Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

240x.jpg

 

Nå skal Abby (16) seile jorda rundt alene

...som den yngste noensinne. Broren ble fratatt rekorden i fjor. Nå skal den tilbake i familien.

 

Sitater:

 

Abby Sunderland (16) er nå på vei ut mot det solfylte Stillehavet med mål om å bli den yngste personen som seiler jorda rundt alene.

 

Abby planlegger å være på havet i fem eller seks måneder - alene - men med mulighet til å kommunisere med familie og hjelpemannskaper via en satellitttelefon og støttespillere gjennom bloggen(abbysunderland.com).

 

Dersom hun klarer å ta rekordet blir hun å slå den 17 år gamle Mike Perham, som tok rekorden i 2009. Perham tok rekorden fra Abby Sunderlands bror, Zac.

 

Her får tydeligvis Jessica Watson konkurranse. Kanskje Abby klarer å redde familiens ære?

 

Jessica blir vel 17 i år. Jeg vet ikke om Abby ble 16 i år eller i fjor.

Link to post
Share on other sites

der kan hun suge brystmelk til 30 års alderen... :lol:

 

Ja med en utviklingen som skjer så er det vel ikke utenkelig at det ender slik. Disse "eventyrerene" som noen kaller dem, blir yngre og yngre, så tilslutt må de vel om ikke annet ha med seg morsmelkerstattning på ekspedisjonene sine. Ender vel med at de får satelitt-telefon i dåpsgave.

 

Nå er jo også utstyret disse tre jentene bruker svært forskjellig. Hun fra Nederland skal på 2 års cruise i en 8,3 meter Guppy eller hva den nå kalles, og hun skal stoppe så ofte hun vil. Jessica bruker vel en tradisjonell havseiler mens hun berta fra California bruker en karbonbygget "racer".

 

Men det som er en av ankerpunktene som jeg også har skrevet tidligere er at disse eventyrerene får dårlig/mangelfull søvn. Man svekkes mentalt og fysisk.

 

At noen sammenligner et slik seilas med en togtur til London sier vel sitt. Sovner du på toget til London er vel ikke det verdens undergang. Men om alt går til helvete under en storm og man er så utmattet at man ikke klarer å gjøre de rette tingene så er vel konsekvensene litt alvorligere.

 

Men for all del. La unga gjøre hva de vil. Hun fra USA har 6 søsken så om det blir litt frafall greier vel fammilien seg alikevel. I nederland er fammilien allerede ødelagt pga dette så der har det jo gått til helvete allerede.

 

Ser frem til å følge med vår tids utgaver av Amundsen, Nansen eller Ross ....

Link to post
Share on other sites

Sitat fra den artikkelen du henviste til om at julenissen har kommet til Nederland

"AAP reported that Laura's mother Babs Muller had left the court in tears earlier Wednesday after her home had been excluded as a possible place for Laura to stay. 'They know everything much better,' she told reporters sarcastically, pointing to the courthouse. 'They know what's best for my child.'

 

Virker som en happy fammilie.

Link to post
Share on other sites

Sitat fra den artikkelen du henviste til om at julenissen har kommet til Nederland

"AAP reported that Laura's mother Babs Muller had left the court in tears earlier Wednesday after her home had been excluded as a possible place for Laura to stay. 'They know everything much better,' she told reporters sarcastically, pointing to the courthouse. 'They know what's best for my child.'

Jadda. Men familiesituasjonen har ikke akkurat blitt bedre etter at barnevernet begynte å blande seg inn..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Dette skriver NRK bl.a. i meldingen:

 

"I oktober bestemte en rettsinstans i Nederland at turen ikke kunne gjennomføres. I tillegg ble jenta overlatt til barnevernet fram til juli i år - fordi de mente foreldrene oppmuntret til den vågale reisen."

 

Og videre:

 

"En domstol i Arnhem har bestemt at tilsynet av den unge jenta må fortsette. Det blir dermed ingen lang seiltur med det første."

