Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Du kan også få en Karmaknapp av meg Enzo om du kommer med et vettugt svar på følgenede. Jeg ser nå bort fra alderen til Abby. Flere unge seiler har vist at det ikke er noen umulighet å gjennomføre et slikt seilas.

Vil du si at det var forsvarlig av Abby å fortsette denne seilasen tatt i betraktning av at hun hele veien hatr slitt med en autopilot som ikke ville samarbeide.Selv ikke backup autopiloten ville virke slik den skulle. Hennes reiserute var nær en måned forsinket etter 2 ganger å ha søkt havn for å utbedre problemene. Noe jeg som ikke er metrolog har blitt fortalt at vil gi henne en langt tøffere værtype enn først planlagt. Videre hadde båten av tekninske årsaker ikke vindror. Noe som gjør at båten enten må styres for hånd eller ved hjelp av et autopilotsystem som har fusket siden dag en. Burde ikke team Abby tatt konsekvensen av dette å avblås seilasen.

 

I etterpåklokskap kan man nå fastslå at båten er havarert og en svært kostbar redningsaksjon er igang. Var eller var ikke dette en gal avgjørelse å forsette seilasen? Se bort fra at det er Abby som var ene å alene ombord.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg der Pathfinder. Jeg er for at man skal våge slike ting. Men, seil med naturen, ikke kjemp mot den (så godt dette er mulig). Jeg ville aldri valgt en slik båt, så jeg var avhengi av elektriske løsninger. Vindror er det man bør satse på her, slik jeg har forstått, og som jeg også har gått til innkjøp av.

Link to post
Share on other sites

Vil du si at det var forsvarlig av Abby å fortsette denne seilasen tatt i betraktning av at hun hele veien hatr slitt med en autopilot som ikke ville samarbeide.Selv ikke backup autopiloten ville virke slik den skulle.

Om hun stolte på at selvstyringen var i orden da hun dro videre så ser jeg ingenting som skulle tilsi at seilasen skulle avbrytes om hun fortsatt hadde lyst å seile, var hun usikker på utstyret så vel...... jeg er ikke henne.

Å komme avgårde senere har mer med om hun mener hun kan mestre det som måtte komme av vær, det haddu hun sikkert også gjort om styringen hadde fungert eller hvem vet ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

<hvordan skulle hun kunne stole på selvstyringen? Det er jo denne som har bragt henne til land 2 ganger.

Så å seile en båt jorda rundt alene med kun elektronikik som hjelpemiddel er OK?

Bra du ikke jobber som sikkerhetskonsulet i IF skadeforsikring. Jeg tenker da ikke på disse morsomme rottene som tester risikoen i forskjellige situasjoner.

 

Leser man en typisk dag på baatplassen er det vel strømproblemer som opptar de fleste.

 

Ble ingen knapp til deg.

 

Black ship er vel et velkjennt begrep.

Jeg kan intet om seiling og vil tro en 3-4 dager med storm og en autopilot ute av funksjon kan være slitsom for de fleste. Ihvertfall tenker jeg som motorbåtmann i de baner. Men jeg vet jo ikke hva jeg prater om.

 

Du tror ikke prestisje og tanken på å vende hjem med halen mellom bena kan ha vært avgjørende for at man fortsatte?

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Så å seile en båt jorda rundt alene med kun elektronikik som hjelpemiddel er OK?

 

 

 

Hun har da både øyne,ører og andre kroppsfunksjoner i orden, de fleste som seiler solo rundt jorden i dag er avhengig av elektronikk til å styre båten og reparerer man en ting 2 ggr så tror man kanskje at tingen er i orden til slutt ?

 

Det er forresten ikke 16åringer som lager storm det er det andre krefter som lager og hun var 100% klar over at hun måtte gjennom en eller flere, masten gikk over bord og snipp snapp snute, uten mast så kan man ikke krysse hav i båt

Link to post
Share on other sites

Da prøver jeg for siste gang.

En storm kan vare i alt fra noen timer til flere døgn. Og jeg har poengtert at dette ikke dreier seg om Abby spessielt. Mer om det å håndtere en båt som er avhengig av fungerende elektronikk for å holde en fornuftig kurs. .....................

Gidder ikke

Link to post
Share on other sites

Ja en storm kan vare i dagesvis og er man alene i båten så må man stole på at elektronikken fungerer, hva er galt med det, vi lever i 2010 og moderne båter styres av autopilot.

 

 

 

Dette er forresten siste post på bloggen til Abby

There are plenty of things people can think of to blame for my situation; my age, the time of year and many more. The truth is, I was in a storm and you don't sail through the Indian Ocean without getting in at least one storm. It wasn't the time of year it was just a Southern Ocean storm. Storms are part of the deal when you set out to sail around the world.

