Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Skummelt med fugemasse, da den blir hard. Når treverket tar til seg vann og eser ut, så vil fugemassen føre til press på klinken, og resultatet blir svekkelse.... Forstår at dette er over vannlinjen, men er fremdeles skeptisk...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har vært ned den tankerekken noen ganger sjøl, og dette er faktisk UNDER vannlinjen.

 

Både Sikaflex og Simpson har produkter som er laget for våt/tørr variasjoner, og blir ikke harde slik som kitt o.l. Det er jo tross alt det man bruker som natemasse på dekk. Fugen under vannlinjen vil jo primært hefte på sidene av bordene, og vil i liten grad havne i mellom bordene tenker jeg. Hadde vært topp om noen hadde noe erfaring med denne metoden (vet jeg har lest noe om det her inne).

 

Det eneste andre alternativet er jo å klinke på nytt - og det er jeg LITE sugen på i denne omgang.....

Link to post
Share on other sites

Sikaflex o.l. har ingenting under en båt å gjøre, derimot kan du bruke Farm, Ettan eller andre fiberarmerte bitumenmasser, biltema og jula selger disse på patroner som fugemassene og er lette å påføre.

Link to post
Share on other sites

Angående tetting/priming/bunnsmøring.

 

Det jeg har gjort til nå er å slipe vekk alt bunnstoffet ned til bart tre (så godt som...). Neste steg på planen var å lage en fuge (hulkil ?) av Sikaflex/Simpson fugemasse langs alle bordene slik som dette:

 

bilde

 

Det jeg ønsker er noen gode råd om hvordan jeg går frem for at dette skal holde så lenge som mulig. Bør jeg prime med noe først, evt vaske (med hva i så fall)? Når fugene er på plass så skal det på bunnsmøring. Bør det primes før dette også?

 

 

Oppskriften er:

 

1. Prime

2. Farm

3. Bunnsmøre utenpå

 

Kona har gjort dette på sin klinkbygde Furuholmen de siste to år, og volumet på sjøsettingslekkasjen har sunket fra katastrofenivå til nesten null.

Bilde fra sjøsetting ca 2005-6:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

 

Både Sikaflex og Simpson har produkter som er laget for våt/tørr variasjoner, og blir ikke harde slik som kitt o.l. Det er jo tross alt det man bruker som natemasse på dekk. Fugen under vannlinjen vil jo primært hefte på sidene av bordene, og vil i liten grad havne i mellom bordene tenker jeg. Hadde vært topp om noen hadde noe erfaring med denne metoden (vet jeg har lest noe om det her inne).

 

 

OK, dersom det er UNDER vannlinjen, så er jeg ikke bare skeptisk, men tvert avvisende (som flere andre har påpekt). Fugemasser som nevnt, blir ikke helt harde, men de vil ikke kunne presses ut når treverket trutner, og da vil klinkene svekkes litt etter litt.

 

Jeg bruker metoden med Farm som Festina Lente beskriver, og det funker alldeles utmerket.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Forresten, min rekkefølge er litt annerledes:

1 Olje (Owatrol D1) på renskrapet tre

2. Farm

3 Primer

4 Bunnstoff

 

Dette gjør at Farm'en ikke blør så lett igjennom bunnstoffet, eller rettere sagt, den gjør ikke det.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Oi!

Her var det mye negativ stemning for fugeplanen min:)

Så da dropper jeg den planen.

 

Jeg har lang erfaring med Farm, både 80 og 100. Den har jeg brukt på andre båter jeg har hatt - da særlig de med furuskrog som trutner (i vann) og sprekker (på land) vannvittig i forhold til mahogny. Min erfaring var da at Farm var en sinnsykt effektiv måte å tette skroget, men at det måtte påføres på nytt før hver sesong fordi det løsnet fra skroget gjennom sommeren.

 

Poenget var jo at dette skulle bli en mer langvarig "reparasjon". Hva er din erfaring med Farm over flere sesonger egilw?

