Jump to content

Er småbåtmarkedet helt dødt for tiden?


Smiley

Recommended Posts

.... nemlig, og nå er pristigingen på bolig i Norge størst i verden. Bare for noen månder siden var det prisnedgang på boliger. Tar seg fort opp igjen.

 

Jeg har nå bestemt meg for å bruke båten mer, og lar den ligge på vannet i vinter. Gleder meg til noen vinterturer, og håper det blir mer fisk å få på pilken.

Link to post
Share on other sites

Bare se på hvordan boligmarkedet hele tiden påvirkes av all spådommene i media - de ender ofte med å bli selvoppfyllende. Det er ikke noe i veien for at båtmarkedet skal kunne lide samme skjebne

Vel, nå er det jo blitt sånn at boligprisene snart er høyere enn før den påståtte finanskrisen, da. Hvis de ikke allerede er på all time high. For de stiger visst fort nå. Så jeg tror det blir litt feil å fokusere for mye på de alene.

Link to post
Share on other sites

.... nemlig, og nå er pristigingen på bolig i Norge størst i verden. Bare for noen månder siden var det prisnedgang på boliger. Tar seg fort opp igjen.

 

Ja stigningen er høy, men dette er fra et skikkelig bunnivå så veien er lang å gå. Mange selgere har nemlig redusert prisantydning kraftig i forhold til hva som var forventet verdi for samme objekt for bare et år siden.

Men at det svinger opp og ned? Oh yes! Poenget mitt var bare at det ofte er forbrukernes forventninger om fremtiden som igjen er påvirket av media som bidrar til at de store utslagene. Og akkurat nå har kanskje veldig mange potensielle kjøpere av båter bestemt seg for at dette markedet er kraftig overpriset. Da kan de la være å kjøpe men samtidig er det ikke dermed gitt at en selger som er uenig i at prisen han tilbyr er for høy kan la være å selge...

 

Vel, nå er det jo blitt sånn at boligprisene snart er høyere enn før den påståtte finanskrisen, da.

 

Riktig, prisene er på vei tilbake der de var for et år siden. Men for ordens skyld, jeg sa ikke at boligmarkedet nå er dårlig, bare at dette er lett påvirkelig av hva media og røkla håper og tror om fremtiden. Og på samme måte gjelder dette også båtmarkedet.

 

Ja er nok fortsatt bare en såkalt finanskrise her hos oss. Og boligmarkedet er nok ikke særlig berørt av denne per i dag siden folk stort sett fortsatt er i jobb og renten har jo det siste året rast nedover raskere enn noen kunne si 'sentralbanksjef'.

Men hva som skjer når regjeringen etterhvert må stenge pengekrana si blir ganske interessant i så måte, for dette kan nok i verste fall bety kroken på døra for en del bedrifter som mangler oppdrag, og med de følger det får for den enkelte arbeidstaker.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessuten er markedet så greit anlagt at hvis alle forventer at prisene skal gå ned så går de ned for ingen vil vel kjøpe noe i dag som de kan få billigere i morgen.

 

Feil! Når den siste optimist har blitt pessimist så er det riktig å kjøpe, når den siste pessimist har blitt optimist så er det riktig å selge. Problemet er at det store flertallet gjør det omvendte av hva som er riktig og er derfor for sauer å regne!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette gjør jo at det er svært vanskelig å sette en riktig pris når en skal selge..

 

Noen tror de eier gull, noen ser utelukket på hva andre annonserer for og trekker sammenlikninger. Andre igjen bestemmer seg for å dekke inn alle utgiftene de har hatt.

 

Alright, la oss nå si at jeg ønsker å selge båten min som som er presentert her http://home.c2i.net/nomedal/baaten/

Hva kan jeg annonsere denne for hvis jeg vil selge??

Noen vil selvfølgelig mene at den bør gå billig fordi gamle båter generelt er overpriset.

Andre vil kanskje forstå at dette er en båt som er tatt svært godt vare på og som er villig til å betale.

 

Jeg har en klar formening om hva jeg vil ha men tør kanskje ikke si det her på forumet (nå har jeg ikke tenkt å annonsere den enda, men kommer det et bud jeg ikke kan si nei til er det en annen sak)

Link to post
Share on other sites

Har hatt Jolla for salg lenge nå. Gjorde nok premietabben og gikk ut høyt og satte ned prisen etterhvert. Nå er jeg der at får jeg ikke prisen den står til nå kan jeg like gjerne beholde. Har vært helt dødt siste måneden så tror ikke det bare er 500.000+ selgerne som opplever at det er stille.

 

En kamerat av meg har en 97 stingray for salg som jo må gå under kategorien "nyere bruktbåt". Han har nærmest ikke hatt en eneste telefon på den.

Link to post
Share on other sites

Noen vil selvfølgelig mene at den bør gå billig fordi gamle båter generelt er overpriset.