 

As for age, since when does age create gigantic waves and storms?

 

Båten hennes er designet for å seile i de farvannene hun seiler, at ting ikke altid går som det skal det kan hende oss alle

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Dette er forresten siste post på bloggen til Abby

 

 

Båten hennes er designet for å seile i de farvannene hun seiler, at ting ikke altid går som det skal det kan hende oss alle

Og du har fått med deg den massive kritikken Abby har fått både på sin blogg og ellers på nettet. Dette er ikke første gang Abby har følt behov for å forklare sine handlinger.

Nå har jeg gått lei av denne diskusjonen og aksepterer fullt ut at meninger er forskjellige og takk for det.

Jeg er glad på Abbys veine at hun har blitt reddet og at hun har det godt. Håper familien er godt forsikret og at dette får en lykkelig slutt.

Link to post
Share on other sites

Båten hennes er designet for å seile i de farvannene hun seiler

Joda, båten er designet for det (og båten hennes var jorden rundt i regatta i 2002). Det bety ikke at en Open 40 er noe godt valg. Det er en rask båt, flatbunnet og veldig lett (3360 Kg deplasement). Kevlarforsterket epoxyglassfiber skrog med 750 liters ballasttanker i sidene og karbon mast. Det er ikke akkurat det letteste og mest komfortable å seile, og en er helt avhengig av at utstyr som autopilot virker. Glem løsninger som vindror på en båt som dette.

 

Det hadde kanskje vært lurt å se på erfaringene til Mike Perham. Han seilte en Open 50 og hadde problemer med autopiloten rett som det var.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja en storm kan vare i dagesvis og er man alene i båten så må man stole på at elektronikken fungerer, hva er galt med det, vi lever i 2010 og moderne båter styres av autopilot.

 

Mener forøvrig å ha lest i en tråd her på BP at du selv ikke stolte hverken på batteriene dine eller på instrumenten som overvåket disse. Det dummeste man gjør er vel å stole på data og strøm?? På en tur til Strømstad kan man jo unne seg en periode med usikkerhet men kanskje ikke når man desperat forsøker å få start på motoren etter at båten har tatt et ufrivillig morgenbad for å skylle seilene? Man kan vel ikke både sitte til rors, reparere motor, ta en liten lur når man trenger det, og kanskje lage seg en liten matbit. Jeg er også tvilende til om en elektrisk autopilot kan gjøre annet enn å styre en gitt kurs. Bølger og vind er vel ikke konstante under en storm. Et vindror er vel langt mere egnet til å tilpasse seg vær og føreforhold.

 

Det neste blir vel at man kan kaste kompasset overbord siden alle har plotter ombord. En trend som nok er i ferd med å bli realitet uansett.

En trøst er jo at Abby hadde med kosebamsen sin, så hun kunne jo satt denne til rors mens hun mekka på dieselbruket i kjelleren.

 

Eneste elektronikken jeg håper å kunne stole på ombord er min VHF (samt kjøleskapet slik at jeg får en kald Rignes når jeg ligger trygt i havn) :cheers:

Link to post
Share on other sites

Mener forøvrig å ha lest i en tråd her på BP at du selv ikke stolte hverken på batteriene dine eller på instrumenten som overvåket disse.

Men jeg fant ut av det og stoler på de nå, dog hadde jeg ikke tenkt meg ned i sørishavet rett etter at jeg var litt usikker på om batteriene var ok og måleren var koblet riktig.

 

Skal man seile en slik seilas som hun gjorde så har man et valg, skal man velge en solid treg båt med vindror som bare går og går i riktig retning uansett vær eller skal man velge en open 40/60 og seile fort og stole på elektronikken, hadde det vært meg som skulle ta en slik seilas mutters alene så hadde jeg valgt en Open båt slik hun gjorde, desverre så brakk hun masten. Autopilot og strøm hadde hun nok sikkert fått skikk på etterhvert.

 

Tror vi skal være enige om å være uenige i disse tingene, jeg er ikke redd for å legge stort ansvar på elektronikken i en moderne båt

Link to post
Share on other sites

Da er vi enig. Jeg satser på en kald Rignes og du satser på elektronikk. :cheers_wine:

En kald Rignes smaker godt uansett tid og sted. En elektronikk som svikter smaker bare surt enten man ligger på Aker Brygge eller tusler rundt i ruskevær i det Indiske hav. 4 ganger på ett år har jeg reformatert min PC da den har sluttet å virke. Men en kald øl og en hyggelig diskusjon fungere hver eneste gang.