 

Det var også min oppfatning at det kun var tilgjengelig i spann, ikke patroner. Om det finnes i partoner er det mye lettere å fuge med enn finger-i-spann-metoden.

 

Da var vi tilbake til grunnarbeid. Jeg er enig med egilw at primeren kan legges utenpå Farmen/tettstoffet, og så bunnstoff ytterst. Olje ser jeg også er foreslått innerst. Men hvordan henger en Farm-fuge i oljet treverk? Skulle tro det burde være fritt for fett for maksimal vedheft....

Link to post
Share on other sites

Farm henger i nesten hva som helst, og henger godt i D1 med tørr overflate.

 

Jeg må gjøre dette hvert år, ja..... Rigger meg til med engangskjeledress, flere par med oppvaskhansker (de slites litt, og vanlige engangshansker er ubrukelige). Så er det bare å begynne i en ende med langfingeren i spannet og jobbe seg langsetter. Går egentlig ganske fort, men er litt grisete....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg leter etter tråder eller innlegg der det handler om å skifte ut vegger (og tak) i kabinen. Båten er bygget om fra dorry til cabincruiser tidlig sekstitall. Kabinen er av typen "furuholmen" med avrundede vinduer. Tidligere eier la om til kryssfiner, men denne har råtna, særlig i overgangen til skanbord. Fukt og råte er påtakelig. Jeg har lyst til å bygge nye vegger i heltre, helst noe som ikke sveller mye. Er usikker på om jeg kan bruke not-fjær, eller om jeg må slisse materialene og legge som staver. Båten ligger ute hele året (bortsett fra i år) og må tåle mye fuktighet. Jeg vurderer også hvordan jeg kan få lufting i det hullet som dannes under skanbordet. Jeg syns det er vanskelig å søke seg fram på "Båtplassen", så om det er noen som kjenner til et prosjekt, en tråd eller noe anna jeg kan gå inn på, hadde det vært fint.

Så langt har jeg slipt ned skroget, fra hvitmalt til svært flekkete "trehvitt" i ymse kulører. Etter innsausing med rå linolje har jeg derfor gnidd over med linoljebeis med mahognyfarge. Heller ensarta enn ekte. Det øvre bordet, det som ligger uttapå bordgangen, under skanbord og bakker, har jeg tenkt å ha lysere. Skanbord er i mahogny og bakkene i furu (staver). Styrehuset (åpent) ble skifta i 2012 med seintvokst "sognafuru", beisa og tona ned. Her har jeg skifta ut vinduene med firkanta, rett og slett for siktens skyld. På styrehuset har jeg lagt glassfibertak. På kabinen vurderer jeg forskjellige løsninger. Bør vel kanskje være hvitt tak, muligens da limt oppå det eksisterende undertaket i furu (med not-fjær), som er gammalt og stabilisert. Burde vel være mulig å binde det sammen med finerplate vha epoxsy? Kanskje er det enklere å ta av hele det gamle taket og gjøre omvendt, altså legge fineren på sperrene og legge staver oppå? I så fall blir nesten hele båten "trefarga" og kanskje litt tung. Egentlig har jeg ikke uendelig lang tid, liker ikke å ha båten på land om sommeren. Er det noen av dere som kjenner til et prosjekt der noe slikt er gjort? Har ikke vært her på forumet på ei stund, så jeg har ikke bilder akkurat nå. Skal se om jeg finner ut av det...

