Jump to content

Er småbåtmarkedet helt dødt for tiden?


Smiley

Recommended Posts

Men før det hadde jeg ingen henvendelser i det hele tatt......

 

jo det henger vel sammen med at da stod prisen der og da slapp de spørre :wink:

eg har ingen formeining på stående fot kor vidt du har bommet på prisen eller ei men det virket til potensielle kjøpere ikkje var enig i prisen da.

Sjøl he eg mest trua på å gå lavt ut med pris ved første annonsering slik du fanger interessen til potensielle kjøpere. om det evt skulle bli fleire om beinet så vil gjerne prisen bli bydd opp litt likevel.

Ei annonse der prisen er høg så stadig synkende litt og litt er ikkje nåke bra tricks trur eg. Du havner også langt bak i lista ved søk om der er mange slike båter. men det er nå det eg trur :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vi nærmer oss nå oktober og på meg som potensiell båtkjøper virker båtmarkedet nå å være tilnærmet heldødt.

 

Det kommer inn annonser her og der på mine automatiske søk som er rimelig vide men de fleste viser seg stort sett bare å være oppdatering av allerede aktive annonser. Veldig få båter endrer status til solgt virker det ihvertfall som.

Opplever faktisk at enkelte her på forumet henvender seg direkte til meg for å hinte om båter de har selv lagt ut på finn.no. Tyder på litt desperasjon (evt. feilprising), så kan vel bare konkludere med at det må ihvertfall være kjøpers marked nå.

 

Når det er sagt, en god del annonsører / selgere der ute vil nok ikke fått solgt båten sin uansett da maken til elendige prospekt noen legger opp til. Hvordan enkelte kan forvente å få solgt en brukt båt uten bilder evt. bare med produsentens reklamebilder er for meg helt uforståelig. Latskap i alle ledd - nei takk!

 

Men bortsett fra elendige annonser så det jeg undres nå er om båtmarkedet har fått seg en skikkelig nesestyver i forbindelse med finanskrisen og det da er dette vi endelig ser resultatet av, eller om det bare er vintermodusen som har slått rot hos de fleste? Evt. kanskje en kombinasjon...

Noen som har tanker rundt dette?

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Følger selv med på Scand Baltic. Har aldri sett det ligge så mange ute, og prisene er helt nedi 400.000,- En skirver til og med at markedet har talt, men ennå får han ikke solgt. Men dette blir kanskje OT da dette ikke er en småbåt. Været har kanskje litt å si det også. Har det vært en dårlig sommer, virker det som at noen går lei båt og bare vil selge. Kanskje dette gjør at folk også ikke vil kjøpe??? Finnanskrisen har helt sikkert en del å si den også og folk sitter mer på gjerde enn tidligere.

Link to post
Share on other sites

Men dette blir kanskje OT da dette ikke er en småbåt.

 

Hvor stor er egentlig en småbåt? Jeg har egentlig alltid trodd at småbåt er bortimot det samme som fritidsbåt, og derfor omfatter det meste under 50 fot. Men her menes det kanskje noe annet?

 

Angående båtmarkedet så er det vel ganske så normalt at det er stille på høstparten. Det som er litt uvanlig nå er vel at det er såpass mye båt på markedet, men med det eventyrlige salget som har vært de siste 10-12 årene så må det jo nødvendigvis bli et visst overskudd på eldre bruktbåter etterhvert. At 70- og 80-talls båter ikke lengre er like attraktive i markedet som de var for noen år siden er vel ikke til å komme fra. Men alt har sin pris, og ikke alle vil bruke en million på sin første båt....

Link to post
Share on other sites

Hvor stor er egentlig en småbåt? Jeg har egentlig alltid trodd at småbåt er bortimot det samme som fritidsbåt, og derfor omfatter det meste under 50 fot. Men her menes det kanskje noe annet?

I utgangspunktet burde det være så enkelt at alle båter som kan føres uten utvidet sertifikat burde kalles småbåter.

Men ingen ville vel finne på å kalle ei fiskeskøyte på 50 fot en småbåt...

Link to post
Share on other sites

Personlig så blar jeg glatt forbi alle kr 1,- annonser. Dette fordi de slår meg som useriøse

 

Enig :smiley:

 

......... Siste pris jeg la inn før 1-kroners prisen lå egentlig 5000,- under det jeg hadde satt meg som absolutt grense. Selv da kom det ikke en enesete henvendelse.... La derfor inn kr.1 - gi bud for om mulig å treffe en annen "kundegruppe".

