egilwh Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Bildeknappen er denne: Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
kointa Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 da tester jeg om jeg klarer å legge ut et bilde helt , helt alene. Og bildet er tatt forrige uke av den eneste båten jeg møtte ute i åpen sjø Sitér dette innlegget Link to post
Erlendo´s Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Jeg kjøpte en snekke i sommer behandlet med coelan på overbygg, dolkbord og begge dekk. Den har har matt finnish og trenger litt flikking noen steder. Finnes det en enkel metoder for å få den blank igjen. Eller må den ha ny behandling med coelan/extreemcoat? Redigert 26.Oktober.2013 av Erlendo´s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Bare å legge på et lag ekstremlakk blandet med heftegrunn-tilsetningen deres. Da trenger du ikke å pusse ned først en gang. Men hvorfor har den blitt matt? Sitér dette innlegget Link to post
Erlendo´s Svart 30.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2013 Jeg formulerte meg litt feil. Den var matt når jeg kjøpte den. Uvist om den var matt eller blank ved påføring. Må jeg lakke like tjukt som vanelig for at det skal holde. Jeg mener, dette blir jo kun for det kosmetiske. Synes det er finere blankt enn matt Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 26.Desember.2013 Del på Facebook Svart 26.Desember.2013 Hei .Det er rolig på trebåttråden for tiden.Er det ingen som har noken prosjekter eller annet på gang i vinter? Eg legg no ut et bilde iallefall.Fortsatt God Jul . Her er ett til Og ein Fjordabåt Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Erlendo´s Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 (redigert) Jeg har satt båten i telt i vinter og skal fjerne all lakk for å pusse den ned. Begynte å få en del svarte flekker i skroget. Her har jeg skrapet den rein for lakk med varmluftspistol og lakkskrape. På skroget var det vanelig enkomponent lakk som gikk lett av. På overbygget var det tokomponent lakk som jeg ikke har noen erfaring med fra før. Her løsnet lakken i store flak. Noen plasser satt den veldig godt, måtte bruke varme på disse områdene. Redigert 17.Januar.2014 av Erlendo´s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erlendo´s Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 (redigert) Jeg prøvde først å fjerne lakk med speed heater, men syntes ikke den var like effektiv som vanlig varmepistol siden den ikke kommer så godt til med den. Redigert 17.Januar.2014 av Erlendo´s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 18.Januar.2014 Del på Facebook Svart 18.Januar.2014 Jeg lurer på om noen har en ide til hvordan man kan løse problemet med at regnvann kommer inn mellom kalesjen og bordet I bakkant av doghouse? Har ikke lyst til å sette på en takrenne I syrefast som henger under takutstikket, og leder vannet forover. Noen som har bilder av hvordan problemet kan løses? Kanskje en trelist formet som en renne som følger den teaklista med sving? Forslag mottas med takk. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Ternen32 Svart 18.Januar.2014 Del på Facebook Svart 18.Januar.2014 (redigert) Fineste å enkleste måten er å legge en fin buet list oppå toppen av overbygget mellom 5 og 10 cm inn, deretter legger du kalesjen over denne og fester knappene til kalesjen rett på andre siden, da får du en forhøyning på kalesjen som hindrer av vannet legger seg under, men istedet renner ut på siden Du ser her hvordan det var på trekrysseren min: Her fra siden : Redigert 18.Januar.2014 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Erlendo´s Svart 18.Januar.2014 Del på Facebook Svart 18.Januar.2014 Noen her som har erfaring med sten hansen mester treolje som metningsolje? Jeg har fått anbefalt den av en maler her på kystkultur senteret i Bergen som bruker den på trebåtene sine. Den skal fungere like bra som andre metningsoljer, men være billiger. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 18.Januar.2014 Del på Facebook Svart 18.Januar.2014 (redigert) Fineste å enkleste måten er å legge en fin buet list oppå toppen av overbygget mellom 5 og 10 cm inn, deretter legger du kalesjen over denne og fester knappene til kalesjen rett på andre siden, da får du en forhøyning på kalesjen som hindrer av vannet legger seg under, men istedet renner ut på siden Vannet rennerut til siden, men det kommer inn I båten. Det er akkurat i området rundt takutstikket på sidene som er problemet. Redigert 18.Januar.2014 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Antilia Svart 18.Januar.2014 Del på Facebook Svart 18.Januar.2014 På min båt er det laget en kant av "butyltape"?? (Tror det heter så). Den er ca 5mm tykk og leder vannet vekk. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
