Jump to content

Er småbåtmarkedet helt dødt for tiden?


Smiley

Recommended Posts

Herregud! :headbang:

 

...

Muligens tar jeg feil om markedets retning, men gjør jeg det ikke så :drink:

 

Uansett, lykke til med salget.

 

Provosert av mitt utsagn? Det var meningen.

 

Du vil kjøpe, men er usikker. Penger har du. Vil vente på bedre (les dårliger tider)? Bra ikke alle er slik da hadde det gått på dunken.

Kjøp det du har lyst og råd til så skal du se det er bedre for alle.

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

{sukk}

Jeg lar meg ikke provosere av slike flåsete kommentarer, blir mest bare oppgitt.

 

Et marked går ikke dunken bare fordi noen mener dagens priser er for høy.

Hvis jeg (og andre) ikke vil kjøpe fordi vi synes prisene nå er i overkant opp så må prisene komme ned på et nivå der etterspørselen tar seg opp igjen. Dette er selgers ansvar og det er slik man får solgt og det er slikt som kalles et velfungerende marked. Tilbud og etterspørsel må hele tiden balansere seg mot hverandre på et nivå der det er akseptabelt for begge parter. Som kjøper nå kan man tillate seg å vente til man får en pris som man mener er riktig, men det betyr ikke at prisene dundrer i null og ingen vil allikevel kjøpe.

 

Så å påstå at markedet automatisk går dunken bare fordi man ikke vil kjøpe til overpris er tåpelig.

Link to post
Share on other sites

Noe som jeg synes er spesielt i båtmarkedet i forhold til andre marked er at veldig få bruktselgere er "nødt" til å selge. Båteiere vil ha den prisen de selv synes er ok, ellers lar de bare vær å selge. Noe slikt opplever en ikke f.eks i bilmarkedet i samme grad.

Ikke noe vitenskap, bare en følelse :-)

Redigert av Suzumar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Suzumar, jeg har trålet finn.no i høst sammen med flere som jakter på forskjellige båter (daycruiser, cabincruiser og seilbåt). Konklusjonen for alle disse typene er at det er svært langt mellom de virkelig gode kjøpene.

 

Hvis en ønsker å selge i dagens marked må prisen være satt fornuftig i utg.pkt. Det funker dårlig med de som "tar i 100.000" for å ha litt å gå på... Bare tull og tøys... Det er altfor mange slike etter min mening... Så enten må ikke folk selge eller så brukes feil taktikk...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Enig med dine observasjoner Suzumar.

Men det som da gjør det interessant er hva som skjer når/hvis renten blir såpass høy at man ikke har råd til å holde på båten lenger selv om man ikke får solgt til ønsket pris. Da er muligheten slik jeg ser det enten å gi båten til banken eller å senke forventningene og prisene ned på et såpass edruelig nivå at båten igjen blir interessant i markedet. Er nok en del som kan risikere å gå på en kostbar smell da - spesielt de som følger OLPIs råd i denne tråden ;).

Link to post
Share on other sites

Jeg gir ikke noe råd annet enn at hvis du ønsker båt så anbefaler jeg deg å kjøpe en, hvis ikke så la vær. Ikke syt for at prisene er for høye.

Hvor lenge skal du sitte og vente?Hverken du eller jeg har fasit på om prisene går ned mere, stagnerer eller øker. Det beste er om arbeidslivet går bedre og ikke værre fremover. Det gagner i alle hvis man ser lenger enn til nesetippen. Hvis så skjer så øker renten sannsynligvis til et mer normalt nivå. At noen har handla skoa av seg og må selge når renten øker stemmer sikkert, men forhåpentligvis få. Men for all del sitt på gjerdet og vent et kupp du. I mens bruker vi andre båtene og koser oss på sjøen.

Minner meg om en bekjent som brukte mange år på å kjøpe PC. " de blir bare bedre og billigere vet du" , sa han. Poenget ar at man ikke vente seg i hjel. Båtbruk koster penger.

 

Bare for å understreke. Jeg er ikke uenig i det med velfungerende marked osv, men du tar ikke med alt. Psykologi spiller en vesentlig rolle. Hva skjer? Hvem sier hva? Gode råd er ikke alltid gode hverken om det kommer fra deg eller meg. Det ser man først i etterkant når man evaluerer. Kjøp og salg av båt er heldigvis ikke helt som Oslo Børs. Folk sitter normalt ikke med nervene i høyspenn og selger med en gang noe tipper den ene eller andre veien litt. Noen gjør det kanskje, men da har de valgt feil båt (les: for dyr). Båter er også rekreasjon, ikke bare er verdipapir i safen.