 

Det er jo markedet som bestemmer prisen...så kanskje du måtte justert grensen? Men det er veldig lett å selge slike båter rundt konfirmasjonstider, så eg enbefaler å prøve til neste år :yesnod:

 

 

Vi har et krav på Markedet om at reell minstepris SKAL oppgis. Finn burde hatt det samme. Alle selgere har en formening om hvor den nedre grense går, å sette høystbydende over kr 1 er å kaste bort kundenes tid.

 

Dette har også Finn.no, når en annonserer, så må en hukke av på at en har lest regelverket der. Og dersom eg husker rett så er det §8, det står noko om at annonse skal inneholde reell pris.

Det er utrolig irriterende med alle som avviker fra dette, fordi en får kanskje 2-300 treff på søk etter en båt/bil, og så er det bare 50 av de som var slik en søkte etter.

Mye "jobb" å lese 200 annonser.... Men båt er jo altid kjekt å kikke på da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Markedet er rimlig dødt. Mange kikker og lagrer i sin liste/søk, men få vil kjøpe. Vet ikke om de venter på Ragnarokk, og at prisene reduerese enda mer (les stuper).

For min egen del la jeg ut en annonse og lot den stå snaue 2 uker, men reponsen var elendig selv om prisen etter mitt skjønn var riktig. Har jo solgt noen båter og annet gjennom tidene, men nå virker det som de fleste er avventende. Jeg er ikke den eneste som har erfart det.

Noen liker å ha samme båt i mange, mange år, mens andre som meg har lyst å prøve noe nytt (kona er uenig :rolleyes: ). Nå ser det ikke ut til å være tiden for det.

Proff markedet har ikke noe valg i lengden. De må selge til den prisen de får eller pakke sammen. Som ledelsen i Viknes nylig uttalte " den neste sesongen blir nok den verste...".

 

Må jo se det fra en kjøpers side også, og mange frykter nok at finanskrisa ikke er helt over og kanskje kan ramme dem. Ikke så lurt å ta opp mye gjeld nå hvis det er en reell frykt. En annen ting er jo årets elendige sommervær. Vi med lukket båt har jo vært ute og lider ingen nød, men å sitte dagevis under en kallesje i en liten båt med regvær og vind (mye bråk) det hadde nok jeg blitt veldig lei også. Det er jo de med slike båter som også skal selge sin før de kjøper ny. Da vil også andre båter berøres.

En del har begynt å ta innbytte, og det er jo en mulighet for å få mer fart.

 

Spørsmålet er jo om sommerene fremover blir slike, eller om vi får mer stabilt vær igjen. Magnge forskjellige slags folk har kommet seg i båt og på sjøen i de senere åra.

Noen er båtfolk, andre er det ikke. Skinner liksom litt gjennom fra første stund når man ikke vet særlig mye om egen båt bortsett fra fargen og navn på båten :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle klager på været...

I fjor sommer hadde vi et fantastisk vær. Alikevell snakket alle om at det var ferre båter ute, fordi det hadde vært så dårlig vær sommeren før (07)

I år har vi hatt et elendig vær, så neste sommer er det nok enda ferre båter ute, og enda ferre som vil sattse på båt.

 

Dette sammen med finanskrisa gir nok grunn til bekymring for båtbransjen

Link to post
Share on other sites

Nå følger jeg med på seilbåter, men det virker faktisk som at de velholdte, gjerne med nyere motor osv blir solgt etter relativt kort tid. Mange prises riktignok aggressivt ned, men likevel. De fleste som står lenge er litt mer sånn midt på treet er mitt inntrykk. Noen legges faktisk ut igjen etter å ha stått lang tid uten salg, med ny, høyere pris :rolleyes: Men det er nok riktig at veldig mange sitter på gjerdet og ser litt an hvilken vei markedet går.

Link to post
Share on other sites

Men en ting jeg har lagt merke til er at i det segmentet jeg ser på (daycruisere 18-22 fot) så er det veldig mange selgere som oppgir i annonsen at årsaken til salg er enten at de har kjøpt større båt eller den litt mer indirekte 'lider av 3-fots-syken'.

 

Så det betyr vel at noen båter der ute må jo skifte eier ihvertfall.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er i markedet både for å kjøpe og selge. Prøver å få solgt en Draco 2000 vurderte lenge hvor jeg skulle legge meg prismessig. Fant ut at 150.000 måtte være greit, siden båten ble taksert til 180.000 i vår. En person har tatt kontakt for å spørre om bredden på båten. Har jeg priset båten for høyt eller er det bare ikke marked ?

 

Jeg ser også etter en ny båt, men trenger ikke å selge før jeg kjøper. Men det hadde vært kjekt å få solgt før vinteren.

