar av meg hatten for dette prosjektet! Har nå lest gjennom hele tråden, du får det virkelig til å se lett ut! Vel fortjent at du vant beste prosjekt, når alt kom ut fra noen regnværsdager som gikk med til tegning i fjor. Tenk, alt dette på under et år :)

 

Lurer fælt på hvordan båten er i litt sjø! Eller passer du på å ikke bruke den utenom når det er blikkstille?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er neste trinn i boks!!! Forsikring. :flag_bp:

 

Godkjent av takstmann med verdi kr. 300.000,- slik den står nå.

 

Ellers er den prøvd i sjø, går rimelig godt i motsjø, mens medsjø er et h..... :yesnod: Da er det bånn pinne eller tomgang som gjelder :giggle: Var en tur med den i Strømstad i går, og det blåste greit avgårde

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig har disse "skibåtene" altfor liten såkalt deadrise. De er gjerne null-grader i hekken og 20-30 grader i baugen.

Gjerne beregnet på kjøring til kjerka på flatt vann og med hatt og stokk! :-)

 

 

Til gjengjeld går de veldig flott i småbølger og dønninger. Stikker jo ikke mer enn fem cm ned i vannet noe sted :giggle: Oog det finnes ingen planeterskel overhodet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg må få lov til å føye meg inn i rekken av gratulanter...for en absolutt nydelig båt! :flag:

 

Skulle egentlig bare en kjapp tur innom baatplassen.no for å oppdatere min egen link som tifeldigvis "Honduras" har kommentert, og dermed havnet jeg til slutt inn på din link...ble faktisk sittende å lese i over fem timer i strekk! Makan til pågangsmot og evne til å få til det aller meste på egen hånd er virkelig inponerende, og det gjør jo ikke saken værre at du bor i Fredrikstad heller siden jeg er født og oppvokst der (bor på Hvaler nå). :thumbsup:

 

Jeg har selv en klassisk treseiler i honduras mahogny fra 1958 med teakdekk fra Burma (mange fy-ord i en og samme setning for enkelte, men ikke for meg!) og jeg har fått utrolig mange tips og råd av å lese på innleggene dine.

 

Dette ga meg kjempeinspirasjon til å sette i gang med vinterens plan om å skrape ned all mahogny innvendig (bobler i lakken) og utvendig på hele overbygget samt dollbord og mittfisk, bytting av alle vinduer + en del beslag som skal byttes/ev krommes på nytt. I tillegg kommer ting som ny kalesje og sprayhood, bomtrekk, alle puter inne og ute-men her kommer Nikalesj inn i bildet for min del.

 

Uansett, utrolig mye nyttig lesestoff her inne på baatplassen.no og mange av dere har fått til fantastiske ting som gjør meg inspirert til å tørre å gjøre ting jeg ikke trodde jeg kunne klare selv. Når det er sagt så bruker jeg bruker nok alt for mye tid "off-season" på båtrelatert "godis" på nettet, men jeg skjønner jo nå at jeg ikke er alene om det, hehe...

 

 

KEEP UP THE GOOD WORK...! :clap:

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Må vel først og fremst bøye meg i støvet slik som alle andre, denne tråden har nå gitt meg haugevis med motivasjon og inspirasjon til å fortsette med min fars ungdomsprosjekt.

 

For en båt du har bygget, jeg er virkelig målløs! Regner med kona også er fornøyd med det nye avkommet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Dette var virkelig en deilig båt, for ikke å snakke om prosjekttråd. Det ser jo nesten overkommelig ut å gjøre slikt selv. Det passet veldig bra å slå ihjel noen timer her ute i Nordsjøen med å lese denne tråden :)

 

Hvordan klarer slike båter seg i sterk sol? Sprekker de hvis de blir varme nok??

Redigert av VegarJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...