Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Et ektepar fra Nederland står nå i fare for å bli fratatt omsorgen for sin 13 år gamle datter.

Dette skjer fordi foreldrene hadde planer om å sende datteren ut på en jordomseiling - helt alene :eek::eek:

 

Selv var jeg bare 13 år da jeg drog på sykkeltur alene til Hamburg og var borte hjemmefra i 4 uker.

Det er vel ikke så mange foreldre som ville latt en 13 åring gjøre det i dag. Men det var andre tider (41 år siden)

Også er det jo en viss forskjell på en sykkeltur til Hamburg, og en jordomseiling...

 

Men altså...fortjener disse nederlanske foreldrene å bli fratatt foreldreretten?

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/vil-la-...ne-2874359.html

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svar på spørsmålet i overskriften: Nei.

 

Om foreldrene fortjener å bli fratatt foreldreretten? Vet ikke, men når ungen allerede har rukket å bli 13 år, er vel det litt i seneste laget til å utgjøre noen forskjell positiv retning?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Litt av et spørsmål.

Jeg ser avbrudd i skolegang, psyke og pirater som de vesentligste grunnene til at jeg ikke synes at en 13 åring bør gi seg i kast med en jordomseiling alene. Visst er det andre aspekter, men de gjelder alle uansett alder.

 

Turen er 25000 nm. Delt opp i etapper på er det 10 seilturer som hver kan gjennomføres på mindre enn en mnd. Turen kan også avbrytes når som helst. Derfor er spørsmålet jeg stiller meg om det er ansvarlig å la en jentunge dra på en månedlang seiltur alene. Jeg synes svaret er ja.

 

Psyke, Det vet foreldrene best.

Skolegang, kan utsettes i to år, men er det en god idè?

Pirater, grunn nok alene til å si nei.

 

Men å frata foreldrene foreledreretten. Aldri i verden.

Link to post
Share on other sites

Eneste vitsen jeg ser er at hun skal slå "rekorden" ang. aldren.

Hadde vært interessant å vite om hva de synes at hun går glipp av ellers,

siden hun også kan seile om 5 år.

... hvis det er fremdeles er fristende nok etter skolen og første forelskelsen.

 

Ang. foreldrene synes jeg at det er meningsløs å fratar dem omsorgsretten nå.

Det er vel tilstrekkelig med noe klar forbudd og trussel på straff inkl. at det kan forventes saken med omsorgsretten.

 

Men alt i alt bør man her ikke glemme at det er nederlandske som man diskuterer om.

Nederlandske har en helt annen og mye mer åpent verdensoppfatning en de fleste andre folkene på kloden.

Så er det for meg også forståelig hvis de vurderer og spør om lov for slik.

 

Da blir det bare å ønske lykke til videre og at ikke domstolen tar det for alvorlig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Litt av et spørsmål.

Ja...egentlig er helt unødvendig spørsmål...syntes jeg. I hvert fall i utgangspunktet.

Men så ser vi at allerede nå så er det ulike meninger om dette.

 

Jeg ville selvsagt si at det er reispikka galskap.

Men jenter på 13 år kan jo være veldig modne og voksne for alderen. Og det kommer jo fram i artikkelen at denne jenta allerede har vært ute på lange ekspedisjoner, helt alene.

 

Et slik seilas ville jo uansett bli fulgt av en samlet verdenspresse, så hun ville jo ikke akkurat bli overlatt til seg selv.

 

Kunne hun ikke vente noen år?

Det kunne hun sikkert. Men for ungdommer i den alderen er 4-5 år en evighet!

Link to post
Share on other sites

Føyer meg inn i rekka blandt de som mener at dette "burde" utsettes med første øyekast...

..men....

etter å ha lest artikkelen noen ganger så er eg ikkje så sikker lenger.

Det er tydelig at dette barnet har kunnskaper og sjøvett som mange av oss andre bare kan drømme om å oppnå.

Så hvorfor ikkje? Hun har allerede hatt flere timer i båt enn de flest her på BP.

Må vel være det beste eksempel på å få det"inn med morsmelka" :smiley:

Eg velger å sjå vekk fra pirater som får lyst på en ung brud. Slike hendelser skjer midt i Oslo også.

Og flere barn drepes årlig av sine foreldre i sine biler her i norge, enn til sjøs....

 

Ang foreldrerett så må en kjenne jenta bedre for at vi skal kunne uttale oss.

I andre land kan hun giftes bort og lage egne barn i den alderen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ikke latt min datter reise.

 

Men, familier er forskjellig og det er åpenbart en veloverveid avgjørelse denne familien har tatt. Selvfølgelig er det en betraktlig risiko inn i bilde, men med det samme argumentet kunne man forbudt Vendee Globe for voksne (flere dødsulykker gjennom årene) eller nekte folk utreise når de har tenkt å klatre Mount Everest.

