Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Lenge siden forrige innlegg her, og i mellomtiden har Laura nærmest i all stillhet kommet seg til Bonaire. Litt før jul ankom hun Sint Maarten og har dermed allerede oppnådd å bli den yngste som har krysset Atlanteren solo og uten følgebåt.

 

Så foreløpig går det ikke så galt. :smiley:

 

For de som har lyst til å følge med videre finnes det et røft kart og hennes blogg (på engelsk).

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...

idioti - hva slags signaler sender dette til resten av verdens ungdom som allerede har vokst litt for fort og blitt litt vel høye på pæra

lærte at barn skal få lov til og være barn lengst mulig - nå står dem med mobiltlf i hånda og truer med å ringe politi i 11 års aldren hvis dem ikke får viljen sin - verden er på tur utfor kanten og da tenker jeg ikke på 2012 :giggle:

Link to post
Share on other sites

idioti - hva slags signaler sender dette til resten av verdens ungdom som allerede har vokst litt for fort og blitt litt vel høye på pæra

Ja, der traff du virkelig spikeren på hodet. Hvis jeg skulle finne et typisk eksempel på en ungdom som ikke klarer å gjøre noe selv og bare skal ha alt de ønsker seg, ville Laura absolutt vært en av de første jeg ville tenke på.

 

Maken til slaskete og lat jente, et skikkelig dårlig forbilde for andre ungdommer!

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her taler misunnelsens tunger trur eg. Måtte vert deilig å hatt anledning å seile jorda rundt for noen å enhvær. I andre land blir jenter gift i 8årsalderen. Noen barn må bære våpen før de er 10 år. Ingen paralell egentlig, men poenget er at om noen kan leke med seilbåt så la de få lov.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Maken til slaskete og lat jente, et skikkelig dårlig forbilde for andre ungdommer!

 

:thumbsup:

Ja huff... hvor skal dette ende. Tenk dere en situasjon hvor ungdom virrer rundt i naturen og bruker opp kroppen på fysisk aktivitet. Alle vet jo at alle fjortiser trenger uhorvelig masse hvile, snop og hjelp til det aller meste.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Laura Dekker tok Det indiske hav i ett jafs, Darwin Australia - Durban Syd Afrika. Det er langt! Hun hadde en nær kullseiling da hun lå 90 grader over, men båten rettet seg opp. - Fra Port Elisabeth til Cape Town rundet hun Kapp det gode håp i fem meters brytende bølger.

 

Da hun krysste Stillehavet var det bare en annen seilbåt som gjorde det raskere enn henne - og den var på 60 ft, hennes båt er 38 ft.

 

Denne jenta kan seile. Men så er hun jo også oppvokst i en seilbåt.

 

Det er her barnevern, myndigheter og moralister som tenker "Hva hvis alle skulle få lov til å gjøre slik...." kommer til kort. Det finnes unike mennesker, og vi har ingen rett til å sette kjepper i hjulene når de skal følge sin drøm. Hun skader ingen, og tar ansvar for seg selv.

 

-Og his noen skulle mene at ikke en 15-16 åring kan ta ansvar for seg selv, så er det bare å lese bloggen hennes.

Det betyr ikke at ALLE på den alderen klarer det samme som henne. Hun er unik og det har hun all rett til å være.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det er her barnevern, myndigheter og moralister som tenker "Hva hvis alle skulle få lov til å gjøre slik...." kommer til kort. Det finnes unike mennesker, og vi har ingen rett til å sette kjepper i hjulene når de skal følge sin drøm. Hun skader ingen, og tar ansvar for seg selv.

 

-Og his noen skulle mene at ikke en 15-16 åring kan ta ansvar for seg selv, så er det bare å lese bloggen hennes.

Det betyr ikke at ALLE på den alderen klarer det samme som henne. Hun er unik og det har hun all rett til å være.

Som du selv selv skriver, her er det det store forskjeller. Derfor må det også være lov å være voksen med ansvar for sine barn/ungdommer ut å komme i kategorien "moralister". I dette tilfellet er nok jenta mer enn snitt moden og erfaren dette området. For øvrig en stor prestasjon uavhengig av alder og erfaring.