simon-v-max Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 Noen som vet noe om denne? Navn osv? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 (redigert) Noen som vet noe om denne? Navn osv? dette så ut som en båt av typen "sangthansbål" eller "vrak" Redigert 24.Januar.2014 av :båt1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 På min båt er det laget en kant av "butyltape"?? (Tror det heter så). Den er ca 5mm tykk og leder vannet vekk. Hei Du har ikke tilfeldigvis et bilde av løsningen? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
simon-v-max Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 dette så ut som en båt av typen "sangthansbål" eller "vrak" Haha, ja den havner på st.hansbålet hvis jeg ikke kjøper den Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 Hva med å frese ned spor i taket slik at vannet følger den vertikale listen ned på dolbordet? Sitér dette innlegget Link to post
Stein Kustås Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 Bestemme båttype Etter etter mange timer med ettersøk på alt som minner om trebåt, kommet til at jeg har en Grimstad-, Gressvik- eller Arendalsnekke. Har ingen papirer på båten. Blir "jetteglad" ( bor nesten i Sverige og har hytte ved sjøen der),hvis noen har tanker eller meninger ang båten. Den har en FM L2 motor, er ca 27 fot og har vribar propell. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 kan dessverre ikke hjelpe deg med typebetegnelse, men tanker har jeg når jeg ser bildene. Mener det bør være et smykke av en båt om man skal begi seg ut på renovering av denne som står bak fjøset. Blir veldig skeptisk til trebåter som bærer tydelig preg av å ha stått lenge på land og nærmest begynner å slå rot det eneste som virker sikkert er at det er snakk om veldig mange timers jobb, så om båten ikke har noen for for nostalgisk verdi, eller at det er en kjær arv fra noen som betyr/betydde mye for deg så hadde jeg vært fristet til å bruke samme betegnelsen som i tidligere i tråden, nemlig santhansbål Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 (redigert) Hei Du har ikke tilfeldigvis et bilde av løsningen? Hei Woody. kanskje ikke det beste bildet, men mener du kan se prinsippet. "tapen" ligger langs kanten bak kalesje festene. Evt. vann som trenger inn under kalesjen vil følge tapen og renne ut på siden av båten. Og det heter vel neopren tape og ikke butyl. som jeg krev. Redigert 26.Januar.2014 av Dinos (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Woody Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Takker for bildet, men det er en litt annen utforming på taket mitt. Det er en svai i sideåpningen som er innenfor kalesjen hvis du ser på bildet. Jeg må lede vannet ut på skrå forover. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Moas-ark Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Hei trebåtfolk! Jeg planlegger motorkjøp til Miranda, men er usikker på hvor stor motor jeg egentlig trenger. Miranda er 33fots snekke. Nå som hun er helt tørr etter mange år på land og ganske ribbet ombord veier hun i underkant av 2800 kg. Dere som har noe tilsvarende båt, hva slags motor har dere, hvor mange hester, hvor mange omdreininger ligger dere på i marsfart og hva er forbruket? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Banarne Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 I vår 10 meter Johnsen snekke har vi en Ford-Sabb 54 hk. Har aldri målt forbruk og fart da det er irrelevant for meg så lenge det er en snekke ;-) men tipper rundt 8 knop.har vribart anlegg. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Moas-ark Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Takk for svar Banarne. Båtene våre er nok ganske like i sjøen vil jeg tro, har du mye ekstra å gå på i forhold til marsjfart? Grunnen til at jeg spør, er at jeg prøver å finne ut hvor mange hk jeg trenger for å få en grei marsfart og for å ha noe ekstra i dårlig vær. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.