Jump to content

Er småbåtmarkedet helt dødt for tiden?


Smiley

Recommended Posts

"alle mulige tullinger" synes jeg er å ta litt hardt i. Jeg er nok en av de som "sitter å trykker", og er interessert, men ikke til de priser som er annonsert. Så hva mener du egentlig med seriøse kjøpere? er det de som kjøper til prisen selgeren vil ha? de som ikke pruter og som sikkert har penger nok til ikke å bry seg? Sorry, men jeg mener fremdeles at en båt er overpriset når man til slutt skal betale like mye for en 30 år gammel båt som å kjøpe den ny.

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg prøve meg som rikssynser, men har ikke situasjonen i "gamle dager" vært slik at det har vært mangel på båter (+ kapital) og at båtene derfor holdt seg godt i pris, jfr "åttitalls" båtene? Dersom man da går for en eks 84 modell til rett under 400 000 som man etterhvert må forvente å skifte motor, seil, gjennomføringer, elektronikk og annet vedlikehold, så er man jo på nivå med en ny Hanse eller Bavaria. Hvorfor i all verden skal man da kjøpe denne? Nå virker jo ikke selgerne veldig villig til å diskutere denne problemstillingen, så det er kanskje ikke så rart at markedet er "dødt"?

 

Tror du er inne på noe.

Mitt inntrykk at mange fortsatt tenker på 70- og 80-talls modeller som relativt nye båter bl.a. fordi de selv kjøpte båter da, har hatt glede over den i lang tid (selv om tiden går fort når man koser seg) og tapte lite på investeringen ved salg et eller to 10-år senere.

F. eks min fars snekke av '73-modell ble kjøpt brukt til en passe stiv pris i '82 (da var den allerede 9 år) men holdt seg også i samme prisleie helt til den igjen ble solgt i 1993, 20 år etter den kom ut fra produksjonshallen. I dag selges samme type til en brøkdel av denne prisen, justert for inflasjon...

 

Tror også litt av problemet er at mange husker 80-tallet som om det var i går. Jeg gjør det i hvertfall slik. Så sååå gammel er jo ikke skuta. Men til neste år er det faktisk 20 år siden denne fantastiske epoken tok slutt.

 

For min del så er det ihvertfall ikke aktuelt å betale i nærheten samme pris for en båt som er 30 år i forhold til en under 10 år selv om dette ofte er tilfellet slik som gamle båter prises i dag. Tror det er flere og flere som har fått øynene opp for at gamle båter muligens er kraftig overpriset, som igjen betyr at selgere av 30 år gamle båter nok må redusere sine forventninger til markedet en god del, og om så skjer så kanskje dette forplanter seg videre når de så skal kjøpe nyere båt men nå med lavere "innbyttepris' slik at moderne båter også muligens presses i pris. Lov å håpe i ihvertfall.

 

Jeg er heller ikke noen rikssynser så dette er bare min personlige oppfatning av markedet per i dag.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet med finn.no spesielt med småbåter er at du kommer bort i mengden og at alle mulige tullinger sitter å trykker slik at det ser ut som det er en formidabel interesse for din båt, men det er det alså ikke.

 

Du mener altså at vi tullinger heller burde la være å bruke finn.no når vi er på jakt etter båt slik at interessen heller får stå i null?

 

Det er ikke antall treff som sier noe om hvor interessant salgsobjekt du har men heller antall henvendelser du får på annonsen.

Link to post
Share on other sites

De fleste av oss er vel innom annonser på finn.no uten at vi har umiddelbare planer om å kjøpe objektet. Det gjelder iallefall meg. Det er lov å drømme litt av og til. Dette gjør ikke markedsplassen dårligere i seg selv, tvert imot. Plutselig kommer den store gevinsten :-) Om man ikke får noen henvendelser på sin annonse har det nok med prisforlangende eller presentasjon å gjøre.

 

Mitt subjektive inntrykk er at markedet fungerer greit. Jeg har tapt budrunder, og interessante båter har blitt solgt mens jeg har prøvd å skrape sammen det jeg har manglet av penger. Alle markeder preges av at priser går opp og ned. Vi er kanskje blitt litt for vant til det første de siste tiårene.

Link to post
Share on other sites

Heisann :smiley:

 

Har båt for salg ute på Finn.no nå på 3 uka, båt til godt 1 mill.

Føler jeg har hatt grei respons. Båten er skjelden og appelerer til flere ser det ut for.

Har i annonsen referert til at jeg tar bytte, gjerne dyrere.

Dette har medført potensielle muligheter, problemet er bare hittil at de båter som evt kommer inn i bytte enten viser seg litt små, feil type eller ligger i en klasse meg og kona ikke har ønsker om å gå opp i ved denne omgang. :rolleyes:

Det har også vært interesser som vil komme å ta en titt og komme med bud.

Resultat hittil: ca 5000 visninger på nett, 4 visninger på båten (inkl byttemuligheter) , 1 bud som er avslått.. (Må IKKE selge, kun vurdering) :yesnod::crazy:

I dag foreligger greit/akseptabelt bud, men budgiver må selge sin egen først.

