tom Cognac Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 http://vaagsnes.no/ Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Travellingalf Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Hei alle. Ser det er flere her som har veldig god greie på trebåter og da tenkte jeg at kanskje noen av dere kunne hjelpe oss med ett lite mysterium. Min søster og svoger kjøpte for en stund siden en tomt med en gammel hytte og ett gammelt naust på, der de nå har bygget en ny hytte. I fjor mistet vi dessverre min svoger, så det er først nå min søster og vi andre i familien har orket å begynne på oppryddingen i det gamle naustet som var fylt til randen med mye rart. Nå begynner det derimot å bli relativt ryddig inni der og da dukket det opp en gamme trebåt av ukjent type og årgang. Så da ble vi jo litt nyskjerrige og lurer jo litt på hva dette kan være? Er det noen her som kjenner igjen denne? Har foreløpig bare ett bilde av båten, men kan ta flere til helga om det er av interesse. Til opplysning så ligger naustet i Trøndelag fylke. All informasjon taes imot med takk! Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Travellingalf skrev 19 minutter siden: Så da ble vi jo litt nyskjerrige og lurer jo litt på hva dette kan være? Er det noen her som kjenner igjen denne? Det ligner en Åfjordsfæring. Kikk her f.eks https://kystensarv.no/afjordsbat Sitér dette innlegget Link to post
Travellingalf Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Se der ja! Det ser ikke ut til å være noen tvil om at det er en Åfjordsfæring nei. Skal etter planen oppover dit i helga, så får prøve å ta en nærmere kikk da for å se på tilstanden. Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Denne båten gis bort til redelige trebåtfolk som kan ta vare på den. Har snakka med eier. Båten er prima! https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=223321430 Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 Hei folkens! Hvor mange trebåtsentusiaster er det egentlig igjen her inne? Jeg tenkte jeg kunne prøve å løfte denne treskalletråden igjen ved å oppfordre folket til å dele bilder av trebåten sin. 😁 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Moas-ark Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 Dette er vår skute. Dirlanda på 28 fot, bygget hos Skaar båtbyggeri i Greåker, Østfold i 1982. Nåværende hjemmehavn Halden. Hun er tilbake hos båtbyggerfamilen Skaar, for øyeblikket, og får lagt nytt dekk all over Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 Tora. Trsnekka vår. Grimstadsnekke fra 1967. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Moas-ark Svart 3.April.2022 Del på Facebook Svart 3.April.2022 Vi er i hvertfall 2 treskallet igjen her inne Nilspils 😂 Flott båt! Den ser velholdt ut 😊 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Luna III Svart 3.April.2022 Del på Facebook Svart 3.April.2022 En treskalle til her ;) Etter mange gode tips her på bp og "sortering" av alle tips så skal jeg sjøsette min første trebåt i midten av Mai. Foreløpig er det litt kaldt synes jeg til å olje/lakke, men ellers er jeg godt i rute. Skal legge inn bilder etterhvert. Synes forøvrig det hadde vært fint med sånne tråder at de siste innleggene lå først i tråden. Så kunne man bla seg bakover. Bildet her er i fra i høst. Rett etter kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Luna III skrev On 3.4.2022 at 15.32: En treskalle til her ;) Etter mange gode tips her på bp og "sortering" av alle tips så skal jeg sjøsette min første trebåt i midten av Mai. Foreløpig er det litt kaldt synes jeg til å olje/lakke, men ellers er jeg godt i rute. Skal legge inn bilder etterhvert. Synes forøvrig det hadde vært fint med sånne tråder at de siste innleggene lå først i tråden. Så kunne man bla seg bakover. Bildet her er i fra i høst. Rett etter kjøp. Hei! Flott båt! Gikk sjøsettingen bra? Jeg er ganske så misunnelig på alle som har lagt ut, vår ligger fortsatt altfor tørt hos båtbyggeren. 😵💫 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Moas-ark Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Mens båtbyggeren holder på med dekket, pusser og lakker jeg andre deler. Dessverre har et lekk dekk gjort noen skader her og der. To bord på styrbord har blitt byttet ut av båtbyggeren, mens jeg prøver å utbedre de svarte flekkene som har blitt her og der. Det blir spurt titt og ofte på diverse tråder og forum hvordan å behandle eller fjerne svart tre, min løsning ble kunstmaling i lakken og det ser ut til å fungere bra. Stoppe lekkasjen og impregnere først er selvfølgelig en forutsetning. Hvordan malingen står i mot sol og uv stråler gjenstår å se. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
index Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Kreativt! Jeg ser mange bruker både Ferro Bet og vannstoffperoksyd for å bleke blåmann etc, men sminke har jeg ikke sett før! Men pent ble det da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enslagsgjest Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Har også hørt at terpentin skal hjelpe mot blåmann. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Moas-ark Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 index skrev for 3 timer siden: Kreativt! Jeg ser mange bruker både Ferro Bet og vannstoffperoksyd for å bleke blåmann etc, men sminke har jeg ikke sett før! Men pent ble det da! Ha ha! Sminke var ordet! Har ikke sett det før jeg heller. Dette er ikke blåmann men råtesopp, så den er ikke så lett å bleke bort. Selve skaden er tenkt å utbedres på sikt, får se hvor lenge malingen holder 😄 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Luna III Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 thomsped skrev On 27.5.2022 at 9.20: Hei! Flott båt! Gikk sjøsettingen bra? Jeg er ganske så misunnelig på alle som har lagt ut, vår ligger fortsatt altfor tørt hos båtbyggeren. 😵💫 Takk. Ja jeg synes den ser bra ut selv også.Dessverre gikk ikke sjøsettinge så bra. Den lakk så mye at den måtte opp igjen. Det viste seg at propellhylsa ikke hadde spor av tetningsmidler rund seg. I tillegg har den nok vært utsatt for frostsprengning langs kjølborda før den kom i mitt eie. Nå har jeg fikset det + en del andre steder jeg så. Prøver på nytt til uka. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 thomsped skrev On 27.5.2022 at 14.39: Ha ha! Sminke var ordet! Har ikke sett det før jeg heller. Dette er ikke blåmann men råtesopp, så den er ikke så lett å bleke bort. Selve skaden er tenkt å utbedres på sikt, får se hvor lenge malingen holder 😄 Ja. Jeg liker innstillingen😁 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
:båt1 Svart 7.Mars Del på Facebook Svart 7.Mars Herregud, nå er det mange år siden sist jeg var aktiv på forumet, men jaggu lever Trebåttråden enda Hurra Sitér dette innlegget Link to post
LarsChristian Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Hei, Hvor i landet holder treskallene til? Sitér dette innlegget Link to post
Hammern Svart 28.Juni Del på Facebook Svart 28.Juni Hei, Jeg kjøpte meg en Risørskøyte/Colin Archer her i vinter. Skroget er av eik og har vært lakket på utsiden alle år. Tidligere eier har begynt å fjerne lakk for å heller bruke trekkfastolje. Dette er noe jeg har tenkt å fortsette med. Innvendig skrog er ikke behandlet med noe, bortsett fra at det har vært en praksis med å vaske skroget innvendig med eddik for å ta mugg hver vår. Jeg lurer på om det vil være bedre inneklima og treet å olje innvendig med for eks. Linolje med soppdreper i tillegg å bruke eddik løsning. Noen kloke hoder som har erfaring de vil dele? Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 28.Juni Del på Facebook Svart 28.Juni Er du sikker på at det er mugg du har/får? Ofte oppstår det lutråte innvendig i trebåter som kan se ut som salt avleiring. Da er eddik mye brukt til å fjerne dette. Ville heller brukt en luftavfukter til bedre inneklima da slipper du mugg. Kan være i uheldig og oppholde seg i båten hvis du bruker mye soppdreper. Linolje og soppdreper er bra for treverket men som sagt vær forsiktig på hva du bruker av soppdreper. Sitér dette innlegget Link to post
Hammern Svart 28.Juni Del på Facebook Svart 28.Juni tacan skrev 43 minutter siden: Er du sikker på at det er mugg du har/får? Ofte oppstår det lutråte innvendig i trebåter som kan se ut som salt avleiring. Da er eddik mye brukt til å fjerne dette. Ville heller brukt en luftavfukter til bedre inneklima da slipper du mugg. Kan være i uheldige og oppholde seg i båten hvis du bruker mye soppdreper. Linolje og soppdreper er bra for treverket men som sagt vær forsiktig på hva du bruker av soppdreper. Rimelig sikker på at det ikke er lutråte, ligner ikke på det. Treverket ser sunt og fint ut. Men skal ha et øye på det. jeg var mest interessert i om linjolje og soppdreper kunne ha negative bivirkninger jeg ikke var klar over. Lufttørker har stått på i vinter, men jeg har satt den på kontinuerlig for noen uker siden. Vurderer å investere i en mer permanent løsning som kan monteres i båten. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 29.Juni Del på Facebook Svart 29.Juni Linolje og soppdreper er gode greier. De negative bivirkningene har jeg nevnt ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
LarsChristian Svart 1.Juli Del på Facebook Svart 1.Juli Hei, er det noen andre som har tenkt seg på trebåtfestivalen i Ulsteinvik 15. - 18. august? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juli Del på Facebook Svart 2.Juli tacan skrev On 28.6.2024 at 11.05: Linolje og soppdreper er bra for treverket men som sagt vær forsiktig på hva du bruker av soppdreper. Men pass på at du bruker rå linolje i så fall, så du ikke tetter treverket! Kokt linolje danner hinne, nesten som lakk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.