Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Takk for godt råd, Trygve! Jeg veit altså ikke. Har jo påført haugevis av meter med vanlig sparkel, med sikaflex, Tec7, og slikt, tapetklister, våtroms greier, alle mulige malinger og lakker og oljer og ja... Men dette tar kaka! Akkurat som om epoxyen hopper over på vinylhansken omtrent av seg sjøl. Må vel prøve den tapetutstrykeren når jeg skal legge på duken, finishen, med tynn epoxy. Sjøl om den på sett og vis flyter godt ut av seg sjøl. Kan jo hende det er litt kaldt i lufta også, og at nordavinden hindrer varmegang slik at den blir litt i overkant "sticky". Nå er det nok mest meg. Er nok hakket bedre med øks enn med brodernål.

Link to post
Share on other sites

Har tatt pause i arbeidet. Lar juli være båtpussfri. Vurderte lenge å bruke stativ fra Maritime, men fant heller ut at det var like greit å bruke forskalingsmaterialer i 2x4 og 1x4. Dermed kan jeg nå i første omgang lage hus og rom rundt framskipet, og heller utvide akterover når høst og vinter nærmer seg. Minst mulig vindfang. Båten ligger ved et rett sund som går vnv-øsø. Ved en del av de forrige års stormer har han kommet fra sørøst. Trur ikke det vil skje i sommer, men en veit aldri.

Stativet består av en ås som er festa på toppen av styrehustaket (ble laga til allerede i fjor høst). Det står to fastskrudde skråstag på bakdekket, men foran baugen står støtta i bakken. Helt fritt over det restaurerte kabintaket. Sidene er festa i krybbene som en slags trekanter. Stag fra basis av krybbene horisontalt og på skrå opp om de ikke var lange nok i utgangspunktet. Et par av de vertikale, 3m høye, sidestolpene er holdt ifra båtsida med klosser. Fra toppen av sidestolpene til åsen (mønet) går det sperrer i ulik lengde ettersom huset følger båtens linjer. Disse stopper bevegelsen av åsen. Mellom sidestolpene er det benda til 1x4-bord i tre høyder. Disse er tenkt å være festepunkter for presenningen. Skal legge inn fester i sjølve presenningen etter hvert, slik at jeg kan få stramma ned til uansett hvor mye åpning jeg har ut. Skroget under vannlinja er ikke skrapa og alle veit hvor mye luft som skal til for at det skal bli levelig. Først festa jeg den gamle presenninga på 10x6m direkte på ramma, med lekt oppå åsen og tau ned til nederste bord på sjøsida, midterste bord på den mer beskytta sida. Etter nøye fintenking, i ei kort stille mellom bygene, dro jeg hele den store (lette!) presenninga over. Igjen lot jeg mesteparten av presenninga være på sjøsida, sjøl om det nå er nok til hele båten. Jeg regner med at jeg trenger mulighet til å åpne helt opp av og til. På kaiområdet lå det en del tunge store lastebilhjul som er lagt oppå presenninga mot sjøen, i tillegg er den bretta opp for å danne en kunstig stabiliserende dam av regnvann (Det siste har jeg gjort før, og det funker veldig bra i vind) Dette skaper sjølsagt enormt press mot maljene på motsatt side, så de må forsterkes, evt byttes med slike "gummikroker". Det skal også være, som før nevnt, kroker/maljer i tre rekker. Materialene, innkl en pakke 90mm skruer og tre nøster billig-tau, har kommet på 2000kr. Jeg trenger materialer for 400-800kr for å få forlenga bygget med to elementer til. Presenningen kosta 990kr, av den enkle lette typen (kjøpt på byggevarelager). Om systemet skal stå over vinteren kommer jeg til å feste det permanent på flere steder (i ås, sperrer eller disse bindeborda) med lister/lekter/rikter. bilde

Under bygginga av ramma

bilde

Før overtrekking av den store presenningen.