 

Dette kan lett gi et feil inntrykk av saken. Laura har aldri vært "overlatt til barnevernet". Foreldrene har hele tiden hatt foreldremyndigheten og hun har hele tiden bodd hos faren. Hun står imidlertid under et særskilt tilsyn som har som eneste oppgave å overvåke og kontrollere at hun ikke begynner på turen sin før barnevernet synes det er forsvarlig.

 

Det som ble anket nå er rettens beslutning om at dette tilsynet skulle vare til 1. juli i år. Denne anken ble avvist slik at hun fortsatt er under tilsyn til 1. juli - altså snaut to måneder til. Hva som skjer deretter er helt åpent, men NRK kunne med like stor rett ha skrevet at det kan godt hende reisen starter "med det første".

 

I mellomtiden fortsetter planleggingen og hun har bl.a. fått ny båt og tatt mer førstehjelpsutdanning. I forbindelse med rettsaken i oktober laget barnevernet også en liste med en hel del punkter som de mente Laura måtte oppfylle før hun kunne reise. Det gjelder hovedsakelig ting som går på sikkerhet, planlegging og å sikre at hun kan følge undervisning mens hun er på turen. Også denne listen jobber hun med å oppfylle, men det er altså feil at retten la vekt på at "foreldrene oppmuntret til den vågale reisen".

 

Ellers sa retten allerede i oktober at de ikke var kjent med noe i hennes følelsesmessige og sosiale utvikling og identitet som kunne utgjøre noen trussel for hennes velvære, verken i hjemmesituasjonen eller på en eventuell soloseilas. Hun var da etter instruks fra retten blitt undersøkt av flere barnepsykologer.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jessica Watson er i mål:

 

Jessica Watson (16) seilte jorden rundt... alene

– Jeg har nytt hvert sekund, og jeg beklager at jeg ble litt sen, sa hardhausen da hun klappet til kai.

 

Sitat:

 

Et revnet storseil gjorde at hun kom inn til Sydney to timer senere enn planlagt etter å ha tilbakelagt nær 23.000 nautiske mil (38.000 kilometer) alene i seilbåten «Ellas Pink Lady».

 

Hun la ut fra Australia 18 oktober 2009, og har altså kost seg hele veien rundt. Det til tross for vind opp mot 45 knop og en bølgehøyde på opp mot 7 meter på de siste nautiske milene inn til målgang.

 

Det har sikret henne tittelen som den yngste som har seilt solo rundt jordkloden.

 

Så få vi se når Abby Sunderland har fullført sin seilas, og med tiden kanskje også Laura Dekker?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

tenker dere og foreldrene til Abby Sunderland er like overbevist nå?

Etter å ha hørt et par intervjuer med dem: ja, de er like overbevist. Men de er born again christians og ganske så sterke i trua.

 

Enkelte andre er skeptiske så det holder, og jeg er en av dem. Det er ikke alderen som plager meg, men rekordforsøkene. Det gjør at folk tøyet grensene litt for mye. Abby Sunderland startet turen sin i seineste laget i forhold til rstidene, og har hatt to stopp for reparasjoner underveis. Dermed er det blitt en nokså risikabel seilas med hensyn til været. Valg av Open 40 som båt er nok heller ikke det smarteste når en tar seilerens fysikk og erfaring i betrakting.

 

Guiness rekordbok melder at de ikke registrerer yngste jordomseiler som noen rekord lenger ettersom det er for risikabelt.

 

For øvrig er det fremdeles ganske åpent i denne aldresgruppen. Jessica Watson har visstnok ikke loggført lang nok seilas til at den kan godkjennes som jorden rundt. Abby Sunderland får på ingen måte godkjent noen "unassisted" og det er vel mest sannsynlig at den havarerte båten selges eller sendes tilbake til USA som frakt. Dermed har andre 16-åringer fremdeles muligheten til å prøve seg.

Link to post
Share on other sites

Guiness rekordbok melder at de ikke registrerer yngste jordomseiler som noen rekord lenger ettersom det er for risikabelt.

 

kjempebra - det viser at det sitter voksne oppegående folk på guiness

foreldre som bidrar til slikt burde ikke bare få trøbbel med barnevernet - di burde bli satt inn for et og annet

omsorsvikt - barnemishandling

Link to post
Share on other sites

 

 

For øvrig er det fremdeles ganske åpent i denne aldresgruppen. Jessica Watson har visstnok ikke loggført lang nok seilas til at den kan godkjennes som jorden rundt.