 

... så hvis noen følger det du opplever som mitt råd så risikerer de svært lite så sant de ikke må selge om ett år da. Om 10 år har de nok ikke tapt så mye skjønner du uansett hvordan det går. De har hatt båt i 10 år og kost seg også. Du derimot har vel kanskje ikke kjøpt båt i år, neste år eller vil kanksje også vente enda lenger å se? :rolleyes:

Uansett - lykke til!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja hva tror dere skjer utover nyåret? Finner selgerne kjøpere eller har kjøperene handlet i England i løpet av vinteren? Jeg fikk ikke handlet i høst, selv om det var nærme, og gleder meg til tilbudet blir litt bedre.

 

Det virker ikke som Nordmenn er redde lenger, og fyrer opp boligkreditten så det ryker. Så bunner er kanskje vel passert i bruktbåtmarkedet også?

Link to post
Share on other sites

jeg syns også småbåt markedet har vert dårlig i det siste.

jeg har i 2 mnd prøvd og selge min selco 13 komplett med helt ny teleflex styring og en eldre fungerende johnson 25hk med på kjøpet for 6000kr kr

båten har normal slitasjen og er i god stand.

 

aviser og på autodb. håper å få solgt den snart.

Link to post
Share on other sites

Følger finn.no rimelig tett og her er det ihvertfall veldig få, om noen i det hele tatt, som får solgt for tiden. Er de samme annonsene som legges ut på nytt og på nytt. Nå er vel kanskje dette rimelig normalt for sesongen så litt tidlig å konkludere enda. Men hvis man ikke ser endringer innen februar/mars så er det vel grunn til bekymring der ute blant selgere vil jeg tro.

 

Når det er sagt. Er nok noen av de som legger ut annonser som kanskje hadde fått solgt hvis de hadde tatt seg litt mere flid med annonsene. Er utrolig mye søppelannonser, f.eks. uten beskrivelse og/eller uten bilder eller i beste fall kun produsentens egne skrytebilder (de klassisk tåpelige hvor han kjører og hun soler). Men antar de etterhvert skjønner at båten allikevel ikke 'selger seg selv' som de i utgangspunktet virker til å tro slik at de faktisk må gjøre en innsats.

 

obs: mine observasjoner ovenfor gjelder bare daycruisere da det er dette som interesserer meg.

Link to post
Share on other sites

jeg har ihvertfall hatt mer respons på min i løpet av november enn jeg hadde i august og september

Det synes jeg er litt rart.

 

ellers synes jeg nok du må vente til minst april/mai med konklusjonen din.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har handlet båt for 2 uker siden. De to båtene jeg var å så på var jeg den eneste som kom for å se båten. Den første prøvde jeg å prute, men selger ønsket ikke å gå ned i pris. Nummer to som jeg også kjøpte prutet jeg ned 10% før visning. Den var også den billigste på finn allerede.

 

Det er kjøpers marked nå! Jeg benyttet muligheten for et godt kjøp. Men antar det tar seg opp over Jul.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Etter 21. mars 2010 løsner det nok igjen for da er "Sjøen for alle" slutt...

Det har nesten vært å regne for et kjærringråd i flere år, og det er nok da de fleste som ikke er 24-7-365 båtfolk begynner å tenke kjøp og salg.

 

En ting å huske på i forbindelse med prissetting av båter i forbindelse med kjøp og salg, er at de prisene som ligger på Finn.no og andre steder er stort sett de prisene som båtene faktisk ikke blir solgt for..

En ting er hva du som selger mener akkurat sin båt er verdt ut fra utstyr, stand ol. i forhold til båter en sammenlikner seg med, en annen ting er hva som er reelt ut fra etterspørsel. Her kan det fort være store forskjeller.

 

Har selv både solgt og kjøpt båt på høsten i år, og erfart akkurat dette.

Gjorde klar annonsen på Finn.no før ferien, men turte ikke sette annonsen aktiv før ferien i frykt for å være uten båt (hadde ikke noe konkret på handa da).

Skrev da en pris på kr. 420.000 som jeg selvfølgelig "helt objektivt" mente vår båt var verd i forhold til de andre som lå ute.

 

Når ferien var slutt og sommeren på hell tenkte vi at nå kan vi jo prøve, det skader jo ikke og vi må ikke selge...

Når jeg sonderer markedet på Finn ser jeg at nesten alle de båtene som lå der til salgs føtr ferien som jeg sammenliknet med fortsatt lå der med tekst som "skal selges, gi bud" og "sterkt nedsatt".

Dette var ikke noe ok lesing for oss som skulle prøve å selge.

Vi fant fort ut at å sette ut vår båt til den prisen vi fablet om først var dødfødt. Vi bet i det sure eplet og satte ut båten til kr. 390.000 i stedet for kr 420.000 og la en del jobb i å presentere ryddige bilder og saklig annonsetekst uten usaklige superlativer som det ofte florerer av ("Norges peneste", og "ekstremt strøken" ol.)

