Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Vi hadde en tur til Børøysund idag. Det var helt fullt i restauranten! De serverte Breiflabb som dagens fisk, og den var meget god. Knallvær hele dagen.

 

En liten nedtur å få en skikkelig opprørt sjø i Trondheimsfjorden på vei hjem. Snodige bølger i ettermiddag. Må ha vært en sterk solgangsbris kombinert med sterk strøm ut av fjorden, for bølgene var både høye og krappe. Med hele familien i båten så ble det til at vi la oss rett over planingsfart og tok tiden til hjelp.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Flott tråd dette. Som nybakt båteier i Trondheim så var dette flott lesning. Virker som Brigg har hvert på de stedene som er verdt å dra til her i nærområdet. Kjempegreier dette.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Det er nok en rekke steder Brigg ikke har vært. Trøndelagskysten, og for ikke å glemme alle fjordene også, er utstrakt og omfattende. Det er ikke gjort i en håndvending å gjøre seg kjent over hele dette området.

 

Hensikten med denne tråden har hele tiden vært at alle som ferdes med båt i Trøndelag skal bidra med fortellinger om sine opplevelser. Og bilder er alltid velkommen.

 

Nå forstår jeg det slik at du nylig har kjøpt båt, Monte Carlo. Jeg håper vi får se bidrag også fra deg i denne tråden når du kommer i gang med å bruke "nybåten". Og husk, det trenger ikke nødvendigvis å være beretninger om de lengste turene. En stemningsrapport fra Nidelva en vinterdag er også interessant å lese om.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skal nok få inn noen beretninger etterhvert, For noen år siden seilte jeg masse utover fjordene her og vet at vi har en rikholdig kyststripe. Jeg var bare litt imponert over hvor flink dere er til å bruke båten, og hvert på mange ekspedisjoner som jeg forstår. Tror ikke vi kommer til å bruke den like mye siden den får litt konkuranse av hytta i femundsmarka med tilhørende båtliv der og.Men det er mange helger å ta av spes på vår og tidlig sommer og sensommer og høst. Er foresten veldig fornøyd med at båten ble liggende ute(enda iallefall)Har god tid til å bli kjent med skuta og tilhørende utstyr(bor 300meter unna båtplassen) :santcheers: Stemningsrapporten fra nidelva idag er som følger. Masse trær i elva, mange båter som skulle hvert sett til siden fendere og fortøyning flytter litt på seg i den sterke vinden. Flyttet noen fendere på noen båter som lå og slo mot kaikanten..Men koselig og varmt i båten min med nykokt kaffe og julebakst.Dagens oppgave er; bli kjent med radaren og få den til å virke skikkelig. God jul :santcheer1:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Kjempefin tråd!

 

Vi har stort sett kjørt i området Ekne - Ytterøya - Skogn og bedrevet fisking, bading og litt vannsport for barna.

Vi er nye på Trondheimsfjorden så dette var første sesong med å gjøre seg kjent. Er stort sett ferdig med å pusse opp hytta nå i år så da regner jeg med å få masse flere timer på sjøen i 2012:-)

 

solnedgang.jpg

finsvika.jpg

Link to post
Share on other sites

Honnør til Monte Carlo som blåste liv i denne tråden igjen. Hyggelig både med oppdateringer om dagens situasjon og med bilder fra en svunnen sommer.

 

Jeg får bidra litt jeg også, denne gang med bilder fra siste del av ferien vår. Første del av ferien er sånn noen lunde dokumentert tidligere i tråden. Midtre del av ferien foregikk på Helgelandskysten, mer om dette i denne tråden.

 

Først noen bilder fra Sør-Gjeslingan i Vikna. Dette var første gangen vi besøkte dette sjarmerende stedet, men det kommer helt sikkert til å bli flere turer hit. Selv synes jeg det var ekstra spesielt å se dette gamle fiskeværet siden min oldefar drev fiske her en rekke vintre på 1920 og 30-tallet.

 

sorgjeslingan_1_2011.jpg

 

sorgjeslingan_2_2011.jpg

 

sorgjeslingan_3_2011.jpg

 

sorgjeslingan_4_2011.jpg

 

sorgjeslingan_5_2011.jpg

 

sorgjeslingan_6_2011.jpg

 

sorgjeslingan_7_2011.jpg

 

Deretter dro vi rett sørover over Folla og tilbragte neste natt i Setervika.

 

setervika_1_2011.jpg

 

Her har de hatt bra fantasi når det gjelder å gjøre nytte av gamle mæreringer fra oppdretssnæringen:

 

setervika_2_2011.jpg

 

Neste dag passerte vi denne staselige skuta rett ved Roan. Utrolig hvor flott fritidsbåtene kan bli når statskassen står for finansieringen.

