Jump to content

Er småbåtmarkedet helt dødt for tiden?


Smiley

Recommended Posts

:eek::lol: Ja, det finnes mye rart også, men det ser man også i relativt nye båter. Så f.eks en som støpte betong i hele oppbevaringsrommet i oppbevaringrommet fremme i en skjærgårdjeep. Han synes båten planet så sent ut. At motoren hadde powertrim, men at det var satt i en tiltepinne som stoppet trimmen lang ute spilte kanskje en rolle? :rolleyes:

En bekjent prøvde å fortelle ham det, men for sent.

 

På en båt sjekket jeg først ikke godt nok septikopplegget. Der hadde luftingen blitt tett, og eieren hadde stemplet en tekadør og skumgummi over inspeksjonluka som det kunne piple litt bommlipom ut av. Greit at jeg fant det ut av det. Lærer litt av slikt da.

Link to post
Share on other sites

Når vi kikket på 80-tals båt for par år siden, så fikk eg inntrykk av at mange valgte å selge fremfor å oppgradere. Stort sett alle hadde gamle kjøleskap,sprukne motorlabber,løst skottrekk,gamle tanker...osv. Ofte såg motor ut som en tidligere ile :crazy:

Båter der har blit oppgradert skal selvsagt være meir verdt :smiley:

 

Ønsker meg baugpropell i vinter,men holder litt igjenn i tilfelle båten forsøkes selges til våren. Får eg igjenn de 12 lappene da?

Link to post
Share on other sites

Ønsker meg baugpropell i vinter,men holder litt igjenn i tilfelle båten forsøkes selges til våren. Får eg igjenn de 12 lappene da?

 

Det betviler jeg sterkt.

Monterte selv ankervinsj for et par år siden vel vitende at det ville være dråpen som en evt båthandel går i 'minus' - isolert sett

Må så er jo alt relativt, da: Hvis ikke du har baugpropell, kan det være du rett og slett ikke får solgt?

 

Kjenner to personer. Begge skal selge båt. En -Nidelv 24 og en Polar 25.

Ikke en eneste telefon så langt til noen av dem......

 

Apropos:

Her er linkene (så får de litt gratisreklame av meg :-)

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18750943

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18958379

Link to post
Share on other sites

Må så er jo alt relativt, da: Hvis ikke du har baugpropell, kan det være du rett og slett ikke får solgt?

 

Er nok samme tanke eg har gjort meg. Men etter kvart så har eg kanskje fikset og oppgradert så mykje at båten blir kjekkere å ha, og vips så er barna i nekte-alder. Og då er vel båten stor nok til to :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nabo skulle reellt selge båten, ble solgt etter kort tid. Aktuelle, gode objekter +/- 35 fot blir solgt.

 

Overprisede båter, gjerne for å "teste" markedet, blir stående usolgt. Det samme med ukurante båter.

 

Renten er rekordlav og kan neppe gi mer drahjelp. Det eneste lyspunktet for båtmarkedet er kommende vår, varme og ny sesong.....

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror kanskje at problemet til Nidelven er en over 30 år gammel sjøvannskjølt motor

 

Joda, ser den. Men samtidig virker båten både velholdt og betydelig påkostet, så da virket prisen OK. Om en 30år gammel motor er sjøvannskjølt eller ferskvannskjølt spiller jo en viss rolle, men etter 30 år er hvert år en bonus uansett. Men sjøvannskjølt er ikke lettsolgt, det er sikkert...