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Markedet er nok ikke helt dødt. Men det er rimelig klart at interessen for eldre båter og spesielle båter er på hell. Det vil si at prisnivået må ned. 70- 80 tallsbåter har jo hittill holdt seg godt i pris og for noen vært en god investering. Men som vanlig varer ikke slikt evig. Folk med penger vil ha nyere og moderne. Folk med mindre penger kvier seg med rette for å pådra seg kostnader med større reparasjoner som motorbytte og omfattende finish arbeider. Ikke alle er "handymen" som fikser slikt selv.

 

Det skal bli spennende å se framover om markedet etterhvert blir så mettet av nybåter at de gamle blir uselgelige selv til kr. 1 :confused:

 

Forøvrig solgte jeg nettop min hjemmelagede Glen-L. :flag: Etter lengre tids annonsering besluttet jeg å dele opp herligheten i mindre pakker. Ny omfattende annonsering på Finn resulterte i at motoren (60hk Yamaha) ble solgt på 3 timer. Båten gikk til en grei pris etter to uker. Tilhengeren er ikke solgt. Men den er jo typisk kjekk å ha. Om jeg selger den vil totalsummen overstige det jeg annonserte alt samlet for. Med denne løsningen traff jeg et annet marked rett og slett.

 

Var og kikket på et 17 fot prosjekt fra 1977 heromdagen. Havarert motor. Dårlig finish. (men kjekt å styre på med) Prisforlangende var etter mitt syn litt høgt. La inn et mer realistisk bud. Svaret jeg fikk var at prisen skulle økes til våren...! En pris som er nær det en kan kjøpe tilsvarende båt i topp stand for. Enkelte kommer aldrig til å få solgt :lol:

Link to post
Share on other sites

En teknikk som blir brukt er å ta båten av markedet, vente noen uker for så å gå inn med ny annonse med din nåværende minste pris. Bytt bilder og layout på annonsen.
Og så kommer folk og forventer å pruse på den prisen også eller venter fordi de regner med at du kommer til å sette ned etterhvert...

 

 

1 krones annonser har jeg aldri hatt sansen for. Personlig blar jeg alltid forbi slike annonser.
Helt enig

 

 

Været har kanskje litt å si det også. Har det vært en dårlig sommer, virker det som at noen går lei båt og bare vil selge. Kanskje dette gjør at folk også ikke vil kjøpe??? Finnanskrisen har helt sikkert en del å si den også og folk sitter mer på gjerde enn tidligere.
Det tror jeg også. Ihvertfall av de som skal kjøpe.

 

Været i år tror jeg dog er glemt når påskeværet kommer neste år :)

 

Finanskrisen tror jeg blir brukt som et argument rundt omkring.

 

Noe jeg tror jeg sliter med er at det er så mange som har hørt at de ikke må kjøpe gammel båt fordi det da er gammel motor i osv og så glemmer de at motor etc kan være mye nyere enn selve skroget...

 

Men en ting jeg har lagt merke til er at i det segmentet jeg ser på (daycruisere 18-22 fot) så er det veldig mange selgere som oppgir i annonsen at årsaken til salg er enten at de har kjøpt større båt
Jeg er en av de.
Link to post
Share on other sites

Jeg er i markedet både for å kjøpe og selge. Prøver å få solgt en Draco 2000 vurderte lenge hvor jeg skulle legge meg prismessig. Fant ut at 150.000 måtte være greit,

 

Fin båt men personlig synes jeg kr 150 000 er ALT for mye for en 31 år gammel gammel båt på 20 fot (med like gammel motor?).

Som potensiell kjøper trenger jeg bare legge på 30-50000 til for en adskillig mer moderne båt av samme type (ikke nødvendigvis samme merke) og tilsvarende lengde som er under 10 år gammel. Dog med utenbordsmotor (noe jeg nødvendigvis ikke ser som en ulempe).

 

Hvis taksten er satt til kr 180 000 så kan jeg ikke skjønne annet enn at denne må være rimelig feil hvis du ikke engang får solgt på kr 150 000. Takst skal jo reflektere antatt markedsverdi. Dette forutsetter selvfølgelig at det eksisterer et marked der ute - noe som for tiden er litt usikkert

 

 

Den ligger på finn.no til 14.oktober. Hvis ingen er interreserte til da så får jeg prøve igjen til våren, og da muligens til en høyere pris.

 

Til våren er denne båten blitt 32 år gammel...

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg prøve meg som rikssynser, men har ikke situasjonen i "gamle dager" vært slik at det har vært mangel på båter (+ kapital) og at båtene derfor holdt seg godt i pris, jfr "åttitalls" båtene? Dersom man da går for en eks 84 modell til rett under 400 000 som man etterhvert må forvente å skifte motor, seil, gjennomføringer, elektronikk og annet vedlikehold, så er man jo på nivå med en ny Hanse eller Bavaria. Hvorfor i all verden skal man da kjøpe denne? Nå virker jo ikke selgerne veldig villig til å diskutere denne problemstillingen, så det er kanskje ikke så rart at markedet er "dødt"?