 

kongeskipet_2011.jpg

 

Like etter at vi passerte kongeskipet kom vi opp i en flokk med hval. Jeg antar at dette er Grindhval. Kongeskipet kommer stimende i bakgrunnen med kurs rett mot oss.

 

hval_roan_2011.jpg

 

Siste overnattingen på hjemturen var i Kuringvågen, en havn som vi ofte kommer tilbake til.

 

Når vi oppsummerer ferien i 2011 ser vi at vi har gått 605 nm over 39,8 motortimer, og at det ble 26 overnattinger ombord. Tilsvarende tall for 2010 var 590 nm over 36,8 motortimer og 25 overnattinger. Ikke veldig stor forskjell mellom årene med andre ord.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vi pleier å ha en aktiv bruk av båten om våren fra månedskiftet mars-april og gjennom sommeren. Når høsten kommer greier vi derimot ikke å holde samme frekvensen, og dette gjentar seg hver høst. I år har vi fem båthelger etter sommerferien.

 

Disse turene har gått inn Sjørnfjorden til Austrått, Høybakken og Råkvåg, to helger i Børøysund og to til Kongensvoll. Turer i nærområdet med andre ord.

 

skarv_september_2011.jpg

 

Her er en skarv som underholdt oss på gjestebrygga på Kongensvoll i september.

 

Førsthelga i november hadde vi en tur til Børøysund. Denne høsten har vært mildere enn vanlig, og denne helga hadde vi godt over 10 varmegrader. Så pass sent på året er det færre båter å se på sjøen. Men det var faktisk en båt til i tillegg til oss som overnattet i Børøysund denne helgen.

 

trondheimsleia_november_2011_1.jpg

 

trondheimsleia_november_2011_2.jpg

 

Akkurat når holder vi på å avslutte båtåret 2011. Dette gjør vi med en romjulstur til Kongensvoll. Aktiviteten i båthavnene og i ulike fritidsboliger rundt om er ikke stor. Foruten nyttetrafikken som går sin vante gang året rundt har vi sett en enslig fritidsbåt ute på sjøen i tillegg til oss.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

romjulstur_2011_1.jpg

 

Rolig på Kongensvoll på lille nyttårsaften. Det ligger to båter på gjestebryggen som ser ut til å ligge i vinteropplag her. Det er tilgang på landstrøm, men vannet er (selvfølgelig) avstengt. For oss som lever i vinterland oppe på Byåsen i Trondheim med mye snø og lang vinter er det godt å komme ut til kysten og oppleve barmark som en avveksling.

 

romjulstur_2011_2.jpg

 

I og med at det er jul må det jo være julestemning ombord. Noe juletre fant vi ikke plass for. Men i tillegg til juleduk på bordet dukket disse to nissene opp sammen med den vanlige "utstillingen" fremme ved frontruta.

 

Meningen var at jeg skulle ta med logg-boka hjem for å oppsummere denne. Men loggen ble liggende igjen ombord så dette får jeg komme tilbake til. Det jeg vet er at det totalt ble 51 overnattinger ombord i 2011. Dette er ny rekord for oss, den gamle rekorden fra i fjor ble slått med 1 overnatting. I år har vi hatt overnattinger ombord i alle månedene unntatt januar og februar.

 

Nå er båten vinterklar ved at ferkvannsystemet er tappet ned og toalettsystem og sjøvannskjøling har fått i seg frostveske. Så nå blir båten vår liggende frem til dagene blir noe lengre og våren begynner å gjøre seg gjeldende.

 

Med dette ønskes alle båtfolk i Trøndelag og resten av verden et godt nytt båtår. Så blir det spennende å se hvem som blir først til å rapportere om båtturer i Trøndelag i det nye året.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for en fantastisk fin tråd.

 

Vi med mindre båter kan nok ikke skryte av like mange overnattinger, eller like mange besøkte gjestehavner ila året. Loggen for meg og Skibsplasten viser at at jeg har overnattet 12 netter. Dette inkluderer også 3 netter i telt... Sånn går det når man ikke har overnattingsplass til alle mann ombord. Hvor mange formiddags-, ettermiddags- og kveldsturer vi har, altså totalt tilbragte timer på sjøen, har jeg ikke oversikt over. Fisking og bading foregår jo stort sett uten motoren i gang.

 

Motoren har hatt 148 gangtimer i år, og vi har brukt 1897 liter diesel. Utseilt distanse er usikker, siden mye av distansen er tilbakelagt uten gps, og med defekt logghjul. Både vannski og tube har faktisk blitt brukt i år også, til tross for været.

 

Mesteparten av dette er tilbakelagt inni Trondheimsfjorden, samt en og annen avstikker mellom Åstfjord og Namsos. "Problemet" med liten og kjapp båt blir imidlertid at man ikke tar seg tid til å innom gjestehavnene... Man går heller til destinasjon med en gang.

