Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Vil tro dette er en v8 motor, satser på en gammel volvo penta eller cchevrolet?

Gir nok greit skyv i den båten uansett :yesnod:

 

Dreier seg vell om ca 230-260 hk ut fra annonser jeg har sett på tilsvarende :)

Link to post

:wink: Det er slett ikke langt unna. Det er en V8 fra 90-tallet, men bygget helt opp på nytt.

Original 4-boltet marineblokk fra Chevrolet på 5,0 liter (305) bygget som Volvo Penta AQ225, altså 225hk.

 

Motoren er bygget fra bunn av med nye lager, nyhonet, nye stempler og fjærer, slipte topper, ventiler og veentilseter. Blir nesten som ny.

 

Inni er den dampvasket og utvendig sandblåst og lakkert i originale farger.

 

Det kan hende den hentes i dag. :flag:

 

Så er den bygget om fra drev med ny gjeller og gear. Først var det meningen med en ZF63A, men vi fikk tak i en ZF45 som er noe mindre og lettere. 1:1,5 utveksling.

 

Nå bugger vi om trykksiden av kjølevann til å omfatte trykkvann til pakkboksens cutlesslager.

Link to post

:lol: Hei båtfolk :flag:

 

Om ikke bare stemmene deres forplikter, så forplikter også finværet til å forsøke å få vann under kjølen. Så det er bare å hive seg over.

 

:lol:

 

Sleipner og Båtbua leverte i dag en stk. nydreiet aksel, og det skal bli morsomt å få en motor i andre enden snart. Men først blir det hylsa som må på plass.

Jeg støper fast denne på samme måte som Njård-båten.

 

Har tredd inn akselen med hylsa utenpå

hylsa.jpg

 

Det var noen små ujevnheter i hullet, men det gikk fint bort med en billig rundsliperondell fra BT.

 

For å få sentrert hylsa utenpå akselen, surret jeg lastebånd rundt akselen og strammet med gaffa. Det ble en fin propp som ble plugget inn i gegge ender.

 

propp.jpg

 

På forhånd var det boret 3 hull i hylsestokken som er laminert. De to store er for å helle epoxy ned i hylsehullet. Det lille fremre er for å slippe ut luft.

 

dsc_0186.jpg

 

Slik skal det ca bli til slutt

 

dsc_0184.jpg

 

I dag støper jeg igjen i begge ender med fortykket epoxy, så jeg i morgen kan helle ufortykket tynn epoxy inn i hullene.

Fyller en liten blanding av gangen og vennter ca en time mellom hver for å hindre for mye varmgang i herdingen.

 

dsc_0189.jpg

 

og inni. Ordentlig grisejobb fordi den herder så fort. Blir så varmt at du ikke kan ha det på hansken engang.

dsc_0188.jpg

 

Når dette er fyllt og herdet, skal det slipes jevnt og fint og males grønt både under båten og inni.

 

Så i morgen skrur jeg også på pakkboksen. Det er en ny type for meg. Suverent med den romslige hylsa og fleksibel slange på. Inni er det to vannsmurte cutlesslager som gjør at pakkboksen følger akselen selv med store avvik. Gjør innstallasjonen av hylsa vannvittig enkel og med gode marginer. Nå ble det vel ca 2 millimeter pluss minus hos meg, men det gjør absolutt ingen ting på en aksellende på 1,60 meter.

 

 

:wink:

Link to post

:cheers: Nå har det foregått en del forberedelser til motoren kommer.

Beddingen er laminert og klar :flag_bp:

 

dsc_0191.jpg

 

Kjølevannsinntak er montert

 

dsc_0196.jpg

 

Akselen er på plass

 

dsc_0193.jpg

 

og nå holder jeg på med en grisejobb til, maling med tokomponent inni :headbang:

 

dsc_0192.jpg

 

Men jeg tror dette kan bli fint med en nylakkert rod og fin V8 på plass :cheers::yesnod:

Link to post

Dette ser jo superbra ut, classic green i motorrom passer jo fint.

Synes du har en helt utrolig framdrift på dette prosjektet.

Venter spent på video av jomfrutur

 

Mvh Beertrip

Link to post

Venter spent på video av jomfrutur

 

Da må du nok vente til etter helga... :lol:

 

Du har en enorm framdrift, Amalie.

 

Regner med at du gir oss ett hint om når og hvor du skal sjøsette, for har jeg anledning skulle jeg gjerne overvært den seansen.. :yesnod:

Link to post

Takk for det guttær :flag_bp::lol:

 

Kan'te ligga på latsia når 'u er løsten på noe. :lol:

Men nå lurær jæ på no'...

 

Jeg er redd det ikke blir vekt nok bak når jeg sitter foran og kjører.

Tanken er på 91 liter, ligger helt bak. Men motoren ligger neste midt i.

 

Med "lille" meg på nesten 100 helt foran, er jeg redd den duppær ned når jeg cruiser sakte.

Hadde egentlig tenkt til å ha batteriene under sete to. evt., skal jeg nøye meg med to små batterier?

 

Det blir jo egentlig ikke noe forbruk i det hele tatt.

 

Dere som har greie på det, holder det med ett eller to små 70 ampers batterier. Et for bruk og ett regelrett til reserve?