Link to post
Share on other sites

hvis en eller annen 15 åring mente han var kompatibel til og ta lappen og kjøre bil kunne han gått til høyesterett og få lov fordi han var moden nok :confused:

skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som forsvarer dette - ingen 13 år gammel jente er i stand til og vite til enhver tid hva som er best for seg selv

og sammenligne med i noen land hvor en 10 åring bærer våpen ???!!! er det slik vi vi ha det - selv om noen land tvinger barn i krig betyr ikke det at et annet sted at jordomseiling for en 13 åring er greit

jeg var aktiv som og ganske god i trial og cross når jeg var på den alderen men ville neppe syntes det var greit om jeg fikk fise rundt på tung motorsykkel bare fordi jeg var god og evnt mente jeg var tørr bak øra

Sofa-hvile -snop spille data generasjonen er jeg ganske spent på hvordan utvikler seg -

og leke med en liten seilbåt kan di gjerne få gjøre når og hvor di vil for meg men ikke på det åpne hav - kunne vært morsomt og sett trynet på den dommern eller noen av dere om hun omkom

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvis en eller annen 15 åring mente han var kompatibel til og ta lappen og kjøre bil kunne han gått til høyesterett og få lov fordi han var moden nok

Ikke helt det samme, av en rekke grunner. En av dem er at faren for å skade andre med bil er langt større enn med en liten seilbåt på verdenshavene.

 

- kunne vært morsomt og sett trynet på den dommern eller noen av dere om hun omkom

Ja, ja, vi har hver våre gleder i livet...

 

Men kanskje vi ikke skulle starte hele diskusjonen om dette på nytt. Med hele åtte sider tror jeg de fleste argumentene for og imot allerede er godt luftet. Dessuten er hun faktisk langt på vei, foreløpig går det bra og hun startet ikke som 13-åring.

Link to post
Share on other sites

Som du selv selv skriver, her er det det store forskjeller. Derfor må det også være lov å være voksen med ansvar for sine barn/ungdommer ut å komme i kategorien "moralister".

 

Helt enig. Jeg mener noe annet med moralist, enn folk som tar ansvar for seg selv og sine. Moralister er vel nærmest det stikk motsatte:

 

Moralist blir man først når man ikke vil at andre skal få lov til å gjøre ting annerledes enn den vei man selv har valgt. Det gjelder kanskje mest religion/moral, men også politisk korrekthet, risikovurderinger, tale- og trykkefrihet, etc.

 

Jeg misliker sterkt fok som tror de vet best og skal ha alle andre til å gå i takt - dvs. samme takt som dem selv.

Der tenker jeg vi fikk denne tråden til å vare x antall sider til - kanskje helt til Laura kommer hjem?

 

Og: Hvis Laura ikke skulle komme helskinnet hjem, ville jeg blitt svært lei meg. Flau over å ha tatt feil? Ikke f. -Risikoen var relativt godt kjent og hun ville dette. Men jeg ville vært veldig lei meg.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er nå mye som tyder på at Laura Dekker ikke kommer hjem igjen.

Hun har fullført sin jordomseiling helskinnet.

 

Hennes største problem nå, er at de traumatiske opplevelsene hun ble påført som 13-åring, med trusler om å bli innesperret og at Barnevernet i Nederland ville ta henne fra foreldrene sine, gjør at hun ikke tør å vende hjem igjen.

 

Hun har seilt til Sint Maarten og avslutter sin jordomseiling der, etter at hun krysset sitt eget kjølvann for noen dager siden.

 

Det ser dessverre ut til at de som ville hindre henne i å leve ut sin drøm, har skadet henne mer enn den seilasen de ønsket å "beskytte henne" mot. Trist at hun nå ikke føler seg trygg nok til å gjøre anløp i hjemlandet sitt Nederland!

 

Det er slik det går når myndighetene ser det som sin oppgave å beskytte alle individer "mot seg selv".

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser slike tråder så begynner jeg å lure på om det å bo de siste årene av sitt liv på gamle / pleiehjem er en rett eller en plikt.

 

Hvis det skulle vise seg at det er en plikt så skjønner jeg godt tanken bak å holde seg og sine mest mulig hjemme slik at man ikke settes i fare, -for å snyte staten for gleden det er å ta livet av deg med fiskeboller og overkokte poteter mens gikten minner deg om at du desverre fremdeles er i live.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...