 

Litt artig å tenke på er at amerikanerene landet sin Eagle på månen med mindre datakraft enn en vanlig kaffetrakter har i dag, mens de bommet på Mars et par tre tiår senere fordi en ingeniør ikke hadde kovertert fra Inches til cm. Men hva skulle de der å gjøre ? Lete etter vann? Da kunne de jo bare tatt en tur hit i Juni så hadde de fått i bøtter og spann.

natti

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest om en gutt på 7,5 13,5 år som seilte over Atlanterhavet i badekaret til foreldrene sine, med kun et mesanseil og vindror. Han satte fartsrekord over atlanteren for badekar fordi han hadde montert shunten (på kaldvannsiden d.v.s. minus) riktig på batterimonotoren sin.

Link to post
Share on other sites

Det er en rask båt, flatbunnet og veldig lett (3360 Kg deplasement). Kevlarforsterket epoxyglassfiber skrog

 

Båten måler vel under Class 40.

Class 40 er en "boxrule" hvis hensikt det er å gi en trygg, havgående og relativt rimelig kappseilingsbåt.

Class 40 foreskriver en minstevekt på 4500 kg. Det er ikke tillatt med ettermontert ballast for å oppnå vekten.

Karbon og aramider er forbudt.

Den skal også tilfredstille ISAF Kategori 1.

Dette er ingen "downhill screamer".

 

Jeg ser heller ikke hvorfor denne båten ikke kan seiles med vindror. Det har mer med seilføring og trim å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Her er litt teknisk om båten:

Sitat fra www.abbysunderland.com

 

Name: WILD EYES

 

Designer: Jutson Yacht design, Australia

 

Builder: A.S.A. Yachts PTY, Australia

 

Model: Open 40, solo

 

Built: 2001

 

LOA: 40' / 12.19m

 

Beam: 11.21' / 3.41m

 

Displacement: 7407 lbs. / 3360 Kg.

 

Ballast: 2094 lbs / 950 Kg.

 

Tonnage: 16 Gross, 15 Net

 

Engines: Yanmar - 18hp

 

HULL, DECK and CABIN

E Glass with Kevlar reinforcement built to IMOCA standards

5 Watertight Compartments with Stern Escape Hatch and Crash Bulkead

Port and Starboard 750 liter Water Ballast Tanks

Keel Trim Tab for Upwind Optimization

Fixed Keel Strut with T Bulb

Galley to Starboard with Propane Stove with Burner, Stainless Steel Sink, Ice Box

 

MAST and RIGGING

Carbon Spar, Triple Spreader, Stainless Rod Rigging, Jack Mast Stepping System

Anderson Winches

Fredericksen Turning and Fairlead Blocks

Spinlock Clutchs

ProFurl Roller Furling System for Genoas and Staysails

Lazy Jacks

 

ELECTRONICS

Full Centerline Amidship Navigation Suites with Full Compliment of Electronics for Trans Oceanic Sailing

12 Volt DC and 110 Volt AC Electrical Systems

Battery Parallel Switch

3 Batteries

Inverter

Solar Panels

Two Wind Generators

Two Coursemaster CM850i Hydraulic Autopilots with remote

Deck Mounted and Below Deck Repeaters and Control Heads (includes remote)

Built in Computer Monitor and CPU in Navigation Suite

Raytheon Radar and Chart Plotter

Thrane & Thrane Sailor 250

Permanent SAT Phone Antenna

2 Below Deck Rudder Mounted Hydraulic Auto Pilots (CourseMaster)

Control Heads (with windvane mode)

Fully Integrated with GPS

ICOM M710 SSB Radion and Antenna

Horizon Intrepid VHF and Handheld VHF

Energy Monitor and Controller

BilgAlarm, BA4R-4W, Four Sensor Bilge Alarm System

 

SAILS

2010 UK Halsey Spectra/Carbon Tape Drive with double-sided taffeta Main

2010 UK Halsey Spectra/Carbon Tape Drive with double-sided taffeta Genoa

Code 0

Storm Jib

2010 UK Halsey Spectra/Carbon Tape Drive with double-sided taffeta Stay Sail

All with Individual Custom Socks

 

MISCELLANEOUS

Custom Carbon Emergency Rudder and Tiller Cassette

Custom Cradle

Pressure Fresh Water

Hand Held Shower

Diesel Heater

Two Anchors and rode / chain

2 Fresh Water Tanks

 

COMMENTS

As " BTC Velocity " she sailed in and completed the Around Alone 2002 finishing 2nd

2005 and 2007 Bermuda 1-2 (2007 Finished 2nd)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...