Link to post

Hei!

Takk for at du deler dette fantastiske prosjektet med oss. Virkelig imponerende. En lekkerbisken på sjøen, når den tid kommer.

Jeg fant plutselig ut at jeg hadde skjorta di i skapet mitt! :giggle:

https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29890/img_1575a.jpg

 

Angående batterier. Det vanlige er vel å ha to atskilte, et for start og et for forbruk. Men begge må lades selvfølgelig.

 

Om du ikke har fått tak i ratt vil jeg anbefale å annonsere her: www.amcarforum.no . Burde være mange der som vet hva som kunne passe og som setter pris på prosjekttråden din.

 

Gleder meg til å se bilder fra sjøsetting! :cheers:

Edited by dvil
Link to post

hvor stor motor skal du ha? avhengig av om du må spare vekt kan du som du sier ha 1 forbruk og 1 ekstra start, om du da er tynt på vekt kan ekstra batteriet være AGM celle f.eks. som har ekstremt høy A rating, på lav AH, dvs masse startstrøm på bittelite batteri. kan jo evnt prøve deg litt frem og sjekke balansen? kult bygge, og er jo siste innspurt nå!

Link to post

:lol: Kommer til å vare en hel sommer den tanken.

Med så nydelig tomgangslyd blir det bare cruising :flag:

 

Ellers så må jeg bare få takke for gaven på Maritim. Det er der jeg handler mest likevel, og de har hjulpet meg med dette. Det ble både kartplotter, brannslukker for motoren, tank og endel smått og godt :flag:

 

Styringen er ferdig, eneste som mangler er staget forfra.

 

dsc_0199.jpg

 

Tankfester klare

 

dsc_0201.jpg

 

Aksling ferdig og hele pumpesløyfa er ferdig koblet. De blir limt fast når

alt annet er på plass.

dsc_0202.jpg

Lettvint med ferdigkabel-stokk for motor. Plug'n play :lol:

 

dsc_0204.jpg

 

Og så ble kjølevannsinntaket tettet med locktite og plassert en god tilgjengelig plass.

 

dsc_0206.jpg

Link to post

Har det skjedd noe nytt og spennende her de siste dagene?

Merker abstinensene kommer når jeg ikke får dosa mi. :giggle:

 

v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8v8

Link to post

He he :flag::giggle:

 

Tenkte meg det ja...

 

 

Når det gjelder varmeveksler, skal jeg definitivt ikke ha det på den.Når en motor som dette aldri har vært kjørt på 80 - 90 grader, er det mindre trøbbel og slitasje å fortsette med saltvannskjøling som gir lavere

driftstemperatur. hadde den hatt varmeveksler tidligere, ville jeg hatt det.

 

Men nå er det helt greit med mindre vekt også.

 

Motoren er nå dampvasket, kjøleganger renset og alt inni av lager og annet er slipt og pusset. Og det er en proff mekaniker som har gjort det. jeg har tilgang til varmeveksler, men Tommy frarådet det sterkt.

 

For det andre skal ikke båten ligge permanent i vannet, så jeg innstallerer inntak til hageslange så jeg kan kjøre kjøleveske gjennom når jeg vil.

Link to post

Men i forhold til vektfordeling. Hva med å flytte førerposisjon til det aktere sete, lage "lokk" på de to fremre, svigermorutgaven.

 

Det må være en mektig opplevelse å kjøre med ett panser på 17-18 fot...i 30 knop :flag_bp::cheers_wine::eek::eek:

Edited by Odmar
Link to post

Kjører sjøvannet fra impeller direkte inn i motoren, vanlig sjøvannskjøling som ender opp i eksos og i trykkvannssmurt pakkboks.

 

For å gjøre systemet mer holdbart, kobles inn et t-stykke med ventil og hageslangetilkobling. Da kan motoren startes opp etter bruk i sjøen og skylle gjennom. I tillegg har vi montert ekstra ventil i bunnen av blokka.

 

I blokka på en V8-er er det en tappeplugg på hver side. På den ene siden har Tommy i stedet montert en ventil/kran. Dette er den viktigste feilen mange v8-eiere gjør. De glemmer at det ligger igjen vann i bunnen på blokka selv om de vinterkonserverer ved å kjøre gjennom frostveske. Når motoren konserveres slik uten å bli varm nok, så åpner jo ikke termostaten, og blokka har ikke fått behandling i hele tatt for vannet har ikke sirkulert nok.

 

Nå kan jeg bare tappe blokka fullstendig før jeg konserverer. Bare monterer en slange på stussen i bunn og slipper vannklin inni båten.

 

Ssjøvannskjølte motorer har en lavere driftstemperatur fordi de hele tiden få uoppvarmet vanntilførsel.

Jeg har sjøl sett veiver og lager der motor har blitt bygget om til varmeveksler, og de har faktisk hatt

ikke sett bra ut. plutselig skal de gå på 20 - 40 grader høyere temp med de materialutvidelsene det medfører. Tæringa ved saltvannskjøling er til å leve med med litt ekstra ettersyn.

Link to post

å si at det automatisk blir varmere med varmeveksler er feil. thermostatens åpningspunkter, og størrelsen på varmevekslerne avgjør dette, vann har ekstremt god termisk overføring.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...