Link to post
Share on other sites

Dersom man da går for en eks 84 modell til rett under 400 000 som man etterhvert må forvente å skifte motor, seil, gjennomføringer, elektronikk og annet vedlikehold, så er man jo på nivå med en ny Hanse eller Bavaria. Hvorfor i all verden skal man da kjøpe denne? Nå virker jo ikke selgerne veldig villig til å diskutere denne problemstillingen, så det er kanskje ikke så rart at markedet er "dødt"?

 

Nemlig ! Har lenge kikket på brukt båt, og den er ikkje lett å finne det forsvarlig å bla opp en mill for en 25 år gammel båt med to motorer og masse intrumenter på fly. Når skal en legge inn verditap på desse? Motor er jo svinedyrt å skifte, og selve hjertet i båten. Og når da maaange av båteiere rundtom gir utrykk for at feks olje skiftes tilfeldig.....lite brukt i år....blabla...og service er oppskrytt og dyrt... off nei...

Markedet viser prisen. Bare innse det. Glem å tro at båt holder seg evig i pris.

Småbåter, og båten under 4-500.000.- er meir "stabil" i pris nå.

Link to post
Share on other sites

Markedet viser alltid hva verdien er i øyeblikket. Det er i imidlertid mange faktorer som styrer markedet, og det kan endres raskt både opp og ned.

Jeg er også overrasket over at båter fra 80-tallet holder seg godt. Særlig noen merker er veldig høyt priset f.eks Nimbus, Nord West m.fl. Da vi kjøpte båt sist så vi på en del eldre båter også, men slo det fra oss da vi følte vi fikk mer ved å legge til litt og kjøpe en nyere båt/motor.

Helt ny har aldri vært aktuelt. Da måtte det være at vi skulle hatt båten i nærmest all fremtid. Ny båt + utstyr beløper seg til vesetlig mer enn en pent brukt båt av samme type. Om motoren har noen timer på baken er bare bra synes jeg. Motorene holder som regel bra i mange år hvis det er et bra merke.

Alt det andre i en båt kan det også koste mye arbeid og penger og ordne opp i når feil inntreffer.

 

...og til deg Ansgar: Aner ikke hva din båt er verdt! Du må sjekke med hva andre båter av samme merke/størrelse ligger på. Tilstand og type motor betyr også mye for prisen. Nå får man jo ikke mye for 150`idag med mindre du vil satse på noe saktegående som f.eks en snekke. Det er det markedet som har bestemt. En i havna kjøpte nettopp en Risør 27 m 49 hk Perkins og ga 162000,-. Gammel båt og man må gjøre en del med slike. Det koster litt, men får jo mye båt for penga. Er man ikke litt handyman med god tid som bør man la være å kjøpe veldig gamle båter, eller andre båter som man vet blir arbeid.

 

Ta et eksempel: Skal man kjøpe en Viksund 310 st cruz eller en Princess 35? Førstnevnte med en motor og med relativ trang salong, lite akterdekk, liten FB.

Sistnevnte har 2 motorer og alt annet er større. Prisen er omtrent de samme.

 

Joda, det blir å sammnelikne epler og appelsiner. Med hvilken båt får man mest for pengene?

 

Vil bare høre hva menigheten her mener om slike ting. Bestemmer man seg for en størrelse og sammenlikner bare båter i den størreslen, eller bør man kanskje bestemme seg for pris og en fra/til størresle og så samnelikne? Hva er det som påvirker utvelgelsen hos den enkelte?

 

Nå tenke jeg gjøre dette bare for å vise at det er et stort magfold og veldig mye som påvirker hva man gjør og hvordan markedet fungerer. Riktig for meg kan være helt feil for en annen. Så hva jeg mener din båt er verdt betyr ingen ting hvis jeg ikke er på jakt etter denne båttypen.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet med finn.no spesielt med småbåter er at du kommer bort i mengden og at alle mulige tullinger sitter å trykker slik at det ser ut som det er en formidabel interesse for din båt, men det er det alså ikke.

Anbefaler at dere prøver www.findvessel.com , denne siden er riktig nok ikke spesielt stor på fritidsbåter, men når nesten alle blant kystbefolkningen som har tilknyttning til Fiskeri og oppdrett så blir det noen besøkende av dette, og i tilegg så tror jeg at dette er mere seriøse kjøpere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...