 

Misforstå meg riktig nå - dette er selvfølgelig bare halve sannheten. Jeg mener ikke at en eldre båt nødvendigvis skal gå billig bare fordi den er gammel. (selv om den selvfølgelig vil ha et verditap) Er båten velholdt og har masse utstyr, oppgraderinger osv så kan den godt være mer verdt. Poenget jeg prøvde å få fram var nettopp det at en slik båt gjerne kan settes høyere i prisforlangende. De eksemplene jeg har sett er for gamle båter hvor en må påregne en del store utgifter, feks skifte av motor, seil og ellers generelt vedlikehold for deler som er originale (skroggjennomføringer etc). Disse båtene er priset såpass høyt at gapet opp til en ny båt etter div oppgraderinger er liten. Så jeg spør igjen: hvorfor skal man kjøpe åttitallsbåten da? ergo er den overpriset.

Link to post
Share on other sites

Hadde den vært et par fot større hadde jeg kjøpt den.

Eller kanskje jeg skal gjøre det likevel...

 

Hvordan er det å reise ut med 2 voksne og 1 barn i den?

Fiske f. eks...

 

Ellers føler jeg også at det er dødt.

 

Har masse klikk (på finn annonsen) men ganske stille ellers.

Jeg har nå gått lavere enn jeg forestilte meg.

Får jeg ikke dette så beholder jeg den selv...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener også det.

Tenkte det var greit å bli kvitt den nå slik at jeg kun har snekken å forholde meg til men det blir nok til vinteropplag og selge den dyrere til våren.

 

Jeg har jo plass så det er ikke noe problem...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tror det er lurt! Heller ikke umulig at en liten "kosmetisk" opppussing innvendig også ville betale seg? Mange båtkjøpere mister interessen dersom båten ser for "gammeldags ut" osv. Ny dørk og omtrekk på stolene ute og vips ville båten fremstått som langt mere attraktiv? Det sammen med at båten virker å være i veldig god stand, og en motor som er tilnærmet ny burde det gå unna!

 

Ps. selv så trakk jeg om sofa bak (2500,- hos en lokal møbeltapetserer) og kjøpte to nye stoler til ca. 4500,- tilsammen. La gulvbelegg(ser ut som skipsgulv) i dørken til dne nette sum av 1000,- ALtså en samlet kostnad på 8000,- Gulvbelegget var egentlig bare en midlertidig løsning som nå har vart siden 2004:)

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tenkt på det jeg også.

Men så er det det at disse setene er såpass hele som de er.

Og noen vil jo ha det originalt så lenge det er helt.

Har ikke truffet på de enda da :giggle:

 

I tillegg er det jo spm. om det vil svare seg å legge ut en slik sum for å selge den.

Vil man få den igjen?

 

Men det kan virke som at mange ikke ser det du sier der.

Så det er mulig jeg må vise dem ved å gjøre jobben...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

For stor motor. Hadde den hatt 9,9 så hadde den nok gått på noen dager.

 

Jeg er klar over det. Mister hele konfirmasjonsmarkedet på motorstørrelsen. Når det er sagt så passer jo denne motoren mye bedre til båten :)

 

 

Hadde den vært et par fot større hadde jeg kjøpt den.

Eller kanskje jeg skal gjøre det likevel...

 

Den er ganske bred, så godt med plass for 11 fot å være, uproblematisk med 3 voksne ombord. Det er dog ikke spesielt behagelig å sitte foran på full spiker, men det gjelder vel alle joller som planer.

Link to post
Share on other sites

Er nok mulig du har rett i det.

Men da har noen fått sjangsen og tok den ikke.

 

Nå blir det opp på land med vinterservice og innpakking og så blir det solgt på vanlig måte til våren :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Får jeg ikke dette så beholder jeg den selv...

 

 

Synes jo båten din er verdt mye mer enn det der:)
Synes kanskje jeg burde presisere at jeg nå har satt prisen tilbake til et litt mer normalt nivå. Slik at disse siterte ord ikke gjelder lenger.

 

Da blir det salg til våren og kommer noen og vil ha den nå skal jeg saktens pakke den ut jeg men da blir det ikke noe billigsalg :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Feil! Når den siste optimist har blitt pessimist så er det riktig å kjøpe, når den siste pessimist har blitt optimist så er det riktig å selge. Problemet er at det store flertallet gjør det omvendte av hva som er riktig og er derfor for sauer å regne!

 

Ja dette er fine teorier. Har hørt de selv bøttevis av ganger i forbindelse med børsen. Men det er veeeeldig få som faktisk tørr å følge disse.

I praksis vil røkla (eller sauene) stort sett gjøre akkurat det samme, nemlig sitte på gjerdet ,som igjen betyr at det blir veldig få reelle kjøpere der ute og derfor vanskelig å selge.

 

 

"....da setter jeg den i opplag og selger den til våren istedet, til en mye høyere pris selvfølgelig..."

Hvorfor tror de fleste selgere her at alt ordner seg til våren?

Våren i fjor (eller i forfjor) sier dessverre ingenting om hva våren til neste år vil bringe.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja dette er fine teorier. Har hørt de selv bøttevis av ganger i forbindelse med børsen. Men det er veeeeldig få som faktisk tørr å følge disse.

 

Kanskje også derfor veeeeldig få tjener noe særlig penger på børsen? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...