Dermed kan jeg ikke si at markedet er dødt, men heller noe avventende som flere her mener.

Men om det til slutt blir noe salg/bytte i det hele tatt, nei, det får tiden evt vise. :yesnod:

 

Vidar'n :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal trekke tilbake dette med "tullinger", og kansje så er jeg litt tulling jeg også :-)

Det jeg ville frem til er at det av og til kan være lurt å se seg om etter alternative plasser å annonsere.

 

Det er ingen tvil om at finn.no er fantastisk godt besøkt, men når man averterer en liten båt så føler jeg at man forsvinner i ingenmannsland, ganske fort.

 

En jeg kjenner averterte en mindre alminnelig båt i Fiskeribladet sin nettside og på findvessel.com og båten ble solgt straks.

Det er ikke alle som er like intereserte som dere og følger båtene på finn.no med argus øyne.

 

 

I dag så må prisen uansett være riktig ellers så er det vanskelig å få solgt.

Link to post
Share on other sites

Virker som det også er en del kjøpere som uttaler seg her, og som vil presse priser :rolleyes:

 

Det diskuteres at 80-talls båter gjerne i større utgaver ikke er verdt prisen. Hva med nye båter?

Noen vil jo jo f.eks 1.3 mill for en Joda 290. Er den mer verdt enn en nesten ny SAGA315?

For noen tydleigvis JA, men for meg absolutt ikke.

 

Man må sammnelikne like/tilsvarende båter. En 80 tall Princess til 1.5 mill kan man sammsnlikne med en tilsvarende 2000 modell eller nyere. Hva skiller det i pris da?

 

Hvis man skal ha båt så kjøper man det man vil ha. Kan gjerne prute, men som nevnt tidligere prissetter man forskjellig. Noen priser høyere og godtar en prisreduksjon, mens andre setter prisen de vil/må ha før de selger.

 

Glad jeg ikke har seilbåt jeg. Der er det mange kjipe kjøpere der. :lol::wink:

 

Uansett, lykke til med båtkjøp/-salg !

 

Ingen problem om markedet stopper opp for min del, men for AS Norge er det ikke så bra. Selv Kristin Halvorsen har jo skjønt det. :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glad jeg ikke har seilbåt jeg. Der er det mange kjipe kjøpere der. :lol::wink:

:lol: Da er jeg stolt av å kunne meddele at jeg har kjøpt seilbåt, og at jeg gav nøyaktig det selgeren ville ha i annonsen. Ikke bare kjipinger som seiler heller :smash:

Jeg er forresten glad for at jeg har seilbåt... og slik er det med den saken! :yesnod::sailing:

Link to post
Share on other sites

Virker som det også er en del kjøpere som uttaler seg her, og som vil presse priser :rolleyes:

 

Hehe :smiley: Ser at flertallet deler denne oppfattning at prisene er kunstige på de gamle. Så det er det bare å presse :giggle:

sjølv var eg egentlig selger, og vi aksepterte bud på 100 lapper mindre enn samme/lik båt blei solgt for i vår(270.000-370.000.-) Men så kom permitteringsvarsel i posten, og lysten til meir lån for å kjøpe større båt, forsvant. Så vi beholder båten vi.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er kjip :smiley: men det er klart det er en overveielse når seilbåter fra tidlig åttitall legges ut for ca 400 000 der det er original motor, eldre seil og ellers bare vedlikehold og mindre kostbare oppgraderinger. Spørsmålet blir da, skal jeg gi det som selger vil ha så bør jeg holde av minimum ca 200 000 i oppgraderinger, noe som kan komme i morgen eller om noen år. Eller jeg kan legge disse ut med en gang og få en ny eller nyere båt. Kona er ihvertfall ikke i tvil :cheers:

 

Hvilken båt har du kjøpt Maskinmeisteren?

Link to post
Share on other sites

Hvilken båt har du kjøpt Maskinmeisteren?

Det ble etter en del frem og tilbake en litt større Beneteau. Har ikke fått hentet den enda, men det nærmer seg forhåpentligvis! Så da blir det ny "bolig" på meg om ikke lenge :smiley: Kommer nok til å legge ut noen bilder etterhvert, ihvertfall fra hentetur som kommer til å foregå nå litt senere i høst. Du får leve i spenning inntil videre :cool:

Link to post
Share on other sites

Slik informasjon MÅ med i annonsen, alltid.
jepp

 

Er det ikke slik at de fleste eldre båter er oppgradert i dag da?

 

Det som var nytt for 30 år siden er vel som regel skroget og mulig seter.

Alt teknisk er vel som regel byttet. kanskje flere ganger til og med.

 

Dere må slutte å sammenligne bil og båt...

Til alle dere som gjør det. (Nevner ikke navn)

Hvis du hadde en båt fra 1979 og byttet ut styring, elektrisk, seter, motor, og alt annet tenkelig i fjor.

Ville du synes det var helt greit at båten din ble sammenlignet med en annen 30 år gammel båt?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nå har min ligget ute i en mnd 1675 visninger, og hatt 4 stk som har vært å kikket ,og alle synes at båten er kjemepefin men nå er det bare prisen igjen sier de , klart jeg slår av litt men ikke på langt nær av de forhåpningene de har jeg skal selge for.