En ting er sikkert. Det kommer flere som vil gjøre det samme. Jeg har tidligere i denne tråden vært MEGET skeptisk til både Jessica og Abby. Nå gikk det godt med Jessica. Abby burde tatt hintet i Mexico og gitt seg der og da. Dødfødt å være 100% avhengig av strøm når man er alene uten mulighet for styring når man sover.

 

 

Men grunnen til at jeg siterte deg Sjøtummel. Hva mener du med at Jessica ikke har loggført lang nok seilas. Er ikke kravet kort og godt at hun må krysse ekvator?

Dette var nytt for meg som har fulgt Jessica HVER dag siden November. En jente som virket langt mer avbalansert og rolig en Abby.

Men som Jarle B sier. Det hadde ikke vært min datter.

Link to post
Share on other sites

Men grunnen til at jeg siterte deg Sjøtummel. Hva mener du med at Jessica ikke har loggført lang nok seilas. Er ikke kravet kort og godt at hun må krysse ekvator?

Nei, kravet er litt hardere enn som så dersom en skal følge definisjonen til World Sailing Speed Record Council. De har detaljerte regler, og ser du punkt 26.1 så finner du et avsnitt med overskriften: RTW - Round the World, eastbound and westbound 21600NM. 2 separate records.

To sail around the World, a vessel must start from and return to the same point, must cross all meridians of longitude and must cross the Equator. It may cross some but not all meridians more than once (i.e. two roundings of Antarctica do not count).

 

The shortest orthodromic track of the vessel must be at least 21,600 nautical miles in length calculated based on a 'perfect sphere'. In calculating this distance, it is to be assumed that the vessel will sail around Antarctica in latitude 63 degrees south.

 

A vessel starting from any point where the direct orthodromic distance is too short shall pass one single island or other fixed point on a required side so as to lengthen his orthodromic track to the minimum distance.

 

No starting point will be permitted more south than 45 ° south.

Jessica Watsons planlagte rute var 23000nm, men nettstedet Sail-World.com har beregnet utseilt distanse og kom til at hun ikke hadde seil langt nok, se artikkelen: Jessica Watson: Keeping the Record Straight. (Fordi en seilbåt ofte seiler sikk-sakk langs kurslinjen så har hun sikkert logget tilstrekkelig distanse på GPSen sin, men det er dessverre ikke slik distansen for jordomseilingen måles.)

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes disse unge jordomseilerne burde få litt skryt jeg. De har vært igjennom ting de fleste her aldri har vært borti. Dagegns media er ekstremt flinke til å bygge opp og dra frem "helter", Bare for å dytte de ned i gjørma om de skulle misslyktes.

 

Jeg legger selv ut på langtur om bare 1 måned, i en alder av 18år. For meg handler dette dog ingen ting om rekorder. Jeg skal bruke lang tid (4 år er planlagt) og etter planlagt rute skal jeg heller ikke rundt jorda, bare nesten.

Link to post
Share on other sites

Er artig å se at det er så mange her inne som reagerer sterkt på at man lar unge seile ut alene! Jeg tipper det er de samme foreldrene som lar sin unge pode slippe ut i trafikken på scooter/moped som 16 åring! Noe jeg ser på som ekstremt mye mer farlig enn å slippe en erfaren ung seiler avgårde i en båt på havet!

 

Jeg mener at de reaksjonene som kommer her inne i denne tråden ganske godt gjenspeiler den gjennomsnittlige nordmann som har levd sitt liv beskyttet og godt under sine foreldre, myndigheter og nærmiljøets beskyttende vinger.

 

Det ER faktisk LOV å trå utenfor de normale A4 rammene! Vi mennesker er også individualister - uansett alder - og det tror jeg vi skal være glad for. At noen tar steget og søker utfordringer tidlig synes jeg er flott.

 

Det er ikke dermed sagt at man kategorisk skal la alle unge oppsøke alle disse utfordringene, men de som er modne nok til å gjøre det synes jeg skal få lov.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...