Svaap Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Hei Colinn, Kan du legge ut et par bilder så er det så mye lettere å ha en oppfatning om tiltak :-) Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Dalton Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Det kommer vel an på hvor lyst eller mørkt du vil ha det... Selv ville jeg vurdert å hvitmale panel i taket, pga lys. Men. jeg ville da valgt et smalt faspanel, slik som badstuepanel e.l.. Der hvor det skal være natur tre, så går jeg for mahogny... men da blir det jo mørkere. Et godt alternativ er hvitmalt panel med mahogny lister. Det blir vakkert med kontrasten, og en god del billigere. Enig i dette. Jeg går nå for 70mm faspanel som kun skal behandles med klar olje/lakk. Bjelkene beises til mahogny farge. Tror det blir bra... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
larss Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 (redigert) Hei Tar sjansen på ett spørsmål på denne tråden da det er mye kompetanse på emnet her, selv om det gjelder gulv i ett Naust. Jeg holder på å resturere ett gammelt naust ( ikke båtgarasje) som står på peler over sjøen, og skal legge nytt Gulv i denne. Til info er eksisterende gulv ca 1 m over sjøen og det er fra før benyttet 2" bord. Har så en plan om å legge furugulv over eksisterende gulv. Spørsmålet er da hva skal jeg behandle dette gulvet med ? Går ut ifra at lakk ikke er noe særlig pga fukt fra både sjø og fiskeredskap osv.. Noen som har noen råd på hva en kan behandle gulvet med ? larss Redigert 13.Mai.2013 av larss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OlePetter'n Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Må bare si meg enig med de andre her, kjempegod ide. Her er noen bilder av skuta mi, vi kan ta det som en liten gjettekonkuranse, hvor er den bygd? Hei og flott sjekte du har. Lurer på hva slags maling du har brukt inni? Jeg har en skjermsjekte som også er hvitmalt, men ikke så fin som denne. Sitér dette innlegget Link to post
skorgenes32 Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Hei:-)Har en Skogenes 32 som jeg har lagt første strøk med coelan på dekk. Det står 3 til 5 timers tørketid,kan jeg gå på det så jeg får lagt flere strøk når overflaten virker tørr?Båten ligger på vannet så jeg må kunne gå på dekk for å legge neste lag:-) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 lagt første strøk med coelan på dekk. Det står 3 til 5 timers tørketid,kan jeg gå på det så jeg får lagt flere strøk når overflaten virker tørr? Er det første strøk med primer du har lagt? Må ha primer først..... Ville ihvertfall vært forsiktig etter bare 3 timer. Coelan/Xtreem Coat legges jo på ganske tykt, og dermed vil jeg tro det tar litt tid før det tørker ordentlig i bunnen. Har dette på fordekket mitt, men har ikke lagt det selv, så har ingen egenerfaring. Sjekk tråden til Asch, han har nettopp lagt dette på dekket sitt, kan kanskje svare deg bedre. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
skorgenes32 Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Takker for svaret. Jeg har lagt primer og holder på med siste lakken,tok en sjanse etter 5 timer og det var helt på grensen men fikk på ett skikkelig lag uten at sokkene satt igjen. :-) Må nok ha i noe så det ikke blir så glatt ellers tror jeg det blir mye ufrivillig bading, men ett fantastisk stoff å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Surmon Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 (redigert) Heisann båtfolk! Har nylig gått til innkjøp av min første båt, og det ble trebåt, så nå har jeg mange spørsmål... Tenkte å slenge opp en egen prosjekttråd iom. at denne tråden etterhvert har blitt veldig lang og uoversiktelig. Flott forum forresten. Har gått rundt med angst i magen siden jeg kjøpte båten, men etter å ha lest en del her inne ser jeg at det finnes lys i enden av tunnelen :) Prøver å legge til et bilde her, men det var ikke så lett på mobil Edit: Kan vel si litt om båten også. Den ble bygget i 65 i rana/saltdalen på bestilling fra onkelen til forige eier. Aner ikke hva slags modell det er, men den ser litt sånn with-aktig ut Redigert 30.Mai.2013 av Surmon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 (redigert) Larss: Naust. Før brukte de vel tjære til slikt, evt linolje innblandet. Vanlig "trebåtmix" kan vel fungere.. En del linolje, en del antiparasitt, blandes med balsamterpentin til passe blanding. Fargetilsetting med ein klunk med tretjære. Eller bruke Royalimpregnerte materialer.. Garantert i 30 år. Finns i de fleste vanlige dimensjoner, også terrassebord 120x28 mm. Redigert 30.Mai.2013 av M/S Kobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Hei, tall for svar Kobben. Jeg la furu gulv og oljet dette med vanlig gulv olje , ser bra ut det og vann etc preller av det. Så får tiden vise om dette var smart eller ikke. larss Sitér dette innlegget Link to post