 

 

Og neste gang båttorget annonse selgere ringer meg så håper jeg det er for å kjøpe båten .

 

Nå står den trygt på land til våren , ps dette er en 21 fot av nyere modell. :wink:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at de fleste eldre båter er oppgradert i dag da?

Eh, nei...

Hvis du hadde en båt fra 1979 og byttet ut styring, elektrisk, seter, motor, og alt annet tenkelig i fjor.

Ville du synes det var helt greit at båten din ble sammenlignet med en annen 30 år gammel båt?

Var det ikke det som var poenget da? Mange båter legges ut til en rimelig høy prisforlangende, der mange slike store oppgraderinger står og venter. Det er jo forsåvidt smart å selge båten før man må ta denne utgiften selv, men uten at det gjenspeiles i prisen er det uaktuelt å kjøpe. Prisdifferansen blir jo da ganske liten opp mot en relativt ny båt, så hvorfor i all verden skal man velge den som er 30 år?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok de fleste gamle båter har hatt en og annen oppgradering.

Slik sett mener jeg at stand må telle mer enn alder.

 

Poenget mitt var at en 10 år gammel båt har som regel den originale styringen som kan ryke når som helst kanskje

En eldre båt kan ha fått byttet styring i fjor.

 

Da vil det som regel bli sagt men mitt inntrykk er at kjøper har bestemt seg at en båt er 30 år da skal den koste det samme som en annen båt som er 30 år.

 

Det mener jeg blir helt feil.

Men det er fortsatt markedet som bestemmer...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Noen vil jo jo f.eks 1.3 mill for en Joda 290. Er den mer verdt enn en nesten ny SAGA315?

For noen tydleigvis JA, men for meg absolutt ikke.

Man må sammnelikne like/tilsvarende båter. En 80 tall Princess til 1.5 mill kan man sammsnlikne med en tilsvarende 2000 modell eller nyere. Hva skiller det i pris da?

Her er vi helt på linje OLPI. Jeg mener at en båt fra 80-tallet kan være minst like attraktiv som en som er 10-20 år nyere. Om motoren(e) er like gamle behøver ikke bety allverden. Har de blitt stelt skikkelig, bør det ikke være noe problemer med de. En må passe de og stelle de uansett alder. Ellers ber en om trøbbel. Vedlikehold betyr alt.

Likedan med utstyr og innredning generelt. Henger skott-trekk og slenger, så tyder jo det på dårlig stell. Men er det i god stand, eventuelt skiftet ut, så holder det i lange baner. Og sånn kan en fortsette. Om denne båten da er like mye/lite verdt som en som har gått for lut og kaldt vann kan diskuteres. Men jeg mener at den da skulle holde seg betydelig høyere i pris enn en som ikke er stelt.

Så må en også se litt på størrelsesforhold. En 30-foter fra 80-tallet er betydelig større enn en fra sent 90 eller nyere. Dette bør også spille inn etter min mening.

 

Er det ikke slik at de fleste eldre båter er oppgradert i dag da?

Det som var nytt for 30 år siden er vel som regel skroget og mulig seter.

Alt teknisk er vel som regel byttet. kanskje flere ganger til og med.

Dere må slutte å sammenligne bil og båt...

Hvis du hadde en båt fra 1979 og byttet ut styring, elektrisk, seter, motor, og alt annet tenkelig i fjor.

Ville du synes det var helt greit at båten din ble sammenlignet med en annen 30 år gammel båt?

Nettopp! Stort sett er det bare rene skroget og eventuelt motor som er igjen fra det opprinnelige. Det er jo utstyret som koster......Og en del av det igjen er DYRT. Bare en ny kalesje koster jo fort 15-laken. Hvis ikke det heller teller for folk, bør de kanskje gå litt i seg selv og tenke etter om de forventer gull for en slikk og ingenting....

 

Jeg teller litt på knappene selv om dagen. Er i modus for bytte av båt. Men hvis folk tror at de får en båt fra 80-tallet kastet etter seg, tar de feil. Båten vil nok bli avertert etter hvert, så får en se hva det blir til. Jeg er også i den situasjonen at jeg MÅ ikke selge for enhver pris. Har ingen hast med det.

Og jeg forventer heller ikke å få en større båt for en slikk og ingenting, selv om jeg også må handle gammelt brukt igjen. Jeg ser helt klart på vedlikehold og utstyr som fungerer. Det er første pri hvis jeg finner en båt jeg liker. Alder kommer ikke i første rekke her.

Link to post
Share on other sites

Slik sett mener jeg at stand må telle mer enn alder.

 

Henger nok veldig sammen det. Uansett hva du ønsker.

 

Å kjøpe 30 år gammel båt er å be om arbeid. Mye arbeid. Og store utgifter. Driftsutgiftene blir derimot mindre, da det hele tiden vil være noe å reparere så båten ligger i ro.

 

Unntak til regelen finnes nok på dette området også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...