Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Her er litt teknisk om båten:

 

OK. Trodde det var en Class 40 båt.

Men det gjør ikke båten uegnet til dette. Den har vært på turen før. En slik båt er betraktelig mer solid enn en sånn båt vi kjøper i båtbutikken.

Årsaken til ulykker med sånne båter er at de seiles for hardt. Man seiler jo "flat-out" for å vinne.

En annen ting er at en sånn båt nedlastet med langtursutstyr blir for tung i forhold til kreftene som riggen kan generere.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser heller ikke hvorfor denne båten ikke kan seiles med vindror. Det har mer med seilføring og trim å gjøre.

Det er en Open 40, ikke den nyere Class 40 som har andre regler for designet.

 

Med hensyn til vindror: dette er et lett, flatbunnet skrog med en smal og dyp T-kjøl og et spaderor, og riggen er stor. Den er optimalisert for medvind. Vindror er en helt teoretisk mulighet på en båt som denne, og satser du på en seilføring som gjør vindror praktisk mulig kan du like gjerne kjøpe en annen båt.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så mye greie på det tekniske innen seilbåt Mulligan. Jeg VET jeg har lest på Abbys hjemmeside en forklaring på hvorfor hun ikke kunne bruke vindror.

Mine betenkligheter går i rettning av at hun på hele turen har slitt med upålitlig autopilot og tildels ladeproblemer. Om du søker med nettleseren inne i selve bloggen hennes på ordet autopilot så får man treff i nesten alle innleggene hennes. Og siden hun allerede hadde vært 2 ganger i land for å reparere samme type feil mente jeg det var uklokt å fortsette. Hun hadde jo heller ikke annet å bevise enn at hun var i stand til å fullføre på en eller annen måte.

Hun og teamet burde tatt et hint mener nå jeg.

 

At jenta er en duganes seiler tviler jeg ikke på og har for meg intet med saken å gjøre. Kun om det er forsvarlig å stole på et kranglete system alene 3000 nm fra land i storm. Det ble også sagt at hun en time før hun utløste EPIRBen strevet med å få start på motoren etter at denne var full av vann. Altså etter en eller flere knockdowns.

 

Jeg vet heller ikke mye om vindror annet enn det jeg har lest på Jessica watsons logg. Der hun skriver at hennes venn vindroret gang på gang brakte båten tilbake på kurs opp mot bølgene av seg selv. Om dette er riktig betyr jo det at et vindror er mer inteligent enn en autopilot. Men muligens er jeg nok en gang på bærtur.

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at en sånn båt nedlastet med langtursutstyr blir for tung i forhold til kreftene som riggen kan generere.

Denne båten ble bygget for regattaen Around Alone, som vel må karakteriseres som en langtur. Abby Sunderland trengte mer drivstoff og mat fordi ruten var lengre, men nå var hun halveis og hade ingen grunn til å bunkre og proviantere for mer enn turen fra Sør-Afrika og hjem. Ettersom hun allerede hadde gitt opp å seile uten assistanse så kunne hun også tatt høyde for flere stopp underveis dersom båten ble for tung.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest at grunnen til at hun ikke kunne bruke vindror fordi båten hennes har dobbelt ror?

Bærtur igjen. (Bildene er fra den gang båten het BTC Velocity, men jeg kan ikke se at båten ble bygget til å ha to ror. (Hun hadde med seg et reserveror, men det er noe helt annet.)

 

Eneste du kan gjøre med den båten når autopiloten tar kvelden er å ta ned seilene og hive ut et drivanker hver gang du trenger søvn.

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg ihvertfall svaret på Abbys Blog.

sitat:

Before the wind vane debate gets started up again, know that there is not a suitable wind vane for a boat as fast as Wild Eyes and that that is why I don't have one

 

Jeg har lest mer om dette men det ser ut som jag var litt på bærtur.

 

10 poeng til Lbjordal

9 til meg fordi jeg har brukt så mye tid på å finne denne lille setningen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Eneste du kan gjøre med den båten når autopiloten tar kvelden er å ta ned seilene og hive ut et drivanker hver gang du trenger søvn.

 

Eller den gamle hederskronede teknikk med å legge bi.

 

 

 

know that there is not a suitable wind vane for a boat as fast as Wild Eyes and that that is why I don't have one

 

Båten er ikke spesiellt rask dersom du reduserer seilføringen dramatisk.

Men dersom det er om å gjøre å komme fort avgårde kan du ikke bruke vindror.

Og så tar man et valg.

Link to post
Share on other sites

Eller den gamle hederskronede teknikk med å legge bi.

Eller? Poenget med drivanker at båter av den typen Abby seilte er vanskelige å balansere dem opp mot været. Å legge bi er greit med en langkjølt båt, men kortkjølte trenger vanligvis hjelp av et drivanker.

 

Båten er ikke spesiellt rask dersom du reduserer seilføringen dramatisk.

Men dersom det er om å gjøre å komme fort avgårde kan du ikke bruke vindror.

Og så tar man et valg.

Båten blir ikke langkjølt av å seile langsomt, så det er grenser for hvor stor nytte du vil ha av et vindror.

Link to post
Share on other sites

Har du forøvrig lest innlegg nr. 1 Capitane? Det er jo Laura denne tråden handlet om inntil det ble stille fra den kanten

 

Ja, jeg har endatil lest alle innleggene i tråden. Det har nå vært et og annet innlegg om Laura etter innlegg nr. 1. Så langt har det vært en god prinsippiell debatt hvor mange sider av saken er blitt belyst.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Before the wind vane debate gets started up again, know that there is not a suitable wind vane for a boat as fast as Wild Eyes and that that is

 

Vindror passer best på langkjølede og trege båter på bidevind. Når man stor sett seiler med vinden aktenfor tvers og seiler omtrent like fort (eller fortere enn sann vindhastighet er det ikke vanskelig å skjønne at vindror kan by på en utfordring.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...