Etter oppussing/skifte av styrhus sommeren 2012

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36567/1396514240.jpg

Etter nedsliping og videre mot inngniing av beis

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36567/akter_babord.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36567/forfra.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36567/babord_foran.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36567/1396513912.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36567/beis_akter.jpg

Og her er problemene med kabinen:

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36567/overbygg.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36567/finer_kabin_1.jpg

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da fant jeg det her:

Prosjekt: Nytt dekk++ på tresnekka Gabba II

Ikke akkurat dory, men med litt oppjustering av dimensjoner kan jeg vel sikkert følge en del av den grunnleggende oppbygginga her. Overbygget veit jeg stadig ikke hvordan jeg skal få til, men taket blir til vha kryssfiner oppå panel. Epoxy og duk. Vi får sjå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har kjøpt ein 22 fot Rolvsnessjark, no har eg den på land for å olje og bunnsmøre. Eg har hatt fleire trebåter tidlegare og alle har vert eldre båter med diverse skavanker. Det er ein ting som går igjen på dei fleste båter eg har hatt, lekasje mellom kjøl og første plank, eg har prøvd å legge i nytt drev og som oftaste oppdager eg at tidlegare eigar har brukt fugemasse type Sikaflex eller liknande. Eg fjerner dette og legg i nytt drev og fuger med Farm, er dette rette måten å gjere det på?

Gjekk tom for drev og brukte då stry som eg sette inn med Farm og eg trur dette fungerer fint.bilde

Link to post
Share on other sites

Det er ein ting som går igjen på dei fleste båter eg har hatt, lekasje mellom kjøl og første plank, eg har prøvd å legge i nytt drev og som oftaste oppdager eg at tidlegare eigar har brukt fugemasse type Sikaflex eller liknande. Eg fjerner dette og legg i nytt drev og fuger med Farm, er dette rette måten å gjere det på?

Gjekk tom for drev og brukte då stry som eg sette inn med Farm og eg trur dette fungerer fint.

 

Ja, det høres ut som en rimelig grei metode. Imidlertid, så bør du kanskje ettergå festingen mellom kjøl og plank.... Nå er det sikkert andre som har mer erfaring med dreving enn meg, så det kommer nok flere synspunkter. :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Oj oj oj som julekvelden på kjærringa kom båtpussen brått på i år!

 

Vi satt på påskeferie når kona sa "Du er vel klar til å sette ut? Du vet at vi skal ha campingvognen hjem til konfirmasjonen? Vi får gjester..."

 

Det gikk kaldt nedover ryggen min, konfirmasjonen er om 2 uker!!! Det ble tidlig hjem fra påskeferien i år... Stress reparering av tidligere rådførte sprekk, ikke helt fornøyd med resultatet, men det får være sånn i år! Står nå å sliper skrog, må ha et strøk Epifanes på :-)

 

Dollbord og overbygget må vente til etter 17.mai, i båsen... håper det blir vellykket :-)

 

Måtte bare dele men frustrasjon over meg selv og tidsoptimisme :-)

bilde

 

Bodehode

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Et nødrop på trebåttråden: Nederste bord mot kjølstokken i min Långedragsjulle (klinka eik på eik) har løsnet i vinter (redd det ble frostsprengt). Jeg fant det ut ved å trykke på bordet, som ga etter, med vann i kjølen. Det er vanskelig å se hvordan bordet er festet, men jeg antar det er rustne spikere som har gitt etter. Må hele bordet av, eller kan jeg bare skru den på plass med rikelig med ettan/farm?

 

Båten ligger på land i Blommenholm båtforening i Bærum. Dersom noen (halv)kyndige i området har anledning til en kort inspeksjon i løpet av helgen, betaler jeg gledelig en liten sum/flasker vin for en kort tilstandsrapport. Båten skal egentlig ut kommende uke.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser det ut nå? Jeg anta det ikke er sjans å få ut spikrene. De sitter vel godt i eika.

 

Nå er det ikke sikkert der er så mye igjen der da eiken er relativt 'sur' i veden.

 

Et av problemene med å gå med nye (rustfri-syrefaste) skrue er at du må til med nytt hull.....og hull er der ikke mye styrke i. Ikke vær så veldig generøs med tetningsmassen. (bitte)Litt er nok. Treet skal likke tight.

 

Få en 'lokalhelt' i trbåtmiljøet til å kikke. Løsningen er ofte i nlysende for dem. Ofte er løsningsordet skruer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...