bilde

Overskuddet av presenning, på sjøsida, - mot nord - er holdt nede med tunge dekk o.a. Muligens slenger jeg oppi en del stein til vinteren. I tillegg skal det ligge vann oppå duken. De skarpeste kantene oppå taket må mjuknes til med filler.

bilde

Baksida, innsida, med klaring og lufting. Festene må forsterkes og legges i ytterligere to rekker oppover. Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal snu hele systemet og la innsida ha ballast på duken og utsida være stroppa. Om jeg drar duken veldig langt ned på sjøsida, blir det minimalt med luft og vindt inn, og mye lettere å komme til! På den annen side må det kunne stå i mot en kuling (det er altså ikke helt åpent i sundet), om det går storm ute ved Fedje.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Da er jeg blitt trebåteier! Båten er en ca 25' snekke bygget i 1962, sannsynligvis på Hvaler iflg. forrige eier, og er motorisert med en Sabb 2G. Grove spant (type spjærøykrysser) med trenagler og kobbersøm mellom bordgangene. Hvis noen har forslag til hvor/hvilket båtbyggeri den kan være bygget hadde det vært artig!

 

Det er et vedlikeholdsetterslep som må tas inn, så i vinter blir det etter planen nedpussing og oljing/lakking av overbygg/dekk som er ganske slitne og solbleka. Fordekket må kanskje nates om og lekkasjer i overgangen mellom fordekk og overbygg har ført til råte under dekk som må gjøres noe med.

 

Så her er det nok å henge fingrene i! :smash:

 

bilde_3.jpgbilde_2.jpg

 

Dette er min første båt, så det blir kanskje noen dumme spørsmål etterhvert... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et spørsmål som gjelder treverk i plastbåt (fysjameg)

Endel treverk i min windy9800 er blitt stygt med svarte prikker og sliten overflatebehandling. Jeg tok derfor og forsøkte på døra med å skrape av mest mulig løst før jeg slipte ned og oljet noen strøk med en teakolje. bilde

Men blir dette bra? Hva slags treverk er brukt i windyer fra åttitallet og hva er original overflatebehandling?

Link to post
Share on other sites

sannsynligvis er det teak. der du har heltre, ramtre på dører, listverk og denslags, er det enkelt. ikke skrap, men slip ned med maskin til du kommer til friskt tre. Sev så bruker jeg Epifanes teaksealer, blir som nytt, og er mye enklere å vedlikeholde enn lakk. Speilene i dørene er teakfiner, der har du bare 1,2mm tre å slipe på, så der gjelder der å være lett på hånda når du pusser, sliper du igjennom fineren da er det gjort, blir lyse flekker, vet ikke hva som er orginal overflatebehanling, men mange brukte teaksealer påden tiden

Link to post
Share on other sites

Hei. I min NW 900 er det brukt 2 komp. Lakk på innredningen orginalt. Den er med årene blitt ganske lys, og det er ok for meg. Blir likevel en utfordring om jeg lager et nytt skap el. Har brukt Epifanes lakk, men synes den er noe tung å jobbe med. Er teak sealer noe å prøve på dette fabia? Ellers synes jeg resultatet til Diesel Dahl så veldig bra ut. :-)

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

DD - en god begynnelse, husk å legge nok olje, våt i våt, til du får en hinne du tørker av med en klut (som ikke loer)

Dinos - Epifanes kan med fordel tynnes med Epifanes tynner, da blir den lett å jobbe med, jeg lakker aldri med mindre enn 5-10% tynner i lakken. På bart treverk starter jeg med 7 strøk (innvendig i båten 5 strøk)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

DD - en god begynnelse, husk å legge nok olje, våt i våt, til du får en hinne du tørker av med en klut (som ikke loer)

Dinos - Epifanes kan med fordel tynnes med Epifanes tynner, da blir den lett å jobbe med, jeg lakker aldri med mindre enn 5-10% tynner i lakken. På bart treverk starter jeg med 7 strøk (innvendig i båten 5 strøk)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Hei trebåtentusiaster!

 

Har nå fått tak i en trebåt som jeg så langt ikke vet mye om.