 

I et fritt land kan ikke staten blander seg bort i livet til enkelte mer enn høyst nødvendig - og helst aldri på grunn av en individuell sak. Det er ingen fare for at mange folk kommer til å sende sine døtre på verdensomseiling og at mange barn kommer til å drukne på slike eventyrforsøk. Da kan ikke staten forby et enkelttilfelle på individuell vurdering. At folk treffer gale avgjørelser av og til er prisen man betaler for frihet. Jo mer vi skal beskytte den enkelte det mer ufri blir vi. (Nobelprisvinneren F. Hayek har skrevet en fantastisk bra bok om det: "The road to serfdom")

 

Det å argumentere med skoleplikt er nok bare spill for galleriet. Selv om hun taper samlet sett ett år fremdrift på skolen og bli ferdig med gymnas med 19 istendefor 18 spiller det vel lite rolle.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det ble jo skrevet jeg tipper en vel 60 år siden - mye på bakgrunn av Nazi-Tyskland og Stalin-Russland. (Hayek selv var Østerriker). Boken har en samfunnsøkonomisk vinkling - men som sagt bygger sterk på at det enkle individ har rettigheter som er uangripelig - også for staten. Winston Churchill sier at boken påvirket ham. Til og med John M. Keynes (Idag arbeiderpartiets yndlingsøkonom) sa at han støttet boka til Hayek fullt ut. Hayek dedikerte boken til "Sosialistene i alle partier" :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Et slik seilas ville jo uansett bli fulgt av en samlet verdenspresse, så hun ville jo ikke akkurat bli overlatt til seg selv.

 

Kunne hun ikke vente noen år?

Det kunne hun sikkert. Men for ungdommer i den alderen er 4-5 år en evighet!

 

 

Her kan vi kanskje legge 2+2 sammen! Alså om hun gjør det i en alder av 13år så er hun (og familien) garantert masse oppmerksomhet, pr, støtte og ikke minst penger og berømelse. DEtte kan hun (og familien) nok bare glemme om hun gjør det i en alder av 17-18år, ihvertfall i samme grad.

Link to post
Share on other sites

Der Spiegel skriver at foreldrene vurderer nå å utvandre. Jenta er født i New Zealand og har også New Zealandsk statsborgerskap. Men hollandske myndighetene vurdere nå å nekte utreise. :nonod:

 

Forresten en nyansert artikkel som belyser kjernen i problemet: Kan staten inngripe i en sak der det ikke er snakk om mishandling etc, men bare litt vågalskap.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det ble jo skrevet jeg tipper en vel 60 år siden - mye på bakgrunn av Nazi-Tyskland og Stalin-Russland. (Hayek selv var Østerriker). Boken har en samfunnsøkonomisk vinkling - men som sagt bygger sterk på at det enkle individ har rettigheter som er uangripelig - også for staten. Winston Churchill sier at boken påvirket ham. Til og med John M. Keynes (Idag arbeiderpartiets yndlingsøkonom) sa at han støttet boka til Hayek fullt ut. Hayek dedikerte boken til "Sosialistene i alle partier" :lol:

Litt OT... dette høres spennende ut.

Gleder meg til å ta fatt på lesingen...

Håper jeg får mer ut av dette en da jeg som 16 åring med to års skoletysk på baken, gav meg i kast med Karl Marx "Das Kapital" :lol:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zac Sunderland, 17, fullførte nettopp. Jessica Whatson, 16 fra Australia er på vei. Ville jeg latt min datter på 13 seile? Nei. Men pirater er ikke årsaken, det er trolig like farlig å la henne gå i Oslo på dagtid. Mener at 13 er for ungt til å kunne takle uforutsette hendelser som vil oppstå og ensomheten. Men så er ikke min datter veldig interessert i seiling heller da... mer interresse for diverse gutter for tiden :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Forresten en nyansert artikkel som belyser kjernen i problemet: Kan staten inngripe i en sak der det ikke er snakk om mishandling etc, men bare litt vågalskap.

 

Kan tydeligvis det. Hurra for "vestlige" verden og frie borgere.... :headbang:

 

 

..... mer interresse for diverse gutter for tiden :rolleyes:

 

opps

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nei jeg ville ikke latt min 13 årige datter (eller sønn) seile jorden rundt alene. Det mener jeg er helt uansvarlig. Om noen år synes jeg absolutt den nederlandske jenta skal ta turen, men en 13åring er ikke voksen nok til å takle uforutsette situasjoner som kan, og vil, oppstå underveis.

Redigert av Ki@ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser dette som at en 13 år gammel jente skal reise jorda rundt alene er helt bak mål. Det er så teit at jeg ikke gidder å kommentere det yttligere, for så dumt synes jeg det er uavhenig hvilken erfaring og moden barnet er. For en 13 åring er et barn...

 

Når barnet blir ungdom / voksen da burde absolutt drømmen realiseres..

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes. Jeg så et innslag på TV om og med henne og hun virket godt nok forberedt.

 

Om jeg ville latt min 13-årige datter dratt? Tviler sterkt på det, men hadde eldste dattera min spurt når hun var 13 hadde jeg vurdert det. Hun var veldig selvstendig, interessert i seiling, hadde vært i båt siden hun var noen få måneder gammel og jeg stolte nok på henne til å overlate ansvaret ombord i kuling i Skagerak (mens jeg gikk å la meg). Senere har hun vært på turer alene, men da i slutten av tenårene, bl.a. en tur til Karibien som jeg støttet fullt ut.

 

Om broren hennes hadde spurt hadde det blitt nei..........

 

Er dette drømmen til jenta, so be my guest, men noen år burde hun nok ventet.

Link to post
Share on other sites

Dette handler vel mest av alt om å sette en ny verdensrekord. Hva blir da det neste? At en 9-åring legger ut på tur? Hvis det er frihetsberøvende å nekte en 13-åring, så kan vi vel ikke nekte en 9-åring det heller? Dette blir bare absurd. Er vi virkelig interessert i å fortsette å notere denne slags "rekorder".

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...