Jump to content

Er småbåtmarkedet helt dødt for tiden?


Smiley

Recommended Posts

Jeg bare lurte på om andre hadde erfaringer med salg av brukt småbåt i sommer. Min Smuggler har ligget på FINN.NO siden begynnelsen av juli. Den siste måneden har den ligget med prisantydning 1 krone med oppfordring til å gi bud. Dette har resultert i totalt 3 henvendelser med spørsmål om hva budet er på. Når jeg da har svart at jeg er mottakelig for alle bud så har jeg ikke hørt noe mer......

Virker som det er null interesse for en gammel klassiker!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Personlig så blar jeg glatt forbi alle kr 1,- annonser. Dette fordi de slår meg som useriøs siden ingenting egentlig koster bare 1 krone og de samtidig minner meg om alle borettslagleilighetene der ute som selges til samme fantastiske pris men med millioner i skjulte kostnader (fellesgjeld etc).

 

Nei, jeg som potensiell kjøper ønsker at den som selger en gjenstand skal ha en formening om hva denne er verdt, og uttrykke det. Det er jo trossalt selgeren som kjenner sitt produkt best. Dessuten, tenk om alle annonserte med kr 1,- i utsalgspris på finn.no? Da hadde det jo blitt umulig å vite hva "riktig" markedspris burde være siden man ikke trenger å opplyse endelig salgspris (i motsetning til eBay). Det blir derfor umulig å for oss som ønsker båt men ikke har all verdens båtkunnskap og erfaring å sammenligne denne båten opp mot andre annonser - og ingen ønsker å ende opp med et dårlig kjøp...

 

I tillegg til de risika jeg, rett eller urett, legger i disse 1-krones annonsene så er jeg heller ikke interessert i fordyrende budrunder hvis dette kan unngåes. Selgeren får heller sette sin verdivurdering og så får vi se om vi er enig om denne evt. blir det opp til meg å prøve å prute litt.

 

M.a.o. for meg har kr 1,- annonser liten interesse. Dessuten faller de gjennom alle mine automatiske søk da jeg har satt både min. og max. pris for å begrense antall treff og unngå mye billig "rask".

 

Men som sagt dette er bare mitt eget syn på saken (siden du spurte). Er sikkert også kjøpere der ute som synes det er helt greit med annsonsering slik du gjør det. Men utfra hvor liten interesse de viser så kanskje du ikke når majoriteten? For båtmarkedet er ikke dødt det kan jeg garantere deg.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er helt enig med chryztaal..

Nå er jeg i utgangspunktet ikke en potensiell kjøper av den type båt du har til salgs.

Men som prinsipp hopper jeg over disse 1 kr annonsene.

 

Gi bud står det...

Husk at når det er kjøpers marked, så er det selgeren som må fremlegge en vare som tiltrekker seg kjøperens oppmerksomhet.

Det er jo svært vanskleig for meg som kjøper å komme med et tilbud. Jeg har jo ingen forutsettninger til å vite hvilken forfattning båten er i. Men det vet jo selger.

 

Nei, legg ut den prisen du mener du vil ha. Så har potensielle kjøpere noe de kan forholde seg til.

Link to post
Share on other sites

Nei, legg ut den prisen du mener du vil ha. Så har potensielle kjøpere noe de kan forholde seg til.

 

Veldig enig i dette.

 

Mitt inntrykk er at du skremmer bort en del potensielle kjøpere ved å legge prisen til 1 krone.

Nordmenn er ikke verdensmestere i å prute, vi har en tendens til å bli usikkre kanskje sågar frustrerte når selger ikke vil oppgi pris men kaster ballen over til deg og spør hva du er villig til å gi.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også dette som utgangspunkt når jeg la ut annonsen. Derfor ble den lagt ut med det jeg mente burde være reell verdi. Denne senket jeg flere ganger etter hvert som jeg forso at jeg hadde bommet i mine vurderinger. Siste pris jeg la inn før 1-kroners prisen lå egentlig 5000,- under det jeg hadde satt meg som absolutt grense. Selv da kom det ikke en enesete henvendelse.... La derfor inn kr.1 - gi bud for om mulig å treffe en annen "kundegruppe".

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Satte i forrige uke guttungens 12 foter (2005mod) på finn.no for kr 30', som forøvrig var det samme vi kjøpte den for, for et par sesonger siden. Etter et par dager fikk jeg bud på 28' og nå er den levert mot cash/kontant.

 

Så helt dødt er det nok ikke. Det er vel kanskje noe i dette med "rett båt til rett pris" :wink:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv da kom det ikke en enesete henvendelse.... La derfor inn kr.1 - gi bud for om mulig å treffe en annen "kundegruppe".

