Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Jeg hadde det samme problemet, og trakk ut de spikrene jeg fikk tak på. Der slo jeg inn nye, men en dimensjon større slik at de "dro". Det lønner seg å borre ut rust og gørr ut av gammelhullet, og så bruke skipsspiker med litt hamp surret under hodet. En annen metode er og bøye spikeren litt slik at den tar en ny vei inn I kjølen. Fikk jeg ikke ut spikeren, boret jeg nytt hull ved siden av de gamle spikrene. Ikke slå for hardt, bordet kan sprekke. Etterpå bunndrev jeg i spunningen mellom kjølen og kjølbordet, og smurte på farm. :smash:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg rakk ikke å få båten ut før konfirmasjon, men ut kom den :-)bilde

Bilen er litt liten, men den virket :-)bilde

Båttur ble det :-)

Jeg rakk ikke å få båten ut før konfirmasjon, men ut kom den :-

 

Forbannet fin båt du har.Går bra også ser det ut som.

Redigert av Hr.Krabbe (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Ja, det var denne Selina som ble epoxybelagt tidlig på 2000-tallet :-)

Kjenner du til historie eller tidligere eiere?

Ikke inngående, men det er jo et lite miljø, og båten er presentert flere steder ved flere anledninger.

 

Den er vel også med i 'jåleklubben' CMB :-)

 

Det er en pen båt...godt holdt. Har forstått mye er original ved.

 

Har du regnet ut vekten, evt veid den? Ser den fortrenger en del vann.

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble snakka om oppspikring av bord i kjølen under vannlinja.

Min far var båtbygger og reperasjoner under vannlinja, brukte han konsekvent syrefaste skruer i passe dimensjon og store skiver.

Over vannlinja brukte han kobberklink, aldri stål! Noe dyrere, men bedre! Dette gjelder sua båter, selvsagt.

 

På kravell bygde så er det skruer og treplugger som gjelder. Min gamle Rolvsnes har stålspiker som rusten "blør" gjennom treverket, har behandla/ bleika med blå Ferro-Bet. Dette fjerna noke av blåmann og andre misfarginger. Båten er bygd på tidlig -60 tall..

 

Ang fugemasse, så har jeg brukt Hempel sin Proof 10 til tetting av sprekker ol. Mellom borda, la jeg inn bomullsgarn metta med tjære. Avslutta det hele med vinylprimer, så nå er det bunnstoff og sjøsetting som står for tur.

 

Hva bruker folket av bunnstoff? Sjøl har jeg stortsett brukt Hempel sin Basic, men greit å vite andres erfaring!

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg driver og kikker litt på nett etter en snekke og kom over denne.

 

http://www.autodb.no/bat/search/?County2_Split=%3A10012%3A10014%3A10015%3A10011&Price_NotZero=on&MainImageId_NotZero=on&Price_Max=30000#AdItemId1676976

 

"Båten lekker litt, men der av ikke noe problem der lensepumpen gjør jobben. Det er trebåt! Det lille som lekker kommer fra skjøten mellom kjøl og skrog. Båten er kravellbygd."

 

Hva tenker dere om lekkasjen som er beskrevet her? Hva pleier å være problemet og pleier det å være noe problem å få tettet noe slikt permanent?

Link to post
Share on other sites

Risiko for skade ved heising/løft kontra slipping av trebåt?

 

Hei, jeg har en 22fot rolfsnessnekke med overbygg i tre, og trenger snart å få den opp av sjøen. Noen fortalte meg at de nødig ville ha brukt kran til å heise den ut av sjøen, siden den da lett kan bli klem skadet (f.eks. ødelagte tettinger rundt vinduer i overbygget) og at slipping er mye mere skånsompt.

 

Kunne noen tipse meg og det er noe i dette? Erfaringer? Hvis jeg skal bruke slipp for å ta opp båten har jeg færre muligheter enn om jeg kan bruke kran.

Link to post
Share on other sites

Jeg løfter båten to ganger i året med kran/truck, og det går fint.... Det som er viktig er at kranen har brede nok åk (eller lange nok gafler på trucken), dersom det ikke finnes åk, så kan du f.eks. bruke 4x4 plank til å holde avstanden (minimum bredden av båten hvor stroppene går)...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Kommer helt an på utstyr/fasiliteter. Kran/truck med løfte åk. Helt uproblematisk hvis båten er i grei stand.

 

På den andre siden. .. min egen båt ble ødelagt (7-8 knekte ribber og 4 bordganger) med truck. Men! idiot marinaen brukte ikke stropper engang! de kjørte bare armene på trucken inn aktenfra med kjølen i midten. (altså de løftet båten på langs! !) Heldigvis hadde de forsikring:)

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

På den andre siden. .. min egen båt ble ødelagt (7-8 knekte ribber og 4 bordganger) med truck. Men! idiot marinaen brukte ikke stropper engang! de kjørte bare armene på trucken inn aktenfra med kjølen i midten. (altså de løftet båten på langs!

 

Huffda, kan jeg spørre hvilken marina det var, siden vi er i samme nabolag?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Er mange år siden (10?)Var på Fornebu, under opptak, oppdaget det heldigvis når jeg skulle dekke den til for vinteren. Gikk smertefritt m/forsikring. Ble satt til reparasjon hos trebåt byggeren på fettsund. Reparasjonen gikk fint oxo, selv om båten kom sent på vannet sommeren etter. Var bare glad for at den ikke ble kondemnert:)

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...