Crazy Dane Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Startede med at gi båten olje idag, 30 fod 2.70m bred, gik igang med bil temas lavtryks sprøjte, nåede 3 omgange på 10 timer, den sprøjte funker som fanden til trebåt, 60 grader varmluft perfekt når der skal oljes, fik brugt 15 liter olje og 12 liter balamterpentin på de timer, ene mand og på den igen imorgen da den suger mere olje end Sahara suger vatten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Surmon Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 (redigert) Får fortsatt ikke til å laste opp bilder fra mobil, men det er jo noen i finnannonsen: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41329395 Er det noen som kjenner et navn for denne båttypen? Edit: Vet at det står ranabåt i annonsen, men selger var ikke helt sikker på om det var en vanlig ranamodell. Finner ikke bilder av noen rananåter i tre heller. Redigert 31.Mai.2013 av Surmon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Nå er vårpussen og lakkeringen gjort :-) Fruen begynte å bli utålmodig så hun kom ut å hjalp meg Tiden er inne for skrytebilder og takk til alle her på forumet for hjelp til en nybegynner med trebåt. TAKK for hjelpen. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
tommen73 Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Heisann folkens. Jeg har nylig handlet meg en tresnekke som er den enste i sitt slag som er bygget i Børsa av alle plasser. Mitt spørsmål er hva slag olje skal jeg bruke over vannlinjen? Den båten er klaverbygd.Skal ta den opp på slipp i Børsa Båthavn den 19 Juni. Har også en lekkasje bak i roret pluss at Propellen er slarkette smurt inn. Det er en 8 hesters Sabb Diesel fra 1969 av type G som har vridbar propell. Noen råd der? Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Her må det bilder til. Vanskelig å si noe før man får sett på saker og ting. Er ikke sikker på hva du mener med at propellen er "slarkete smurt inn"? Ta noen bilder. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
DieselDahl Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 (redigert) http://tv.nrk.no/direkte/nrk1#start=19:30:06 Her kan du se motorkrysseren Pirat på Ramsøyflaket fra 19:39 i sommeråpent 24/6-2013 Vet ikke hvor lenge den er tilgjengelig men..... Redigert 24.Juni.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Denne skulle virke bedre: http://tv.nrk.no/serie/sommeraapent/enrk22060213/24-06-2013#del=1&t=51m10s Flott båt.. :-D (Det er broder'n som er ombord dog) Sitér dette innlegget Link to post
Corrie Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Hei. Drister meg frempå med eit lite spørsmål her jeg også. Har kjøpt meg en tresnekke som har lagt ute hele vinteren. Vårpussen er ikke tatt og nå skal dama opp av vannet. Hvordan tar en da pussen? Skal jeg skrape den og la den stå å tørke i noen uker eller kan jeg bare gå igang med bunnstoff og olje /lakk med en gang før hun er tørr? Har hatt trebåt før men da har båten stått på land gjennom vinteren og tørket. Så hvordan bør en ta "vårpussen" på en snekke som har lagt ute til en skal igang med arbeidet? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Jeg hadde båtem min ute i boblehavn for et par vintere siden, og tok den opp 4 dager i juli for skraping og stoffing. Det gikk helt greit å prime og stoffe etter 3 dager på land. Fordelen er at du ikke trenger å tenke på trutning etterpå. Når det gjelder lakk, så er vel båten tørr over vannlinja.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Corrie Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Ja båten er tørr over vannlinja. Da blir det som du sier la den stå noen dager før en primer og har på bunnstoff. Greit at en slipper å ha båten stående på land gjennom hele ferien :-) Sitér dette innlegget Link to post
Runabout Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 https://baatplassen.no/i/topic/98742-moevik-18-prosjekt/ Sitér dette innlegget _____/| _________//// \_______________| ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~ Link to post
Dalton Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Jeg er i ferd med å fjerne all gammel lakk og natemasse på for- og akterdekk på Amalie, og oppdaget noe snodig. Akterdekket er lagt "flytende", det vil si midtfisk og dollbord er skrudd fast, mens dekksplankene kun sitter i natet. Er dette en vanlig måte å bygge dekk på? Akterdekket på Amalie er riktignok lite, men uansett... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Svaap Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Trond, er du sikker på at plankene ikke er spikret ned i bjelkene på skrå - inne i natet? Mulig jeg misforstår deg når du sier at de sitter kun i natet? Mener du at de sitter kun i natemassen? (Ville være veldig rart) Har du bilder? /Ole. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Dalton Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Ser vel ut som om ikke alle plankene i dekket er like løse, bare de som sitter rundt den gamle manuelle lensepumpa. Ting tyder på at du har rett, Svaap. Det er ingen tegn på at noen av plankene er plugget, så de er antagelig spikret i natet. Disse spikrene er nok ikke helt patente lengre, så jeg vurderer å borre opp og skru, for så å plugge dekket før nating. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Svein Freitag Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Hei, ny på båtplassen. En fin trå om og med trebåtentusiaster. Har selv en Spjærøykrysser og har laget en side på face for å prøve å spore opp og holde innteressen for denne båttypen oppe. Byggeriet i Kjellvika er jo nedlagt og detblir ikke bygd fler båter. Det er leit. Men vi må prøve å ta best vare på de som er, både nye og gamle. Her er min båt: Det kunne kanskje vært en tråd her og men vet ikke hvordan det gjøres enda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.