Link to post
Share on other sites

Synes den Nidelven ser noe hjemme snekkra ut. Synes 90 tusen for den var noe drøyt med en såppass liten motor. Polar 25 og Nidelv 24 kan ikke samenlignes til hverandre da Polaren er langt større enn Nidelven. Ellers er prisene alt for høye på nesten samtlige bruktbåter i forhold til markedets økonomi. Beskjeder om at renta skal stige skremmer vette av folk og gjør at de heller venter til folk setter ned prisene. Noen oppgraderer båtene sine i stede for å selge de. Tror nok at de som selger utstyr har en bedre hverdag enn hva en båtselger har.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt den der med markedets økonomi du henviser til! Renta er lavere enn på aldri så lenge, og lønningene ligger stort sett der de har pleid å ligge. Problemet er vel heller at det har blitt solgt mye nye båter det siste tiåret, og at det dermed er mange nyere bruktbåter ute på markedet nå. Disse er naturlig nok mer attraktive enn 30 år gamle båter med originalmotorer og utstyr. Det viser vel også annonsestatistikken på finn.no, over 11.000 båter til salgs nå mot 5-7.000 som har vært normalt på høsten de senere år. Dette kombinert med en generell usikkerhet blant folk om rentenivå, jobbmarked m.m. gjør at mange båte blir liggende lengre ute enn det vi har vært vant til. Men la oss ikke svartmale situasjonen for mye da, båtsalget på høsten har alltid ligget lavere enn på våren og en dårlig sommer trigger ikke folk på samme måte som knallvær gjør...

Link to post
Share on other sites

Markedets økonomi er bra, men markedets økonomi psykologi er dårlig. Folk sitter heller på pengene enn å bruke de på båt i påvente av dårligere tider. Helt klart at alle de nye båtene som har blitt solgt også har en klar effekt at gamle båter ikke blir solgt. Men deriomt så har det jo kommet flere folk på fjorden også, så man skulle jo tro at folk vil ha båt. Tror nok også dette med båtplass har en del å si. Markedets etterspørsel er større enn hvor mange som blir laget.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde kjøpt for 7-800.000.- nå om ikkje det var for jobbmarked :cryin:

Om renta skal opp så får den gå opp. Det var vel ingen som trudde at den skulle være så lav særlig lenge vel?

Og når både private og offentlige har unnlatt å innvestere til tross for oppfordring gjennom lav rente, så blir det skrøpelig på mange jobbmarkeder de neste åra.

Link to post
Share on other sites

Det samme med ukurante båter.

Ja, jeg ser jo at det kan være litt vanskelig. Kanskje verre enn en som er litt overpriset.

 

F. eks. min båt.

Det er jo ikke av de mest vanlige. Har hatt den ute en stund nå......

En kjenning solgte en NB 840 fly av samme årsmodell til nesten 1,1 mill.

Hvis man ser på plassen i de to båtene, er det veldig mye mer plass i min.

Men kan godt være prisen er for høy for markedet slik det er i dag?

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt den der med markedets økonomi du henviser til! Renta er lavere enn på aldri så lenge, og lønningene ligger stort sett der de har pleid å ligge.

 

Problemet er at "alle" spådommer sier at renta er på vei opp igjen og da blir det dyrt å være fattig. Dette kombinert med et noe usikkert jobbmarked gjør nok at ganske mange reserverer seg mot å gå inn i en såpass usikker investering som båt er blitt.

Før fikk man jo ofte solgt på dagen og til omtrent samme pris som man kjøpte for selv flere år etter. Slik ser det ikke ut til å være lenger og det gjør nok folk litt mer forsiktig med pengene sine.

 

Men la oss ikke svartmale situasjonen for mye da, båtsalget på høsten har alltid ligget lavere enn på våren og en dårlig sommer trigger ikke folk på samme måte som knallvær gjør...

 

Egentlig enig, men har fulgt finn.no rimelig tett helt siden påske og kan ikke si at at det er veldig stor forskjell hverken på pris eller antall salg for vår/sommer-perioden i forhold til høsten i år. Litt bedre var det kanskje i starten, men marginalt. Har egentlig vært rimelig dødt uansett så her er det nok større (markeds)krefter i sving enn bare sesong og været.

 

Personlig så har jeg pengene på bok som jeg trenger til å kjøpe båt så en fremtidig renteøkning betyr ikke mye trøbbel for meg. Men det gjør det forhåpentligvis for en del av de som skal/må selge. Dessuten er markedet så greit anlagt at hvis alle forventer at prisene skal gå ned så går de ned for ingen vil vel kjøpe noe i dag som de kan få billigere i morgen. Av den grunn sitter jeg (og helt sikkert veldig mange andre) foreløpig bare på gjerdet og observerer. Bare se på hvordan boligmarkedet hele tiden påvirkes av all spådommene i media - de ender ofte med å bli selvoppfyllende. Det er ikke noe i veien for at båtmarkedet skal kunne lide samme skjebne

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...