 

Men jeg kan bekrefte at båtgleden, denne uforklarlige tilfredstillelsen av at ting fungerer, at ungene føler seg trygge, at stadig flere i familien behersker fartøyet og leser sjø, båtgleden er absolutt tilstede rundt 21 fot også. Og denne tråden oppfordrer i høyeste grad til gjøre seg mer kjent med flere båtfolk rundt omkring i Midt-Norge.

 

Et godt nytt år ønskes alle sammen.

 

:fireworks3::fireworks2::newyearcheers:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Enda en gang imponert over juleseilas Brigg.

Jeg har hvert på femunden og sjekka at Hortensnekka har det greit under preseningen.. ikke mye som minner og sjøliv der akkurat no..30-40cm is på sjøen og greit skiføre..Siden tråden heter båtliv i trøndelag setter jeg inn noen stemningsbilder fra båtlivet der i sommer(deler av femunden er iallefall trøndelag he he.telefon_182.jpg.

Bilde er fra noen strender rett sør for utløpet av Røa(der Lars Monsen padlet opp).:

For de med båt på henger anbefales en tur på innlandshavet. Fri motorstørelse no og flotte forhold for å sette ut og ta opp båter der.

Riktig godt nytt båt år :newyearcheers

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Årets påske skulle tilbringes ombord i båten. Med fjorårets påske friskt i minne med temperaturer over 20 graders var forventningene store. Kanskje i overkant store skulle det vise seg.

 

Etter å ha ventet på bedre vær kom vi oss i båten i går og gikk til Børøysund. Vinden er roligere nå med unntak av en kuling som passerte i natt. Men bygeværet fortsetter slik at det ikke er lange pausen mellom hver snøbyge. Og så hagler det innimellom sånn for variasjonens skyld.

 

Vi lå to båter her i natt, men den andre gikk videre i formiddag. Været frister ikke særlig til uteaktivitetet så vi benytter tiden til å ordne opp i båten etter vinteren. Har fått fylt vann her i Børøysund, slik at nå har vi alt vi trenger ombord.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Påsketuren vår ble noe begrenset på grunn av været. Vi kom oss først ombord på skjærtorsdag etter at vinden hadde vært i meste laget første del i påsken. Skjærtorsdag dro vi til Børøysund i et skikkelig "radarvær". Snøbygene gikk så tett at det var svært begrenset sikt, og da er radaren et veldig nyttig hjelpemiddel.

 

Når vi først kom til Børøysundet ble vi liggende der til 2. påskedag. Det var ikke mye mer liv andre steder, og på grunn av all snøen ville det være trøblete å legge til på en ny plass. Glatte brygger er et risikoelement.

 

paaske_2012_1.jpg

 

paaske_2012_2.jpg

 

Været var preget av byger fra nordvest. Dette betyr flott sol mellom bygene, men kraftig nedbør når bygene kommer. I påsken kom nedbøren som snø, og tiden mellom hver byge var ikke veldig lang.

 

paaske_2012_3.jpg

 

Men har man barn om bord er man nødt til å kle på seg og komme seg ut. Lettmatrosene hadde veldig lyst til å ro gummibåt siden de ikke hadde gjort det siden sist høst. Største lettmatros har blitt en racer i gummibåten, mens minsten fremdeles strever litt for å få taket på det. Men i løpet av denne sommeren blir det nok dreis over det for han også.

 

paaske_2012_4.jpg

 

Største lettmatros er ivrig på alt livet som finnes på bunnen under bryggene. Og da hefter det slettes ikke at bryggene er dekket med et tykt lag med snø. Bøtta ble fylt flere ganger med de underligste skapninger. Til og med en reke greide hun å fange.

 

paaske_2012_5.jpg

 

Mens minste lettmatros synes at fangstaktiviteten blir for kjedelig og heller bruker tiden på å måke bryggene.

 

paaske_2012_6.jpg

 

1. påskedag kom denne krabaten på besøk. Han (eller er det en hun?) ble ivrig påspandert brødbiter fra båtene. Jeg tror det er lenge siden den har vært så mett.

 

Totalt så vi fem forskjellige båter som lå ved kai i Børøysund disse påskedagene. Dette er veldig beskjedent ut fra hva man kunne forvente. Driverne av restauranten gav også uttrykk for at de ikke var særlig fornøyd med omsetningen i påsken.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser ut til å bli bra vær ihelgen. Noen som har et forslag til reisemål?

Var på Brekstad for et par helger siden, der var gjestebrygga ikke satt ut enda for sesongen.

Gode forslag fra det trønderske båtfolk mottas. :cheers_wine:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Er det åpent og sesong på Råkvåk og Kongensvoll>?

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...