 

Etter en tid blir ofte annonsen litt spedalsk. Den har ligget så lenge på finn.no at folk mister interessen, antar sikkert at det er noe galt med denne båten siden den ikke blir solgt. Dette er en effekt av å prise for høyt ved første innrykk og så gradvis redusere pris.

 

En teknikk som blir brukt er å ta båten av markedet, vente noen uker for så å gå inn med ny annonse med din nåværende minste pris. Bytt bilder og layout på annonsen.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

I tillegg til noenlunde riktig pris så må man også legge litt flid i selve annonsen. Her synder mange og tror alle båter selger seg selv bare fordi en annen av samme merke gikk helt greit for noen dager siden. Slik er det dessverre ikke.

 

Blant annet må teksten i annonsen inneholde litt kjøtt på beina. Holder ikke å bare skrive noe sånt som "fin båt med grei standard og ok motor". Her må det listes opp tilstand, utstyr, timer i bruk, service etc etc.

Dessuten må man ta ordentlige bilder, og mange bilder. Det betyr ikke at man trenger å leie inn fotograf, men sørg ihvertfall for at bildene er tatt i godt lys og at ikke minst de er skarpe. Dette syndes det veldig mot, selv blant etablert forhandlere (utrolig nok). Bruk helst et fotoapparat, ikke mobilkamera.

 

Vær ærlig.

Å si at en 20 år gammel båt er som ny er i de fleste tilfeller ganske ukorrekt. Mye er sikkert veldig bra fortsatt, men noe har nok merket tidens tann. Vet jeg hva ting koster å reparere på forhånd så kan jeg ta det med i totalen uten å nødvendigvis miste interessen for båten. Oppdager jeg derimot noe under besiktigelse som ikke allerede er nevnt av selger....bye bye!

 

ps: jeg har ikke sett annonsen det refereres til av trådstarter så den er ikke bakgrunnen for denne kommentaren.

Link to post
Share on other sites

Som potensiell båtkjøper må jeg si mange gjør seg lite flid med annonsene. Ta bilder, mange bilder. Fjern rot og ta gode bilder av båt og bruksmuligheter. Skriv saklig og ikke overdriv. Sett en reell pris. Fremhev det som er positivt for akkurat din båt. Del opp i "standardutstyr" og ekstrautstyr". Jeg synes det er helt greit at du ønsker bud, men skriv en reell pris så potensielle kjøpere har noe å gå ut ifra. Lykke til med salget.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også dette som utgangspunkt når jeg la ut annonsen. Derfor ble den lagt ut med det jeg mente burde være reell verdi. Denne senket jeg flere ganger etter hvert som jeg forso at jeg hadde bommet i mine vurderinger. Siste pris jeg la inn før 1-kroners prisen lå egentlig 5000,- under det jeg hadde satt meg som absolutt grense. Selv da kom det ikke en enesete henvendelse.... La derfor inn kr.1 - gi bud for om mulig å treffe en annen "kundegruppe".

 

SÅ og si alle som er på utkikk etter ny båt kikker innom finn.no. Markedet bestemmer prisen, og båten kan aldri bli mer verdt enn det man reelt får solgt den for. Dersom ingen vil kjøpe er prisen for høy. At ingen ringer på 1 kronesannonsen er fordi ingen gidder å forholde seg til slikke piss-annonser. Jeg er møkklei av disse annonsene. :cryin:

Men fra spøk til Halvor...Jeg ville prøvd på nytt med en ny annonse, juster prisen etter de tilsvarende båtene på finn.

Men det er nå min mening da.

Ps. Jeg skjønner at mange blir skuffet over dårlig respons på annonsene sine, men det er nå en gang slik at selger kan bestemme prisen, men det er kjøper som bestemmer hvor mye båten blir solgt for.

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

som du sier sjøl, du fikk 3 henvendelser og alle ønsket å vite pris.. 1 krones annonser er forferdelig irriterende og bortkastet tid. Står der en pris så veit en iallefall ka salgeren syns den er verdt så da har man noe å diskutere iallefall.

 

Men før det hadde jeg ingen henvendelser i det hele tatt...... Men, ingen tvil om at jeg feilberegnet verdien i utgangspunktet. Dette er en ganske spesiell båt og for spesiellt interesserte. Noe av det som trakk prisen opp i starten var jack-plate`n. Denne er nå montert over på ny båt istedet.

Trodde en stund jeg hadde fått solgt den for 40.000,- via QXL, men det viste seg at dette var svindelforsøk.

Den står nå på markedet her på Baatplassen til 35.000,- , og smertegrensen ligger nok ikke langt under det. Ser ut til at dette ender med vinteropplag, og nytt forsøk til våren.............

 

Skal sette opp til reell pris på FINN.NO igjen også når jeg leser tilbakemeldingene her!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...