Lurer på om noen kan ha en anelse om hvilken type/fabrikat det kan være snakk om.

Har aldri sett eller hørt om båter bygd på denne måten.

Skroget er ikke klinket men skrudd sammen med utallige skruer fra innsiden.

Båten skal etter sigende være 30 fot og har en fire cylindret motor (blå)

 

Hilsen "grønn" på trebåt.

Link to post
Share on other sites

Hei Reppen og velkommen til trebåttråden!

 

Om vi skal ha en sjanse til å hjelpe deg, så må du nok legge inn noen bilder... :-)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel tro at båten opprinnelig er klinkbygd, men at noen senere har gått på med skruer... enten det, eller så er det et selvbygg/hjemmebygg.... er det overhodet ingen spor etter klink?

 

Krysserbaugen tyder på at det er en relativt ny båt, dvs sannsynligvis fra rundt 70-tallet eller noe sånt.

Hvis man har holdt seg til opprinnelig farge på motor, så tyder vel det på en Ford, tror jeg, men det er det andre her som kan bedre enn meg.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel tro at båten opprinnelig er klinkbygd, men at noen senere har gått på med skruer... enten det, eller så er det et selvbygg/hjemmebygg.... er det overhodet ingen spor etter klink?

 

Krysserbaugen tyder på at det er en relativt ny båt, dvs sannsynligvis fra rundt 70-tallet eller noe sånt.

Hvis man har holdt seg til opprinnelig farge på motor, så tyder vel det på en Ford, tror jeg, men det er det andre her som kan bedre enn meg.

 

Den er ikke klinket og heller ikke spor etter klink.

1407750940.jpg

1407750893.jpg

Motoren er forøvrig en 33 hk - SABB Mitsubishi har jeg fått høre og det stemmer etter bilder jeg har funnet.

Redigert av Reppen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

borda i overbygget på min Furuholmen har begynt å glise sånn. trenger tips ! regn trekker inn. er litt verre glis andre plasser også

Ikke veldig god på kravellbygd, men har overhørt følgende av noen som er; du må "trutne" treverket med olje, dvs mette det med owatrol d1 e.l. Kan gjøres fra innsiden. Dersom det fremdeles gliser, så kan du "luse" sprekkene. Dvs frese en jevn åpning og lime inn en list. Det som er viktig med rekkefølgen her er at treet må være absolutt mettet først, slik at du ikke risikerer sprenging av sprekken etter lusingen. Det kan jo uansett være en utfordring å få dette pent på et skrog som ikke er hvitlakkert....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Den er ikke klinket og heller ikke spor etter klink.

 

Motoren er forøvrig en 33 hk - SABB Mitsubishi har jeg fått høre og det stemmer etter bilder jeg har funnet.

Har jeg ikke sett før... ser også ut som om det ikke er spant, men "lisser"...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fjorårets vinter var mild og fin, mye temperatursvingninger mellom pluss og minus... Dette førte til at fordekket mitt fikk hard medfart.

Som tidligere nevnt i tråden her ble det hasteutsett og dertil dårlig vårstell på overbygget. Så trebåtdagene på Rognan utgikk, kunne ikke møte opp med lurvete fordekk...

 

Men nå er jeg i tvil, det bugner med rogn på trærne, og rognen bærer ikke last to ganger, så det blir en mild og fin vinter :-)

Skal jeg svinge meg rundt nå å slipe ned fordekket å lakke opp og la båten ligge ute i vinter?

Tåler en mahogneybåt å ligge ute i isfri havn om vinteren? eller er det fullstendig galskap?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

 

Tåler en mahogneybåt å ligge ute i isfri havn om vinteren? eller er det fullstendig galskap?

 

Nei ....det er enn viktigere att ta opp en mahogny båt i tide på høsten, mahogny-trevirket trenger tid o torke før frosten,

i annet fall kan fuktig trevirke frøyse sønder ! (etter hva jeg lest, har aldrig selv hatt noen stor mahogny-båt, bare joller!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...