Jump to content

Er småbåtmarkedet helt dødt for tiden?


Smiley

Recommended Posts

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg lurer litt på hva trådstarter legger i uttrykket "småbåtmarkedet". Etter innleggene å dømme oppfattes det av de fleste som båter under ca 20 fot.

 

Hvordan kategoriserer du da resten av båtmarkedet? Storbåtmarkedet? Mellomstorbåtmarkedet? Eller 0-20 fot, 20-30 fot og 30-50 fot?

 

Hva var du ute etter egentlig?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Min sørlandssnekke har ligget på finn.no i to perioder (2x100 dager). la den ut i begynnelsen av juni -09, tror jeg.

Responsen har vært SKUFFENDE lav, og har hatt èn (EN) på visning siden det. Han var useriøs og satte ikke

pris på sjarmen ved en gammel tresnekke. Den er nå gått ut på dato, men den blir vel lagt ut igjen til våren, når

pussen er tatt.

Kanskje flere trebåtentusiaster innom her, enn å bla seg i hjel på finn?

Her er et bilde:)

ildv.jpg

Noen tips for å få fortgang på salget? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at det finnes mange trebåt entusiaster her inne på BP.

Men dessverre er det vel slik at de fleste av oss trebåt entusiaster som er aktive her inne på forumet, lider av den samme "sykdommen" Nemlig at vi allerede har alt for mange prosjekter på gang.

 

Ellers er vel ikke denne tiden på året den letteste tiden å selge åpne tresnekker.

Men vi får krysse fingrene og håpe at når det begynner å våres, så er det noen der ute som kan se verdien i den flotte snekka de.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Sandvik 26 som ble lagt ut på Finn.no i oktober etter at vi hadde kjøpt ny og større seilbåt. Hadde liten tro på å få selge en slik båt på høst/vinter, men tenkte likevel at jeg ville forsøke.

Lite respons på annonsen medførte at jeg etter noen uker tok båten opp på land og vinterkonserverte den og tenkte jeg ville prøve med ny annonse til våren.

Uka etter at jeg hadde tatt båten på land hadde jeg plutselig flere interesserte og hadde 3 visninger på båten hvorpå båten ble solgt og overtatt.

Tydeligvis er ikke markedet helt dødt likevel, og husk: man trenger bare en kjøper...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Som jeg svarte tidligere i tråden... tok et par uker å selge en 25" Joda snekke til en kvart million høsten 2009.

 

Jeg bare ga vedkommende beskjed over telefon om at skulle han ha båt til 239.500,- så var det ingen vits å komme. Denne snekka kostet 240.000,- sa jeg... og den gikk for det.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nei, trebåt ser ikke ut til å være lett å selge......

Nå ser det ut for at det kan bli salg likevel. Er flere som er interessert.

Hva gjør man når flere vil kjøpe og båten ikke er lagt ut med "bud over ....." ?

Selger man til de som først sier de vil ha den, eller tar en runde og ser om noen vil betale mer?

Link to post
Share on other sites

Om noen legger pengene på bordet tilsvarende prisforlangende så hadde jeg slått til, da får du tross alt det du forlanger.

 

Mottar du bud under er budrunden i gang :cheers_wine:

Opplevde dette på min forrige båt og solgte til en del tusenlapper over prisforlangende.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Blir det segelbåt på deg da mon tro... mener du har skrevt litt om det før iallefall.. eller rekker den "solvinden" du alt har

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I går forsvant endelig Smuggleren på vei mot Gvarv på henger. Dette er etter 2 hele perioder på finn.no og en halvering av prisen. 20.000,- for en "strøken" Smuggler 21 Cabin er jo egentlig ran det, men den har i alle fall forhåpentligvis fått en ny eier som kan bli glad i den.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Jeg annonserte min Sollux 24 i høst til 120.000, null respons. Annonserte på nytt i vår til 120.000, lite respons, var et par innom å så, og 4-5 som ringte. Tok ut det meste av utstyr (varmer, vhf, sterio), og justerte prisen ned til 105.000, da kom en av de tidligere interreserte og bøy 90.000, da solgte jeg!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

I båtgjengen vår så har det vært stor utskiftning i år, det er blitt solgt first 40.7, ocanis 343 og comfortina 32 , 2 av båtene gikk på ca 1uke og den ene gikk etter ca 2uker. Å selge brukt seilbåt er enkelt nå for tiden virker det som sålenge annonsen er strøken og prisen rett

Link to post
Share on other sites

Enzo eller andre. Har fulgt tre Gib'Sea 33 (dufour) som har ligget på Finn i lengre tid uten at de selges. Båter bygget i 2000/2001 og til priser fra 490 til 550' som jeg synes høres interessant ut. Båten har også fått mye god omtale så hvorfor selger ikke disse?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...