Samtidig var vi enige om at denne prisen var tilnærmet smertegrensen for hva vi ville la båten gå for.

 

Det ble faktisk overaskende bra respons, og mye av det tror jeg skyldes at vi kom under den magiske 400.000 grensa. Det at båten sammenliknet med de som lå 10 til 20.000 over faktisk fremsto som mer delikat og interessant har jeg også tro på siden kjøper fortalte det.

 

Vi hadde noen få på visning, og han som kjøpte den ga et bud på kr. 385.000 hvorpå vi ble enige.

Det virket som en hyggelig kar, og jeg synes også det er fint jeg da. -det er jo nesten som å kvitte seg med et familiemedlem..

 

Rett før dette dukket det også opp en slik båt vi var på jakt etter til en fornuftig pris, og vi fikk den for kr 100.000 under prisantydnig..

 

Vi overleverte båten vår på lørdag, og hentet den nye på søndag, og var hele 25 timer uten båt.

Noen uhyggelige timer var det :lol:

 

Nå i ettertid sitter jeg og er meget fornøyd (selv om jeg fikk mindre enn hva jeg "mente" vår båt er verdt).

 

Den gamle båten har fått et nytt hjem hos noen som det føltes bra å selge til, og vi har fått oss den båten vi ville ha.

Det er en form for et "kick" å være oppe i kjøp/salg situasjon for mange, og det er kanskje her noe av grunnen ligger med at folk venter og venter.

 

For vår del har vi fått byttet båt på tampen, og sitter igjen med en god magefølelse både med den nye og den gamle båten.

 

Min mening uten at jeg skal prakke den på andre blir til slutt at.

 

Skal du selge, ta et eller to skritt tilbake og se på hva din båt er verdt i forhold til de andre sett med en kjøpers briller, og ikke dine egne.

Båtmarkedet har fått en knekk, og det er bare å innse.

 

Til kjøper..

Sitter man for lenge på gjerdet går kanskje de beste og mest interessante kjøpene i fra deg.

Ta en saklig og seriøs prat med selger om pris uten den superskeptiske og småfrekke prute instillingen etter at båten er besiktiget.

Personlig blir jeg litt irritert når folk pruter på noe de ikke har sett.

 

Hvis man selger og kjøper i det samme markedet tror jeg ikke det blir de astronomiske gevinstene eller tapene i de fleste tilfeller.

Det er jo en gang noe i det at en god handel skal være god for begge.

 

Mvh.

Shaloom

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hva er det man klager på?

 

Jeg har nå siden midten av november sendt 51 (!) henvendelser på båter jeg kunne være interessert i. Noen har riktignok fått samme mail et par ganger. Kun 3 (!) har tatt seg bryet med å svare, og av disse er det 2 som ikke engang kan eller vil vise frem båten nå på vinterstid. Jeg sitter da igjen med en eneste selger som virker interessert i å selge, men denne båten ligger dessverre på en helt annen kant av landet enn hvor jeg holder til, så det blir upraktisk. Her snakker vi om båter i kr. 400-700' klassen (27-30 fot), så jeg synes etter dette ikke synd på selgere som klager over mangelfull respons! Er de kun avertert for å få fred for konas mas.....?? Jeg traff en eldre kar på fjorden i Østfold i sommer, og han hadde hatt båten liggende til salgs på finn.no i flere år (sa han) til en pris som absolutt ingen ville respondere på. Han ville beholde båten; kona ville ikke...............

 

Spørsmålene mine har stort sett gått på dokumentasjon av ymse slag, spørsmål om flere bilder, samt når båten kan vises. Ikke en eneste kommentar om pris i henvendelsene.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde båten til salgs i sommer på finn og den kommer tilbake til våren men jeg irriterte meg litt over folk som skulle se båten kl 2200 på kvelden :sad: Det er visstnok et passende tidspunkt til å se og prøve båt ? Siden jeg har litt dårlig hørsel skal jeg ikke uttale meg om promillen :saint: Når båten blir lagt ut igjen til våren så vil jeg atter en gang legge prisen i øvre prisleie og den er diskutabel såklart men min mening er at båten ligger priset relativt bra ifht standard :rolleyes: Ingen andre behøver i denne verden behøver å være enig med meg men da blir det heller ikke noen handel. Sånn sett tror jeg ikke jeg er i noen særsituvasjon og får jeg ikke prisen jeg syntes den er verdt så koster det meg ikke mere enn båtplassleie å beholde den- Tror det er mange selgere som er som meg der ute.

For min del er prisdiskusjoner helt uaktuellt før interessenter har sett båten og prøvet den. Men da kan vi snakkes om det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...