Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har satt båten i telt i vinter og skal fjerne all lakk for å pusse den ned. Begynte å få en del svarte flekker i skroget. Her har jeg skrapet den rein for lakk med varmluftspistol og lakkskrape. På skroget var det vanelig enkomponent lakk som gikk lett av.bilde

På overbygget var det tokomponent lakk som jeg ikke har noen erfaring med fra før. Her løsnet lakken i store flak. Noen plasser satt den veldig godt, måtte bruke varme på disse områdene.

bilde

Redigert av Erlendo´s (see edit history)

Jeg lurer på om noen har en ide til hvordan man kan løse problemet med at regnvann kommer inn mellom kalesjen og bordet I bakkant av doghouse?

Har ikke lyst til å sette på en takrenne I syrefast som henger under takutstikket, og leder vannet forover. Noen som har bilder av hvordan problemet kan løses?

Kanskje en trelist formet som en renne som følger den teaklista med sving? Forslag mottas med takk. :smiley:

bilde

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Fineste å enkleste måten er å legge en fin buet list oppå toppen av overbygget mellom 5 og 10 cm inn, deretter legger du kalesjen over denne og fester knappene til kalesjen rett på andre siden, da får du en forhøyning på kalesjen som hindrer av vannet legger seg under, men istedet renner ut på siden

Du ser her hvordan det var på trekrysseren min:

bilde

Her fra siden :

bilde

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Fineste å enkleste måten er å legge en fin buet list oppå toppen av overbygget mellom 5 og 10 cm inn, deretter legger du kalesjen over denne og fester knappene til kalesjen rett på andre siden, da får du en forhøyning på kalesjen som hindrer av vannet legger seg under, men istedet renner ut på siden

Vannet rennerut til siden, men det kommer inn I båten. Det er akkurat i området rundt takutstikket på sidene som er problemet.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Bestemme båttype

Etter etter mange timer med ettersøk på alt som minner om trebåt, kommet til at jeg har en Grimstad-, Gressvik- eller Arendalsnekke. Har ingen papirer på båten. Blir "jetteglad" ( bor nesten i Sverige og har hytte ved sjøen der),hvis noen har tanker eller meninger ang båten. Den har en FM L2 motor, er ca 27 fot og har vribar propell. :confused:

bilde

kan dessverre ikke hjelpe deg med typebetegnelse, men tanker har jeg når jeg ser bildene. Mener det bør være et smykke av en båt om man skal begi seg ut på renovering av denne som står bak fjøset. Blir veldig skeptisk til trebåter som bærer tydelig preg av å ha stått lenge på land og nærmest begynner å slå rot :worry: det eneste som virker sikkert er at det er snakk om veldig mange timers jobb, så om båten ikke har noen for for nostalgisk verdi, eller at det er en kjær arv fra noen som betyr/betydde mye for deg så hadde jeg vært fristet til å bruke samme betegnelsen som i tidligere i tråden, nemlig santhansbål

Hei

Du har ikke tilfeldigvis et bilde av løsningen?

Hei Woody. kanskje ikke det beste bildet, men mener du kan se prinsippet. "tapen" ligger langs kanten bak kalesje festene. Evt. vann som trenger inn under kalesjen vil følge tapen og renne ut på siden av båten.

Og det heter vel neopren tape og ikke butyl. som jeg krev.

:thumbsup:

bilde

Redigert av Dinos (see edit history)
  • 3 uker senere...

Hei trebåtfolk! Jeg planlegger motorkjøp til Miranda, men er usikker på hvor stor motor jeg egentlig trenger. Miranda er 33fots snekke. Nå som hun er helt tørr etter mange år på land og ganske ribbet ombord veier hun i underkant av 2800 kg. Dere som har noe tilsvarende båt, hva slags motor har dere, hvor mange hester, hvor mange omdreininger ligger dere på i marsfart og hva er forbruket?

Takk for svar Banarne. Båtene våre er nok ganske like i sjøen vil jeg tro, har du mye ekstra å gå på i forhold til marsjfart? Grunnen til at jeg spør, er at jeg prøver å finne ut hvor mange hk jeg trenger for å få en grei marsfart og for å ha noe ekstra i dårlig vær.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...