Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Det kommer vel an på hvor lyst eller mørkt du vil ha det... Selv ville jeg vurdert å hvitmale panel i taket, pga lys. Men. jeg ville da valgt et smalt faspanel, slik som badstuepanel e.l..

Der hvor det skal være natur tre, så går jeg for mahogny... men da blir det jo mørkere. Et godt alternativ er hvitmalt panel med mahogny lister. Det blir vakkert med kontrasten, og en god del billigere.

Enig i dette. Jeg går nå for 70mm faspanel som kun skal behandles med klar olje/lakk. Bjelkene beises til mahogny farge. Tror det blir bra...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Hei

Tar sjansen på ett spørsmål på denne tråden da det er mye kompetanse på emnet her, selv om det gjelder gulv i ett

Naust.

Jeg holder på å resturere ett gammelt naust ( ikke båtgarasje) som står på peler over sjøen, og skal legge nytt

Gulv i denne.

Til info er eksisterende gulv ca 1 m over sjøen og det er fra før benyttet 2" bord. Har så en plan om å legge furugulv over eksisterende gulv. Spørsmålet er da hva skal jeg behandle dette gulvet med ?

Går ut ifra at lakk ikke er noe særlig pga fukt fra både sjø og fiskeredskap osv..

Noen som har noen råd på hva en kan behandle gulvet med ?

larss

Redigert av larss (see edit history)

Må bare si meg enig med de andre her, kjempegod ide.

Her er noen bilder av skuta mi, vi kan ta det som en liten gjettekonkuranse, hvor er den bygd?

bilde

bilde

bilde

Hei og flott sjekte du har. Lurer på hva slags maling du har brukt inni? Jeg har en skjermsjekte som også er hvitmalt, men ikke så fin som denne.

lagt første strøk med coelan på dekk.

Det står 3 til 5 timers tørketid,kan jeg gå på det så jeg får lagt flere strøk når

overflaten virker tørr?

Er det første strøk med primer du har lagt? Må ha primer først..... Ville ihvertfall vært forsiktig etter bare 3 timer. Coelan/Xtreem Coat legges jo på ganske tykt, og dermed vil jeg tro det tar litt tid før det tørker ordentlig i bunnen.

Har dette på fordekket mitt, men har ikke lagt det selv, så har ingen egenerfaring.

Sjekk tråden til Asch, han har nettopp lagt dette på dekket sitt, kan kanskje svare deg bedre.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Takker for svaret. Jeg har lagt primer og holder på med siste lakken,tok en sjanse etter 5 timer og det var helt på grensen men fikk på ett skikkelig lag uten at sokkene satt igjen. :-)

Må nok ha i noe så det ikke blir så glatt ellers tror jeg det blir mye ufrivillig bading, men ett fantastisk stoff å jobbe med.

• 2 uker senere...

Heisann båtfolk!

Har nylig gått til innkjøp av min første båt, og det ble trebåt, så nå har jeg mange spørsmål...

Tenkte å slenge opp en egen prosjekttråd iom. at denne tråden etterhvert har blitt veldig lang og uoversiktelig.

Flott forum forresten. Har gått rundt med angst i magen siden jeg kjøpte båten, men etter å ha lest en del her inne ser jeg at det finnes lys i enden av tunnelen :)

Prøver å legge til et bilde her, men det var ikke så lett på mobil

Edit: Kan vel si litt om båten også. Den ble bygget i 65 i rana/saltdalen på bestilling fra onkelen til forige eier. Aner ikke hva slags modell det er, men den ser litt sånn with-aktig ut

Redigert av Surmon (see edit history)

Larss: Naust.

Før brukte de vel tjære til slikt, evt linolje innblandet. Vanlig "trebåtmix" kan vel fungere.. En del linolje, en del antiparasitt, blandes med balsamterpentin til passe blanding. Fargetilsetting med ein klunk med tretjære. Eller bruke Royalimpregnerte materialer.. Garantert i 30 år. Finns i de fleste vanlige dimensjoner, også terrassebord 120x28 mm.

Redigert av M/S Kobben (see edit history)

Startede med at gi båten olje idag, 30 fod 2.70m bred, gik igang med bil temas lavtryks sprøjte, nåede 3 omgange på 10 timer, den sprøjte funker som fanden til trebåt, 60 grader varmluft perfekt når der skal oljes, fik brugt 15 liter olje og 12 liter balamterpentin på de timer, ene mand og på den igen imorgen da den suger mere olje end Sahara suger vatten :-)

Får fortsatt ikke til å laste opp bilder fra mobil, men det er jo noen i finnannonsen: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41329395

Er det noen som kjenner et navn for denne båttypen?

Edit: Vet at det står ranabåt i annonsen, men selger var ikke helt sikker på om det var en vanlig ranamodell. Finner ikke bilder av noen rananåter i tre heller.

Redigert av Surmon (see edit history)

Heisann folkens.

Jeg har nylig handlet meg en tresnekke som er den enste i sitt slag som er bygget i Børsa av alle plasser. Mitt spørsmål er hva slag olje skal jeg bruke over vannlinjen?

Den båten er klaverbygd.Skal ta den opp på slipp i Børsa Båthavn den 19 Juni. Har også en lekkasje bak i roret pluss at Propellen er slarkette smurt inn. Det er en 8 hesters Sabb Diesel fra 1969 av type G som har vridbar propell.

Noen råd der?

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei.

Drister meg frempå med eit lite spørsmål her jeg også.

Har kjøpt meg en tresnekke som har lagt ute hele vinteren. Vårpussen er ikke tatt og nå skal dama opp av vannet. Hvordan tar en da pussen?

Skal jeg skrape den og la den stå å tørke i noen uker eller kan jeg bare gå igang med bunnstoff og olje /lakk med en gang før hun er tørr?

Har hatt trebåt før men da har båten stått på land gjennom vinteren og tørket.

Så hvordan bør en ta "vårpussen" på en snekke som har lagt ute til en skal igang med arbeidet?

Jeg hadde båtem min ute i boblehavn for et par vintere siden, og tok den opp 4 dager i juli for skraping og stoffing. Det gikk helt greit å prime og stoffe etter 3 dager på land. Fordelen er at du ikke trenger å tenke på trutning etterpå.

Når det gjelder lakk, så er vel båten tørr over vannlinja....

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg er i ferd med å fjerne all gammel lakk og natemasse på for- og akterdekk på Amalie, og oppdaget noe snodig. Akterdekket er lagt "flytende", det vil si midtfisk og dollbord er skrudd fast, mens dekksplankene kun sitter i natet. Er dette en vanlig måte å bygge dekk på? Akterdekket på Amalie er riktignok lite, men uansett...

Ser vel ut som om ikke alle plankene i dekket er like løse, bare de som sitter rundt den gamle manuelle lensepumpa. Ting tyder på at du har rett, Svaap. Det er ingen tegn på at noen av plankene er plugget, så de er antagelig spikret i natet. Disse spikrene er nok ikke helt patente lengre, så jeg vurderer å borre opp og skru, for så å plugge dekket før nating.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hei, ny på båtplassen. En fin trå om og med trebåtentusiaster.

Har selv en Spjærøykrysser og har laget en side på face for å prøve å spore opp og holde innteressen for denne båttypen oppe. Byggeriet i Kjellvika er jo nedlagt og detblir ikke bygd fler båter. Det er leit. Men vi må prøve å ta best vare på de som er, både nye og gamle. Her er min båt: bilde

Det kunne kanskje vært en tråd her og men vet ikke hvordan det gjøres enda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...